Toy Soldiers (1991)

Actie / Drama

geregisseerd door Daniel Petrie Jr.
met Sean Astin, R. Lee Ermey en Louis Gossett Jr.

Billy Tepper is de leider van een groep rebellerende jongens op de Regis School. Hij is al van drie dure privé-scholen weggestuurd. Zijn beste vriend, Joey Trotta, is de zoon van het hoofd van de New Yorkse maffia. Billy en de rest van de vrienden hebben allemaal even invloedrijke ouders. Wanneer de vader van Luis Cali in de gevangenis komt te zitten gaat hij naar de Regis School om de zoon van de rechter te kidnappen, die er echter niet meer op school blijkt te zitten. Als hij ontdekt wie de ouders van de rest zijn besluit hij dat dat ook wel voldoende zal zijn voor een gijzeling.

Wat een belachelijke film. Uiteindelijk slaat het echt allemaal helemaal nergens op. Ik was in ieder geval al blij dat ik Jones niet hoefde te zien, want die mag helemaal niks behalve die gast uit de Fugitive spelen. (kijk, dat krijg je nou als je om half 4 's morgens gaat zitten internetten. Dan snap je niet zo goed meer dat het eigenlijk helemaal niet over Small Soldiers gaat).

avatar van Mc
Mc
Toen ik deze wat jaartjes geleden zag was ik er nogal van onder de indruk, maar nu ik de plot weer las kwam het weer een beetje dagen, erg goed wa het niet inderdaad ...
Toch vond ik het wel een aardig onderhoudende actiefilm.

avatar van FillumGek
Lang geleden gezien, wil hem eerst nog een keer herzien voordat ik een cijfer geef

FillumGek schreef:

De film verschijnt op 23 maart op DVD.

Ik heb hem nu net gezien, ik vind hem heel goed eigenlijk! Als jet temminste ook nog oplet in welke tijd deze is gemaakt vind ik deze ruim voldoende! Het enige wat ik wel jammer vond in het verhaal was dat al die vrienden van Billy en hij zelf allemaal invloedrijke ouders hadden, als nou niet al die vrienden dat hadden was het ietjes meer geloofwaardiger. Maar het is gebasseerd op een boek zag ik.

avatar van moviemafketel
Onderhoudend, maar niet meer dan dat. Een jonge Samwise Gamgee die eigenlijk weinig is veranderd. De terroristen waren wel redelijk bruut, waardoor het gelukkig allemaal serieus bleef.
De film duurt wel wat te lang, aangezien alles op 1 plek plaatsvindt en er weinig tot niets gebeurd. Het einde is wel weer ok, maar past niet helemaal bij de rest van de film. Het wordt teveel een B-actiefilmpje met het nodige schietwerk. Acteerwerk van sommige leerlingen is redelijk, van anderen zwaar ondermaats. Verbaas me dan ook niet dat we van de meeste hoofdpersonen weinig meer hebben gehoord. Hadden meer Drama-elementen in voor moeten komen en het had slecht moeten aflopen. Nu ben je Toy Soldiers zo weer vergeten.

Matige film waarin een groepje jongeren het opneemt tegen een groep terroristen als deze de hele school gijzelen. Een leuk gegeven en ook een mooie locatie. Uitermate voorspelbaar en ongeloofwaardig en het ligt er allemaal ook nogal dik bovenop, maar misschien daarom wel vermakelijk en ook onderhoudend. Een kleine 3.0 sterren.

avatar van Filmkriebel
Hé ik vond het echt wel prima tegen alle verwachtingen in. David Koepp, toch lange tijd één van Hollywoods top-scenaristen (Jurassic Park, SpiderMan, Carlito's Way enz. enz.) schreef hier ook het scenario van. En wat een aparte cast : enkele kindsterren zoals Wheaton (Gordie uit Stand by me), de toekomstige Samwise, de toekomstige Wishmaster, Denholm Elliott uit Indiana Jones en Chappy uit Iron Eagle

Met hersenpijn zal je niet gaan slapen hiermee. Simpel, onderhoudend, energiek acteerspel, enkele spannende scènes, ook tussendoor leuke en humoristische scènes ( de telefoonseks ) en een brok avontuur. Eigenlijk een typisch filmpje uit deze jaren. Voor een jeugdfilm is de film nog best gewelddadig. Nog nooit eerder gezien maar heb me daar erg mee vermaakt. Hersenloos goed. Dikke 3,5*

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Redelijke film en vermakelijk genoeg om eens mee te pakken, toch hadden ze met dit verhaaltje wel wat meer mogen doen! De bad guys hadden best nog wat bruter mogen zijn, waarom bijvoorbeeld wachten met die 5 leerlingen afknallen en waarom wachten met schieten toen ze uit kwamen in de wc's tegen het einde van de film? Die bad guys geven toch helemaal niks om die kinderen? Het had allemaal net wat harder gemogen en iets minder Amerikaans.
Tegelijkertijd mag er ook zeker gezegd worden dat Andrew Divoff een groot pluspunt is voor deze film en dat Louis Gossett Jr. zijn rol ook zeker met overtuiging heeft ingevuld.

Een 3tje kan er nog best vanaf, maar met een betere uitwerking had de film met dit verhaal meer kunnen doen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Deze gezien omdat ik met wat vage beelden van een film uit mijn jeugd in mijn hoofd zit en wilde weten of deze dat was. Dat was niet zo, maar toen was ik eenmaal begonnen en heb ik het maar uitgekeken. Duidelijk een jaren '80 nakomertje, meer dat dan een 90's film. Volstrekt ongeloofwaardig verhaal, potsierlijke over de top muziek en blijft zelfs luchtig kauwgomvermaak als het personage van Will Wheaton doodgaat. Veel gewelddadiger dan films van nu die op dezelfde leeftijd gericht zijn, maar toch ook wel erg nadrukkelijk niet te De jongens moeten een beetje onschuld blijven houden, dus niet een dood er een gijzelnemer en de ene die het probeert wordt gelijk afgestraft. Uiteindelijk aalglad, voorspelbaar en best saai. Uit de tijd dat terroristen en drugscriminelen nog hetzelfde konden zijn en een matje nog heel gewoon was.

avatar van Gang_Star
Op zich vermakelijk, maar tegelijkertijd ook niet heel bijzonder, dit verhaal waarin een groep terroristen een school gijzelt, maar het plan net even anders loopt. Een film die eigenlijk met 112 minuten vrij lang is, want de hoeveelheid actie is vrij beperkt. Toch is het wel vermakelijk hoe de jongeren het op willen nemen tegen de terroristen, ook al begint de actie pas met de inval . Vooral de laatste 10 a 15 minuten wanneer het leger optreed komt wat betreft actie, de beste scenes voorbij. Daartussen in zit er verder weinig actie en gebeurd er vrij weinig. Toy Soldiers had potentie op meer zonder meer, maar dan had het best gedurfder en een stuk harder moeten zijn.

avatar van Proeneke
Inderdaad een 80's nakomertje, wat verwaterd en 'onschuldig'.
Gevoel van de tijd dat je dacht dat de wereld om jou draaide terug te vinden in het groepje 'helden'.
Ach, wel aardig ondanks de voorspelbaarheid, dankzij 80's nostalgie.

Zo'n beetje 'the goonies' (ook al met Astin) meets 'die hard', maar reikt uiteraard op geen enkel ogenblik aan hetzelfde niveau. Leuk om eens een keertje gezien te hebben.