Genre: Drama / Misdaad
Speelduur: 120 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / India / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Danny Boyle en Loveleen Tandan
Met onder meer: Dev Patel, Freida Pinto en Anil Kapoor
IMDb beoordeling:
8,0 (906.619)
Gesproken taal: Frans, Hindi en Engels
Releasedatum: 12 februari 2009
On Demand:
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Slumdog Millionaire
"What does it take to find a lost love?"
Het verhaal van Jamal Malik, een jong weeskind dat besluit deel te nemen aan de Hindi versie van het programma 'Who Wants to be a Millionaire'. Het hele land kijkt toe terwijl Jamal nog maar één vraag verwijderd is van de hoofdprijs. Tijdens de pauze van het programma gebeurt er echter iets waar Jamal niet op had gerekend; hij wordt gearresteerd, omdat de politie zeker weet dat hij de boel aan het oplichten is. Ze kunnen het niet geloven dat een straatjongen zoals hij zoveel kennis heeft. Vastberaden zijn onschuld te bewijzen vertelt Jamal verhalen over de krottenwijk waar hij samen met zijn broer opgroeide, de avonturen die ze beleefden, ontmoetingen met bendes en hij vertelt over zijn vroegere liefde. Elk hoofdstuk in zijn verhaal is een wonderbaarlijke sleutel naar het antwoord op elk van de vragen. Verwonderd over zijn verhalen vraagt de politie zich af wat een jongen als hij - zonder een schijnbaar verlangen naar rijkdom - op zo'n spelvertoning doet. Als de laatste vraag beantwoord moet worden krijgen ze, samen met ongeveer negentig miljoen kijkers antwoord op deze vraag...
Externe links
Acteurs en actrices
Older Jamal
Sergeant Srinivas
Prem
Director
Vision Mixer
Older Latika
Police Inspector
Youngest Salim
Youngest Jamal
Airport Security Guard
Reviews & comments
Filmkriebel
-
- 9983 berichten
- 4662 stemmen
Mijn antwoord op Bertito's post is heel kort : dit is geen politieke film.
bertito
-
- 208 berichten
- 0 stemmen
Mijn antwoord op Bertito's post is heel kort : dit is geen politieke film.
Waarom handelen de kinderen in de film dan volgens de laatste commerciele inzichten/motieven uit de VS? Waarom worden Hindus en Moslims tegenover elkaar gezet? Waarom worden mensen gemarteld die de waarheid willen vertellen? De film is een grote politieke machinatie.
bertito
-
- 208 berichten
- 0 stemmen
Met dergelijke argumenten dwaal je toch al gauw van de film zelf af, en begin je 'm te beoordelen op randzaken. Dat is natuurlijk een beetje onterecht, als ik zo vrij mag zijn te spreken.
De gretigheid waarmee India wordt getoond door Boyle is toch tenenkrommend? Alsof hij het Groene Boekje India heeft ontdekt! En iedereen slikt zijn bevindingen 
De schrijver van SM heeft filosofie, geschiedenis en psychologie gestudeerd, en mij maak je niet wijs dat hij alleen maar een liefdesgeschiedenis heeft geschreven met dit verhaal.
Filmkriebel
-
- 9983 berichten
- 4662 stemmen
Waarom handelen de kinderen in de film dan volgens de laatste commerciele inzichten/motieven uit de VS? Waarom worden Hindus en Moslims tegenover elkaar gezet? Waarom worden mensen gemarteld die de waarheid willen vertellen? De film is een grote politieke machinatie.
Hindu's en moslims hebben al langer dan gisteren problemen met elkaar. Dat is geen nieuws meer... Mensen worden gemarteld in India omdat het ook zo is. India staat nog steeds op de zwarte lijst van Amnesty. Wat je met die commerciële motieven bedoelt begrijp ik niet. Wat jij een politieke machinatie noemt, noem ik gewoon een realistische weergave van het huidige India.
Hier een kort berichtje om je geheugen wat op te frissen :
bertito
-
- 208 berichten
- 0 stemmen
Hindu's en moslims hebben al langer dan gisteren problemen met elkaar. Dat is geen nieuws meer... Mensen worden gemarteld in India omdat het ook zo is. India staat nog steeds op de zwarte lijst van Amnesty. Wat je met die commerciële motieven bedoelt begrijp ik niet. Wat jij een politieke machinatie noemt, noem ik gewoon een realistische weergave van het huidige India.
Hier een kort berichtje om je geheugen wat op te frissen :
Misschien vind ik dat wel het allervervelendste, dat de film realistisch is, of vooral wil zijn. Ik noem dat betweterig. Iedereen die wil weten wat India is kan toch zelf op zoek gaan naar informatie? Ik hou niet van entertainment met een doel.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Diepgang is wanneer je als filmmaker een soort van relatie weet te creeeren tussen de gebeurtenissen uit het verleden van de personages en de huidge state of mind van deze personages. En dat gebeurt niet.
Dus in mijn ogen wordt de jeugd van het hoofdpersonage (en AL die misstanden in India op die momenten) enkel getoond, opdat Jamal in de tegenwoordige tijd de juiste antwoorden kan fabriceren op vragen uit een gameshow. En dat vind ik enorm storend.
Ik geloof ook dat er In India mensrechten worden geschonden.
Maar ik geloof niet dat een goede kandidaat in een spelshow de show uitgesleurd wordt (vanwege zijn kaste of afkomst), op een politiebureau onder stroom wordt gezet, daarna gewoon verhoord wordt, en uiteindelijk met een glimlach en een snoepzak terug de show in gestuurd wordt
En of die ellende in India zoals getoond nu op waarheid berust of niet, ik vind dat Boyle het wel totaal verkeerd aanwendt voor goedkope zieltjeswinnerij.
En iedereen trapt er in! Including myself. Totdat ik de film liet bezinken....
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Ik vraag me ook .... Totdat ik de film liet bezinken....
Helemaal mee eens. De karakters zijn zo plat als een dubbeltje, daarvoor dien je heel andere films te bekijken (uit genres die niet snel kaskrakers zullen worden). Ik v ind het een leuke, maar overschatte film,
Ik snap al dat geleuter hier over politieke of maatschappelijke bedoelingen ook niet. Als het de bedoeling van Boyle was om dat wel teweeg te brengen, is ie bij mij er echter totaal niet in geslaagd. Dan had er meer diepgang in moeten zitten. Als het niet zijn bedoeling was, neem ik hem niks kwalijk en bedank ik hem voor anderhalfuur vermaak, meer niet.
Filmkriebel
-
- 9983 berichten
- 4662 stemmen
Maar ik geloof niet dat een goede kandidaat in een spelshow de show uitgesleurd wordt (vanwege zijn kaste of afkomst), op een politiebureau onder stroom wordt gezet, daarna gewoon verhoord wordt, en uiteindelijk met een glimlach en een snoepzak terug de show in gestuurd wordt
Daarom is het ook maar een film en geen reality show hé
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Wat is dat nou weer voor een flauw excuus? Ik neem dus maar aan dat mijn argumenten zo helder als kristal zijn. Hoeven we niet meer verder te discussieren.
Filmkriebel
-
- 9983 berichten
- 4662 stemmen
En of die ellende in India zoals getoond nu op waarheid berust of niet, ik vind dat Boyle het wel totaal verkeerd aanwendt voor goedkope zieltjeswinnerij.
En iedereen trapt er in! Including myself. Totdat ik de film liet bezinken....
Maar wat zitten jullie eigenlijk voortdurend te zoeken achter die setting met India?? Moest het verhaal zich afspelen in een kapitalistische maatschappij als de VS, dan was het dus allemaal geen probleem geweest?
Ik kan niet begrijpen wat voor jou zo storend kan zijn dat de film zich in India afspeelt. Dan is het onmiddellijk van Boyle buit de situatie uit, is een Brit, is niet realistisch, is zieltjeswinnerij. Geen haan zou hiernaar gekraaid hebben, moest de regisseur een Indiër zijn. En trouwens, de co-regisseur is Indiër, en de schrijver van het verhaal is ook een Indiër.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Je bent duidelijk bezig om mijn woorden binnen jouw straatje te plaatsen.
Ik kan mijn standpunten niet duidelijker uitleggen dan ik gedaan heb. Denk er gewoon een keer over na en ga niet liggen gissen mbt mijn motieven.
Ik vind het bovendien in drama altijd storend als men in flashbacks vanalles wil vertellen terwijl dat geen pyschologische impact heeft op het heden. Gebrek aan diepgang is altijd storend in dit soort films.
Filmkriebel
-
- 9983 berichten
- 4662 stemmen
Wat is dat nou weer voor een flauw excuus? Ik neem dus maar aan dat mijn argumenten zo helder als kristal zijn. Hoeven we niet meer verder te discussieren.
Of dan volg ik je niet omdat het toch niet zo helder is... Ik begrijp aan de hand van die uitspraak dat je verwacht dat alles 100% realistisch is in een film. Ok, is jou mening. Daar verschillen we dan iN.
Filmkriebel
-
- 9983 berichten
- 4662 stemmen
Je bent duidelijk bezig om mijn woorden binnen jouw straatje te plaatsen.
Ik kan mijn standpunten niet duidelijker uitleggen dan ik gedaan heb. Denk er gewoon een keer over na en ga niet liggen gissen mbt mijn motieven.
Ik vind het bovendien in drama altijd storend als men in flashbacks vanalles wil vertellen terwijl dat geen pyschologische impact heeft op het heden. Gebrek aan diepgang is altijd storend in dit soort films.
Ramon ik ben heus niet van slechte wil of zo, maar dat punt (over die uitbeelding van India) is me gewoon niet volkomen duidelijk. Maar goed, zal er 's een nachtje over maffen. 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Of dan volg ik je niet omdat het toch niet zo helder is... Ik begrijp aan de hand van die uitspraak dat je verwacht dat alles 100% realistisch is in een film. Ok, is jou mening. Daar verschillen we dan iN.
Nee. Is weer gissen. Ik verwacht dat een film trouw is aan de eigen toon. Die kritiek heb ik ook op een film als Das Experiment.
Filmkriebel
-
- 9983 berichten
- 4662 stemmen
Je praat ook altijd zo cryptisch, dat helpt de discussie ook niet vooruit hoor. Wat is een film die trouw is aan zijn eigen toon? Ik vraag me af of ik de enige ben die niet begrijpt wat je daarmee bedoelt. Maar no problem, ik lees nog even je comments over...
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ramon ik ben heus niet van slechte wil of zo, maar dat punt (over die uitbeelding van India) is me gewoon niet volkomen duidelijk. Maar goed, zal er 's een nachtje over maffen.
Ik ook niet, maar ik kan het gewoon niet duidelijker uitleggen. 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Woorden van een andere user: ik accepteer dat Rambo in zijn eentje een heel leger vernietigt, maar ik accepteer niet dat ie uit stilstand over een flatgebouw heenspringt. Dus ik verwacht geen realisme, maar wel een soort van logica binnen de context van de film.
SM springt van rauwe voorstellingen van kindermisbruik (drama) naar een elektrische foltering omdat je 1 of ander quizje bent aan het winnen (en dat moet je dan maar voor lief nemen omdat het fictie is). Ik accepteer die toonwisselingen niet.
erck
-
- 34 berichten
- 0 stemmen
wauw super film, mooie opbouw en super climax.
fijne boodschap ook! 4,0 voor de film & 0,5 ster respect.
bertito
-
- 208 berichten
- 0 stemmen
Maar wat zitten jullie eigenlijk voortdurend te zoeken achter die setting met India?? Moest het verhaal zich afspelen in een kapitalistische maatschappij als de VS, dan was het dus allemaal geen probleem geweest?
Ik kan niet begrijpen wat voor jou zo storend kan zijn dat de film zich in India afspeelt. Dan is het onmiddellijk van Boyle buit de situatie uit, is een Brit, is niet realistisch, is zieltjeswinnerij. Geen haan zou hiernaar gekraaid hebben, moest de regisseur een Indiër zijn. En trouwens, de co-regisseur is Indiër, en de schrijver van het verhaal is ook een Indiër.
Wat ik zoek achter de setting met India: nou, de schrijver en de regisseur mixen lukraak maar zeer willens en wetens allerlei filosofische en politieke kwesties door elkaar heen waarvan op zijn minst is af te vragen is of ze iets over India zeggen...Ik denk dat ze vooral getuigen van een tamelijk perfide wereldbeeld.
De uitkomst is een flitsende film die de hele wereld wil zien, en bijkans leert de wereld India kennen, vooral degenen die er niet naar op vakantie kunnen, maar al wel hoorden van vrienden en kennissen die er wel waren geweest dat het er daar echt zo aan toe gaat. Je gaat als locaal mensje naar de bios en komt er wereldwijs uit.
Dat laat ik niet met me doen.
on0er
-
- 9 berichten
- 82 stemmen
ik vond het de een van de orgineelste en leukste films die ik laatste tijden heb gezien
pikkel
-
- 40 berichten
- 36 stemmen
ik vond dit gewoon een pracht film. mooie muziek en mooi camera werk.
movie acteurs
-
- 3086 berichten
- 3244 stemmen
Begrijp de hoge score totaal niet. En 8 Oscars ook niet. 
Ik heb geen hekel aan Danny Boyle maar dit vond ik erg slecht.
Ook op de achterkant van de dvd staat dat de muziek fenomenaal was. Nou de soundtrack was ook gewoon slecht. Maar Slumdog Milionair op IMDB in de Top 250 vind ik echt belachelijk. Het acteerwerk vond ik ook niet echt van WAUW!
Ik wil deze film nooit! maar dan ook echt nooit! meer zien.
mcdaktari
-
- 7319 berichten
- 0 stemmen
Maar meen je dat echt serieus dat je Lizzie McGuire the movie 2,5 ster stemt en Slumdog Miljonair 0,5 ?
Ik kan begrijpen dat jij de film niet goed vind want smaken verschillen nu eenmaal, maar ik kan het bijna niet geloven dat jij Lizie McGuire 2 sterren beter vind dan Slumdog, of vind je dat raar
Filmkriebel
-
- 9983 berichten
- 4662 stemmen
SM springt van rauwe voorstellingen van kindermisbruik (drama) naar een elektrische foltering omdat je 1 of ander quizje bent aan het winnen (en dat moet je dan maar voor lief nemen omdat het fictie is). Ik accepteer die toonwisselingen niet.
Ik begrijp (hopelijk toch) dat je dus een probleem hebt met de wisselende toon van de film, omdat hij van drama naar stevige scènes overgaat, en dus niet consequent binnen een vast genre blijft? Zo zijn er nog heel wat films toch?
movie acteurs
-
- 3086 berichten
- 3244 stemmen
Maar meen je dat echt serieus dat je Lizzie McGuire the movie 2,5 ster stemt en Slumdog Miljonair 0,5 ?
Ik kan begrijpen dat jij de film niet goed vind want smaken verschillen nu eenmaal, maar ik kan het bijna niet geloven dat jij Lizie McGuire 2 sterren beter vind dan Slumdog, of vind je dat raar
Dit is gewoon mijn mening maakt mij niet uit of anderen hem heel goed vinden. En de Lizie Mcquire movie heb ik maar een keer gezien. Misschien als ik hem voor de tweede keer zou zien dat ik het dan ook bagger zou vinden.
mcdaktari
-
- 7319 berichten
- 0 stemmen
Ja natuurlijk is het prima dat je je mening zegt, maar ik kan me gewoon moeilijk voorstellen dat je deze veel minder vind dan L M
maar als jij dat vind prima dan
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Nee. De film gaat van drama naar totale onlogica. En dat is enkel 1 van de dingen die mij irriteren. Het is de som der delen trouwens. Ik wil de discussie niet op 1 ding vastpinnen.
Filmkriebel
-
- 9983 berichten
- 4662 stemmen
Ik raak er niet aan uit man. Maar volgens mij kun je dat wel degelijk iets duidelijker formuleren allemaal. Je overtuigt ook niemand door argumenten te geven die niemand begrijpt, of erg moeilijk te begrijpen zijn.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Nou, nou..... Ik ben best duidelijk hoor. Verder voel ik ook geen verplichting mensen te overtuigen maar Ik wil het nog wel even op een rijtje zetten hoor.
*platte personages
*weinig diepgang
*gekunsteld plot
*plottwists die ik niet geloof (onlogisch).
Maar de dingen die de film echt van een nare bijsmaak voorzien:
Het tentoonstellen van nare toestanden in India zonder dat die dingen een zichtbare psychologische invloed hebben op de personages uit de film en hun relaties. Waardoor het wel een beetje poverty porn wordt en de nare toestanden enkel getoond lijken te worden om het te tonen (en zo dus enkel het gameshowplot voort te stuwen)
De manier waarop Boyle misstanden in India verwerkt in het rags to riches plotje staat me ook niet aan. Bijvoorbeeld: "hey, er is daar een kastenstelsel dus wel laten publiek en showhost een sloppenwijk gastje vernederen in een onschuldige wereldberoemde TVshow". Want zoiets zal daar in India dan wel kunnen. Echt met Westerse ogen 'feiten' presenteren dus.
En Boyle maakt zijn film behapbaarder door alles in een westers keurlijf te gieten (jongelui uit sloppenwijken krijgen les in Dumas, spreken perfect Engels en de hoofdpersoon wordt een tweede Michael Jackson oa).
Zoiets?
Filmkriebel
-
- 9983 berichten
- 4662 stemmen
Dank om de tijd te nemen om nog eens alles te verduidelijken. Een westers keurlijf zou ik dat niet durven noemen, want het is een remake van een Bollywoodfilm. Daar worden hoofdpersonen wel eens vaker Michael Jackson, en Bollywoodfilms staan nu niet bepaald gekend om hun hoog realisme. Boyle wilde ook duidelijk die stijl in zijn eigen remake integreren.
Wat de andere zaken betreft, vond ik dat alles wel in functie van het verhaal stond. Vooral omdat het geen pretenties heeft als een "zwaarmoedig sociaal drama". Hij jammert ook niet voortdurend over de Indische situatie, maar is er niet blind voor. Je kan er ook niet blind voor zijn, want India verkeert nu éénmaal in diepe ellende. Eigenlijk vond ik niet dat Boyle veel andere opties had. Daarom ben ik het ook niet eens met die "poverty porn" uitspraken, omdat dit betekent dat de film misplaatst voyeurisme is en omdat de armoede hiermee geminimaliseerd wordt, terwijl de problemen wel degelijk torenhoog zijn. Maar ik geef je wel een punt, dat de hoofdpersonages er na al de miserie en ontberingen uit hun jeugd vrij "clean" en niet bijster ongelukkig uitzien.
Met westerse ogen feiten presenteren? Is de bril zo westers als je weet dat de auteur en de co-regisseur Indiërs zijn??
Ik vind dat SM toch wel de kant van de arme kiest, in de zin dat hij bij het publiek voor verontwaardiging zorgt (vernederingen in de kwis), en de absurditeit van het kastenstelsel hekelt. De boodschap is duidelijk.
Gerelateerd nieuws

'Slumdog Millionaire'-acteur Irrfan Khan overlijdt op 53-jarige leeftijd

Dit is de code voor deze legendarische gratis film van Pathé Thuis

Dit zijn de grootste Oscarwinnaars van de 21e eeuw
Bekijk ook

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.425 reacties

Intouchables
Komedie / Drama, 2011
1.335 reacties

Into the Wild
Biografie / Drama, 2007
2.368 reacties

Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain
Komedie / Romantiek, 2001
1.837 reacties

Nuit et Brouillard
Documentaire / Historisch, 1956
30 reacties

La Vita È Bella
Komedie / Oorlog, 1997
1.834 reacties
Gerelateerde tags
slumgebaseerd op boekindian leadbedrogsuspicionmumbai (bombay), indiaspelshowquizquiz show weesduringcreditsstingertaj mahal, indiamumbai south asian leadloose adaptation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








