
Moby Dick (1956)
Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama
116 minuten
geregisseerd door John Huston
met Gregory Peck, Richard Basehart en Leo Genn
Ishmael wil meer avontuur in zijn leven. Hij wil met een walvisvaarder mee. In een kleine kroeg in Nantucket komt hij in contact met Queequeg, een volledig getatoeëerde man die een harpoenist blijkt te zijn. Queequeg sluit vriendschap met hem en samen besluiten ze aan boord te gaan van de Pequod. Dit schip heeft een zeer aparte kapitein. Dat merken ze al gauw als ze onderweg zijn. Kapitein Ahab laat zich amper zien. Als hij uiteindelijk aan dek komt blijkt dat hij er behoorlijk gehavend uit ziet. Hij heeft een houten been en zijn gezicht zit onder de littekens. Al gauw komt de bemanning erachter wiens schuld dat is, namelijk van de zeer grote en legendarische witte walvis Moby Dick. Iedereen weet dat hij niet te pakken is en dat hij dodelijk is. Ahab is echter vast besloten om hem te pakken te krijgen. Hij wil wraak.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=llXkjH_OZrw
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,3 / 16984)trailer (YouTube)boek (BoekMeter)iTunes: € 9,99 / huur € 3,99Google Play: € 9,99 / huur € 4,29Het authentiek aandoende taalgebruik is charmant en Peck speelt met verve een bezeten walvisjager, maar de film is toch een beetje gebeten door de beruchte tijdstand. Sommige scènes komen wat knullig over en de film bezit ook een ietwat lange speelduur. Toch is deze klassieker nog steeds de moeite waard. Met name wanneer een van de jagers zijn eigen dood voorziet, beleeft de film een spannend hoogtepunt. Ook de uiteindelijke confrontatie mag er nog steeds zijn.
Goed.
maar uiteindelijk wordt er toch het ruime sop gekozen en begint het avontuur van kapitein
Ahab en zijn fantatisme op jacht naar Moby Dick
het moet wat geweest zijn allemaal in 1956, maar nu...
ach mooie beelden en ik weet ietsiepietsie meer over het verhaal, het boek staat immers
al jaren ongelezen op de plank
3,5
De verhaallijn is toch wel apart. Eerst draait het rond Ismael en later vooral rond de kapitein waarbij het originele hoofdpersonage pas op het einde terug naar de voorgrond komt. Ook is Gregory Peck wat miscast, iets wat hijzelf trouwens ook vond. Maar zoals wel meer met filmmaatschappijen die meer met geld dan film bezig zijn, moest de hoofdrol gespeeld worden door een bekende naam en werd dat Peck. Orson Welles speelt de rol van priester, een rol die Gregory Peck later nog zou spelen in de miniserieversie van Moby Dick.
We spreken de jaren '50 wat goed is voor spektakelfilms, maar telijkertijd ook moet werken met de middelen uit die tijd. Het schip is vooral zeer mooi, wat ik me nog herinner uit de film Treasure Island, waarin dit schip ook nog gebruikt werd. Treasure Island heb ik nog op een groot scherm gezien (niet in de jaren '50 natuurlijk). De aanvallen zijn minder spektaculair en vooral het einde is met momenten wat knullig.
Een aangename film dus, al voel je wel de mankementen hier en daar. Het is een jas die wel lekker zit, maar waar je toch al de gaten in ziet. De film zou deels ook als inspiratie dienen van Jaws. Weliswaar is die film gemaakt naar het gelijknamige boek, maar had Spielberg in z'n achterhoofd ook Moby Dick zitten. Hij wilde zelfs een fragment uit deze film gebruiken in Jaws, maar dag ging niet door omdat Peck niet helemaal tevreden was over zijn prestatie.
Enigszins ben ik wel eens benieuwd hoe een film als dit er anno 2013 zou uitzien, al betwijfel ik of een verhaal als Moby Dick in deze tijd nog actueel genoeg is voor het grote publiek.
Het zou wat zijn als het een echte was

Grootste probleem voor mij is en blijft toch de casting van de beide hoofdpersonages. Gregory Peck doet ontiegelijk zijn best, ziet er goed uit en heeft de perfecte sonore stem voor Ahab, maar met zijn 38 jaar had hij gewoon nog niet de gravitas die nodig is voor de rol: "The film required more. At the time, I didn't have more in me." Meestal komt hij toch wel overtuigend over, maar bij de echt intense momenten (zoals zijn "To my anger now add your own"-toespraak tegenover de matrozen) zie ik toch opeens weer de tastende Peck in plaats van de donderende Ahab. Het negentiende-eeuwse New-England-Amerikaanse Engels met zijn statige formuleringen als "touch not the rope" en "I set ye a task" en al die andere "ye's" en "thee's" –hoe authentiek en begrijpelijk ook– komt mij daarbij soms zó gekunsteld over dat het mij ook niet echt helpt om de willing suspension of disbelief in stand te houden. Ik wíl graag Ahab in plaats van Peck zien, maar helaas zie ik op zulke momenten toch de acteur. (Zou Daniel Day-Lewis niet de ideale Ahab zijn?)
Richard Basehart daarentegen heeft gewoon een te nietszeggende uitstraling en uiterlijk voor de rol van Ishmael: ook al moet hij dan functioneren als neutrale verteller door wiens ogen de toeschouwer het verhaal ondergaat, hij is gewoon niet interessant genoeg om de aandacht vast te houden, en daardoor kijk ik teveel op een afstand naar Ahab, ik voel diens gekte niet (althans niet wanneer Ishmael hem ziet, wel wanneer Ahab zich bijvoorbeeld tegenover Starbuck uitspreekt). Bovendien is hij voor mijn gevoel te oud: ik zie bij Ishmael een jonge man van een jaar of 25 voor me, terwijl Basehart hier al 40 jaar was, zelfs twee jaar ouder dan Peck dus!
Gelukkig wordt Ishmael vaak geflankeerd door de charismatische Friedrich von Ledebur als Queequeg, die nota bene niet eens bij de belangrijkste acteurs wordt genoemd. Hij ziet er echt prachtig uit, met zijn lengte, zijn tatoeages en zijn strakke blik. Briljante verschijning. (De vrouw die bijbels staat uit te delen wanneer de matrozen zich aan het begin van de reis inschepen is Iris Tree, actrice, dichter en Ledeburs vrouw.)
Ondanks mijn bezwaren ben ik eigenlijk toch wel onder de indruk van deze film, vanwege de redenen die ik in mijn eerste alinea heb genoemd, maar ook vanwege kleine lichtgevende momenten zoals het dansje van de scheepsjongen bij Queequegs aangekondigde dood – in zo'n kleine scène laat Huston plot, sfeer, personages en poëzie even perfect samensmelten. Misschien is deze film geen unqualified success, maar zéker meer dan een interesting failure.
Gregory Peck doet ontiegelijk zijn best, ziet er goed uit en heeft de perfecte sonore stem voor Ahab, maar met zijn 38 jaar had hij gewoon nog niet de gravitas die nodig is voor de rol: "The film required more. At the time, I didn't have more in me." Meestal komt hij toch wel overtuigend over, maar bij de echt intense momenten (zoals zijn "To my anger now add your own"-toespraak tegenover de matrozen) zie ik toch opeens weer de tastende Peck in plaats van de donderende Ahab. Het negentiende-eeuwse New-England-Amerikaanse Engels met zijn statige formuleringen als "touch not the rope" en "I set ye a task" en al die andere "ye's" en "thee's" –hoe authentiek en begrijpelijk ook– komt mij daarbij soms zó gekunsteld over dat het mij ook niet echt helpt om de willing suspension of disbelief in stand te houden. Ik wíl graag Ahab in plaats van Peck zien, maar helaas zie ik op zulke momenten toch de acteur. (Zou Daniel Day-Lewis niet de ideale Ahab zijn?)
Gregory Peck vond inderdaad dat hij misscast was voor deze rol. Oorspronkelijk had John Huston zijn vader in gedachten voor de rol van Ahab, maar die was overleden voordat de opnames begonnen . Omdat er ook geen vrouwelijk personage in de film zat, stond de studio erop dat Ahab vertolkt zou worden door een bekend acteur. Gregory Peck zei nadien dat de beste Ahab eigenlijk gewoon John Huston zelf geweest zou zijn.
Ik geloof wel dat de rol van Ahab één van Pecks meest beroemde vertolkingen is maar het is zeker niet zijn beste.
Misschien doen de special effects nu wat oubollig aan, op sommige momenten zijn die echter wel overtuigend. Vooral de jachtscenes roepen de nodige spanning op. Dat komt omdat tussen die opnames originele jachtscenes worden gebruikt die scenes werden gefilmd voor de kust van Portugal en Madeira waar toentertijd nog met sloepen op de walvissen werd gejaagd.
Ik denk nu ook te weten waar Hitchcock het geluid voor de birds vandaan haalde, vergelijk het geluid uit de scenes waarin de sloepen stil liggen als ze op de witte walvis wachten maar eens met enkele scenes uit de birds
Mag je deze film een literaire verfilming noemen, ik denk van wel, dat komt omdat het heel dicht bij het boek blijft en door de dialogen die zo een beeld geven van het puriteinse oosten van Amerika en al klinkt het allemaal wat hoogdravend, het past uitstekend bij de film.
Hierboven geven enkele scribenten aan dat Peck niet op zijn plaats was als Ahab, hij zou te jong zijn.
Als je kijkt wie er nog meer werden genoemd om deze zware rol te spelen, dan denk ik dat Peck de juiste keus was en ik vind dat hij juist een zeer overtuigende Ahab neer zet. Mede door de haardracht en kostumering, maar ook de camerastandpunten wanneer hij in beeld is en de belichting komt hij tot zijn prestatie. De belichting is zodanig dat op sommige momenten de bezetenheid van zijn gezicht af straalt, die scenes zijn zeer intens. Peck was een acteur welke alle rollen aankon, of hij nu een zeeman, leger officier, advocaat of professor moest spelen, hij deed dat altijd op een zeer geloofwaardige manier, ook in deze rol.
Peck wordt in de bijrollen goed ondersteund door Genn als gewetensvolle stuurman Starbuck die probeert Ahab van zijn voornemens af te brengen.
De belangrijkste rol naast Peck echter, die van Ishmael, komt niet uit de verf. Hij is de observator, de man die het meemaakt en overleefde om het verhaal te vertellen, die rol zou flamboyant en doordringend moeten zijn, maar Basehart maakt er een soort grijze muis van en dat is jammer.
Wel zijn er leuke kleine bijrollen van Royal Dano als gestoorde zeeman en Orson Welles als dominee.
De leukste bijrol is die van Ledebur, ja ik heb echt op IMDB moeten kijken wie deze acteur was, in zijn rol als Queequeg. Hij had niet veel tekst wel prachtige tattoos en was zeer indrukwekkend door zijn aanwezigheid.
De film is aan de lange kant, het had wat korter gekund, maar de film kent ook veel opwindende momenten, denk alleen maar aan de jacht scenes of aan de scene met het St Elmusvuur, die maken de lengte meer dan goed.
Jammer van de rol van Basehart, anders was dit voor mij, ondanks dat het een oudje is, een perfecte film geweest.
Verder is Moby Dick een degelijke avonturenfilm met een religieuze en filosofische ondertoon. De jacht op de walvissen zag er wel erg realistisch uit en ik vroeg me tijdens het kijken regelmatig af of het geen beelden waren van echte walvissen. Het blijken bij nader inzien inderdaad geen special effects. Treurig maar ja, andere tijden...
Vergeleken met dingen als Mutiny on the Bounty is dit toch best wel een karig gebeuren en alle Christelijke mumbo jumbo maakt het er bepaald niet gezelliger op.
Verder leuk om deze op het grote witte doek (van Kino) te aanschouwen. Een opvallend grauw kleurpallet met kleurrijke personages. Het geheel mist wat tempo en ook de aktiescenes zijn wat knullig. Wat dat betreft heeft de tand des tijds hier een behoorlijke knauw in gegeven. Maar verder alleraardigste film met indrukwekkende Peck als kapitein Ahab.
Kleine 3,5
Walvisvaart... Anno 2020 kan dat natuurlijk echt niet meer. Maar in 1956 kon je daar nog een fijn heroïsch muziekje onder kwijt.
Nee , liever eet men vlees uit de supermarkt fijn voorverpakt van dieren vetgemest en opeengepakt geboren om gegeten te worden
Maar dat is weer een heel andere discussie - en ook geen helemaal persoonlijke aanval trouwens

De film heb ik vandaag nog eens gekeken,lekker lui op de bank vanaf een dvdtje . Mooi ouderwets avontuur, maar op een gegeven moment wordt de film wel wat ...langdradig.
Het duurt eigenlijk ook zo lang dat wanneer uiteindelijk de witte walvis verschijnt het mij allemaal niet meer zo kan schelen en ik merk dat ik al lang uit het verhaal ben.
Jammer, want de eerste helft van dit zeemansverhaal kon mij wel degelijk boeien. Ook stoorde de rolbezettingen mij nergens. Alles theatraal, zoals we gewend zijn uit die tijd.
Een derde kijkbeurt zal er ook nooit meer in zitten vermoed ik. Voor een spannendere walvis kijk ik dan liever pinocchio nog eens met mijn dochters.
Voor een spannendere walvis kijk ik dan liever pinocchio nog eens met mijn dochters.

Walvisvaart... Anno 2020 kan dat natuurlijk echt niet meer. Maar in 1956 kon je daar nog een fijn heroïsch muziekje onder kwijt.
Kleine 3,5
Dit is echt appels met peren vergelijken. De walvisvaart was toen echt nodig om letterlijk licht te geven in de straten. Mooi vertolkt in In The Heart of the Sea. Het is nu niet meer nodig ook al zijn de Japanners er nog dol op. En voor die tijd maakte het niet zoveel uit. De vangsten van tegenwoordig zijn nu legio waardoor je quotums moet gaan handhaven.
Afijn ik wilde de film gewoon nog eens graag zien. Ben sowieso een fan van waterfilms dus deze moest ik ook weer eens gezien hebben. Na al die jaren stond nog steeds in mijn hoofd geprent kapitein Ahab die vastzat in de touwen van Moby Dick met de legendarische tekst "he's beckon, but he's dead. Overigens is dit de beste scene van de hele film. Wellicht dat ie daarom nog zo in mijn hoofd zit gegoten.
De rest van de film herinner ik mij niet meer zo. De opbouw is overigens goed, maar duurt wel heel erg lang. We zien eerst het walvisdorpje met alles erop en eraan. Vooral zeevaarders kregen een hele preek in de kerk voordat ze weggingen want je wist nooit of ze nog terugkamen. Overigens zit deze film vol van gepreek en geprevel. Net even iets teveel. Vooral meneer Peck heeft er een handje van. Het was ook niet zijn beste rol ooit. Op een of andere manier komt ie niet echt over als een oude rot in het vak. De geplakte baard en het net iets te jeugdige uiterlijk doen hem de das om. Er zijn in deze film dan ook betere spelers zoals Leo Genn als Starbuck of de opmerkelijke Friedrich von Ledebur als Queequeg. Een verschijning die we later nog in vele andere films zagen. Van de hele cast leeft niet veel meer. Zag alleen dat je jonge jongen Pip Tamba Allenby nog leeft.
De hele film is feitelijk een wraakfilm op een witte walvis, omdat die Moby Dick Ahab zo vreselijk te pakken had genomen. (Houten been). Het ging hem dus alleen om dit ene beest. De rest kon 'm gestolen worden tot woede en verbazing van de rest van de walvisvaarders. Het verhaal zit verder redelijk in elkaar, maar beklijft net te weinig om het echt een klassieker te noemen. De film duurt twee uur, maar mist misschien net de diepgang op het schip zelf, terwijl daarbuiten in het begin in het dorp hoewel soms oubollig best goed uitzag. Daarnaast is het best vreemd zoals hierboven ook wordt beschreven dat Ahab best wel laat in beeld komt alsof we hier te maken hebben met een geheimzinnige en zeker eigenzinnige kapitein.
Kort samengevat het was leuk om Moby Dick weer eens te zien. Jammer dat het beeld onder de maat was, maar er zijn ook betere films op zee. Zo vind ik The Heart of the Sea echt beter. Maar ook Master of Commander zijn betere films al gaat die laatste niet over walvissen. En natuurlijk mogen we Jaws niet vergeten die ik onlangs weer zag.
Film 3.0
Beeld 2.5
Geluid 3.0
Extra's 3.0
Dit is echt appels met peren vergelijken. De walvisvaart was toen echt nodig om letterlijk licht te geven in de straten. Mooi vertolkt in In The Heart of the Sea. Het is nu niet meer nodig ook al zijn de Japanners er nog dol op. En voor die tijd maakte het niet zoveel uit. De vangsten van tegenwoordig zijn nu legio waardoor je quotums moet gaan handhaven.
De film is uit 1956, toen hadden we al een tijdje elektriciteit...
Ja en de film speelt zich af rond 1840 en toen was er nog geen elektriciteit.
Ja en de film speelt zich af rond 1840 en toen was er nog geen elektriciteit.
Ik had het in mijn post over het heroïsche muziekje. Die keuze stamt uit 1956. Anyway, waar het mij om ging is dat de walvisjacht inmiddels in een ander daglicht staat.
Moby Dick wist altijd zijn achtervolgers te bevechten en te doden waarbij hij ook zijn soortgenoten redde en de 'Pequod', het schip van zijn aartsvijand kapitein Achab, tot zinken bracht! Wat mij betreft had Moby Dick in dit tijdperk vrijwel alle walvisvaarders tot zinken mogen brengen omdat ik die laatsten als veel grotere moordenaars beschouw!
Ik had bij het lezen van strips en boeken en het bekijken van (teken)films over Moby Dick altijd meer sympathie voor de witte potvis gehad dan voor de walvisjagers die op hem joegen! Tenslotte zaten zij meer achter hem aan dan andersom en de walvis deed dan ook precies met zijn achtervolgers wat mensen met elkaar doen als ze jacht op elkaar maken!
Moby Dick wist altijd zijn achtervolgers te bevechten en te doden waarbij hij ook zijn soortgenoten redde en de 'Pequod', het schip van zijn aartsvijand kapitein Achab, tot zinken bracht! Wat mij betreft had Moby Dick in dit tijdperk vrijwel alle walvisvaarders tot zinken mogen brengen omdat ik die laatsten als veel grotere moordenaars beschouw!
Dus moesten die mensen in die tijd zonder licht leven. Wat een belachelijke opmerking. Je vergeet ook dat er in die tijd lang niet zoveel gejaagd werd op walvissen dan tegenwoordig nog steeds wordt gedaan. Japan en Canada bijvoorbeeld. Anno nu compleet zinloos, maar in die tijd zeker te behappen. De vinding van elektrische tijd kwam veel later.
Walvistraan - Wikipedia - nl.wikipedia.org