Kong: Skull Island (2017)

Verenigde Staten / China
Actie / Avontuur

geregisseerd door Jordan Vogt-Roberts
met Tom Hiddleston, Brie Larson en Samuel L. Jackson

De jaren 70. Een gevarieerde groep ontdekkingsreizigers is bij elkaar gekomen om samen naar een nooit eerder ontdekt eiland, gelegen aan de Grote Oceaan en even mooi als verraderlijk, te reizen. Wat ze niet weten is dat ze zich in het domein van de mythische Kong bevinden.

avatar van Pazmaster
Een mislukte spektakelfilm voor het grote publiek. Er zijn een hoop dingen mis met deze film, een slap verhaal waarin het enkel en alleen draait om de actie. Als die actie er nou goed uitzag oké, maar dat valt erg tegen. Bij vlagen zien we wat mooie beelden maar de cgi ziet er vaak behoorlijk nep uit. De schedelhagedissen, zonder ogen en achterpoten, zijn een regelrechte aanfluiting. De uitstekende cast komt totaal niet tot zijn recht met een script als dit, domme dialogen en flauwe humor voeren de boventoon. De muziek is goed maar past totaal niet bij de film, het schept de verkeerde sfeer. Met een iets serieuzere insteek had de film nog wat kunnen worden, de juiste ingrediënten waren wel aanwezig, maar ze hebben die niet goed benut.

avatar van cor1946
Wat een sof, in een woord k---. Het verhaal sloeg nergens op. Nee ik had er meer van verwacht. De soundtrack doet me denken aan de tv serie in de 70 jaren. Maar dat was het enige goede in de film de muziek.

avatar van handelaar
Kinderfilm met mooie plaatjes, inhoudelijk zeer magertjes.

avatar van mixmaster
Wow!!! wat een geweldige film, een spektakel van begin tot eind.
Ik heb er met veel plezier naar gekeken, de muziek, de special effects, ik vondt het allemaal geweldig.
De King Kong film van Peter Jackson uit 2005 was top maar deze mag er ook wezen !!!

avatar van Brabants
Visueel sterke film met een mooi begin waarbij je echt uitkijkt naar de ontmoeting. Helaas wordt het daarna een bombastisch circus waarbij je de draad een beetje kwijt raakt door pure waanzin. Het is uiteraard surrealistisch, maar je kunt met het opentrekken van een blik hagedissen ook overdrijven.

avatar van parcivalis
Dramaloze oorlogsfilm met gehandicapte dinosauriërs en een gorilla zonder lul.
Ok, ik chargeer: wie van actie houdt komt aan z'n trekken en het ziet er allemaal schitterend uit en wordt zeer doeltreffend in beeld gebracht.

avatar van Alathir
Een film die geeft waarvoor je komt. Spectaculaire special effects, actie actie actie en dus puur vermaak. Kom je voor een andere reden, kan je beter wegblijven.
Ik hou persoonlijk heel erg van dit soort survivalachtige avonturenfilms, ook al is dit de zoveelste remake. Ik heb me geen seconde verveeld. Soundtrack was ook prima. 4*

avatar van extremezz
Visueel mooi maar het verhaal is flinterdun,het lijkt soms een kinderfilm op sommige momenten.Samuel Jackson speelt op automatische piloot ik denk dat er wel beter voor deze rol waren,ik had er wel meer van verwacht nu lijkt het een mix van jurasic park en G.I Joe.
Toch nog 2.5 sterren voor de effects en monsters,waren er geen monsters dan was het een kinderfilm..

avatar van Sergio Leone
Vermakelijk.

Vlot tussendoortje en anders genoeg dan de King Kong van Peter Jackson. Zo is deze film veel meer rechttoe rechtaan: 2 uur actievermaak met nul opbouw, nul karakterontwikkeling en nul klefheid. Daar zit het voordeel maar gelijk ook het nadeel: deze versie is "niet veel", het stoelt op actie maar de actie is zelden echt goed. Ok, de helikopters in het begin worden gezwind neergehaald maar daar blijft het bij. Gevechten met de octopus, die kleine skull crawlers en later die grote: het verrast niet, laat staan dat het imponeert.

De cast is echt te saai voor woorden. Tom Hiddleston en Brie Larson hebben niks te doen, Samuel L. Jackson speelt nog maar eens een schreeuwlelijk en ook John Goodman en John C. Reilly spelen typetjes die je al eens gezien hebt. Behalve Kong nog een ander kleurrijk personage had wel gemogen.

Visueel zeker wel aardig. Niet zozeer hoe de actie geschoten is - behalve die aanval op de heli's -, maar wel in het gebruik van kleuren met de vaak terugkerende gelige gloed. De invloed van enkele Vietnamfilms is duidelijk aanwezig en zorgt voor een frisse wind op het verhaal van Kong. De soundtrack bevat ook enkele leuke 70ies hits.

avatar van knusse stoel
Sergio Leone schreef:
Vermakelijk.

Visueel zeker wel aardig. Niet zozeer hoe de actie geschoten is - behalve die aanval op de heli's -, maar wel in het gebruik van kleuren met de vaak terugkerende gelige gloed. De invloed van enkele Vietnamfilms is duidelijk aanwezig en zorgt voor een frisse wind op het verhaal van Kong. De soundtrack bevat ook enkele leuke 70's hits.

Het is inderdaad een rechtaan rechttoe verhaal in de speelfilm verwerkt en dat is voor een keer niet erg. We hebben ons prima geamuseerd met deze film!
Het is ook een geheel ander verhaal dan de andere Kong films die tot heden toe gemaakt zijn.
Zoals gezegd een leuke actiefilm die jou 2 uren vooruit in de tijd sleept met een aardig vermaak.
Actieliefhebbers zitten met deze film altijd wel goed! En de muziek, passend bij de film.

Doe de films "Apocalypse Now (1979)", "Jurassic Park III (2001)", "The Mist (2007)" en "King Kong vs. Godzilla (1962)" allemaal samen in een blender en je krijgt de leuke en vermakelijke Actie / Avontuur film "Kong: Skull Island (2017)", die qua verhaal weinig voorstelt, maar qua uitvoering (schitterende locatie waar het verhaal gefilmd is en eveneens schitterende speciale effecten en bovendien was het ook allemaal zeer kleurrijk) zeer lekker wegkijkt.

Dit verhaal speelt zich af op het einde van de Vietnamoorlog in 1973, waarbij een groep wetenschappers en soldaten afreist naar een mysterieus en nog nooit eerder ontdekt eiland (in de vorm van een schedel) in de Grote Oceaan, zonder besef te hebben dat ze daar angstaanjagende wezens zullen ontmoeten en de reusachtige gorilla King Kong.

Zoals al tijdens de inleiding aangegeven, stelt het verhaal weinig voor en is het eigenlijk ook best allemaal flauw (o.a. die "Hank Marlow" uit de Tweede Wereldoorlog). Maar omdat het visueel schitterende geschoten verhaal wel weet te vermaken en ook boordevol spectaculaire actie zit (de gevechten tussen King Kong, het leger en de angstaanjagende grote wezens zoals een octopus, spin en de zogenaamde hagedis-achtige "schedelkruipers", zoals Hank Marlow ze noemt), keek deze film zich wel van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 110 minuten, waarbij je na de aftiteling nog een extra scene te zien krijgt) lekker weg en dat ook allemaal in een lekker tempo, waardoor het eigenlijk nergens echt saai of langdradig wordt.

Het verhaal wist me eigenlijk ook nog wel te boeien, maar spannend werd het helaas nergens en het einde (zeer spectaculair) was ook nog eens zeer voorspelbaar. Wel vond ik het leuk gedaan, dat men na het einde ook nog wat beelden laat zien van de thuiskomst van Hank Marlow bij zijn vrouw en zoon, die hij sinds 1944 niet meer heeft gezien. Verder is het ook best allemaal sfeervol (mede door de schitterende locatie waar het verhaal gefilmd is) en de vele fraaie jaren 70 muziek (o.a. het nummer "Paranoid" van Black Sabbath tijdens de geweldige "Apocalypse Now" gekopieerde helikopter scene, waarbij King Kong nu de tegenstander is i.p.v. de Vietcong) draagt daarbij natuurlijk zeker zijn steentje bij.

De cast met o.a. de bekende acteurs en actrices Tom Hiddleston (als voormalige "Special Air Service" kapitein James Conrad), Samuel L. Jackson (als luitenant-kolonel Preston Packard van het leger, die King Kong wilt doden uit wraak), Brie Larson (als fotojournalist Mason Weaver), John C. Reilly (als luitenant Hank Marlow van het leger, maar dan uit de Tweede Wereldoorlog) en John Goodman (als hoge ambtenaar Bill Randa) is best indrukwekkend, maar ze konden wel allemaal niet tippen aan hoofdrolspeler King Kong (gespeeld door onze eigen gorilla "Bokito" ) en bovendien voegden een aantal van hun totaal niets toe aan het verhaal en dan heb ik het vooral over Tom Hiddleston en Brie Larson (die ik wel altijd leuk vindt om te zien). Shea Whigham (in de rol van kapitein Shea Whigham) zorgde overigens voor een beetje humor in het verhaal.

Al met is dit gewoon een leuke, vermakelijke en spectaculaire Actie / Avontuur film omtrent de bekende reusachtige gorilla King Kong, die wel qua verhaal weinig voorstelt en zeker t.o.v. de vorige King Kong verfilming "King Kong (2005)". Aangezien er na de aftiteling van deze film nog een extra scene volgt, zal het niet alleen bij deze film blijven.

avatar van Kondoro0614
Kong: Skull Island

Het is al weer twaalf jaar geleden dat er een super gave film in de bioscoop draaide genaamd ‘King Kong (2005) ’. Nu zo’n twaalf jaar later leek het Jordan Vogt-Roberts het een goed idee om een spin-off te maken van ‘King Kong (2005)’ namelijk: ‘Kong: Skull Island’. Ik moet zeggen dat ik me redelijk vermaakt heb met ‘Kong: Skull Island’ maar, het was natuurlijk geen topper, een doorsnee blockbuster wat helaas weinig meer weg had van mijn verwachtingen. Hoewel het verhaal toch wel leuk was om te volgen en het visueel met de CGI er gelikt uit zag: de film laat veel kanten liggen.

Toch heeft de film zelfs zijn feel-good momenten. Toch wanneer ze uiteindelijk boven het eiland vliegen en de daarbij geschoten beelden waren erg fijn om naar te kijken. Ook leuk dat ze nog even het liedje ‘Paranoid’ van Black Sabbath afspeelden tijdens de vlucht brengt, en zeker voor deze metalhead, een prima sfeer met zich mee. Hoewel het er dan nog visueel prima uitziet, geen saaie of slecht ingebrachte animaties en het verhaal leuk was om te volgen vond ik dat er een bepaalde sfeer bij hangt (buiten de helikopter scenes) die toch niet fijn zitten.

Zoals ik al zei vond ik de film nog best leuk om te volgen bij zijn verhaal. We volgen in het begin een soldaat van het Amerikaanse leger in 1944. De beste man crasht op een eiland samen met een Japanse vijand. De twee vechten hier en daar een beetje op het strand waarna ze elkaar achtervolgen. Wanneer de Amerikaan bijna verliest van de Jap komt opeens Kong opgezet en is daar onze eerste ontmoeting. Deze ontmoeting had ik toch iets anders willen zien, de introductie van Kong is al snel gezet terwijl je bij de ‘King Kong’ films toch wel even wacht met de introductie en zo meer te weten komt over de rest van de personages. In deze film gaat dat dan wel razend snel, zo ontmoeten we al gauw Samuel L. Jackson als Preston Packard en zijn crew tijdens de oorlog in vietnam, John Goodman als Bill Randa dat een archeoloog is en de man die de expiditie wou naar een ‘onbekend eiland’ en John C. Reilly als Hank Marlow, de gechraste soldaat in 1944.

Bill randa heeft satelliet beelden in handen gekregen die laten zien dat er een bepaald onbewoond eiland bestaat en hij wil daar ontzettend graag naar toe. Hij neemt sowieso San (Tian Jing) en Corey Hawkins (Houstin Brooks) mee die ook een bepaald hoog-afgestudeerde functie hebben. Ze willen graag naar de expeditie tijdens de oorlog, ze denken dan dat de overheid ook meer geld er in wil pompen en bijvoorbeeld voor een crisis na de oorlog. Ze krijgen na wat zeuren toestemming om te gaan en ze willen een team soldaten mee die voor hun gaan zorgen en eventueel kunnen vechten. Ook wil Bill, James Conrad mee nemen. James is een oud Brits soldaat en is goed in het opsporen van mensen. Samen gaan ze er na toe en vliegen uit eindelijk over het eiland heen. Wanneer ze gaan splitsen en bommen gooien komt Kong tevoorschijn. Een mooi lang gevecht waar je wel even van kon genieten, spannend was het zowel niet maar vermakelijk was hij zeker!

Het verhaal achter de opkomst van Kong word snel duidelijk. De bommen maken bepaalde wezens wakker waarvan eentje ‘The Big One’ ook wel die Kong zijn familie wist te vermoorden. Kong was hierdoor boos geworden en viel daarom de soldaten aan..

De film trekt langzaam door waar de soldaten maar met alle liefde het eiland willen verlaten. Onder deze rondtocht wil Preston, Kong vermoorden om zo gerechtigheid te krijgen voor de dood op zijn soldaten. Ik was geen fan van dit idee, concept en uitwerking waardoor je wist dat het gewoon te clichématig uit de kast kwam. Dit keer is het wel leuk bedacht, wel cliché dat Kong wakker word en met zijn hand Preston weet te verpletteren. Samen met Kong gaat de team onderzoekers verder om het wezen te vermoorden en eenmaal vermoord eindigt de film ook wel razend snel.

Zoals je in mijn spoiler bericht hierboven kon lezen trokken de soldaten wat aan. Het eiland zat alleen niet vol met deze wezens en Kong maar ook nog met allerlei andere wezens. Enorme edelherten / bizons, raar vliegende wezens , een enorme octopus en een gigantische spin. Zoals ik Theunissen ook al zag melden kun je hier een aantal films mooi naast elkaar zetten waaronder ook ‘The Mist (2007)‘. Of ik hier nou enorm over te spreken was weet ik niet, ik vond het niet geschikt voor in het concept van Kong: Skull Island. Toch maak ik me hier niet zo druk om want het is toch wel een gevaarlevel die de film inbrengt waar je thuis op de bank ook eens goed over na denkt.

Zoals ik al zei is de film echt wissel vallend. De ene keer is de film om te genieten, geweldige sfeer, mooie scenes en de andere keer sliep ik bijna. Het was wat dat betreft de zit wel waard en de bijna twee uren kom je makkelijk door. Prima zondag middag film maar je hoeft er geen grote verwachtingen bij te zetten.

avatar van rebelkush
That's one ugly ass bird

Jaja dit zijn ze voor mij.
Dit zijn de films waar ik absoluut van kan genieten.
mysterieuze eilanden, enge grote dieren, spanning, goede acteurs en flauwe humor.
Ik vond hem beter dan die van Peter Jackson.
Wat ik wel jammer vond was die skelet ding.

avatar van Macmanus
Onevenwichtig.

Moet zeggen dat Hollywood wel snel is met indie filmmakers een kans geven met 10tallen miljoenen. Ergens hoop je dan ook op wat eigenzinnigs of/en wat goeds. Helaas is de jong mind ook goed in toom te houden dus naast een aardig visueel stijltje is het als vanouds matig wat Hollywood hier weer neerzet.

Ramon K gaat nogal apeshit over de CGI. Ik zag daar eerlijk gezegd bij lange na niet het probleem dat deze film heeft. Het is vooral weer als een allegaartje geschreven. De cast is op papier geniaal maar in deze film totaal onsamenhangend. Brie Larson is totaal verdwaalt. "ben ik nu de love intrest van de aap?' hoor je haar denken. "Wanneer word ik meegenomen op de Empire State Building?" Hoor je haar denken. John Goodman dan, is hij de olijke ontdekkingsreiziger die we volgen. O nee die legt het loodje in akte twee. Samuel L. Jackson is hij dan de protagonist waar we naar zochten! Nee zoals gebruikelijk is hij gewoon een parodie op zichzelf. Uiteindelijk is het denk ik nog vooral Hiddleston die met de titel mag weglopen maar that guy maakt zo weinig indruk op welke kijker dan ook. Dat je toch heeeeel hard mag hopen dat hij niet de nieuwe bond wordt. Want dan kunnen we echt nog beter het skelet van Roger Moore opgraven. Charisma, 0!

Uiteindelijk rest een middelmatig blockbustertje die stiekem zelfs doet terug verlangen naar de vreemde slechte monster film Godzilla van Emmerich. Was het beter? Zeker niet! Maar ik wist tenminste nog wie de protagonist was van die film! Matthew "motherfucking'" Broderick!

2.5 sterren.

avatar van Angelo2
Typische popcorn/blockbuster film. Veel actie en weinig verhaal. De personages zijn vervangbaar en oninteressant maar de effecten zijn daarin tegen om van te smullen. Lekker verstand op nul, onderuit gezakt op de bank en je hebt een leuke avond.

avatar van rondh
Als je een film met een goed verhaal wil hebben zitje goed mis met deze film. Als je een film wilt zien zonder te hoeven nadenken maar toch wil genieten en je houdt van actie dan zit je goed. Ik had zin in zo'n soort film, en had het dus naar mijn zin. De actie begon en eindigde eigenlijk niet meer. 3.5 ster

avatar van john mcclane 2
Meer kun je niet verwachten van een avondje pretentieloos actie vermaak.
Genieten !

avatar van tattoobob
Ik vind dit genre maar niets....grote apen en of godzilla's....gaaaaaaaap.
Ook deze film boeit niet heel erg veel,tuurlijk heeft de film zijn momentjes maar over het algemeen eem saaie film em genre.
Acteerwerk was wel oke.
Net geen voldoende

Vermakelijke blockbuster.
Flinterdun verhaaltje maar liefhebbers van actie en avontuur komen ruimschoots aan hun trekken.
De special effects zien er gelikt uit en dat komt een film als deze zeker ten goede.
Blijf na aftiteling zitten voor nog 2 minuutjes extra film.
Een voorproefje op een volgende "Kong".
3.5*/4*

avatar van MazterKuzuma
Had echt gehoopt dat deze King kong gedrocht aan het einde van de film helemaal kapot geschoten of opgeblazen zou worden

avatar van ehgeahrev
Dat met zo'n budget zo'n troep afgeleverd wordt ...

avatar van schumacher
Ik vond die echt goed haha. Is toch gewoon een blockbuster? Voor het verhaal moet je deze niet gaan bekijken.
Vh begin tot het einde gewoon genieten, popcorn of ne goeie zak chips erbij en ne cola, en genieten maar, het verveelde mij echt geen seconde, is gewoon een aktie film , het tempo zat ook goed, die 2 tal uren zijn razend snel vooruit gegaan dus dat wil zeggen dat het een goede film was, geen seconde verveeld hier.

Begrijp werkelijk niet wat echt goede acteurs als Hiddleston en Larson hier in zoeken.

avatar van JacoBaco
John Goodman is ook een topper. Maar ik vermoed geld. Dat neemt niet weg dat ik Tom Hiddleston echt een miscast vind. Iemand als Channing Tatum had (in dit geval) al stukke beter geweest.

avatar van qwatje
Super toffe aktie avonturenfilm met hele mooie special effects. Oké hier en daar een beetje cliché. Maar nergens storend. Het verhaal is gewoon dat waar je voor gaat zitten, soms lekker schrikken, hier en daar een grap en heel veel aktie! In dit genre een topper 3,5 *

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Karige Kong.

Kong: Skull Island is geen meesterwerk. Waar sommige films met de uit de kluiten gewassen gorilla te boek staan als klassiekers, is daar hier evenmin sprake van. Je kunt er hoogstens een nipte voldoende aan kwijt vanwege het onderhoudende tempo en de soms grappige John C. Reilly, maar verder houdt het niet over. De oogst is karig, hoeveel popcorn er ook binnen handbereik is.

Dat zit hem in een aantal zaken. De overduidelijke CGI bijvoorbeeld komt de actie-beleving niet ten goede. Het magere verhaaltje wordt op uiterst voorspelbare wijze doorlopen, waardoor er weinig spanning overblijft. Je zou kunnen blijven hangen vanwege de sterrencast, maar die lijkt er ook niet heel veel zin in te hebben. Een aantal acteurs doet zelfs wat verdwaald aan.

Toch krijg je gelukkig weinig bedenktijd om af te haken, want langdradig is het niet. Er gebeurt voldoende, hoe clichématig het dan ook moge zijn. Dit soort zogenaamde ‘monstermovies’ hoeft het ook niet zo zeer te hebben van de verhaallijnen, maar een Peter Jackson wordt hier met node gemist. Zijn versie uit 2007 was ook geen hoogvlieger, maar beduidend beter.

***

Met dank aan Warner Home Video voor het recensie-exemplaar.

avatar van james_cameron
Vermakelijke avonturenfilm, goed gemaakt en vlot verteld. De plot is niet bijzonder en de personages zijn erg vlak, maar door het hoge tempo en het overvloedige spektakel is dit niet echt storend. Wel een erg leuke rol van John C. Reilly, overigens. Kong zelf had wel wat meer diepgang en screentime kunnen gebruiken; feitelijk heeft hij niet meer dan een bijrol in zijn eigen film. Hier en daar zijn weinig verrassende hints te vinden dat deze film onderdeel gaat worden van iets groters, al spreekt dat idee helaas niet erg tot de verbeelding.

avatar van Thomas83
Ik snap niet dat avonturenfilms zo weinig worden gemaakt in Hollywood. Het is een genre waaraan je vele andere genres op kan hangen, en de Indiana Jones-films vormen zo'n beetje de blauwdruk voor de tijdloze zomerblockbuster. Deze film is overigens meer een mix van ouderwets en modern. Het eerste deel viel me bepaald niet mee. Ieder personage wordt op zo'n onhandige en overduidelijke manier geïntroduceerd. Het zijn stuk voor stuk pure typetjes, een voorspelbaar divers clubje personages, waarvan het blijkbaar de bedoeling is dat er binnen een paar seconden duidelijk is welk archetype ze vertegenwoordigen, en personages die de rest van de film absoluut niet uitgediept mogen worden.

Gelukkig is daar John C. Reilly om op een hilarische manier de film halverwege eindelijk wat karakter mee te geven. Maar eigenlijk was de film na het domme begin al de goede richting ingeslagen zodra het leeuwendeel van de soldaten is uitgeroeid en we twee opgesplitste groepjes hebben. Vanaf dat moment is de film toch wel erg genietbaar als vlotte avonturenfilm. En hoewel de film een paar keer wel echt teveel de kitscherige kant opgaat is de cinematografie vooral schitterend en een goede manier je aandacht er ook bij te houden. Wel vind ik die Zack Snyder-achtige slow motion en roterende camera's echt spuuglelijk, en de CGI is alleen prachtig wat Kong betreft.

Die hadden ze trouwens wel wat later in de film in volle glorie mogen tonen. Dat hoeft echt niet laat in de film, maar dat je de spanning een beetje opbouwt is toch een ABC'tje. Hadden ze dat gedaan en de personages (inclusief de debiele dialogen, met name aan het begin als ze hun intrede maken) wat meer uitgewerkt en wat meer uit de cast gehaald dan had dit ook écht een goede film kunnen worden. Marlow en Kong alleen al geven de film meer dan genoeg hart mee. Gelaagde personages zijn niet nodig in een film als deze, maar als de cast zo'n verzameling typetjes mag spelen dan wordt het een ander verhaal.

Verder hadden er wel wat idiote momenten uit de film gemogen, zoals dat vliegen door die storm en die helikopterpiloten die niet voor zich uit kijken terwijl ze vliegen en ook nog allemaal rechts op Kong afvliegen. Of dat naamplaatje dat door die Skullcrawler wordt uitgebraakt, precies op de juiste plek en het juiste moment om gevonden te worden.

Vanaf dat moment vreesde ik weer even voor de film, met weer die domme slow motion en onzin met zwaarden en standaard actiefilmgeluidjes, maar het slotstuk is eigenlijk juist erg spectaculair, vooral ook in visueel opzicht. Dat moment met Cole die zichzelf heroïsch denkt te kunnen opofferen is het komische hoogtepunt van de film, en het gevecht dat je wist dat zou komen, tussen Kong en die grote Skullcrawler, steekt echt goed in elkaar. Het is meer dan twee reusachtige monsters die op elkaar inbeuken. De manier waarop Kong uiteindelijk afrekent met zijn vijand is ook erg bruut. Tot het slotstuk vond ik de film eigenlijk erg braaf wat het bloed betreft.

Maar goed, uiteindelijk een film van twee sterk verschillende kanten maar wel een positief gevoel eraan overgehouden omdat het fatsoenlijke deel het laatste is. 3.0*.

avatar van Left4Dead
Standaard Hollywood pulp, de zouteloze humor, opbouw, missen van goed verhaal, volgens de regels van en noem het maar op. Cliché dus, op echt elk vlak. Houd je van Hollywood pulp van de ...laatste jaren dan zit je goed met deze prent die nimmer de veilige wegen van een blockbuster verlaat.
Het probeersel om de 60's á 70's er in te versmelten was nutteloos maar bracht wel mooie muziek met zich mee.

Een paar grote namen en daarnaast een halfbakken cast, hoe krijg je ze bij elkaar. Zij moeten er voor zorgen dat het visueel prima werkje ook inhoud krijgt m.b.t. de invulling van personages. Een stoer gezelschap dat zich manifesteert als een gehard commandoteam, of course! Helaas....... de film leunt enkel op sound en picture, inhoud te belabberd voor woorden. Een woeste gorilla maakt het de mens moeilijk waar hij niet hoeft te zijn en niks heeft te zoeken, een knipoog naar de Vietnamoorlog?

Je gaat deze Donkey Kong-film in voor de effecten en dat is wat je krijgt, je moet dus wel van het verhaal houden want het is eerlijk waar maar bagger te noemen. Pretentieus heeft de regisseur dit werk opgepakt, filmtechnisch is het best goed te noemen maar daar blijft het simpelweg wel bij haken. Maar voor het witte doek is dit voor menigeen een prima stuk vermaak van tijdelijk aard en klein budget. Roomzachte vriendschappen tussen stoere gasten, from now on.... its America first. Grote dieren op een klein eiland, Darwin draait zich in het graf om van het lachen.

Is er vermaak te halen uit de film?, ja want Jordan Vogt-Roberts heeft het oog op spektakel laten vallen en dat goed in uitvoering gebracht. Maar....... ja er is zeker weer een maar, het begint wel erg snel te vervelen allemaal. Beestjes in de aanval, lijkt zowaar op de saaie LOTR-trilogie. Daarnaast is het acteerwerk niet altijd van goed allooi te noemen, het oplepelen van tekst leek het menigmaal. Geluids-en beeldtechnisch staat deze prent zijn mannetje, iets wat je mag verwachten van zo'n budget.

Maar er zijn voor mij ook weer de typische (Amerikaanse) ergernissen te ontdekken, het mierzoete geneuzel, de "Amerikaanse" beroerde humor en profilering (alsof het geheel alleen voor de Amerikaanse markt gemaakt is) en de almaar standaard typeringen in een prent als deze. Zo jaren 80 allemaal, alsof Hollywood de laatste 10-15 jaar gewoon stil is blijven staan. Ook de soundtrack, behalve de lekkere klassiekers, komt mij de oren uit. Weinig innoverend vermogen schrijf ik deze prent toe, leuk om de achtergrond van Kong en zijn land van herkomst te weten maar zeker niet iets waar ik van wakker lig. Daarnaast had ik een aantal acteurs graag sneller zien verdwijnen van toneel, hoe heeft men de casting ooit verricht.

Ook deze productie kampt met het probleem dat men denkt dat twee uur prent een noodzaak is. Het schuurt tegen de verveling aan op menig moment, het constante slappe gelul doet snel mijn aandacht vaak naar telefoon en laptop trekken. Qua spanning is het zwak...... te zwak, de gehele cast kan geen overtuiging brengen in angst of woede laat staan een ander gevoel. Nee er zijn door mij maar weinig sterke punten voor deze prent aan te voeren. Eerlijk daarbij, ik ben geen fan van dit soort prenten en dat maakt mijn mening ook een gekleurde mening, zowaar niet eerlijk te noemen. Maar dat neemt niet weg dat het geheel erg simplistisch en te heroïsch neergezet wordt, tot het kleffe toe aan.

Weinig verhaal, veel gelul en zwakke actie op middelmatig niveau. 2,5**

avatar van ikkegoemikke
“I call them skull crawlers.
Why?
Cause it sounds unique.”

Is er nu echt niemand die zich ook afvraagt waarom de vrouwelijke medespeelsters in een King Kong film zich zo aangetrokken voelen tot deze gigantische mensaap? Wel eerlijk gezegd, ik vraag me dat ook telkens af. Is dit omdat Kong “Koning op elke plaats waar hij ook maar verschijnt” zo’n imposante verschijning is, waardoor deze macht en bescherming uitstraalt? Of is het zijn primitieve geaardheid? Geen flauw idee! Maar die aap heeft sowieso goede smaak naar mijn mening. En in elke film kijkt hij vol verlangen naar de dame in nood die zijn pad kruist. Nu, het zijn dan ook telkens vrouwen waar een primitieve aap op slag horendol van wordt en zonder dralen een beschermende taak op zich neemt. Ook in deze nieuwe Kong-film is de dame, die door de gevreesde monsterachtige aap uit penibele situaties wordt geholpen, een appetijtelijk uitziende dame.

Kong : Skull Island” bevat toch een aantal geslaagde facetten waar ik toch redelijk enthousiast over was. De soundtrack vond ik persoonlijk grandioos. De actiescènes zijn op sommige momenten wel echt magistraal. En Brie Larson die de hele film in een marcelleke rondloopt was een meesterlijke zet. Onslow in “Keeping up appearances” is echt niet om aan te zien. Maar Brie Larson in zo’n niemendalletje zien, was genoeg om te vergeten dat er zelfs een reuzenaap op het eiland rondliep. Voor de rest is het niet echt indrukwekkend te noemen. Het verhaal is nogal oppervlakkig en eenvoudig gehouden en dient alleen als kapstok voor een actierijk monsterverhaal vol adembenemend grafisch geweld. De onzinnigheden zijn soms van lachwekkend niveau en sommige scenes zijn regelrechte persiflages op de film “Apocalypse now”. Zelfs de geluidsinstallatie die oorverdovende muziek uit de jaren 70 uitbraakt, ontbreekt niet.

Who cares? Ik niet in ieder geval. Dit is wat ik verwacht bij het bekijken van een nieuwe King Kong film. Een Kong die indrukwekkend en angstaanjagend overkomt. Zeker op het moment dat hij die befaamde oerkreet uitbrult. En eerlijk gezegd, dit is de eerste film waar ik me soms afvroeg of het geen levensechte primaat was. Zo realistisch ziet deze Koninklijke gorilla eruit. Hadden ze er een intellectueel hoogstaand verhaal van gemaakt vol zinnige dialogen en wetenschappelijk gebrabbel, dan was het waarschijnlijk ook weer niet goed geweest. Maak maar eens een vergelijking tussen de laatste “Godzilla” film en deze. Hoeveel procent van de volledige tijdsduur is Kong hier in beeld geweest ten opzichte van dat ander gedrocht? Mijn inziens is dit merkelijk meer. Je moet zelfs niet zo lang wachten. Na het vermakelijke tweede wereldoorlog tafereel waarbij twee aartsrivalen na een luchtduel eindigen op het vervloekte eiland (blijkbaar hing er toen geen apocalyptische storm aldaar), krijg je al de doordringende ogen van deze aap te zien.

Het zijn de gesofisticeerde speciale effecten die ervoor zorgen dat je snel onvolmaaktheden in het verhaal langs je neerlegt. Zo was de eerste confrontatie tussen Kong en het aanstormende bataljon gevechtshelikopters enerzijds weergaloos in beeld gebracht . Maar anderzijds was het zo onwezenlijk stupide. Ze zijn getuige hoe de gigantische aap probleemloos de ene helikopter na de andere tot schroot herleidt. En toch is er geen enkel piloot die de conclusie trekt dat het misschien beter is om zijn toestel de andere kant op te sturen. Weg van het woedende monster. Teveel psychedelische muziek en hallucinogenen tijdens hun tour in Vietnam heeft daar wellicht iets mee te maken. Toen Brie Larson als echte dieren-activiste een neergestorte heli persoonlijk wou opheffen om een reuzegrote waterbuffel te bevrijden, verslikte ik me bijna in mijn popcorn.

Tevens kan je de meeste menselijke personages karikaturaal noemen. Maar op een bepaalde manier paste dit perfect in deze film. Vooral Samuel L. Jackson die als een bezetene het eiland doorkruist op zoek naar weerwraak op de aap. De psychotische tirades van hem waar holle uitdrukkingen zoals “This is one war, we're not gonna loose” worden gescandeerd, komen soms redelijk onzinnig over. Maar eigenlijk was dit weeral eens genieten voor mij. Hetzelfde geldt voor John Goodman’s personage. Een zogenaamde wetenschapper die voor heel andere redenen deze expeditie heeft opgezet dan hij aan het begin laat uitschijnen. En dan de Robinson Crusoe van dienst, John C. Reilly, die al jarenlang op dit eiland vastzit en nu een mogelijkheid ziet om uit deze hel te kunnen ontsnappen. Tom Hiddleston en Brie Larson zijn eigenlijk de twee meest normale personages waarbij de ene duchtig met zijn spierballen rolt als professionele spoorzoeker en de andere met andere spieren pronkt als oorlogsfotografe.

De rest van de cast is onbelangrijk uiteindelijk. Ze dienen enkel en alleen als rekwisiet waarop de bonte verzameling van buitenproportionele monsters hun lusten kunnen botvieren. Verwacht dus een reeks rondvliegende, in stukken gesneden en verpletterde slachtoffers. Dus ondanks het flinterdun verhaal en het feit dat de menselijke medespelers louter dienst doen als decorstukken, is deze monsterfilm een waar spektakel. Als monsterliefhebber moet je toch toegeven dat het gevecht tussen Kong en de reusachtige octopus er toch weergaloos, fantastisch en kippevelbezorgend uitziet. De teaser op het uiteinde voorspelt dan weer een opvolger (Tja, het geldlaatje moet gevuld worden). Niet iets waar ik naar uitkijk. Maar een aardschokkende confrontatie tussen de twee oppermonsters, Kong en Godzilla, mag van mij wel weer eens worden overgedaan. Blijkbaar moeten we daar dan voor wachten tot 2020. Laat maar komen, van mijn part.