The Karate Kid (1984)

Actie / Familie

geregisseerd door John G. Avildsen
met Ralph Macchio, Pat Morita en Elisabeth Shue

Daniel is nieuw in de stad, en wordt gepest door de plaatselijke 'bullies', die allemaal bekend zijn met karate. Vastbesloten om voor zichzelf op te komen besluit Daniel om zichzelf karate te leren, tot hij ontdekt dat er een karate-meester in zijn flat woont. Mr. Miyagi stemt toe om Daniel te trainen, en hij leert hem dat er meer is dan het gebruiken van geweld.

avatar van Black Math
Voor mij was de grootste motivatie om dit op te zetten de referenties in How I Met Your Mother waar het personage Barney Stinson meent dat de echte karate kid de blonde pestkop was. Er valt het een en ander voor te zeggen, want de hoofdpersoon in deze film heeft toch ook wat mindere karaktertrekjes zoals een hang naar wraak.

Miyagi is een beetje een cliché van de wijze Aziatische vechtmeester, die zijn gevechtstechnieken pas wil inzetten als hij geen andere opties heeft. Het feit dat hij Engrish spreekt, draagt alleen maar bij aan dat cliché. Ergens vreemd dat hij niet gewoon Engels kan, blijkbaar is hij op jonge leeftijd naar de VS gekomen, want hij heeft in het Amerikaanse leger gediend, wat overigens ook weer vreemd is, want in de WOII werden alle Japans-Amerikanen in kampen geïnterneerd.

Desalniettemin maakt Miyagi de film nog een beetje vermakelijk met zijn onorthodoxe methoden en uitspraken, want de rest van de film is zo voorspelbaar als het maar kan zijn. Ik meen dat ik dit ooit als een kind gezien heb, maar ik heb er totaal geen herinnering meer aan. Dus geen nostalgische gevoelens die nog voor een enigszins mild oordeel zorgen. 1*.

avatar van Captain Pervert
De poster is trouwens echt vreselijk, het lijkt alsof Macchio en Miyagi elkaar gaan zoenen.

avatar van Captain Pervert
Black Math schreef:
Haha die aflevering was een paar dagen geleden op TV idd

Karate Kid is een monumentale jeugdfilm uit de jaren 80 over Daniel La Russo(Ralp Macchio), een New Jersey boy die naar California verhuist. De new kid in town heeft gelijk sjans met de mooie Ali Mills(Elizabeth Shue). Helaas is Ali's ex-vriend Johnny Lawrence(William Zabka) een jaloers type en weigert Ali op te geven. Wat het nog erger maakt is dat Johnny karate beoefent bij Cobra Kai onder leiding van de keiharde John Kreese (Martin Kove). Kreese leert zijn pupillen om genadeloos te zijn. Johnny en zijn bende terroriseren en molesteren Daniel daarom regelmatig tot hij hulp krijgt van de huismeester van zijn flat Mr Miyagi (Pat Morita). Mr Miyagi traint hem in karate om Johnny en zijn bende te verslaan op een toernooi. Karate Kid is een geweldige film omdat het thema tijdloos is. Bullies zijn van alle tijden en daarom blijft de film actueel. Ralph Macchio was destijds al een gevorderd twintiger maar is geloofwaardig als 16 jarige jongen vanwege zijn jongensachtige uiterlijk. Mr Miyagi is een icoon geworden dankzij zijn lessen en wijsheden maar vooral om zijn karakteristieke spreekstijl. Tegenwoordig is het misschien niet politiek correct meer maar dit is wat Mr Miyagi authentiek en iconisch maakt. De film heeft nog twee vervolgen gekregen waarvan de ene top was en de ander gaat wel. Verder was er ook nog een spin-off The Next Karate Kid met Hillary Swank wat slap aftreksel was en een zeer ridicule remake uit 2010 waar karate vervangen was voor kung fu maar wel Karate Kid heette. Deze twee films en het overlijden van Pat Morita leken de doodsteek voor de franchise maar gelukkig heeft de originele reeks inmiddels een waardig vervolg gekregen in de vorm van de serie Cobra Kai!

avatar van bvonk
Is gedateerd maar blijft leuk om te zien, ook de twee vervolgen (die ik helaas niet kan vinden op deze site) vond ik leuk. Next Karate Kid had een erg zwak verhaal, hadden ze beter niet kunnen maken en ook the karate kid uit 2010 hoef je niet te zien als je deel 1 al hebt gezien want is exact hetzelfde verhaal maar in plaats van California verhuist the kid nu naar China en is karate nu opeens kung fu. De rest van het script is gewoon zo goed als overgenomen van deel 1.

Serie Cobra Kai is aanrader voor echte fans. Zelfde cast als in de eerste film maar dan 30 jaar later en laat ook het verhaal van Johnny zien en waarom hij bij Cobra Kai is gegaan.

avatar van john mcclane 2
bvonk schreef:

The Karate Kid, Part II (1986)

avatar van mikey
Black Math schreef:
Niet alle. Myagi zat trouwens in kamp Manzanar. Maar zou ontsnappen door in het leger te dienen.

mikey schreef:

Ontsnappen is overdreven. Miyagi was kort voor de oorlog begon in Amerika gekomen en dienstplicht is de snelste manier om staatsburger te worden.