Set It Off (1996)

Actie / Thriller

geregisseerd door F. Gary Gray
met Jada Pinkett Smith, Queen Latifah en Vivica A. Fox

De vriendinnen Stony, Cleo, Tisean en Frankie hebben tijdens hun jeugd in een van de achterbuurten van Los Angeles van alles meegemaakt. Ze zijn afgezet door onbetrouwbare werkgevers, gedumpt door hun harteloze vriendjes en in elkaar geslagen door politieagenten. Hoe zwaar de omstandigheden waarin ze verzeild raakten ook waren, ieder van hen wist zich steeds gesteund door drie vriendinnen voor het leven. De confrontatie met een schijnbaar onoplosbaar probleem, drijft hen tot de rand van de wanhoop. Als een van hen de voogdij over haar enige kind dreigt kwijt te raken, besluiten de vier onafscheidelijke vriendinnen het lot in eigen hand te nemen. Van de ene op de andere dag werpen de vrouwen zich in een spiraal van geweld. Ze beginnen aan een indrukwekkende reeks bankovervallen, waarbij vrijwel iedere kwetsbare financiële instelling in Los Angeles een potentieel doelwit is. Al snel echter ontdekken ze dat ze met hun buit weliswaar de sloppenwijken kunnen ontvluchten, maar dat ze zelfs met al het geld van de wereld hun problemen niet kunnen oplossen.

avatar van DragQueen
Redelijke film, waarin een reeks toevallige gebeurtenissen elkaar in rap tempo opvolgen. bij vlagen erg onwaarschijnlijk allemaal. ook het acteerwerk van de dames komt enigzins houterig over. toch heeft de film wel zijn vermakelijke momenten, en is het prima kijkvoer. 2,5 sterren.

avatar van chebby
3,5* leuke film, leuk verhaal eens een keer wat anders dan mannen die bankovervallen plegen.

Deze film kan je niet redelijk of saai noemen

Het is één van de beste films die ik heb gezien!
En ik heb er echt heel veel gezien

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Hap-slik-weg.

En gelukkig net geen bittere smaak achterlatend.

Dankzij enige vaart en een leuke soundtrack best weg te kanen. Ook een aantal wendingen zijn prettig binnen het verder nogal clichématige verhaaltje. Ondanks de 'sterrencast' nogal wisselvallige acteerprestaties, maar dat mag de pret niet al te veel drukken.

Redelijk.

avatar van Nicc
ik ging huilen bij deze film ! weet je hoe mooi hee !

Hallo Fanatieke Filmkijkers, ik wil toch even iets kwijt. SET IT OFF, is dus echt wel een berefilm die gewoonweg 5 sterren verdiend, No doubt About It. Moet nog even kwijt dat ik vind dat er in Set It Off een van de beste scenes zit die ik ook gezien heb, namelijk het stuk dat Cleo met haar auto stop midden op die kruising, De manier waarop dat gefilmd is, het wegdempen van het geluid het prachtige nummer van Lori Perry met Up Against The Wind, de hele combinatie maakt van dit een prachtscene die er maar zelden zijn gemaakt in de filmindustrie. De film nog niet gezien, zeker niet aarzelen en hem kijken op je big screen, in het donker, met het geluid op MAX, Misschien een tikkeltje overdreven kwa bankovervallen maar het concept en de muziek is werkelijk FANTASTISCH. Ik wilde dit even kwijt.

Redelijk vermakelijke actiefilm waarin vier zwarte meiden besluiten om wat banken te overvallen. Geloofwaardig is het zeker niet, en ook had het best wat korter gekund (zo was de hele romance met Blair Underwood overbodig). Maar de film kijkt wel lekker weg en de overvalscenes zien er goed uit. Ook een leuke rol van Queen Latifah als de stoere lesbienne, die het overigens nog het beste doet van de vier dames.

avatar van Stephaniievm
chebby schreef:
leuk verhaal eens een keer wat anders dan mannen die bankovervallen plegen.

Dat sowieso. Ook vond ik het acteerwerk van iedereen goed!

avatar van Waackx
De openingsscene is van grootste kwaliteit: hard, gedurfd en recht voor de raap.
En F. Gary Gray laat zien dat het toch wel een kunst is om bij de actiescenes zowel op het puntje van je stoel te zitten als mee te leven met de situaties waarin de 4 dames in verkeren.
Een kwaliteit van hem die later nog eens liet zien in The Negotiator, maar dat overtuigt alleen als het acteerwerk goed en dat is ook het geval bij deze 4 dames.
Sommige belangrijke momenten in de film wordt te snel voorbij gegaan [/spoiler] het verdriet van het afgenomen zoontje en het einde vond ik vrij abrupt en niet echt bevredigend.

Maar in het geheel is het een goeie onderbouwende misdaad/drama-film die dankzij het script en het acteerwerk beter is dan een gemiddelde film in dit genre.

avatar van Decec
Een redelijk actie/drama/misdaad/thriller film...
Prima verhaal...
Slappe acteerwerk...
Enige bekende acteur John C. McGinley...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Askikker
Wat een baggerfilm! Totaal non verhaal dat nog foute signalen afgeeft ook (en hier in Nederland woedt dan de zwarte pieten discussie).

Werkelijk abominabel geacteerd door iedereen, onvoorstelbaar slecht. Alles kabbelt maar door zonder een greintje spanning of humor, en zelfs de clichee auto achtervolgingsscene mocht niet ontbreken.

Gelukkig kan je je volop ergeren en vloeken op deze film, dat is de enige reden om t nog uit te houden, want ''saai'' is ie inderdaadniet, maar wel zo hopeloos stompzinnig dat je je in ieder geval om de tien minuten kwaad kan maken.
En wie wil zich nou niet scheel ergeren zo af en toe?

Dat SBS 6 m gaat uitzenden zegt al genoeg natuurlijk.....

Al meer dan 100x gezien maar blijft een hele goeie film echt een aanrader

ramonbrenda
top film 1 van de beste ooit gezien!

Vlotte misdaadkomedie over vier vriendinnen, die al dan niet noodgedwongen het criminele pad opgaan. Een redelijk, af en toe spannend verhaal en over het algemeen alleszins aanvaardbaar acteerwerk i.h.b. door Queen Latifah. Best geinig eigenlijk.

avatar van J_Style
Beste film ooit!!!! Hij is Spannend er zit humor,romantiek, drama !!! En goed acteerwerk door Queen Latifah!! Zitten geweldige scenes in bv. Cleo die wordt doodgeschoten door de politie icm geweldige soundtrack..kippenvel!

avatar van Macady
Geweldige film, in de loop der jaren minimaal 15 keer gezien. Wat hier al vaak gezegd wordt het stuk met cloe op het eind zorgt altijd weer voor kippenvel.

avatar van yeyo
Dizzy010 schreef:
Shiiitttt, Deze film iz kk lauwwwwwwwww,
respect voor de dames G

Eens! Thelma & Louize Wating to Exhale N Da Hood dus, maar zeker een film met het hart op de juiste plaats. We krijgen relatief veel karakterontwikkeling te zien voor een heistfilm en het is een verademing dat de overvallers voor een keer een stel onbeholpen grietjes zijn die hun plan beramen bij wiet en 40's, in plaats van een stel Ocean's Eleven-achtige gladde alen met rayban zonnebrillen die zelfs tegen hun intimi enkel in toffe kwinkslagen kunnen praten. Bovendien: F. Gary Gray brengt de actiescènes met veel schwung in beeld. Dat had ik niet verwacht. Nog verrassender is het feit dat de sterkste acteerprestatie van Queen Latifah komt, wat een pure brok pathos is ze hier, zeg. Die had blijkbaar ook ooit andere ambities dan de sassy sidekick te moeten zijn. Spijtig dat ze zo een flauwe martelaarsdood sterft, daar ging de film plots even de Darabont-tour op. Andere rollen zijn ook erg goed, met als hoogtepunt natuurlijk DRE als wapenhandelaar. Don't quit your dayjob, denk ik dan. Nog karikaturaler is compleet nutteloze Godfather parodie. Hou zo een leukdoenerij maar voor de blooperreel, denk ik dan. Altijd het gevaar wanneer de sterrencast meer macht heeft dan de hired hand regisseur. F. Gary Gray, je bent een beta-male. De Assepoester subplot vind ik ook een beetje raar: Pinkett met zo'n arrogant bankiertje dat heel de tijd dwangmatig wil bewijzen dat hij ondanks zijn rijkdom nog steeds deel uitmaakt van de 'community'? Maar eigenlijk enkel zich paternalistisch wil uitlaten over hoe arme ghettomeisjes te weinig ambitie hebben en met een beetje goeie wil er wel zullen geraken? Ik verwachtte heel de tijd dat hij als een enorme bad guy zou geportreteerd worden, maar dat gebeurde niet. Misschien heb ik teveel Spike Lee films gezien?

avatar van DiDa
Hoop dat deze eens een fatsoenlijke release krijgt. Die 4:3 dvd is niet veel.

avatar van Lebarron
Frankie (Vivica Fox), Stoney (Jada Pinkett), Cleo(Queen Latifah) en T.T.(Kimberly Elise) besluiten elk om een andere reden dat ze een bank willen overvallen. Frankie heeft als reden dat ze na jaren trouwe dienst bij een bank na een overval ontslagen is omdat ze één van de bankovervallers kende uit de buurt. Stoney uit boosheid omdat haar broertje is gedood door de politie en niets meer te verliezen heeft. T.T. omdat jeugdzorg haar zoontje uit huis geplaatst heeft en Cleo omdat zij het wel stoer vind. Wegens Frankie's kennis van banken verloopt de eerste overval soepel en smaakt naar meer. Er volgt een reeks overvallen maar ze krijgen al snel Rechercheur Strode (John C. McGinley) achter zich aan en om dingen nog moeilijker te maken krijgt Stoney een relatie met Keith Weston(Blair Underwood),een medewerker van een grote bank. De film is geen topper maar bevat wel de juiste combinatie van actie, drama en humor en weet de vaart er lekker in te houden. Een sterk punt is dat het dit keer vrouwen zijn in de hoofdrol omdat in de meeste films bankovervallen louter door mannen gedaan worden. Soms is een enkele vrouw lid van de gang maar een groep bestaande uit enkel vrouwen was tot dan toe vrij uniek. Het verschil tussen mannen en vrouwen wordt subtiel duidelijk gemaakt in de scène na de eerste overval. T.T. doet niet mee aan die overval maar Cleo en Stoney willen haar wel een deel geven. Frankie protesteert even maar draait toch bij vanwege hun vriendschap. Mannen zouden voet bij stuk houden en dat zou op een Mexican Standoff uitdraaien. Hun vriendschap was dus ook een sterk punt in de film want die kwam oprecht en dus geloofwaardig over. Het spel van de dames was niet verkeerd. Kimberly Elise en Queen Latifah doen het prima maar het is Vivica Fox die er bovenuit steekt. Ze zet met Frankie, een stoere en slimme leidster neer die daadkrachtig en doortastend te werk gaat. Het is hoofdrolspeelster Jada Pinkett die het minst uit de verf komt. Ze hangt er maar een beetje bij. Dat zelfde geldt helemaal voor Blair Underwood. Zijn personage komt helemaal niet uit de verf. Al was zijn onhandige versierpoging wel vermakelijk want zeer herkenbaar. John C. McGinley was vermakelijk als de dorky rechercheur die hard om zijn eigen grapjes lacht maar ook heel snel weet hoe de vork in de steel zit. Een ander sterk punt van de film is de soundtrack. Deze zit boordevol lekkere 90's rap en soul muziek zoals de titelsong van Organized Noize en Queen Latifah en het slotnummer Missing You van Brandy, Tamiia, Chaka Khan en Gladys Knight. Het bekendste nummer van de soundtrack is uiteraard Don't Let Go van En Vogue, tevens het lievelingsnummer van mijn vriendin. Er is een Nederlandse remake getiteld Amazones met o.a. Georgina Verbaan en Monique van de Ven maar die is heel veel minder.