Dunkirk (2017)

Verenigd Koninkrijk / Nederland / Frankrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama

geregisseerd door Christopher Nolan
met Fionn Whitehead, Tom Hardy en Cillian Murphy

De film vertelt het verhaal van de evacuatie van geallieerde troepen uit Duinkerken in 1940. Tijdens de Slag om Frankrijk werden Belgische, Britse en Franse soldaten door het Duitse leger vastgehouden op het strand en in de haven.

Dat verklaart veel, Zandadder!

avatar van Flipman
Iemand suggereerde dat dit héél misschien wel 's 'n verrekte goeie film zou kunnen zijn gebaseerd op wat diegene via via vernomen had dus heb ik 'm maar een tien gegeven.

Oef, een 2 dan maar.
Acteerwerk is matig, ongeloofwaardig in beeld gebracht. Beetje modepopachtig, vooral die vrouw?
En dat in oorlogstijd. Het slot met de vliegtuigen lijkt wel amateurwerk, sorry, een twee voor de spanning.

pacohen schreef:
Oef, een 2 dan maar.
Acteerwerk is matig, ongeloofwaardig in beeld gebracht. Beetje modepopachtig,?

avatar van MovieHolic
Tjonge wat een "grind" ik vond het verwarrend beginnen, het gebrek aan fatsoenlijke dialogen storend en de continue nerveuze muziek enorm irritant.
De actiemomenten waren goed maar al met al was het een lange zit.

avatar van misterfool
MovieHolic schreef:
het gebrek aan fatsoenlijke dialogen.

Tsja, een uitgebreid gesprek voeren is lastig als je consequent onder vuur wordt genomen en moet vechten voor je leven.

avatar van LikeMovies
Ik vond hem een beetje tegenvallen. Had er helaas meer van verwacht. Rommelig begin; sorry maar niet iedereen weet wat daar precies gebeurde in het begin van de oorlog, dus een fatsoenlijke intro was wel op zijn plaats geweest hier. Ik heb de film op enig moment gestopt om eerst via Wikipedia e.d. te lezen wat daar nu echt de situatie was.

@LikeMovies
En toch maakt dat voor de film niets uit. Sterker: als het niet gebaseerd was op een echt verhaal, had dit voor de film toch niets uitgemaakt?

avatar van Brabants
Beetje tegenvallende film wat vooral zijn grondslag heeft in de chaotische zetting wat op z'n allerminst gezegd nogal rommelig overkomt. De film kent zeker goede fragmenten en de spanning is goed voelbaar maar door het eerst genoemde blijft het allemaal vrij oppervlakkig en ongeloofwaardig. Jammer dat dit moment van WW2 met een betere verhaallijn niet beter in beeld gebracht kon worden.

avatar van Flipman
Op welk vlak vond je 'm ongeloofwaardig? Dat 'rommelige' kan ik me dan wel weer voorstellen, moet je maar net liggen. Ik vond zelf dat daardoor de omliggende chaos van heel die operatie goed op me overkwam.
LikeMovies schreef:
De Britten waren gekomen om de Fransen te versterken. Dat bleek niet genoeg. De Duitsers waren in aantocht en dreven beide legers naar de stranden. Ze moesten daar weg, of de oorlog was verloren.

Wat moet je dan nog meer weten?

avatar van Arnhemmer
Flipman schreef:

Wat moet je dan nog meer weten?
Precies, de pamfletten die door de Duitsers in het begin van de film werden verpreid, maakten dat ook al duidelijk.

avatar van Flipman
Klop. Dat, gecombineerd met die introtekst, is al wat je nodig hebt.

avatar van Captain Pervert
Flipman schreef:
Klop. Dat, gecombineerd met die introtekst, is al wat je nodig hebt.

Dit klopt wel, maar het is heel onwerkelijk dat een gebeurtenis van deze schaal jou als kijker totaal onbekend is. Mij overkwam dat bij het zien van de trailer. Ik dacht zelfs even, dat de film over de Eerste Wereldoorlog ging!

Dat komt omdat de evacuatie bij Dunkerque eigenlijk vooral bij de Britten (logischerwijs) op de radar staat en geen (prominent) deel uitmaakt van de Nederlandse geschiedenislessen. Hier leer je ongeveer dit: Duitsland viel Polen binnen, toen Nederland, verzet bij de Grebbeberg, Rotterdam platgegooid, overgave. Jodenvervolging, NSB-ers, verzet, D-day, bevrijding van Zuid-Nederland, slag om Arnhem, hongerwinter, slag om Berlijn, gewonnen hoera.

In Amerika bijvoorbeeld, leeft de oorlog met Japan misschien nog wel meer dan die met nazi-Duitsland (getuige de vele films, ook). Terwijl ook hier in de Nederlandse geschiedenislessen amper aandacht voor is.

Dus, zodoende: het is helemaal niet raar als je de setting van deze film niet snapt en een klein intro tekstje is dan ook meer op zijn plaats. Het is zelfs een beetje arrogant om dit als bekend te veronderstellen. We're the British, our history is the most important, everybody who doesn't know it, is daft my dear.

Ik snap trouwens niet waarom 1 stad drie namen heeft. Dunkirk, Duinkerken, Dunkerque. Het ligt in Frankrijk dus noem het gewoon Dunkerque.

avatar van Flipman
Tja, waarom spellen wij 'Londen' met een E ?

En niet onwerkelijk bedoel je, denk ik? Snap ik ook wel maar zelfs dan is die disclaimer aan het begin, gecombineerd met de pamfletten die zo symbolisch uit de lucht komen vallen - alsof het geallieerde offensief tegen nazi-Duitsland werkelijk aan het afbrokkelen is en op dat moment was dat eigenlijk ook zo - genoeg om je te vertellen hoe de situatie zat.

Offensief tegen de Duitsers. Liep fout. Als ratten in de val. Kun je na afloop van de film toch lekker de geschiedenis in duiken?

En waar welk deel van de geschiedenis wel of niet leeft is heel subjectief, dat ben ik volledig met je eens! Veel mensen die ik spreek weten nauwelijks iets over de Eerste Wereldoorlog; iets met die ene vermoorde prins of zo...? 'k Ben me er 'n paar jaar geleden zelf iets meer in gaan verdiepen uit interesse voor de Tweede Wereldoorlog. Maar bij ons is het sowieso niet iets dat in onze collectieve geschiedenis echt overheerst.

Captain Pervert schreef:

Jij zegt ook Paris in plaats van Parijs?

avatar van Querelle
Daarnaast werd er in Duinkerken nog niet zo heel lang geleden West-Vlaams gesproken:
Duunkerke

avatar van Basto
Captain Pervert schreef:

Alsof Soldaat van Oranje, Platoon of The Light Horsemen beginnen met een uitleg zodat ook de gemiddelde Chileen op de hoogte is....

Het is een Britse film, aan jou om daarheen te gaan en je vooraf in te lezen (of niet)

Ik was zelf ook nauwelijks bekend met deze operatie, maar na de film niet meer. Heeft mij nergens gestoord in mijn kijkervaring.