Yip Man (2008)

Hongkong / China
Actie / Biografie

geregisseerd door Wilson Yip
met Donnie Yen, Simon Yam en Siu-Wong Fan

Een waargebeurd verhaal dat zich afspeelt in de jaren 30 in Fuoshan (China). Ip Man wordt door de hele stad bewonderd om zijn vechttechnieken en zijn integere levenswijze. Hij neemt als enige meester in de stad geen leerlingen aan en leeft een rustig, gelukkig leven. Wanneer de invasie van Japan een einde maakt aan zijn gelukzalige leven en het leven van al zijn stadsgenoten verandert de zaak. Een Japanse generaal daagt de verschillende meesters uit het stadje uit tot een gevecht. Ip Man is terughoudend en vindt het belangrijker om zijn gezin te onderhouden. Zijn houding verandert wanneer blijkt dat sommige gevechten tot de dood gaan...

avatar van Montorsi
Nouja hij viel op een gegeven moment nog bijna van de ophoging.

avatar van Bruens
Klopt, dan moet je deel 2 maar niet kijken, daar zijn op een gegeven moment nog meer van dergelijke ontsnappings pogingen.

De eerste 30 minuten vond ik zeer goed en was de film ook zeer kleurrijk en zat er ook de nodige humor in. Maar wanneer de Japanners komen neemt de drama de overhand en wordt het allemaal erg serieus en ook wat cliché. Maar ondanks dat blijft het wel nog aardig en zitten er ook nog aardige vecht scenes in. Het gevecht waarbij Ip Man het opnam tegen 10 Japanners zag er wel indrukwekkend uit. Ook het eind gevecht waarbij hij de Japanse generaal compleet in puin sloeg was indrukwekkend. De acteurs doen het overigens behoorlijk goed in deze film.

Ik wist trouwens niet dat dit een waargebeurd verhaal was, dat laten ze mooi in de aftiteling zien.

avatar van david bohm
In een Chinees uitziend decor worden rake klappen uitgedeeld door de ijskoude Yip Man. Mooie plaatjes en gevechten voor het overige vind ik het een vrij cliché verhaallijntje inclusief het line- dancing achtige samen wung fu-en in de fabriek. Wel ruim voldoende

avatar van Heritek010
Nou naar mijn mening hebben er niet echt veel asian fans gestemd op deze film reden je hebt 10 betere films als dit .....
maar al met al toch een lekkere weg kijk film

avatar van lykathea
Ip man, ik kon eigenlijk de hele tijd niets anders denken dan "verdomd, die lijkt ontzettend veel op een Chinese versie van el Hamdaoui", maar ondanks deze toch wel steeds terugkerende gedachte, heb ik oprecht genoten van de film. Het begin dient als goede opbouw voor wat komen gaat, en alhoewel de overgang van een goed leven voor de Ip man, naar opeens een slecht leven wel wat snel werd gemaakt, en alhoewel er ook een (gebruikelijke) "montage" te zien is kwam de film op mij toch over als een vrij goed geportretteerde versie van het verhaal van Ip man. Iedereen zit goed in zijn rol, en de kunst van de Wing Chun en de kung-fu in het algemeen wordt mooi overgebracht.

En als ik dan ook nog eens getrakteerd wordt op een boze Ip man die tien Japanse soldaten helemaal tot moes slaat, dan ben ik een tevreden kijker.

avatar van Fikret8
lykathea schreef:

Ik zie de link niet.

avatar van lykathea
Fikret8 schreef:

Ik zie de link niet.

Ik heb het al aan meerdere mensen gevraagd, en krijg toch echt telkens de reactie dat ze de link begrijpen dan wel daadwerkelijk zien. Ook de gast waarmee ik 'm keek zei "goddammit, nu heb je 't verpest, kan alleen El Hamdaoui nog zien". Vooral op bepaalde momenten, denk aan de lach/grijns die hij vaak opzet, zie ik toch echt Mounir.

Maar of course, niet echt belangrijk .

groente12
Nu je het zegt wel ja Donnie lijkt echt op Mounir lol.

avatar van sonyjh
kheb de film ondertussen al 6x gezien, ik blijf hem goed vinden. De gevechten vind ik zo cool in beeld gebracht!! Qua sfeer en muziek zit ook alles super.

1 van de beste hedendaagse martial arts films ooit in mijn ogen.
Het acteerwerk was niet al te slecht, maar daar kijk je niet eens naar toe in deze film.
De choreagrafie is van zo een hoog niveau ongelooflijk.
Samen met fearless van een absurd niveau, hoewel bij fearless het acteerwerk wel beter is

avatar van Vinokourov
Mooie en gave kung fu-film hee . Die kungfu-vechtscenes blijven een lust voor het oog en vervelen nooit. Het verhaal van Ip Man, naast zijn vechtskills een heuse gentleman, zelf is ook nog best aardig om te volgen. Wel een beetje overgedramatiseerd denk ik en de anti-Japanse toon werd naarmate de film duurt ook ergerlijk. Maar behalve deze kleine minpuntjes, is dit een van de betere actiefilms uit China.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Deze film zit gewoon goed in elkaar. Prachtig verhaal met een mooie mix tussen drama en martial arts. Vooral het duidelijke verschil tussen China en Japan, inclusief hun gevechtsstijl is wel eens leuk om te zien. Donnie Yen is de kalmte zelf en straalt voldoende charisma uit om de film te dragen. Echt overdonderen doet hij niet, al kan hij wel de volle 108 minuten boeien. Of het al dan niet waargebeurd is maakt mij niet uit, het concept heeft een goeie film opgeleverd. Op naar deel 2.

avatar van VHS1975
Ik vond dit een geweldige film. Prachtige gevechtscenes. Film bleef me boeien. Net als het wat langdradig begon te worden kwam er weer een vet gevecht.

Deze film heeft me warm gemaakt voor WT.
Zondag heb ik mijn eerste les.

avatar van sonyjh
heb mijn stem verhoogd naar 4.5, omdat ik de film ondertussen al stuk of 8 keer gezien heb. Ik heb een zwak voor kung-fu films. En deze is voor mij de beste kung fu film aller tijden.
Doordat ik zo into dat kunt fu sfeertje ben, ben ik wel minder kritisch, ik hou er gewoon van en vind het zeer tof om naar te kijken.
Zou de film zo weer terug kunnen kijken, vechtscenes zijn subliem, fantastisch in beeld gebracht.

avatar van Al DeNiro
De gevechten zijn heel goed, maar verder vond ik het niets bijzonders.

Ik was veel meer onder indruk van Fearless met Jet Li.

avatar van Decec
Ik vond een goede actie film...
Jammer geen mooi HD kwaliteit gezien...
Uitstekend acteerwerk...
Zeker prachtig verhaal...
Mooi vechtkunst "Kungfu"...
Een waargebeurd verhaal...
Morgen kijk ik deel twee...
Zeker aanrader...

avatar van Poisonthewell
3* en die zijn volledig gescoord door de wervelende skillz van Donnie Yen en de choreografie van grand master Sammo Hung. Ik hoopte echter op een boeiende historische biografie, maar op dramatisch vlak is het veel te oppervlakkig en soms walgelijk sentimenteel. Puur alleen aan te raden voor de genre elementen.

Vermakelijke film, heerlijke vechtstijl. Komt het op neer eigelijk. Verhaallijn is niet super uitgewerkt en de karakters ook niet bepaald. Gaat overal wat snel langs, maar het is zeker meeslepend, genoeg actie, en oe wat is die vechtstijl cool zeg. Mooi in beeld gebracht ook, visuals zijn top. Hoofdpersonage is ook top. Best veel dingen zijn top aan deze film. Nu op naar nummer 2

avatar van zhengie
zeer mooie film die goed (een van) de chinese vechtkunst(en) laat zien.

avatar van Lefgozer
Grandioze gevechten. Helaas weten de drama gedeeltes in Aziatische films me altijd maar weinig te boeien, anders had de film makkelijk een 4,5 kunnen scoren voor mij. En de vrouw van Ip Man vond ik heel irritant.

Slecht acteerwerk en hele platte scenes, iets waar meerdere aziatische films zich schuldig aan hebben gemaakt. Grote plus was de goeie gevechtscenes.

Ben geen groot martial arts liefhebber, maar mijn vrouw en ik vonden dit een hele goede film.

€3,99 bij Boekenvoordeel.

avatar van witboek
wow ik heb er geen woorden voor.

avatar van brabusRUS
葉問

Wat een heerlijke film! Een Chinese kung-fu film die zich afspeelt in de jaren 30. De film begint lekker rustig waar je het leven van Ip Man te zien krijgt. Af en toe zelfs grappig. Mooie cinematografie, kleurrijk. Maar dan komen de Japanners China binnen vallen. De film verandert drastisch. Alles wordt een stuk donkerder, dramatischer en serieuzer. Hier zie je pas echt hoe mooi en goed de gevechten zijn uitgevoerd in mijn ogen (ben geen Wing Chun expert).

Er wordt verder zeer goed geacteerd. Vooral Donnie Yen die de rol speelt als de gepassioneerde, bescheiden en kalme Ip Man. De man heeft zo'n rustige charisma die perfect pas bij deze rol.

Een fantastisch martial-arts film met een drama-sausje. Op naar deel 2!

avatar van tal1b
deel 2 valt tegen, deel 3 is weer beter

avatar van glimlicht
Toffe film die vol zit met indrukwekkende vechtscenes. Het verhaal vond ik alleen niet altijd goed uitgewerkt en er zaten wat statisch aanvoelende scenes in. Vader moet meer tijd met zijn zoon doorbrengen. Vrouw word boos omdat man alleen maar aan het vechten is. Dat soort standaard dingen.

Het werd eigenlijk alleen op het einde pas echt spannend. Dat kwam mede doordat Ip man vrijwel onsterfelijk is en bijna nooit een flinke klap krijgt. Vond ik wel jammer. Maar de gevechten waren episch, en daar gaat het natuurlijk om!

*3,0

avatar van schram101
Tja, ik weet niet wat het is, maar vaak heb ik bij die Aziatische films het gevoel een beetje voor de gek te worden gehouden. Het voelt allemaal wat clownesk aan. Helaas is Yip Man daar geen uitzondering op.

Gelukkig is de cinematografie van de film dik in orde want het oogt visueel allemaal erg aantrekkelijk. Ook is Donnie Yen naast een uitstekende vechtjas ook nog eens een aardig acteur, en dat is nodig in deze film aangezien het allemaal net wat dieper gaat dan de gemiddelde simpele martial-art film.

Al met al zorgen de uitstekend in beeld gebrachte gevechten voor een aardige film, met als hoogtepunt Yip Man tegen 10 man (!), maar is het belachelijk hoge cijfer (3,87*) absoluut niet waard.

avatar van ambrosini
Yippie MAN!!

Eindelijk een reeks goede sfeervolle echte martial art film.. na alle Bruce Lee films is dit wel een reeks waar ik graag naar kijk. Geen Jackie Chan stunts (af en toe ook wel leuk), geen half uur durende vechtscenes en vooral geen power rangers figuren.