The Next Karate Kid (1994)

Actie / Komedie

geregisseerd door Christopher Cain
met Pat Morita, Hilary Swank en Michael Ironside

Bij een herdenkingsdienst voor Japanse strijders die tijdens de Tweede Wereldoorlog in het Amerikaanse leger hebben gediend, ontmoet Kesuke Miyagi de weduwe Louisa Pierce. Haar kleindochter Julie is opstandig doordat de dood van haar ouders niet heeft kunnen verwerken. Miyagi besluit haar les te geven in karate.

avatar van niethie
ja ook voor mij is het in tegenstelling tot de eerste drie films echt jaren geleden dat ik hem zag maar ik kan me nog herrineren dat ook dit best een redelijk filmpje was, oke nu wordt het verhaaltje echt vervelend en het feit dat ze Macchio vervangen hebben door een meisje (de later zo bekend geworden Swank) maakt het nou niet bepaald beter maar ook deze verdiend (wat mij beterft) zijn flop 100 positie gewoon niet (ik bedoel er bestaan echt veel slechtere films). Misschien blijkt bij herziening dat ik hem minder vind, maar tot die tijd hou ik het ook hier op een krappe-

2,5 sterren.

avatar van kinjutsu
haha die eind battle, zo absurd en raar

avatar van JDSsmetje
Vind de Next Karate Kid niet echt passen in de flop 100 maar de film is toch zwak. Voorspelbaar tot en met. Hilary Swank is zwak en kan niets van deze film maken komt er dan nog zo'n ellendig 'final battle'.
Zwakke film
Nog even zeggen dat de film naar kinderen gericht is.

Nomak
Weer een zwak en onnodig deel van de Karate Kid films. Ik vond de film beter dan het derde deel, maar helaas wordt het niveau van de tweede film nooit bereikt. Over de eerste film zal ik maar zwijgen, dat is een meesterwerk in vergelijking met deze. Platte personages waarmee je je moeilijk of niet kan identificeren en erg slechte gevechten. Het eindgevecht was weer eens lachwekkend slecht. Hilary Swank mept erop los en de slechterik weet ineens niet meer waar hij staat. Gelukkig is Hilary Swank later uitgegroeid tot een actrice waar we toch wel respect voor mogen hebben. Ze heeft ondertussen enkele mooie rollen gespeeld. Ook Mr. Miyagi kan deze film natuurlijk niet redden, al is een plaats in de flop 100 wel jammer want er zijn veel slechtere films.

hij is wel leuk en ik zou hem nog wel willen hebben want ik vond hem leuk en ik heb de andere delen ook

Het viel me zowaar niet eens tegen: 1.00 (1.10)
En dat terwijl de omstandigheden er zeker niet om liegen. Avildsen weg als vaste regisseur (hoewel hij in deeltje 3 al een soort van spook leek), een karate kid die verandert in een meisje en het verdwenen vertrouwde gezicht van Macchio. Tja, dat is nu niet meteen waarvan je zegt: hier gaan potten gebroken worden. En dat gebeurd dan ook niet, maar ik vind The Next Karate Kid overall gezien zelfs lichtelijk beter dan het derde deeltje, waar werkelijk niets van herkenning was terug te vinden, behoudens de kop van Macchio en Morita. Bewonderenswaardig overigens dat Morita zich niet te groot voelde om deze rol opnieuw op zich te nemen. Waarschijnlijk is hij er vorstelijk voor beloond. Sterker nog, zonder Morita denk ik dat men deze prent uberhaupt niet had uitgebracht, maar dat geheel terzijde. Het acteren van Morita stelt nog altijd niet veel voor, maar het is in elk geval beter dan de dramatische rollen die men in deeltje 3 stuk voor stuk wist af te leveren. Hilary Swank is letterlijk aan het ploeteren. Moeilijk te geloven dat dit dezelfde Swank is die ik zag schitteren in Million Dollar Baby. Ze weet totaal geen maat te houden en dat geldt ook voor de meeste bijrollen.

Het script is wederom van alle elan ontdaan. Voorspelbaar, rommelig, geforceerd, gevoelloos en wat al niet meer. Zowaar zit er hier en daar zelfs een vleugje totaal misplaatste komedie doorheen... Ongelofelijk!! En dan die slotscene, tttssskkkk!!! wat moest dat voorstellen he?!?! Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Zoals gezegd hield Avildsen het wijselijk voor gezien ten gunste van Christopher Cain. Een regisseur met redelijk wat ervaring, maar tegelijkertijd eentje die voornamelijk in de schaduw van het grote Hollywood actief is. Niet bepaald de persoon om aan een groots, succesvol project te beginnen, maar waarschijnlijk had men niets beters voor handen. Enfin, behoudens een paar aardige scenes blijft er een hele hoop automatische pilootwerk over dat van alle karakter verstoken is gebleven. Tel daar de slechte muziek, troosteloze opnamelocaties en een zwaar gekunsteld slotakkoord bij op en ook dit deel van The Karate Kid komt uit op een zware onvoldoende. Toch vindt ik de prent meer dan een halve ster waard, daarvoor heb ik al teveel films gezien die nog slechter zijn dan dit gedrocht.

Script / Verhaal:................ 1,00
Acteerwerk:....................... 1,00
Regie / Speelduur:.......... 1,00
Realisme:......................... 1,00
Cinematografie:............... 1,50

Positie: 341/361
The Next Karate Kid staat daarmee voor 'Firetrap' en achter 'Moordwijven'

avatar van Clubber Lang
Weet iemand waar ik deze op DVD kan vinden? Om het compleet te maken zeg maar

avatar van zidane01
Kom op mensen... deze film gaat toch helemaal nergens over. Ik snap niet waarom de makers zouden willen dat dit prutwerk aan de eerste karate kid film wordt gelinkt.

K@i
Enige van de reeks die me kon boeien dankzij het de Cutie

avatar van Aapje81
Deze vond ik dan weer een stuk leuker dan deel 2 en 3. Het zal te maken hebben met de aanwezigheid van Swank waar ik toendertijd erg van onder de indruk was. Combineer dat met wat sentiment en dan kom ik uit op een 2,5

film_criticus
Wat is dat toch een ijzersterke acteur he die Pat Morita, goede film en goed camerawerk viel me op

avatar van Clubber Lang
film_criticus schreef:

juhnzun
WTF doet deze in de floplijst
beste van de karate kid reeks wat mij betref

Zonder Ralph kan je deze film niet de Karate Kid noemen, alleen Pat Morita is een bekende, R.I.P

yorgos.dalman
Het spijt me, mensen, het spijt me echt, maar ik heb genoten van deze film. Er is iets met die kalme, wijze Mr. Miyagi, hij is onweerstaanbaar in elke frame van de film. Jammer dat acteur Pat Morita niet meer onder ons is.

avatar van daslekker
..niet best, maar ook weer niet verschrikkelijk slecht..

houd ook in het achterhoofd dat deze film voor kids is bedoeld en waarschijnlijk ook als meidenfilm...

avatar van DragQueen
Leuk dat Morita weer terugkeert als Miyagi. Al kan dat de film niet redden natuurlijk. Want het verhaal is uitgekauwd, en dit is eigenlijk een overbodig vervolg. Macchio had er blijkbaar geen zin meer in, en dat neem ik hem ook niet kwalijk. 1 Ster. En die is voor Morita.

avatar van Masterbrain
Ik kijk dit liever met een meid dan naar die saaie Twilight films.

avatar van Beertje45
Hobbes schreef:

lijkt mij dan verstandiger om een Bruce Lee film op te zetten, of een chinese Jet Li film. niet een film met de grootste non-acteurs die er zijn. (en ja ik weet dat die paarde-aambei van een norris in bruce lee films heeft gespeeld...da's al erg genoeg)
excuseer, maar ik kan Bruce Lee moeilijk een goed akteur noemen. Het kan natuurlijk ook aan de zwakke scenario's hebben gelegen, maar Bruce deed ook enkel maar waar hij goed in was, knokken. dat is ook het hoofddoel van de films van Norris, Van Damme, Seagal enz

avatar van Beertje45
vind dit deel wel beter dan het erg zwakke Karate kid 3. Echter niet veel nieuws onder de zon.

Duidelijk het zwakste deel van de Karate kid. 1* voor Mr. Miyagi!

avatar van Smallprint84
Masterbrain schreef:
Ik kijk dit liever met een meid dan naar die saaie Twilight films.

Here Here!! Helemaal mee eens!
Prima vervolg, ik vind t altijd leuk het ''when girls kick some butt''-element in films.
Mooi die macho's een lesje leren.

avatar van baspls
Ik wis niet dat deze er ook nog was. In ieder geval wil ik hem wel erg graag nog zien. Ik hou erg van de oude Karate Kid-films en het is erg sterk dat Pat Morita hier ook Miyagi speelt.

avatar van alexspyforever
Ik denk dat de makers destijds de fout hebben gemaakt deze film te promoten als zijnde een vervolg op de Karate Kid trilogie terwijl deze hier toch echt wel los van staat. Ok Pat Morita herneemt zijn rol als Mr Miyagi en vermeldt Daniel heel even in het begin, maar voor de rest geen verwijzingen naar vorige delen. Miyagi gaat Julie op een heel andere manier trainen dan Daniel. Het bezoek aan de tempel vind ik ook een bijzonder leuk stuk. Hilary Swank die er toen als een echte tomboy uitzag vind ik als nieuwe karate kid beter dan Ralph Macchio (wiens carrière intussen helemaal in de vergetelheid is geraakt in tegenstelling tot die van Swank). Blijkbaar blijft het toch moeilijk bij de (mannelijke) kijkers een vrouw die ass kickt. Het verhaal is geen hoogvlieger maar wel vele malen beter dan Karate Kid 3. Ik heb de DVD enkel met Engelse ondertitels, met NL ondertitels heb ik deze niet gevonden al is die volgens mij ooit wel eens uitgebracht in combinatie met Karate Kid 3.

avatar van Phantasm
Gewoon waardeloos, het eerste anderhalf uur gebeurt er bijna niets, pas in het laatste kwartier, overbodig deel dat zowat op alle voorgaande delen leek, is gewoon niet leuk meer of je moet hier ontzettend van houden, voor de liefhebber.

avatar van baspls
Nog steeds niet kunnen vinden

yorgos.dalman
@baspls,
Import dvd te krijgen bij Nederlandse websites: discorder.com en boudisque.nl

avatar van Night's Watch
baspls schreef:
Nog steeds niet kunnen vinden

Sinds gister op Netflix!

avatar van mikey
Geen flop aller tijden materiaal maar wel een suffe film. Swank is helaas geen Ralphie. Support cast is ook zwak. Wel fijn dat Ironside er in zit. Ik denk dat deze film een kung fu toernooi had kunnen gebruiken en wat minder Oosterse wijsheden.

avatar van Cheyenne Blom
Weer er iemand waar ik deze film kan kopen met Nederlandse ondertiteling?
Ik lees vaak dat hij nu op Netflix staat maar bij mij staat hij er niet op.

avatar van Metalfist
Never trust spiritual leader who doesn't dance

Ik ben altijd wel fan van het completeren van franchises. De eerste Karate Kid had ik jaren eender al gezien en gereviewed en toen was ik van plan om de gehele reeks erdoor te jagen. Een plan dat schromelijk mislukte (er zat uiteindelijk 3 jaar tussen het kijken van deel 1 en deel 2) maar deze keer had ik me voorgenomen om de andere delen niet zo lang te laten liggen. In iets meer een maand dan ook de drie vervolgen gekeken en wat blijkt? The Karate Kid films is een erg wisselende reeks qua kwaliteit.

Maar niet in de zin dat je misschien zou verwachten aangezien ik het populaire eerste deel pas op een derde plaats zou zetten. Part II blijft naar mijn gevoel het beste deel in de reeks, maar ik heb me eerlijk gezegd ook kostelijk geamuseerd met dit vierde deel. Een ietwat atypische sequel doordat Daniel niet meespeelt, hij wordt wel even tussen pot en pint vernoemd door Mr. Myagi, maar de chemie tussen Myagi en Julie kent genoeg dynamiek om dit deel te rechtvaardigen. De switch naar de highschool setting werkt ook goed en met dat groepje tieners onder leiding van Dugan heb je nog een toffe slechterik. Verder nog veel ietwat van de pot gerukte scènes (onder andere bowlende monniken) die bewijzen dat regisseur Christopher Cain hier echt wel zijn eigen ding mee wou doen. De basis blijft echter behouden en dat betekent dus veel Oosterse wijsheden met hier en daar eens een gevechtje en uiteraard een romantisch subplot. Het zegt al veel dat de relatie tussen Julie en Eric geloofwaardiger overkomt dan eender welke relatie die Daniel in zijn films had.

Al ligt dat misschien ook wel eerder aan het feit dat Ralph Macchio een ietwat beroerd acteur is. Zo'n 5 jaar na de derde Karate Kid film had hij het echt wel gehad met het personage en wou zodoende niet meer terugkeren (naar eigen zeggen om niet de Sylvester Stallone van Karate Kid te worden, ironisch genoeg is hij dat ondertussen wel geworden met Cobra Kai) waardoor de zoektocht naar een andere hoofdrol werd gestart. Daar kwam uiteindelijk de 18-jarige Hilary Swank uit en die doet het eigenlijk best wel goed. Ze oogt in ieder geval een stuk geloofwaardiger dan Macchio en is niet zo'n schreeuwlelijk als hem. Ze heeft bovendien een leuke chemie met de altijd goede Pat Morita en met Michael Ironside heb je gewoon nog een erg degelijke slechterik ter beschikking. Zo'n acteur die altijd iets slechts uitstraalt, altijd fijn om te zien.

Ik had het verre van verwacht dat ik dit nog iets ging vinden. Snap al helemaal niet wat dit in de flop 100 staat te doen, maar dat zal dan wel eerder te wijten zijn aan de fanboys die een deel zonder Macchio niet kunnen verkroppen. Cain probeert hier zijn eigen film van te maken, maar tegelijkertijd toch in lijn te blijven met de andere Karate Kid films en doet dat goed. Die remake met Jackie Chan van een paar jaar geleden, dat is pas een verschrikking om naar te kijken.

Kleine 3.5*

Een redelijke film.gisteren even gezien op netflix.maar wel een voldoende.een redelijke cast.met nog een jonge hilary swank.maar er zitten erg weinig gevechten in de film.dat valt me een beetje tegen,maar verders een prima verhaal.maar hij hoort niet in de floplijst thuis,er zijn veel slechtere films dan deze film.