The BFG (1989)

Verenigd Koninkrijk
Animatie / Familie

geregisseerd door Brian Cosgrove
met de stemmen van David Jason, Amanda Root en Angela Thorne

Op een nacht wordt Sophie uit haar weeshuis geplukt door de Grote Vriendelijke Reus en meegenomen naar Reuzenland. Ze ontdekt dat het de taak van de GVR is om plezierige dromen te verzamelen en deze af te leveren bij kinderen. Maar ook ontdekt ze dat Reuzenland bewoond wordt door negen afschuwelijke reuzen, die elke avond op pad gaan om kinderen op te eten. Sophie wil de reuzen proberen te stoppen en ze besluit samen met de GVR om de hulp van de koningin in te schakelen.

60 BERICHTEN 10 MENINGEN
avatar van ChielB
geplaatst: 11 februari 2008, 22:24 uur [permalink]
Geweldig jeugdsentiment. Prima verhaal, sfeervol en met genoeg spanning en avontuur. Niet direct voor de aller kleinsten, maar ik zag de GVR graag tijdens de kerstvakantie. 3.5 **

film_kaza
geplaatst: 21 februari 2008, 12:18 uur [permalink]
jumpstylemovie schreef:
Verschrikkelijke film naar een verschrikkelijk boek!
Oersaai en de animatie is bagger.

Het was toen die tijd niet makkelijk om bij het niveau van Disney te komen. Alleen anime wist het te lukken om echt "goeie"animatie te brengen. Ik vond deze inderdaad ook best onaangenaam maar slechtere zijn er. Dan helemaal de waardeloze cartoons van vandaag de dag.

Het boek vind ik goed. Hou van dit soort verhaaltjes. Maar de film was en teleurstelling en overated.
Kinderachtig.. dan zijn de "slechte reuzen" overdreven monsterlijk getekend. Met al dat vet, grote tanden, rare kapsels en overladen dosis speeksel.
Emotie was ook niet een sterke kant hier. Dus deze film is meer voor de kinderen die nu erg jammer eruit komt.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 23 maart 2008, 20:52 uur [permalink]
Deze film heb ik als kind toch veel gezien zeg!

Erg leuke, symphatieke film met een leuke reus. Het zag er aardig uit en het was boeiend. Wel was de tekenstijl nogal simpel, maar ach, als kind maakt je dat weinig uit he.

avatar van Chuck Taylor
geplaatst: 3 april 2008, 23:36 uur [permalink]
Ik heb deze film als kind ook meerdere keren gezien, alleen het gekke is dat ik hem in mijn herrinnering ervoer als 'echte' film en geen animatie. *3

geplaatst: 12 juni 2008, 16:55 uur [permalink]
Hoewel de film niet kon tippen aan het boek vond ik het toch wel leuk om ook de film gezien te hebben. Leuk verhaal, net als de meeste verhalen van Roald Dahl. Het ziet er inderdaad niet echt bijzonder uit, maar dat heb ik nooit echt als storend ervaren.

avatar van Vinokourov
geplaatst: 15 november 2008, 09:59 uur [permalink]
Als klein kind heb ik de kinderboeken van Roald Dahl verslonden. Blindelings vond ik de verfilmingen van die boeken natuurlijk ook prachtig, zo ook was dat het geval met de GVR. Jaren later keek ik deze film opnieuw en toen viel die toch een beetje tegen. Het is inderdaad allemaal niet zo heel mooi .

avatar van Vascago
geplaatst: 5 december 2008, 21:00 uur [permalink]
Als klein kind vond ik dit een fantastisch boek , maar deze film ..... aaargh

avatar van Nicolage Rico
geplaatst: 20 oktober 2009, 17:10 uur [permalink]
Het zou leuk zijn als hier een echte film van gemaakt wordt. Ik denk dat het succesvol kan worden.

Geweldig boek. Heerlijk taalgebruik heeft de GVR.

avatar van Nicolage Rico
geplaatst: 1 november 2009, 17:20 uur [permalink]
Nog eens herzien. Dan valt het toch tegen allemaal. Als kind let je natuurlijk niet op bepaalde aspecten. Het boek is fantastisch, het loopt lekker vlot, het taaltje van de GVR is top, etc. Dit komt juist in deze film niet uit de verf. Het verhaal loopt niet lekker, je kunt de GVR maar moeilijk verstaan; de grappige woorden zijn in kleine getalen aanwezig. De leuke stukjes uit het boek worden hier een beetje afgeraffeld. Jammer, hier zit veel meer in. Erg gedatteerd ook. Tijd voor een re-make!

Toch een (zeer) kleine 3*. Ook vanwege jeudsentiment.

CaptainTwisted
geplaatst: 27 februari 2010, 00:24 uur [permalink]
Jeugdsentiment ten top! Ik moest weer even terugdenken aan alle fijne momenten die ik heb beleefd als kind met Roal Dahl's boeken. 5 *

avatar van chevy93
geplaatst: 23 maart 2010, 15:35 uur [permalink]
Misschien is het begrip jeugdsentiment niet volledig op zijn plaats, omdat het jeugdsentiment voor mij toch echt het boek was. Ik heb deze meerdere malen gezien.

Jammer eigenlijk dat je dan de film kijkt. Vooral bij een boek als deze is het leukste gedeelte het gedeelte dat je zelf mag verzinnen: Het beeld.
Roald Dahl blijft natuurlijk een prachtige schrijver en ik heb dan ook genoten van zijn boeken. Deze film is een goede verfilming van de GVR, maar een echte verfilming bestaat er eigenlijk niet. Daar zijn de boeken veel te goed voor.

avatar van Leviwosc
geplaatst: 27 juni 2010, 04:50 uur [permalink]
Deze film heb ik gezien als klein manneke... toen nog enigszins van mijn stuk gebracht door de reuzen. Het is nu alweer zo lang geleden dat ik deze film heb gezien. Ik zou 'm graag weer eens zien.

geplaatst: 25 augustus 2010, 15:31 uur [permalink]

avatar van Leviwosc
geplaatst: 25 augustus 2010, 23:21 uur [permalink]

Geweldige motivatie...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst: 19 september 2010, 23:01 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De GVR, een stuk jeugdsentiment dat zelfs na een hedendaagse herziening nog zo stevig als een huis blijft staan. De film is één brok aan sfeer, alleen al dankzij de bijzondere tekenstijl, de prachtige achtergronden en de erg sterke score. Het plot wordt daarnaast doeltreffend en met een uitstekend tempo verteld en de kleurrijke karakters uit het boek van de legendarische Britse schrijver komen goed uit de verf.

De GVR zelf is een bijzonder karakter, maar ook de angstaanjagende kwaadaardige reuzen worden stuk voor stuk geweldig neergezet. Heerlijk over-the-top gruwelijk. De film is mede hierdoor overigens niet meteen voor de allerkleinste kijkers. Even creepy als ijzersterk is bijvoorbeeld de scène waarin de leider van de reuzen uit het water herrijst om een slapend kind uit zijn slaapkamer te halen. Oké, De GVR was weliswaar één van mijn eerste films die ik ooit zag en was destijds mijn grote favoriet, het blijkt toch meer dan enkel jeugdsentiment. Want nu nog steeds blijft deze film reusachtig leuk.

4 sterren.

avatar van TinkerTex
geplaatst: 5 oktober 2010, 23:58 uur [permalink]
De tekenfilm uit 1989 is puur jeugdsentiment. Op latere leeftijd komt het zaakje allemaal wel erg gedateerd over. Een lichte teleurstelling, maar zo gaat dat vaker. Niettemin een fraaie prent!

geplaatst: 11 januari 2011, 20:27 uur [permalink]
Tja. Deze ga ik niet herzien. Zegt dat genoeg?

avatar van LimeLou

geplaatst: 16 maart 2011, 07:52 uur [permalink]
BFG... Betekent dat niet Big Fucking Gun?

geplaatst: 25 juli 2011, 23:39 uur [permalink]
The BFG. Ofterwel de gvr toen ik klein was. Me moeder had dit ooit speciaal opgenomen op videotape toen het op tv kwam. Het is niet een slechte bewerking van het boek, maar ook geen goede. Ook van al die kritiek dat je gelijk het boek moet afkraken ermee vind ik maar doodzonde, dan neem ik aan dat je meer op actie en geweld gewend bent dan een serieuze critic.

Ik had deze film eerst gezien voordat ik het boek las. Het einde voor de film vond ik teleurstellender dan wat het boek te bieden had. Ondanks dat vind ik Sophie in animatie er best leuk uitzien. Ze blijkt close te zijn met de real life Sophie Dahl toen ze nog klein was.
De liedjes zijn ook niet slecht. Sometimes, secretly is echt een heel mooi nummer wat me altijd best tranen bezorgde. De zangeres geef ik daarvoor echt een plus punt voor.
De monsters zijn idd teveel monsterlijk getekent. Ik zou bijna zelf niet als ik kinderen zou hebben gauw deze film laten zien. In het boek zagen ze er nog redelijk uit. De enge sfeer in het begin vond ik ook een minpunt. Ik was er vroeger niet bang van, maar ik kan me voorstellen dat kinderen er wat schrikwekkende momenten ervan kunnen krijgen.
Maar ondanks dat, geef ik deze film een 4,0* wegens ook de nostalgische gevoelens

geplaatst: 28 augustus 2011, 15:10 uur [permalink]
Behoorlijke tegenvaller. Vond het niet best.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 28 maart 2012, 21:21 uur [permalink]
Ik ben groot geworden met (onder andere) de boeken van Roald Dahl. Een man die enorm kon schrijven op kindermaat met een kleurrijke fantasie. In die zin dat hij de kunst had de fantasie van de lezer te laten werken. Daardoor ben ik wel meermaals teleurgesteld geweest bij een verfilming van zijn boeken. The Witches, Mathilda en de versie met Johnny Depp van Willy Wonka waren zo'n teleurstellingen. Helemaal niet wat ik qua sfeer in gedachten had bij het lezen van het boek. Fantastic Mr. Fox en de originele Willy Wonka uit de jaren '70 vielen wel nog goed mee. BFG zit daar wat tussen, al is het jammer dat dit een animatiefilm is geworden. Het komt wel wat in de richting van het boek (qua sfeer bedoel ik dan) maar echte kwaliteit is dit niet. Hopelijk komt hier toch nog eens een verfilming van. Men kan hier veel meer mee doen. Misschien is het wel persoonlijk, omdat ik als volwassene een verfilming wil zien van een boek dat ik als kind gelezen heb. Soit, dit is een probleem dat elke boekverfilming met zich kan meedragen zeker?

avatar van baspls
geplaatst: 21 maart 2013, 17:24 uur [permalink]
Dat was wel heel lang geleden dat ik deze heb gezien. Raar in mijn herinnering animatie/live-action. Maar wat ik me herinner was hij wel erg goed. Een hele leuke film die ik in die tijd heel erg leuk heb gevonden. Ga hem snel weer herzien

avatar van baspls
geplaatst: 21 maart 2013, 17:25 uur [permalink]
TheLionKingFan schreef:
Tja. Deze ga ik niet herzien. Zegt dat genoeg?

Hoeze? Het boek is heel erg goed en in mijn herinnering de film ook.

geplaatst: 26 januari 2014, 14:26 uur [permalink]
baspls schreef:

Hoeze? Het boek is heel erg goed en in mijn herinnering de film ook.

Het boek van Roald Dahl is inderdaad erg leuk. Maar ik vind dat deze film niet echt goed zijn publiek vind. Te erg op de kleintjes gelet, terwijl het boek voor alle leeftijden geschikt is. Jammer.

avatar van badfans69

geplaatst: 26 april 2014, 10:26 uur [permalink]

avatar van Antonev

geplaatst: 23 januari 2015, 20:22 uur [permalink]
Stukje jeugd sentiment! Wij hadden deze vroeger op video en we hebben hem echt ontzettend vaak gezien. Spannende en vooral interessante film voor kinderen.

avatar van Herculaas
geplaatst: 28 april 2015, 11:55 uur [permalink]
Jeugdsentiment... Vandaag voor het eerst in 15 jaar weer eens gezien, samen met mijn dochter. Hij blijft aardig overeind, maar het is geen hoogvlieger. De animatie is gedateerd en behalve de GVR komt geen enkel personage echt uit de verf. De film haalt beslist niet het niveau van het boek, maar toch: heel aardig. We hebben ons niet verveeld.

Het personage Sophie stond me als kind al tegen (in de film dan). Ze ziet er niet uit en heeft een verschrikkelijk irritante stem. Ik hoopte altijd dat ze zou worden verslonden door de Bloedbottelaar.

avatar van Rico120
geplaatst: 19 mei 2016, 17:04 uur [permalink]
een goede film

avatar van FilmMuziekFanaat

geplaatst: 29 juli 2016, 11:20 uur [permalink]
Vele malen beter dan de Spielberg versie.

geplaatst: 15 augustus 2016, 01:17 uur [permalink]
Veel minder dan de nieuwe versie. Kijk die.