The Karate Kid (1984)

Actie / Familie

geregisseerd door John G. Avildsen
met Ralph Macchio, Pat Morita en Elisabeth Shue

Daniel is nieuw in de stad, en wordt gepest door de plaatselijke 'bullies', die allemaal bekend zijn met karate. Vastbesloten om voor zichzelf op te komen besluit Daniel om zichzelf karate te leren, tot hij ontdekt dat er een karate-meester in zijn flat woont. Mr. Miyagi stemt toe om Daniel te trainen, en hij leert hem dat er meer is dan het gebruiken van geweld.

avatar van Flavio
Leuk om weer eens terug te zien, maar niet al te denderend deze jaren 80 klassieker. Pat Morita is wel goed als Mr Miyagi en zorgt voor droge humor, maar verder valt het nogal tegen. Ik vond Ralph Macchio nog wel gaan, al was de romance tussen hem en all-American girl Elisabeth Shue niet erg geloofwaardig (Shue zag er ook een stuk volwassener uit dan Macchio maar was in werkelijkheid 2 jaar jonger), maar het verhaal verliep voorspelbaar en de gevechten waren matig- klappen en trappen die je van een kilometer ziet aankomen werden niet eens geblokt. Beetje vreemd aangezien ze zwarte band hadden.

Ook nogal abrupt eind- de pestkoppen vinden Daniel nadat ze hem bijna invalide hebben getrapt toch wel een goede kerel, de enige slechterik was eigenlijk Sensei Kreese.

avatar van mikey
Herzien! Wat een klassieker. De sportdramatiek. de muziek van Conti, de hits. De perfecte regie.

helaas worden ze zo niet meer gemaakt.

avatar van Timothyvdmeer
na het zien van How i met your Mother zie je de film heel anders

Flauw.

Het kan bijna niet anders dan dat ik deze ooit wel gezien heb toen ik jong was, maar ik kan me daar verder niks van herinneren. Geen idee of ik de bekende quotes en scenes dus van de film zelf kende, of van het imago en de cult die er in de Jaren daarna rond gecreëerd is.

Het is een pur sang 80s film in ieder geval. Beetje aan de kinderachtige kant, nog kneuterig en vooral ook oerAmerikaans. Voor het plot hoef je deze niet te kijken, voor de actiescenes ook absoluut niet. Het is meer een buddy-flick waarbij de vervelende pestkop op het einde overwonnen wordt. Amper een spoiler waardig.

Het is dat de scenes tussen Macchio en Morita nog wel te pruimen zijn en dat Morita een aardig personage is, al blijft het allemaal zeer oppervlakkig uiteraard en is er ook eigenlijk niks dat er écht positief uitspringt. Die 120+ minuten zijn dan ook moeilijk te verantwoorden.

Voer voor mensen met een voorliefde voor 80s cheese, verder weinig aan.

De charme van deze film, die na ruim 30 jaar, in zijn genre nog steeds stand houdt, zit hem zondermeer in de glansrol van Pat Morita, en dat de film erg voorspelbaar is weegt niet op tegen de goede opbouw en stoort dan ook amper.

avatar van John Milton
Daniel-San was jarig vandaag (althans, Ralph Macchio)...

55 lentes

avatar van JoeCabot
Zonder enige verwachtingen aan begonnen. Hoewel, ik had toch een vermoeden dat dit wel eens een fout gebeuren kon worden. Deze film staat uiteindelijk te boek als handleiding voor nerds belust op wraak (meestal met beperkt succes veronderstel ik dan).

The Karate Kids is een revenge flick van het zuiverste water. Ja ja, zelfbeheersing, het zal allemaal wel, maar uiteindelijk wil je toch gewoon de bully zien lijden. Op dat vlak laat de film zijn doelpubliek niet in de steek, al kun je het ook gewoon voorspelbaar noemen. De apotheose liet me dus wat koud, al vond ik de opbouw wel gewoon entertainend. Een wandelend cliché of niet, die sensei heeft wel een geweldige uitstraling. Leuke chemie ook met de kid.

Voorts is dit duidelijk voer voor 80s-liefhebbers. Het ligt er dik bovenop: de synths, de kapsels, het snobisme … Wie er de kriebels van krijgt laat deze film best links liggen. Zelf vind ik het wel charmant.

avatar van filmofiel
Flauwe voorspelbare maar vooral kinderachtige reeks films, ik kan hier absoluut geen waardering voor geven.

avatar van filmofiel
mikey schreef:

helaas worden ze zo niet meer gemaakt.

Wees maar blij, dan zouden bioscopen snel leeglopen denk ik, wat een slappe voorspelbare hap.

avatar van mikey
In 84 deed hij het best goed.

filmofiel schreef:

Klinkt heel merkwaardig met een bagger top 10 als die van jou.

avatar van John Milton
de 'nee, Olympus Has Fallen was goed' ligt hier inderdaad wel erg voor de hand

Advocaat van de duivel: ik kan me wel degelijk voorstellen als je dit nú voor het eerst ziet, en verwekt bent na de val van de muur (laat staan na de twin towers), dat je hier niet meteen zo warm voor loopt als wie nu de veertig in het vizier heeft.

avatar van IH88
“Wax on, right hand. Wax off, left hand.”

Nog niets van zijn charme verloren. The Karate Kid is zeker jeugdsentiment, maar het is ook gewoon een geweldige film die na al die jaren nog steeds rechtovereind staat. Vooral door Macchio en Morita natuurlijk, maar ook door de heerlijke jaren 80 vibe, Elisabeth Shue en Zabka, de strijd tussen Daniel en Johnny, de muziek, en uiteraard de wijze lessen van Mr. Miyagi. Want The Karate Kid is een coming of age film met karate als uitlaatklep voor de gepeste Daniel, maar door de rol van Miyagi heeft de film ook net iets meer te zeggen dan de gemiddelde coming of age film. Zonder het plezier en de humor helemaal uit het oog te verliezen.