Sidekicks (1992)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Aaron Norris
met Jonathan Brandis, Beau Bridges en Chuck Norris

Barry is een jongetje met astmatische problemen. Hij leeft bij zijn vader, een computerprogrammeur, in Texas. Barry heeft het zwaar op school, door zijn gezondheid en omdat hij altijd gepest wordt. Het enige waar Barry nog plezier uit kan halen is wanneer hij fantaseert dat hij samen met Chuck Norris op pad is. Barry krijgt er genoeg van om het pispaaltje te zijn en besluit om karatelessen te gaan nemen en zo ooit Chuck Norris te ontmoeten.

avatar van RuudC
Toch erg geinig voor een B-filmpje. Echte hoogstandjes hoef je hier uiteraard niet te verwachten, maar het verhaal is best leuk uitgewerkt. Het zijn sowieso de succesjaren geweest van Karate Kid, waardoor zoiets als Sidekicks het levenslicht kon zien. Het acteerwerk is inderdaad niet heel best, maar ook niet heel storend. De film is duidelijk met plezier gemaakt, dus ik zie het bezwaar ook verder niet.

De benadering van het idee is eigenlijk best origineel. Laat zo’n jongen lekker dagdromen over zijn grootste held. Ik denk dat veel mensen dat doen (of gedaan hebben) en er is ook helemaal niks mis mee. De mini-avonturen zijn vanzelfsprekend erg kazig, maar de knipogen naar oude films van Chuck Norris zijn hilarisch. Toch briljant om Chuck in Missing In Action weer uit het water te zien springen met een zware mitrailleur en vijf tellen later gevolgd door zijn eveneens tot op de tanden bewapende sidekick. Zo heb ik regelmatig toch flink moeten lachen. Andere lolfactor is toch wel die gigantisch overacterende Joe Piscopo als meester van een concurrerende dojo (of als badguy in de dagdromen). Het eindtoernooi is vrij voorspelbaar. Toch weer een erg leuke rol van Chuck. Gaaf om hem eens zichzelf zien te spelen.

avatar van DragQueen
Geen geweldige film. Hier viel met wat meer inleving meer uit te halen. Hoe dan ook, het blijft een beetje een Karate Kid-Kloon. Verder komt het verhaal in zijn geheel niet overtuigend uit de verf. Chuck Norris en Jonathan Brandis acteren wel aardig. 2 Sterren.

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezette film die me geen moment heeft verveeld.

avatar van Metalfist
If that's true kid, you have less brains than a woodpecker on an aluminum telephone pole

Langzamerhand begin ik wat door mijn Chuck Norris collectie te geraken. Indertijd na het zien van Way of the Dragon wel wat van zijn films gekocht (op good old fashioned VHS dan nog) om dan halverwege tot de conclusie gekomen dat het niveau van zijn films niet al te denderend is. Ik ga in ieder geval niets nieuws afschaffen, maar ga wel proberen om hetgeen ik nog heb liggen toch te zien.

Films als deze Sidekicks maken dat echter wel moeilijk, want wat was me dit weer! Op mijn versie staat trouwens aangegeven dat dit 16+ is, ik verwachte dus ook een wat hardere vechtfilm, maar dit is gewoon een kinderfilm die bovendien nog eens duidelijk alles is gaan lenen bij The Karate Kid. Van de ietwat sullige tiener die een vechtsport wilt leren tot het vriendinnetje dat gelinkt is aan de pestkop.. Sidekicks is praktisch een remake en dan ook nog eens een slechte. De film kijkt op zich nog wel aardig weg en de fantasietjes van Barry waarin hij het met Chuck tegen een aantal slechteriken opneemt zijn af en toe nog wel een leuke ode aan de films van de man met de baard, maar over het algemeen is dit ongetwijfeld één van de slechtste films uit Norris zijn carrière. Grappig genoeg nog steeds niet de slechtste aangezien die twijfelachtige eer naar Slaughter in San Francisco of Breaker! Breaker! gaat.

Het is weer eens een familiegelegenheid, deze Sidekicks. Regisseur Aaron Norris slaagde er weer eens in om zijn broer te strikken voor de camera, maar het is een wat atypische rol voor hem doordat hij zichzelf speelt. Valt sowieso wel op dat hij op zich maar een klein rolletje heeft en pas naar het einde toe echt komt opdraven. Beau Bridges komt ook nog opdraven in een redelijk waardeloze rol als vader, Beau behaalt sowieso niet het niveau van zijn vader of broer maar dit wel erg pover, en Jonathan Brandis sluit de hekken. Vond eigenlijk alleen Mako (Mr. Lee) en Joe Piscopo (de geweldig foute leraar van de Stone dojo) het nog wat de moeite maken.

Nah, dit was het niet. Hellbound, Missing in Action III en Delta Force II: mijn hoop is op jullie gevestigd. Probleem is alleen dat ik altijd zo'n completist ben dat ik waarschijnlijk de voorgaande delen ook nog eens wil gaan zien. Hopelijk zijn dat wat leukere films, anders is het exit Chuck Norris voor de rest van mijn filmleven.