The Karate Kid, Part III (1989)

Actie / Familie

geregisseerd door John G. Avildsen
met Ralph Macchio, Pat Morita en Thomas Ian Griffith

Danny en zijn leraar, Mr. Miyagi, zijn terug in L.A. en verlangen naar een rustig leventje. De rust wordt echter snel verstoord als Danny gedwongen wordt te vechten tegen de 'bad boy' van karate; Mike Barnes. Mr. Miyagi weigert echter Daniel te helpen.

avatar van alexspyforever
Ik ga bas deze keer zwaar moeten teleurstellen, met een slappe score want dit deel was een totaal overbodig gedrocht. Ik heb dit deel steeds vermeden om te kijken omdat de premise me niet aansprak en geen Kumiko. Dan toch maar gedaan toen ik de box heb gekocht. Naast Daniel en Miyagi is enkel Kreese die terugkeert. Je zou denken dat Kreese heeft geleerd na de wijze les die Miyagi hem in deel 1 bijbracht, maar neen hij zint op wraak.
Daniel wordt even een bad boy, past hem totaal niet en heeft weer een andere vriendin, maar die blijkt dan ergens anders een vriendje te hebben.
Wat was daar nu weer het nut van?

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, ietsje beter dan het tweede deel.

avatar van ambrosini
Was deel III echt nodig? Deel 1 was al goed.. deel 2 werd minder ... maar beide films waren 2 verschillende onderwerpen..

avatar van Ajax&Filmfreak
Aan wie vraag je dat?

avatar van rcuppen79
Verhip je hebt gelijk! Heb mijn reactie verwijderd en opnieuw geplaatst bij Karate Kid II.

De film moet toch wel iets hebben. Ik zie erge slechte cijfers maar ook een paar goede.
LOL karate kid part 3 funny scene - YouTube was voor mij de reden genoeg om in ieder geval te kijken.
, Wordt vervolgd

avatar van dvdfreak123
Nog eens herzien en het is zoiezo de minste van de 3. (Buiten the next karate kid) die is al te lang geleden dat ik hem zag om te oordelen.Maar heb me toch nog steeds prima vermaakt met dit deel het is dan ook pure nostalgie alsk ik jong was veel met mijn vader gezien the karate kid movies. Vind hem zeker niet slecht zoals vele hierboven beweren maarja is iedereen zijn mening he. 7/10

avatar van filmofiel
Prullaria deel III

Hoe is het mogelijk een van de grootste film kaskrakers de karate kid films alle drie de delen hier zo laag scoort.
De karate kid films waren vroeger gigantische kas successen en geliefd bij vele.

Dikke 5 sterren

De eerste film heb ik in bezit, en die vond ik redelijk goed.
Dit derde deel, het tweede heb ik niet gezien, vind ik maar een flauw afkooksel van de eerste film.
Men had hem beter niet gemaakt.

avatar van Metalfist
You know, this is the 80s, Mr. Miyagi. You can't be so damn passive!

Ik vind het altijd tof als een regisseur zich toelegt op een franchise. De Lethal Weapon reeks bijvoorbeeld krijgt een soort van constante kwaliteit omdat hetzelfde team (regisseur, acteurs, soundtrack, ...) terugkeert maar in de meeste gevallen is het een komen en gaan van verschillende mensen. The Karate Kid saga is er ook zo eentje waarbij de meesten sequel na sequel terugkomen, maar dat resulteerde niet altijd in even geslaagde films. Zo is Karate Kid een van de weinige vervolgen die beter is dan het origineel en was het maar de vraag wat het zo laag beoordeelde derde deel ging geven.

Een herhalingsoefening van de eerste film, dat is duidelijk. Duidelijk en jammer, want laat daar nu ook net de originele film een tikkeltje de mist ingaan. Waar die echter nog een toffe climax heeft, is er hier eigenlijk van een climax amper sprake. Zonde, aangezien regisseur John G. Avildsen de opbouw deze keer wel beter aanpakt. Oké, de evolutie van Daniel is niet altijd even geloofwaardig (wat kan dat joch een pak zagen!) maar de wraak van Kreese en de toevoeging van Silver doen veel goeds. Beetje vreemd wel dat Avildsen er ook voor kiest om Daniel opnieuw een romantische verhaallijn te geven. In het eerste deel had je Ali, in het tweede deel had je Kumiko en hier heb je Jessica, al komt het eigenlijk nooit echt tot een relatie tussen de twee tieners. Soit, in ieder geval een aantal leuke scènes tussen hen en is het jammer dat ze zo geruisloos verdwijnt. Verder een toffe jaren '80 vibe (die jassen van Daniel en Jessica wanneer ze de Bonsai boom gaan uitgraven!) maar inderdaad wel de minste van de originele trilogie. Met dan wel als voetnoot dat dit echt niet zo slecht is als het gemiddelde doet vermoeden.

De carrière van Ralph Macchio is nooit echt van de grond gekomen en hij moet het vooral hebben van de faam die hij tijdens The Karate Kid reeks verwierf. Vreemd eigenlijk dat juist die rol zo populair blijkt te zijn, want Macchio is een redelijk beroerde acteur en wordt eigenlijk vooral naar een hoger niveau gebracht door Pat Morita. Dit derde deel is verschillend doordat Macchio en Morita niet zoveel samen zijn en dan zie je toch dat hij een beetje door de mand valt. Gelukkig is er dus nog altijd Morita die de nodige wijsheden mag uitkramen en heb je met de terugkeer van Martin Kove (Kreese) en de introductie van Thomas Ian Griffith (Terry Silver) nog wel twee leuke slechteriken. Ook Sean Kanan als Mike Barnes (Karate's Bad Boy!) mag er zijn.

Dan rest me enkel nog The Next Karate Kid (en die Cobra Kai serie blijkbaar) die zowaar nog slechter wordt beoordeeld dan dit derde deel. Had ik eerlijk gezegd niet voor mogelijk gehouden, maar kan me voorstellen dat dat een film is die vooral leunt op de naam van de franchise en er voor de rest weinig mee doet. Toch ook nog eens een kans geven, het zou niet de eerste keer zijn dat het gemiddelde op MovieMeter me bedriegt. Al is het ook maar om eens een jonge Hilary Swank te zien vechten, ben benieuwd wat dat geeft.

avatar van Shadowed
Derde deel alweer.

En het is nog steeds niet heel veel beter geworden. Dit deel heeft eigenlijk voor mij ook een hele andere oorzaak om slechter gevonden te worden. Namelijk, de boodschappen zijn er niet echt meer. De levenslessen van Morita komen niet meer over.

Bovendien is het duidelijk te zien dat Morita hier ook een dagje ouder is geworden. De karakters zijn vrij standaard en het verhaal is een tikkeltje anders maar uiteindelijk nog steeds vreselijk voorspelbaar. Vrij ongeloofwaardig blijft het ook.

Een uitermate zwak moment was toen Morita zag hoe vervelend die paardenstaart knul was dat hij toen maar besloot Machhio te trainen. Dat is alles behalve een goede les voor hem. Voor de rest kijkt het nog steeds vrij lekker weg maar ze hadden eigenlijk geen vervolgdelen moeten maken. Ach ja, het heeft uiteindelijk wel flink geld gebracht.