The Karate Kid (1984)

Actie / Familie

geregisseerd door John G. Avildsen
met Ralph Macchio, Pat Morita en Elisabeth Shue

Daniel is nieuw in de stad, en wordt gepest door de plaatselijke 'bullies', die allemaal bekend zijn met karate. Vastbesloten om voor zichzelf op te komen besluit Daniel om zichzelf karate te leren, tot hij ontdekt dat er een karate-meester in zijn flat woont. Mr. Miyagi stemt toe om Daniel te trainen, en hij leert hem dat er meer is dan het gebruiken van geweld.

avatar van Black Math
Voor mij was de grootste motivatie om dit op te zetten de referenties in How I Met Your Mother waar het personage Barney Stinson meent dat de echte karate kid de blonde pestkop was. Er valt het een en ander voor te zeggen, want de hoofdpersoon in deze film heeft toch ook wat mindere karaktertrekjes zoals een hang naar wraak.

Miyagi is een beetje een cliché van de wijze Aziatische vechtmeester, die zijn gevechtstechnieken pas wil inzetten als hij geen andere opties heeft. Het feit dat hij Engrish spreekt, draagt alleen maar bij aan dat cliché. Ergens vreemd dat hij niet gewoon Engels kan, blijkbaar is hij op jonge leeftijd naar de VS gekomen, want hij heeft in het Amerikaanse leger gediend, wat overigens ook weer vreemd is, want in de WOII werden alle Japans-Amerikanen in kampen geïnterneerd.

Desalniettemin maakt Miyagi de film nog een beetje vermakelijk met zijn onorthodoxe methoden en uitspraken, want de rest van de film is zo voorspelbaar als het maar kan zijn. Ik meen dat ik dit ooit als een kind gezien heb, maar ik heb er totaal geen herinnering meer aan. Dus geen nostalgische gevoelens die nog voor een enigszins mild oordeel zorgen. 1*.

avatar van Captain Pervert
De poster is trouwens echt vreselijk, het lijkt alsof Macchio en Miyagi elkaar gaan zoenen.

avatar van Captain Pervert
Black Math schreef:
Haha die aflevering was een paar dagen geleden op TV idd

Karate Kid is een monumentale jeugdfilm uit de jaren 80 over Daniel La Russo(Ralp Macchio), een New Jersey boy die naar California verhuist. De new kid in town heeft gelijk sjans met de mooie Ali Mills(Elizabeth Shue). Helaas is Ali's ex-vriend Johnny Lawrence(William Zabka) een jaloers type en weigert Ali op te geven. Wat het nog erger maakt is dat Johnny karate beoefent bij Cobra Kai onder leiding van de keiharde John Kreese (Martin Kove). Kreese leert zijn pupillen om genadeloos te zijn. Johnny en zijn bende terroriseren en molesteren Daniel daarom regelmatig tot hij hulp krijgt van de huismeester van zijn flat Mr Miyagi (Pat Morita). Mr Miyagi traint hem in karate om Johnny en zijn bende te verslaan op een toernooi. Karate Kid is een geweldige film omdat het thema tijdloos is. Bullies zijn van alle tijden en daarom blijft de film actueel. Ralph Macchio was destijds al een gevorderd twintiger maar is geloofwaardig als 16 jarige jongen vanwege zijn jongensachtige uiterlijk. Mr Miyagi is een icoon geworden dankzij zijn lessen en wijsheden maar vooral om zijn karakteristieke spreekstijl. Tegenwoordig is het misschien niet politiek correct meer maar dit is wat Mr Miyagi authentiek en iconisch maakt. De film heeft nog twee vervolgen gekregen waarvan de ene top was en de ander gaat wel. Verder was er ook nog een spin-off The Next Karate Kid met Hillary Swank wat slap aftreksel was en een zeer ridicule remake uit 2010 waar karate vervangen was voor kung fu maar wel Karate Kid heette. Deze twee films en het overlijden van Pat Morita leken de doodsteek voor de franchise maar gelukkig heeft de originele reeks inmiddels een waardig vervolg gekregen in de vorm van de serie Cobra Kai!

avatar van bvonk
Is gedateerd maar blijft leuk om te zien, ook de twee vervolgen (die ik helaas niet kan vinden op deze site) vond ik leuk. Next Karate Kid had een erg zwak verhaal, hadden ze beter niet kunnen maken en ook the karate kid uit 2010 hoef je niet te zien als je deel 1 al hebt gezien want is exact hetzelfde verhaal maar in plaats van California verhuist the kid nu naar China en is karate nu opeens kung fu. De rest van het script is gewoon zo goed als overgenomen van deel 1.

Serie Cobra Kai is aanrader voor echte fans. Zelfde cast als in de eerste film maar dan 30 jaar later en laat ook het verhaal van Johnny zien en waarom hij bij Cobra Kai is gegaan.

avatar van john mcclane 2
bvonk schreef:

The Karate Kid, Part II (1986)

avatar van mikey
Black Math schreef:
Niet alle. Myagi zat trouwens in kamp Manzanar. Maar zou ontsnappen door in het leger te dienen.

mikey schreef:

Ontsnappen is overdreven. Miyagi was kort voor de oorlog begon in Amerika gekomen en dienstplicht is de snelste manier om staatsburger te worden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Tijd om deze nog eens op te zetten. Een film die het niet moet hebben van visuele creativiteit, maar wel doet wat niet zo evident lijkt deze dagen. Een goed onderhouden verhaal voor jong en oud met een fantastisch charisma tussen de hoofdspelers. Een goeie balans in avontuur en humor en op de eerste plaats een sterk verhaal. Pat Morita kreeg een Oscarnominatie, wat niet evident is voor dit genre. Er blijft zoveel hangen van deze film, van de training van Daniel, het vangen van de vliegen en het knippen van de bonsaiboompjes.

De film doet wat je er van kan verwachten, maar het doet dat dan ook heel goed. Geen wonder dat hier een reeks sequels, remake, serie en animatie achter volgden. Het is een tienerfilm, waardoor mensen die het nu pas zien er zich minder in kunnen vinden. Ik kan er in elk geval nog heel hard van genieten. Een film die in het geheugen gegrift zit.

avatar van Ajax&Litmanen1
The Karate Kid heb ik ongetwijfeld vaker gezien, want bepaalde dingen tijdens het kijken herinnerde ik me wel. En Mr. Miyagi is natuurlijk een popcultureel fenomeen, die naam kent bijna iedereen wel die iets met films heeft. Maar het moet lang, lang geleden zijn waardoor deze herziening best gewenst is. En wat is het een heerlijke film zeg, ondanks dat alles volgens een heel bekend en logisch patroon verloopt, is de uitwerking zo fijn dat dit twee uur genieten was. Ik ben dol op 80's actiefilms en daar valt deze toch ook wel onder, al is dit meer actie voor de hele familie. Maar de film ademt de 80's.

Het is de minder gewelddadige versie van Rocky, niet voor niets dat regisseur John G. Avildsen dan ook de man achter Rocky is. Zelfs de eindkreet (Yo Adrian, I did it versus Mr Miyagi, we did it!) is gekopieerd. Maar dat bedoel ik positief, want ik ben ook een fan van Rocky. Sterker, die film heb ik enkele weken terug nog opnieuw in de bioscoop gezien. We volgen in deze Karate Kid een new kid in town die maar niet kan wennen aan alles daar. Hij wordt gepest door een pestkop en zijn vrienden, hij raakt verliefd op een mooi meisje en uiteindelijk krijgt hij karate-training om de pesters aan te kunnen. Niks vernieuwend, maar het werkt gewoon. Zo'n scène met de eetstokjes en de vlieg is grappig, net als Miyagi die op het strand de bierflesjes kapot maakt. De film is luchtig en dat is een goede keuze.

Dat Daniel (een uitstekende rol trouwens) het toernooi wint is geen verrassing, maar toch was het spannend doordat het eindgevecht een goede opbouw kent. Denk er ook nog catchy 80's muziek bij en je weet wat voor soort film dit is geworden. Ik snap er niks van dat de film op Moviemeter een lullige 2,95/5 scoort, de vervolgen nog veel lager. Ik denk dat ik die maar over sla, maar het origineel is een aanrader.

avatar van Filmkriebel
Ajax&Litmanen1 schreef:

Waarom zou je de vervolgen overslaan? Zeker de tweede vind ik persoonlijk even goed als deze

Filmkriebel schreef:

Ik vind de tweede zelfs beter dan deel 1. En als je de serie Cobra Kai wil kijken is het ook handiger om ze gezien te hebben.

Filmkriebel schreef:

Wat ik zeg he, die scoren wel heel erg laag.

Maar ik zal er eens over denken om ze toch te bekijken.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Wat ik zeg he, die scoren wel heel erg laag.

Maar ik zal er eens over denken om ze toch te bekijken.

Stemmen zeggen niet altijd alles. Ik geef toe dat het geen oscarwinners zijn maar deel 2 is gewoon top in het genre waarin het zit. De film heeft het spannendste slotgevecht, het mooiste meisje en je leert wat meer over Miyagi. Deel 3 is duidelijk minder dan 1 en 2 maar ach als je die eerste 2 hebt gezien kun je die ook prima meepakken. The next karate kid met Hillary Swank is optioneel want staat er los van. Niet echt slecht maar alles is gewoon anders. Uiteraard is the choice up to you.

avatar van Metalfist
Het zal als vloeken in de kerk beschouwd worden maar als ik ze in volgorde moet zetten:
[1]. (3.5*) The Karate Kid, Part II
[2.] (3.5*) The Next Karate Kid
[3.] (3.0*) The Karate Kid
[4.] (2.5*) The Karate Kid, Part III

Gewoon kijken Ajax&Litmanen1, een beetje filmliefhebber laat zich toch niet tegenhouden door wat iemand anders van een film vind

Metalfist schreef:
Het zal als vloeken in de kerk beschouwt worden maar als ik ze in volgorde moet zetten:
The Karate Kid, Part II
The Next Karate Kid
The Karate Kid
The Karate Kid, Part III

Ieder zijn opinie maar ik zou zeggen:
Karate Kid II
Karate Kid
Cobra Kai
Karate Kid III en Next Karate Kid op een gedeeld vierde plek. Next Karate Kid is iets beter maar Part III heeft Robyn Lively en die was destijds erg leuk om te zien.

[1]. (3.5*) The Karate Kid, Part II
[2.] (3.5*) The Next Karate Kid
[3.] (3.0*) The Karate Kid
[4.] (2.5*) The Karate Kid, Part III

Ik neem mezelf al jaren toe wat minder troep te bekijken

2,95
2,34
1,94
1,70

Dit zijn de scores van Karate Kid 1-4 op Moviemeter. Dat vind ik toch wel schrikbarend laag. Verder heb je gelijk, je moet je niet tegenhouden door wat anderen vinden. Ik zal sowieso deel 2 nog wel eens bekijken, dan kan ik daarna bepalen of de rest me nog boeit.

avatar van Metalfist
Ik snap je logica wel maar je zit nu met je 4* voor dit eerste deel toch ook met een verschil van een volledig punt met het algemene gemiddelde? Dan vind ik het vreemd dat je er vanuit gaat dat het gemiddelde voor die andere films wel gaat kloppen. Oké, je zal ze misschien niet even goed vinden als de eerste maar wie weet zit er nog een uitschieter tussen. Have fun met deel 2 alleszins, benieuwd wat je daar van gaat vinden.

Die Next Karate Kid wordt volgens mij trouwens gewoon neergesabeld door het feit dat Macchio niet meer meedoet maar op zich wel een vermakelijke film, al is het inderdaad een buitenbeentje in de reeks.

Metalfist schreef:

Hij was best vermakelijk en ik miste Macchio ook niet maar het lag mijns inziens meer aan het feit dat hij minnder memorabele opponenten had en iets te veel comedy capers werd met die bowlende monniken.

avatar van Filmkriebel
Lebarron schreef:

Wijze woorden! Inderdaad, gewoon gaan met die banaan Ajax. Wie de eerste Karate Kid goed vind, zal de tweede ook wel goed vinden. Het zijn an sich geen totaal verschillende films en kennen een gelijkaardige opbouw

Black Math schreef:

Miyagi is in 1938 in Amerika gearriveerd. Japanse Amerikanen mochten niet in the Pacific and Asian Theatre actief zijn maar wel in het European Theatre. Zij diende in het 442nd Infantrie regiment dat achter was gebleven juist om de Nisei(Japanners op vreemde bodem) op te leiden. Zij kwamen in actie bij o.a. Montecassino en Anzio.

avatar van Basto
Filmkriebel schreef:

Ik vond de tweede juist niks aan OMDAT het een soortgelijke film was met eenzelfde opbouw. Waarom hetzelfde kunstje nog eens overdoen? (Snap dat het geld oplevert, maar op artistiek vlak is het bagger).

avatar van Black Math
Lebarron schreef:

Dank je. Erg informatief!