The Karate Kid, Part II (1986)

Alternatieve titel: De Karate Kid Deel II

Familie / Actie

geregisseerd door John G. Avildsen
met Ralph Macchio, Pat Morita en Danny Kamekona

Daniel reist samen met zijn leraar Miyagi naar Okinawa om daar Miyagi's op sterven liggende vader te bezoeken. Tijdens zijn verblijf in z'n geboorteland wordt Miyagi weer geconfronteerd met zijn aartsvijand en de nog altijd aanwezige vete tussen hen. Daniel leert veel over de oude Japanse tradities en de erecodes, wanneer ook hij verwikkeld raakt in deze vendetta.

avatar van filmofiel
Prullaria deel II

avatar van teigertje
Hoe is het mogelijk een van de grootste film kaskrakers de karate kid films alle drie de delen hier zo laag scoort.
De karate kid films waren vroeger gigantische kas successen en geliefd bij vele.

Dikke 5 sterren

avatar van Metalfist
Daniel-san, lie become truth only if person want to believe it

Oorspronkelijk was ik een tijd geleden van plan om de volledige Karate Kid reeks te herzien. De aanleiding daarvan was de aanschaf van het 4e deel dat ik volgens mij nooit heb gezien, maar de eerste Karate Kid film sloeg me eerlijk gezegd een beetje tegen. De nostalgie spatte er vanaf, maar de speelduur en het onevenwichtige tempo nekte de film. De vervolgen gingen er qua gemiddelde op de site niet op vooruit en de reeks bleef een tijdje opzij liggen tot ik gisteren opeens terug zin had in de wijsheden van Mr. Miyagi. Meteen maar eens deel 2 opgezet.

Die start dan ook met een soort van korte recap van de gebeurtenissen uit het eerste deel (die winnende kick van Daniel blijft toch wel erg leuk om te zien) en nadien springen we 6 maanden vooruit. Had verwacht dat dit zich veel meer op de wraak van Kreese ging focussen maar het is een aangename verrassing dat het Miyagi is die meer wordt uitgediept. De verandering van setting doet de film goed en hoewel het plot(je) rond de eer van een stel slechteriken iets te min is voor een volledige film te dragen, zorgt het best nog wel voor een vermakelijk filmpje. Even lijkt de film compleet te ontsporen wanneer Sato zijn mening rond Miyagi compleet verandert, maar gelukkig is er nog altijd Chozen om de film de nodige climax te geven. Dit tweede deel is naar mijn gevoel dan ook net iets meer superieur aan zijn voorganger omdat het tempo hier gewoon heel wat beter is. Beetje jammer wel dat bepaalde zaken nogal abrupt worden afgesloten (onder andere Ali maar dat is blijkbaar te wijten aan Elisabeth Shue die niet meer wou terugkomen.. Liever dan deze manier dan een andere actrice te casten) maar eigenlijk stoort dat veel minder dan je in eerste instantie zou verwachten.

Vooral omdat de combinatie Pat Morita & Ralph Macchio nog altijd goed overeind blijft staan. De leraar/leerling verhouding blijft over de gehele lijn boeien en zeker Macchio lijkt nu veel beter in zijn rol te zitten. Grappig wel dat hij er nog altijd zo enorm snottig uitziet. Hij was hier al 24 jaar en kan met gemak voor een 15 à 16-jarige doorgaan. Ook Morita weet veel goeds te doen met zijn uitgebreide rol maar ook qua nieuwkomers zit het hier wel goed. Danny Kamekona is als Sato een goede tegenstander voor Morita (er schuilt ook een zeker venijn in de scènes die ze met hun twee hebben) en met Yuji Okumoto krijgt Macchio ook nog een goede tegenstander voorgeschoteld. Geen Elisabeth Shue dus deze keer en dat betekent ruimte voor een nieuw liefje voor Daniel-San en die komt er deze keer in de vorm van Tamlyn Tomita als Kumiko. De twee hebben een goede chemie waardoor de climax net dat beetje extra krijgt.

Aangenaam verrast in ieder geval. Ik denk dat ik de eerste 3 films ooit wel heb gezien, maar van deze was blijkbaar niet veel blijven hangen. Onterecht, want dit blijkt zowaar de betere te zijn. Oké, misschien net iets minder iconische scènes (je mist zo'n "Wax on, wax off" natuurlijk) maar over het algemeen aangenaam mee vermaakt. Zag als voorproefje gisteren ook een trailer van deel 3 passeren, daar lijkt Kreese terug veel meer de focus te hebben. Kan ook wel eens tof zijn.

Metalfist schreef:
Daniel-san, lie become truth only if person want to believe it

Als je klaar bent met alle 4 de delen, kun je gaan beginnen met de serie Cobra Kai. Een sequel van de drie delen.

avatar van jono
Ik ben niet zo'n liefhebber van vervolgfilms, en zeker niet als het om de vervolgfilm van een blockbuster gaat. Soms belandt er echter wel eens eentje in mijn filmcollectie, en zo ook het vervolg van The Karate Kid (1984), waarvan ik ooit de verzamelbox op de kop tikte.

The Karate Kid, Part II kwam zo'n kleine twee jaar na het eerste deel uit en draait wederom om de wederwaardigheden van de jonge Daniel en zijn zwijgzame karateleraar Mr. Miyagi. Wanneer Mr. Miyagi bericht krijgt dat zijn oude vader op sterven ligt, reist hij samen met Daniel naar zijn geboortedorp op het Japanse eiland Okinawa. Daar aangekomen wordt hij geconfronteerd met een oude jeugdvriend die hij jaren geleden bedrogen heeft, en die dus nog een appeltje met hem te schillen heeft. Vervolgens krijgt Daniel het zelf aan de stok met zijn hufterige neefje, de karate-expert Chozen. Hoewel Miyagi en Daniel in eerste instantie weigeren om te vechten, kan een confrontatie uiteraard niet uitblijven.

The Karate Kid, Part II is een mooie actie/dramafilm, en ik vond hem eigenlijk beter dan het eerste deel. De film gaat niet zozeer over vechten, maar leert ons een paar mooie levenslessen: dat geweldloosheid meestal beter dan vechten, en dat vergeving beter is dan wraak. Ook het karakter van Mr. Miyagi wordt mooi uitgewerkt in de film, en ondertussen leren we veel over de Japanse gebruiken en de trieste geschiedenis van het eiland Okinawa. Ralph Macchio, inmiddels ver in de twintig, is nog steeds overtuigend als slungelige puber en hij levert een mooie acteerprestatie. Een prima vervolgfilm dus, die me alles meeviel. 4*

avatar van Shadowed
Tegenvaller.

Dat deze film in China zal plaatsvinden, was een goede maar tegelijkertijd ook slechte keuze. De landschappen en beelden van het land zijn natuurlijk prachtig, maar je kan een hoop houterige dialogen en andere dingen verwachtten.

Machhio doet het weer prima, evenals Pat Morita. Morita speelt hier nog steeds vrij sterk, al is het verhaal eigenlijk precies hetzelfde maar dan in China. Maar ook eigenlijk precies hetzelfde, waardoor het allemaal nog wat voorspelbaarder is geworden.

Bovendien vind ik dat Chinese meisje waar Machhio verliefd op wordt alles behalve een goede vervanger voor de toen snoezige Shue. Voor de rest blijft het lekker wegkijken, maar is de echte magie er wel zo'n beetje af gegaan.

avatar van AJK
AJK
Prima vervolg.
Wel heel anders.
Wel mooie beelden en prima geschoten
op locatie.Helaas minder dan het eerste deel.