King of Kings (1961)

geregisseerd door Nicholas Ray
met Jeffrey Hunter, Siobhan McKenna en Hurd Hatfield

De inwoners van Judea moeten in hun geboorteplaats deelnemen aan een volkstelling. Jozef, een schrijnwerker, en zijn zwangere vrouw Maria trekken naar Bethlehem. Er is veel volk op de been en ze vinden geen logies, tenzij in een stal. Tijdens hun verblijf in de stal schenkt Maria het leven aan een baby. Koning Herodes herinnert zich de voorspelling over de Messias, de langverwachte Heiland. Herodes is bevreesd voor diens komst en beveelt aan zijn soldaten alle mannelijke kinderen jonger dan twee jaar om te brengen. Jozef hoort in zijn slaap een stem die hem aanspoort om met zijn gezin naar Egypte te vluchten. Vanaf dan volgen we het leven van Jezus tot aan de kruisiging en zijn wederopstanding.

avatar van Anatolia
...van het beroemde boek De Bijbel...

Een vroege, oude Jezusfilm, niet echt mijn favoriete...
De acteurs spelen alles nogal stijfjes, wat wel typisch is bij zon oude films... Ook wat onrealistisch weergegeven (daarbij denk ik bijvoorbeeld aan het lijden van Jezus) en onspectaculair in beeld gebracht... 2,5 op 5

avatar van wackyboy
De VPRO gids beschreef deze film als "I was a teenage Jesus" en dat benadert het wel een beetje. Redelijk Bijbelgetrouw, maar verder denk ik vooral aardig voor mensen die het verhaal nog niet kennen. Verder vraag ik me altijd af, bij het zien van zo'n Amerikaanse film-Jezus, waarom hij altijd blond is met blauwe ogen. Waarom moet hij altijd op Jaret Leto lijken? Sidney Poiter, of misschien Sammy Davis Junior was een beter keuze geweest voor de rol.

Don Gertus
wackyboy schreef:

Omdat hij dan een ariër is en die staan volgens sommige mensen boven anderen menschen.

Voor mij de beste Jezus film met een niet eens zo slechte Jeffrey Hunter.

avatar van J.S.
Heel goeie bijbelfilm die het verhaal aan de andere kant ook eens belicht, de cast acteert goed met als enige minpuntje de kruisiging: die is veel te braaf, het lijden van Jezus wordt daardoor een beetje geminimaliseerd en dat is jammer, maar toch net een 4*.

Een Bijbelfilm, tja, altijd hetzelfde verhaal he. Wel mooie beelden.

avatar van royals
Jammer dat deze film een beetje onder gewaardeerd, maar dat zie je vaak bij bijbelse films. Deze epische film komt in mijn top 4 bijbelse films voor. Mooie sets, filmstijl en avontuur.

avatar van Noodless
Mooie Bijbelse film waarin de regisseur het verhaal benadert zoals we het kennen en daarbij ook de andere kant belicht. Zorgvuldig opgebouwd met aandacht voor heel wat details. Alles komt zowat voor wat je in het levensverhaal van Jezus zou verwachten. Ik denk dan aan de wonderen, het roepen van zijn apostelen, de woestijntocht, de geboorte, de zaligsprekingen, Palmzondag, het laatste avondmaal, het verraad...noem maar op tot de kruisiging en de verrijzenis. Het lijden van Jezus had wel een wat te brave uitwerking. Meer durf was hier op zijn plaats geweest. De cast is degelijk en de sets zijn uitstekend. Geweldig toch om een massa volk te zien tegen mooie achtergronden. Een pluspunt is ook het mooie kleurgebruik. Gewoon een mooie epische film ! 8/10

Toch een hele opdracht dit Jezus Christusverhaal te brengen, wetende dat het gebeuren genoegzaam bekend is.
Aldus moet het van de cinematografische waarde komen en van het gepast aanhalen van de bijzonderste gebeurtenissen uit het leven van Christus.
Laat ons zeggen dat dit behoorlijk geslaagd is zonder van een grootse, overweldigende film te spreken.
Zo is het acteren niet altijd echt overtuigend en eigenlijk mist de film acteurs als een Peter Ustinov of een Richard Burton om wat meer (literaire) kracht in het woord bij te brengen.