Terminator Salvation (2009)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Italië
Sciencefiction / Actie
115 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door McG
met Christian Bale, Sam Worthington en Anton Yelchin

De film speelt zich af in post-apocalyptisch 2018. John Connor heeft als lot het leiden van de opstand tegen Skynet en haar leger van Terminators. De toekomst die hij voorzag wordt veranderd door de komst van Marcus Wright, een vreemdeling wiens laatste herinnering is dat hij in een cel op de executie van zijn doodstraf zat te wachten. Connor moet bepalen of Marcus gezonden is vanuit de toekomst, of gered is vanuit het verleden. Samen trekken ze ten strijde tegen Skynet.

Martijn1989 schreef:
Wat is eigenlijk de rol van Anton Yelchin?

Bekijk het eerste deel en eventueel 2e deel (director's cut) als de naam Kyle Reese je niets zegt

Albus Dumbledore schreef:

Ik heb het ook gezien en het kan zijn dat deze film idd zo rond een 8 a 9 blijft hangen, maar ik kan me nog goed herinneren hoe dat met Indiana Jones 4 ging. Die begon ook met een 9 met zo rond de 1000 stemmen, maar die staat inmiddels op een 6.7 met iets in de 100.000 stemmen. Dus ik zou voorlopig nog niet te veel van het gemiddelde verwachten.

avatar van Hectometersnor

2.90* - 3.20*

Wat een hoop natte vinger werk hier zeg. Gewoon kijken die film en dan pas een oordeel vellen lijkt me...

inderdaad, nu vooraf voorspellen zonder iets te zien,...
eerst zien en dan oordelen

btw, ik zie net dat Linda Hamilton en Arnold Schwarzenegger niet meer op de imdb-lijst staan...

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik hoorde dat hij gister in de VS in premiere is gegaan. Als het wat mee zit dan kunnen de mensen met de goede zoek mogelijkheden hem misschien komende week al zien? Zou wel aardig zijn al vind ik T: S eigenlijk wel een pure bioscoopfilm.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik wacht gewoon af tot ie in de bioscoop te zien is. Komt de actie ook wat beter naar voren, en dat zal bij deze film wel aardig belangrijk zijn.

Milan07
Waarom pas 3 juni, ben ik op vakantie.

hollywood king
Milan07 schreef:
Waarom pas 3 juni, ben ik op vakantie.

in andere landen heb je ook bioscopen.

hollywood king schreef:

in andere landen heb je ook bioscopen.

Ja, maar daar heb je vaak geen ondertiteling of is de ondertiteling in de taal van dat land. Hierdoor zul je de film minder goed kunnen volgen, denk ik.

hollywood king
Albus Dumbledore schreef:

tenzij je goed engels verstaat.

hollywood king schreef:

tenzij je goed engels verstaat.

Klopt, dus dan zal het er aan liggen of hij goed Engels verstaat of niet.

88Fabian
Op IMDB heeft de film een hoge score al.ben nu wel erg benieuwd.

avatar van 009

denk toch wat hoger,
rond 3,30 en 3,60

avatar van 009

88Fabian
009 schreef:
zou van mij toch wel wat langer mogen duren

Er kan veel gebeuren in 115min.

Goh! kan niet wachten. 115 min is wel aan de korte kant. Van mij mag zo een film 3 uur duren. maar ja over een paar jaar deel 5 ofzo.
kijk ik ze gezellig achter elkaar ofzo.

avatar van john constantine
009 schreef:
zou van mij toch wel wat langer mogen duren

De film duurt een half uur korter dan de oorspronkelijke Director's cut versie! om the rating oftewel de leeftijd op 12 jaar en ouder te houden.. De Director's Cut komt wel op Blue-ray/Dvd! Ik heb er goeie verhalen over gehoord dus over die speelduur hoef je je geen druk over te maken! Waarschijnlijk word hij hier vanaf 16 jaar en ouder net zoals The Dark Knight! Die in Amerika wel een PG 13 rating kreeg!

avatar van Albus Dumbledore
Ten eerste vind ik 115 minuten voor een actiefilm helemaal niet kort. Qua lengte matcht hij prima met de vorige Terminator films, die ook ongeveer rond de 110 minuten duurden, op uitzondering van T2.

Ten tweede ga ik hard die Director's Cut kopen. Als die wel voor 16+ is... mwoehaha . En het is natuurlijk ook altijd leuk om wat extra footage te zien dan dat je in de bios hebt gezien. Komt die cut onmiddellijk na dvd release uit? Of zal dat nog even duren?

avatar van MrDN
Volgende maand de groote strijd tussen Terminator en Transformers.
Op Rottentomatoes zijn ze nog niet erg positief over de film.

Terminator Salvation Movie Reviews, Pictures - Rotten Tomatoes - rottentomatoes.com

avatar van jumpstylemovie
Transformers heeft geen schijn van kans tegen Salvation.
115 minuten is wel netjes.
Moet die stem niet verwijderd worden, of heeft ie hem daadwerkelijk gezien?

avatar van Leland Palmer
jumpstylemovie schreef:
Transformers heeft geen schijn van kans tegen Salvation.
Oei, dat weet ik nog niet. Deze film werd behoorlijk de grond in gestampt in de eerste recensie die ik las.

avatar van Ajax&Litmanen1
Volgens mij trekken Salvation en Transformers heel andere publieken. De 1e is meer voor de fans en sci-fi liefhebbers en de 2e is voor een veel groter publiek. Ik kende Transformers nauwelijks maar heb me goed met de 1e vermaakt. Dat is gewoon een popcorn actiefilm.

PS: HJS, wil je de stem verwijderen die al is geplaatst?

avatar van Prudh
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Salvation is niet goed. Op zichzelf is dit weliswaar een redelijke actiefilm, maar in het Terminatoruniversum vind ik dit een grote aanfluiting. We krijgen simpelweg een standaard actiefilm volgens de Hollywoodregels voorgeschoteld, met veel explosies, actie en wat sentimentjes. Daarnaast is het script behoorlijk slecht en zit er veel te veel onlogica in, waardoor al het geweld stukken minder tot zijn recht komt.

Bale en Worthington spelen allebei wel erg goed, maar door de clichés en de voorspelbaarheid van de formule maakt dat weinig uit. De verhaallijn van de eerste drie films wordt overigens ook goed voortgezet, maar dus bar slecht uitgewerkt. Het hele concept leent zich voor veel meer dan de zoveelste mindless popcornfilm, maar Salvation stijgt daar nooit bovenuit.

Verder zijn de Terminators in deze film gewoon kut. In de eerste drie delen had je Schwarzenegger, Robert Patrick en zelfs Kristanna Loken als kick ass robots die niet te stuiten zijn, maar hier ontbreekt er zo'n klassiek figuur die de reeks maakte tot wat hij was. Er wordt met wat grote robots gestrooid, een aantal Hunter Killervliegtuigen en wat T-600 modellen, maar het voelt gewoon nergers als Terminator. Bovendien lijkt een aantal van de grotere robots wel héél veel op de Tripods uit Spielbergs War of the Worlds, inclusief de door-merg-en-been-geluiden die ze maken.

Maar hoewel het zonde is dat dit nergens echt aanvoelt als een Terminatorfilm is het allerkutste nog wel een plothole van zwarte gatproporties. Marcus is een infiltartiemodel wiens doel het is om John Connor naar zijn gevangen vader te lokken. Kyle Reese, target number one van Skynet, is dus in handen van de robots. Gaat hij dood, dan is er geen John Connor en heeft John Connor nooit bestaan. Waarom, in godsnaam, houden ze hem dan gevangen in plaats van dat ze hem simpelweg pletten!? Echt een bizarre denkfout van de scriptschrijvers.

Verder zitten er nog veel meer stomme en onlogische fouten in het script, zoals Marcus die een auto weet te starten die al tich jaar langs de weg staat te roesten. Hij hoeft niet alleen wat draadjes te verbinden om de motor aan de praat te krijgen, nee, de radio werkt ook gelijk en het ding rijdt als een zonnetje. Tuurlijk. Of het alarm in de Skynetfabriek, voor wie gaat dat af? Alsof de Robots en Terminators iets hebben aan rooie lampjes aan het plafond en een alarmgeluid.... En last but not least is de harttransplantatie op het einde, waar de tot dierenarts opgeleide vrouw van Connor zomaar even een nieuwe tikker in de borstkas van haar ega plaatst terwijl ze zich in een veldhospitaal bevinden.... Pfff.

De muziek tenslotte is wel prima. Een aardig blockbusterbegeleidend soundtrackje van Danny Elfman, hoewel de beste man voor kleinere filmpjes natuurlijk veel charmantere scores maakt. Maar uiteindelijk is dit dus veel te standaard en onlogisch, ondanks de best aardige regie, een aantal mooie shots en goed acteerwerk van de hoofdpersonages. De positieve dingen mogen best genoemd worden, maar die redden Terminator Salvation bij lange na niet.

P.S. Vergeet ik daar Arnold helemaal! Hij wordt weer naakt geïntroduceerd en zo hoort het. Verder is zijn digitale hoofd prima op een bodybuilder geplakt, maar hij heeft helaas geen tekst. Als eindbaas was hij helaas wel slap en ging hij te snel dood.

avatar van Phoenix
Erg standaard allemaal. Your average Hollywood rompslomp. De stoere Terminator is helaas vervangen door allerlei generieke robots die een stuk minder dreigend zijn (op die ene kolos na dan). Een ander groot minpunt is dat de film zichzelf onnodig serieus neemt met 'wat betekent het om mens en niet machine te zijn'-filosofieën. Daardoor kunnen de door Prudh genoemde plottechnische zwakheden (zelf vond ik het binnenglippen van Skynet door een deur te hacken met het "override"-commando nog een leuke ) minder snel door de vingers worden gezien. Bij de speelse voorganger ging dat nog een stuk gemakkelijker.

Maar goed, dat daargelaten is dit uiteindelijk allemaal wel weer aardig vermaak natuurlijk. Toffe actiescènes (wéér met een takelwagen!) en ook Arnie is weer leuk. Al illustreert die scène ook wel weer het eerstgenoemde mankement. Bale tenslotte op de automatische piloot. Sam Worthington wel goed. Die gaat denk ik een hele grote worden.

Ruim 2,5*

hoe hebben jullie hem gezien, vraag ik mij af.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ehhh hoe komen jullie aan de film? Ik kan ze zelfs via de onofficiele kanalen nergens vinden...

avatar van Prudh
Persscreening

Enorme mazzelaars...

Nja, lijkt het voor mij maar gezien jullie cijfers is het toch niet zo...

Ik vreesde er al voor. Leuke Hollywoodfilm, slechte Terminator voortgang.

MrDN schreef:
Volgende maand de groote strijd tussen Terminator en Transformers.
Op Rottentomatoes zijn ze nog niet erg positief over de film.

Nope. De T-Critics geven gemiddeld een 5.4 en de Top Critics geven gemiddeld een 4.9.

Ik snap alleen niet zo goed wat de RT Community betekent...

Maar ja, ik denk dat ik mijn - na de cijfers op Rotten Tomatoes te hebben gezien (wat ik een erg betrouwbare site vind omdat alle stemmen daar gescheiden zijn en ze daar alleen de stemmen tellen van mensen die de film ook echt een fatsoenlijke recensie hebben geschreven) - verwachtingen op een lager pitje ga zetten. Na de denderende 8.9 op IMDb valt het allemaal toch wat tegen. Hier op MM zijn de eerste twee recensies ook niet al te positief en alhoewel de recensies op IMDb toch nog meevallen, zitten er daar toch ook wel een aantal tussen die niet erg positief zijn.

De grootste kritiek, valt mij op, is toch op het script. Dat dat nogal slecht is. Tja, het valt ook allemaal niet mee met twee scriptschrijvers die als enige award ooit een razzie hebben gewonnen.