Dunkirk (2017)

Verenigd Koninkrijk / Nederland / Frankrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama

geregisseerd door Christopher Nolan
met Fionn Whitehead, Tom Hardy en Cillian Murphy

De film vertelt het verhaal van de evacuatie van geallieerde troepen uit Duinkerken in 1940. Tijdens de Slag om Frankrijk werden Belgische, Britse en Franse soldaten door het Duitse leger vastgehouden op het strand en in de haven.

jan snelders schreef:
De film geeft op geen enkele manier weer wat er aan de hand was. De achterhoedegevechten, de brandende stad, vergeven van achtergelaten materieel, trucks, kanonnen, tanks, wapens. Duizenden vaartuigen van alle soorten en maten, inclusief een radersalonboot, enz. Personages die niet boeien, bij elkaar een stuk of 20 bootjes te zien, en een eindeloos gevecht tussen een destroyer (een omgebouwde mijnengever), die nog voor anker ligt ook, waanzin. En het einde, is al ruimschoots beschreven, te triest voor woorden. Betere muziek en meer digitaals hadden misschien nog iets kunnen redden. De aanval met Stuka's in het begin ook zoiets - zes bommen precies in een rij. Het geld niet waar, en een nominatie nog minder....

Zou het niet simpelweg zo kunnen zijn dat Nolan er bewust voor heeft gekozen om de film niet perse waarheidsgetrouw te maken op dat vlak? Er is niet zoveel budget nodig om alles wat je beschrijft wel te laten zien. Toch zien we het niet. Misschien was Nolan daar niet zo mee bezig.

avatar van getthecool
Ergens wel prettig om na de intiele hype meer realistische reacties te zien.

Grootste bezwaar vind ik het 'spelen met tijd' dat op mij compleet geforceerd overkomt. Waar het in Memento om een originele insteek ging en de tijdelementen in Inception en Interstellar volledig in het verhaal verweven zaten, lijkt het hier vooral op een trucje om een vrij vlak verhaal (mede door gebrek aan karakter van personages) wat op te leuken.

De muziek probeert een constante spanning te creëren, maar na een half uurtje aan eeuwig doordreunende opbouw irriteert deze vooral.

Nog steeds een aardige film om een keer gezien te hebben, maar helaas niet meer dan dat.

Wat een enorme tegenvaller
Drie verhalen lopen warrig door elkaar, tevens wordt er geen woord gezegd

Zeer onwerkelijk hoe soldaten zich gedragen onder hevig vuur !!
Lijkt wel een schoolklas op een dagje strand

Gemiste kans

avatar van Kondoro0614
luukve schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat ie ook nooit gaat komen

Oh echt wel, wellicht niet met deze film.

avatar van luukve
In welke categorie dan? Denk dat zijn schrijfwerk (ondanks de complexiteit van zijn verhalen) vaak net wat te wensen over laat. Qua regie is hij niet doorslaggevend genoeg en als producent van zijn film zie ik hem ook niet bepaald een Best Picture binnenslepen.

avatar van TornadoEF5
Stefanovd schreef:
Het einde zegt dat er wel Dunkirk II aankomt.

Huh. Neen hoor.

avatar van TornadoEF5
Gemengde gevoelens ook bij deze film.

Het blijft doodzonde dat Nolan weer zit te klooien met tijd in een film waar we al met meerdere verhaalperspectieven zitten, waardoor we al moeilijker binding krijgen met de personage. Eigenlijk kan je al spreken van een mozaïekvertelling, waar ik sowieso geen fan van ben. Er zit ook in tegenstelling tot andere films van hem, minder een rode draad in de film. Natuurlijk gaat het wel over de redding van Britse soldaten gestrand op Duinkerke, en dat is dan de rode draad. Al kan het ook zijn dat de rode draad voor mij wat zoek is door te zitten klooien met tijd. Nu zit de spanning er (gelukkig) wel in (zonder spanningsboog), en is het tweede deel merkbaar beter voor mij dan het eerste deel. Ik vond het met momenten trouwens opvallend spannend. Globaal gezien schept de film wel een goed beeld over de gebeurtenissen, maar ik ben niet fan van alle stijlfiguren en Nolan moet niet met tijd zitten spelen om speciaal te willen doen.

Qua beeld en hetgeen we te zien krijgen uiteraard prachtig van begin tot eind. Een van de mooiste films die ik ooit al gezien heb op dat vlak. Echt petje af. De scènes in de vliegtuigen en de boten zijn echt prachtig (al heb ik volgens mij een zwak voor films en series op boten, zeker als het over piraten, kapingen, schipbreuken of ontdekkingsreizen gaat, al is dit natuurlijk nog wel wat anders). Qua kleur zit het echt goed. Ook qua geluid en soundtrack vind ik het allebei heel goed zitten. Het typische geluid van de Duitse vliegtuigen / fighters is goed gedaan, en van detail hou ik. En de soundtrack is gelukkig niet te opvallend aanwezig, en daardoor is hij ook echt goed.

Ik denk dat ik het op een 3,5* hou.

avatar van AmazingPP
Christopher Nolan en ik zullen nooit vrienden worden, dat is 1 ding wat me duidelijk is geworden na het zien van deze film. Echt hoor: ik heb al zijn films gezien en geen enkele van deze films vind ik goed. Ik vind het rommelig, pretentieus, slecht doordacht, slecht geregisseerd; misschien is het te modern voor mij, maar ook "Dunkirk" deed echt helemaal niks met me. Hoewel de film er verzorgd uitziet weet het verhaal me gewoonweg niet te pakken. Nu ben ik een jaren tachtig-liefhebber, maar sta wel altijd open voor nieuwe films en nieuwe regisseurs (Fincher vind ik 1 van de beste van de laatste jaren), maar Nolan: nee.... 2 *

avatar van Shadowed
AmazingPP schreef:

Werkelijk? Memento en Inception zijn toch wel 2 films die in hoog in de top 250 staan.

Tjonge jonge. We gingen er eens goed voor zitten, drankje en een hapje erbij, liefhebbers van een goede film uitgenodigd en deze film aangezet. Wat een matige WO II film is dit zeg. Ik miste zowat alles wat een goede film in zich heeft. Matig acteurwerk, matige special effects, (het vliegen langs de kust op het eind van de film heeft toch het niveau van een b-film uit de 50er jaren) script matig. Wat een tegenvaller. Ik kon niet in de film ‘groeien’. Geen klik met welk personage of verhaallijn dan ook. O ja, die muziek!! Die is toch ook zo slecht gekozen.

avatar van AmazingPP
Shadowed schreef:

Ik kan er niks aan doen.... Memento vond ik nog wel OK, maar ook niet de topper die iedereen het kennelijk vind. Nou ja... Smaken verschillen simpelweg.

avatar van AC1
AC1
Het is helemaal geen acteurs/karakters film dus ik kan me wel voorstellen dat veel mensen niet opgetogen zijn met Nolan's laatste film. Persoonlijk vond ik Dunkirk goed gedaan (ik heb me nergens aan iets geërgerd) maar tegelijk de film laat me ook wat koud (vooral achteraf). 7/10

Goh, ik ben weer helemaal in sync met de gemiddelde score.

avatar van mnrk
Well, I'd rather face waves than dive-bombers.

Deze film van Christopher Nolan is niet op voorhand wat je zou verwachten van een oorlogsfilm, maar door de manier waarop alles in beeld gebracht wordt ( de combinatie van schakelen naar IMAX naar normaal werkt echt super ) en de hele setting, geluid en aankleding zorgen toch voor een prima film uiteindelijk...

Ook de cast in deze film is in orde en elke acteur speelt zijn rol met overtuiging...

En dan natuurlijk weer een ijzersterke score van Hans Zimmer
Hans Zimmer - Dunkirk (2017) - MusicMeter.nl

Mooie titel, mooi onderwerp, matige uitwerking

Laat ik voorop stellen dat ik een behoorlijke fan ben van oorlogsfilms, maar deze film maakte mijn verwachtingen zeker niet waar. Wellicht is de film iets teveel gehyped door de media maar ik vond het erg tegenvallen.

Grafisch ziet Dunkirk er mooi uit, maar naar mijn idee veel te clean en zijn er te felle kleuren gebruikt. Soldaten die op het strand liggen in een knalgroen pak wat zo rechtstreeks uit de fabriek lijkt te komen bijvoorbeeld. Het ziet er allemaal veel te gemaakt uit en daardoor oogt alles surrealistich. Een oorlog is vies maar deze soldaten ogen als modepoppen. De audio is wel goed voor elkaar, maar kan het (gebrek aan) verhaal niet redden. Voor mij is het 1,5 ster... max

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Gisteren toch nog een keer de kans gehad deze film in de bioscoop te zien, helaas wel met pauze omdat het onder de 50 plus bios viel maar toch blij deze film op het grote doek te hebben gezien.
Het is duidelijk een film die het beste werkt als je deze in 1 ruk uit kijkt, ik werd meegezogen in het verhaal om daar vervolgens abrupt weer uitgehaald te worden door de pauze die minimaal een kwartier duurde, jammer!

Ik wist niet goed of deze film mij ging bevallen, dit door de nogal negatieve reviews die deze film ook ontvangt. Gelukkig val ik onder de andere groep, want ik heb echt genoten van dit mooie stukje film.
Dat er niet geforceerd geprobeerd wordt een band met de hoofdpersonages op te bouwen vond ik enkel in het voordeel, ik voelde mezelf echt een toeschouwer hoe deze mensen de verschrikkelijke oorlog moesten meemaken.

Dunkirk gaat trouwens ook goed samen met Darkest Hour die zich rond de zelfde periode afspeelt, zo zien we de soldaten midden in het keiharde gevecht en aan de andere kant het politieke aspect hiervan.
Het geluid stond lekker hard in de bioscoop, waardoor de geweerschoten en vooral de bommen meer indruk maakte, toch wel een film die het best tot zijn recht komt in een bioscoop zaal of met het geluid op een hoge stand.

Dunkirk verdiend wat mij betreft die 4 sterren wel, de verschillende verhaallijnen waren creatief uitgevoerd en de film kijkt ook nog eens ontzettend makkelijk weg.

Mescaline, mag je wel als niet 50-plusser naar de 50-plus bioscoop?

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
scorsese schreef:
Mescaline, mag je wel als niet 50-plusser naar de 50-plus bioscoop?

Haha ja dat gek genoeg wel, mag gewoon met je abonnement bij Pathé.
Normaal betaal je 7,50, en das dan ook nog inclusief cakeje en koffie of thee, best grappig maar bewaar die shit voor na de film!

avatar van Vinco
Genoten van deze film, schitterend geschoten en gemonteerd en wat een geluid, als je beetje een goeie audioset heb staan is het zeker genieten.

Ik heb mij geërgerd aan de verschillende tijdlijnen zeker niet gezien deze gewoon netjes komen tot 1 punt komen.
Voor mij was dit zeker een pareltje .

Heb je je nu geërgerd of niet?

avatar van Vinco
Ziegler schreef:
Heb je je nu geërgerd of niet?

Moest zijn totaal niet geërgerd

avatar van Zandadder
Geweldige kwaliteit op Blu Ray. In de bioscoop kwam het geluid geweldig door, daarom herzien met headset op hoog volume.
Voor mij dé film van 2017 en verhoog naar 5*

avatar van JoeCabot
Oorlogsfilm 2.0 (althans, de eerste 20 minuten)

Verfrissende cinema is dit zeker. Maar om nu te zeggen dat Nolan hiermee de grenzen van het genre verlegd? Nee, daarmee geef je de regisseur net iets teveel credit. Dunkirk doet in essentie wat een oorlogsfilm moet doen: inzoomen op de complete chaos.

Dunkirk neemt een zinderende start. We volgen enkele Britse militairen die als ratten in de val zitten en – net als de kijker – geen flauw idee hebben hoe de situatie er binnen vijf minuten zal uitzien. Je beleeft de actie vanuit de ogen van de soldaten en dat levert bijwijlen beklijvende cinema op. De scènes op het strand zien er imposant uit, de luchtgevechten doen je naar adem happen. En alsof dat nog niet genoeg is, dompelt Nolan de kijker – letterlijk – onder in het tumult van een schip dat langs alle kanten belegerd wordt.

En toch slaagt Nolan er niet in om je de volle 106 minuten bij de keel te grijpen. Niet dat hij veel gas terugneemt, maar hij stuurt de film geleidelijk aan in de richting van een traditioneel heldenverhaal. De gruwel en de claustrofobie blijven, alleen maakt de chaos uit de beginscènes plaats voor een meer voorspelbaar verloop.

Voor de rest een mooi gefotografeerde film met een drukkende, dreigende soundtrack. Het totaalplaatje klopt! Hoewel… Ik vond die voortdurend veranderende aspect ratio toch wat raar. Nolan zal er ongetwijfeld zijn redenen voor gehad hebben, en zijn fans zullen het ‘gedurfd’ noemen, maar het leek wel alsof die makers niet wisten of de film nu voor het grote scherm of voor DVD bedoeld was…

Anyway, grootse cinema is het zeker. 4*

avatar van cor1946
Ik vond de film niet slecht maar allemaal van het zelfde. De acties waren prima. Op den duur ging hij vervelen.

Film overladen met prijzen en nominaties, waaronder vooral deze voor cinematografie en geluid en dat is zeer terecht.
Nolan veegt met zijn "Dunkirk" alle voorgaande films over dit historisch gebeuren van tafel, door het drama en de chaos te schetsen, aan de hand van een drietal verhaallijnen, krachtig en toch ook spannend ineengeweven.
Het is uiteindelijk toch wel een lofbetuiging aan de Britten voor hun inzet om hun hulpeloos in het nauw gedrongen en totaal verrast leger (wie was in 1940 niet verrast van de Duitse militaire overmacht en er tegen opgewassen ?) naar het thuisfront te brengen. De scène met de zee vol met burgerbootjes is zelfs niet zonder emotie.

avatar van Rujar
Ik had een actie film verwacht, maar nu zie ik dat het een drama is. Behoorlijke domper wat dat betreft, maar als drama doet hij het dan nog best aardig. Hoewel het verhaal plat en echt vreselijk saai en totaal oninteressant is, dat mede komt door o.a. de personages die vooral diepgang missen. Ik mis dus een ziel en emotie. Wat mij nog het meeste stoorde is dat je vooral visueel geen goed beeld hebt dat ze op de vlucht zijn voor de duisters. Je mist dat claustrofobische en opgejaagd gevoel. Je moet toch wel heel vaak vaak een beroep doen op jouw eigen fantasie.

avatar van Lovelyboy
De film is in het kort een aan een schakeling van een aantal gebeurtenissen door een drie a viertal hoofdpersonen op en rond de afwachting en evacuatie van het Britse Expeditieleger in 1940 te Duinkerken.

Aan teveel verhaal en dialoog wordt niet gedaan, de hoofdpersonen krijgen in die zin ook weinig diepgang mee. Je wordt er eigenlijk nogal ingesmeten en that's it. Bovendien blijft wat mij betreft het beeld qua grootsheid uit. Er zaten 300.000 a 400.000 man op dat strand te wachten en daar moet een behoorlijke armada aan schepen voor nodig geweest zijn. Toch komt er nergens een beeld voorbij die dat beeld weergeeft en me naar adem doet snakken. Het beeld wat de one take scene in Atonement laat zien qua grootsheid word nergens een keer benaderd door Nolan. Mogelijk wilde hij dat ook niet, maar wat nu precies wel de bedoeling was komt ook niet helemaal binnen.

De film is echter wel spannend. Het is een constante stroom aan gebeurtenissen, spanning en muziek die constant naar een volgende hoogtepunt opbouwt. Wat dat betreft is het dan nog wel weer een aardige film. Daarnaast moet de film het hebben van zijn sfeermomenten en shots. De mannen die in het begin door het stille dorpje dwalen, de drie mannen zwijgend zitten op het strand te midden van het opwaaiende schuim. Visueel en qua geluid is het ook allemaal van grootse schoonheid. De vraag blijft dan ook, wat had de film kunnen zijn met een iets ander verhaal en meer diepgang?

avatar van Verme99en
Ik heb hem uitgezet vreselijk

Niet mijn ding: slecht werkende opbouw, veel goedkope en ongeloofwaardige scènes, matig geacteerd, slecht geregisseerd, weinig en te vaak gebroken spanning, te weinig lijn, geen binding met enig personage, irritante muziek... Het leek me een wat saaie en gratuite aaneenrijging van te mooie en afgelikte, maar steriele beelden...

avatar van YouDrunkGoHome
Verme99en schreef:
Ik heb hem uitgezet vreselijk

ik heb alleen de trailer gezien en die vond ik uitstekend, 4.5 blijft staan.

avatar van Zandadder
Verme99en schreef:
Ik heb hem uitgezet vreselijk

Ik heb alleen de titel gelezen en 5* gegeven.