Genre: Drama / Horror
Speelduur: 99 minuten
Oorsprong:
Frankrijk / Canada
Geregisseerd door: Pascal Laugier
Met onder meer: Morjana Alaoui, Mylène Jampanoï en Catherine Bégin
IMDb beoordeling:
7,0 (118.671)
Gesproken taal: Frans
Releasedatum: 11 december 2008
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Martyrs
"They haven't finished being alive."
Frankrijk, begin jaren ’70. Als de 10-jarige Lucie na maanden spoorloos verdwenen te zijn geweest wordt teruggevonden, zit haar lichaam onder de wonden. Er is echter geen spoor van seksueel misbruik; waarom ze werd ontvoerd en door wie, is een raadsel. Vijftien jaar later, en geholpen door haar vriendin Anna, zoekt Lucie genoegdoening...
Externe links
Acteurs en actrices
Anna Assaoui
Lucie Jurin
Mademoiselle
Father
Mother
Marie
Antoine
Étienne
Young Lucie
Young Anna
Video's en trailers
Reviews & comments
coldheaven
-
- 623 berichten
- 188 stemmen
blaauw, doe je het er nou om? Als je niks zinnigs te posten hebt, zwijg dan.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Orbit je gaat idd niet voor je verdriet een film maken, maar je kan wel een film over je verdriet maken. En het verdriet van Pascal Laugier is dus een verharding van de maatschappij (alhoewel ik me ernstig afvraag of de maatschappij wel zoveel harder is dan vroeger), En alsof je na een depressieve film, niet een fun filmpje mag maken.
Het geeft aan dat hij prima thuis is in de exploitation horror (wat ik ook nog steeds uit Martyrs vind blijken overigens, zeker het eerste uur!) en dat niet schuwt. Het lijkt me verre van iemand die uit principiële overtuiging films maakt. Mensen als Haneke zijn daar veel principieler in, alhoewel niemand die films kennelijk als schokkend of hard heeft ervaren hier 
(verwijderd)
-
- 720 berichten
- 0 stemmen
waar baseer je dat in godesnaam op?? Dat niemand die films als schokkend en hard heeft ervaren?? En het lijkt me goddorie wel iemand die uit principiele overtuiging deze film heeft gemaakt, anders zou die dat toch niet in fucking elk interview zeggen. Ohh nee! hij liegt dat is 't! wat een onvoorstelbare bullshit.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Zou jij niet eens je pilletje innemen ofzo? Dit soort toon slaat helemaal nergens op, ga anders buiten even een balletje trappen..
-fal
-
- 2028 berichten
- 2290 stemmen
Het geeft aan dat hij prima thuis is in de exploitation horror (wat ik ook nog steeds uit Martyrs vind blijken overigens, zeker het eerste uur!) en dat niet schuwt. Het lijkt me verre van iemand die uit principiële overtuiging films maakt. Mensen als Haneke zijn daar veel principieler in, alhoewel niemand die films kennelijk als schokkend of hard heeft ervaren hier
Je nuanceert al met 'zeker het eerste uur" 
Het is toch allemaal niet zo zwart/wit. Zit een heel gebied tussen Haneke en ranzige exploitation die niets anders wil zijn dan dat. Laugier zit heus wel wat dichter bij Haneke dan bijv. Roth. (neemt niet weg dat hij er wat mij betreft nog ver vanaf zit) Ik zie geen reden om te twijfelen aan de integriteit van wat hij zegt in de interviews.
(verwijderd)
-
- 720 berichten
- 0 stemmen
ok sorry orbit maar jij begint met een denigrerend smiletje, en een stelling die volledig uit de lucht is gegrepen
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Lees nou eerst mijn post eens goed voordat je wat begint te schreeuwen.. die smiley ging zowel niet over jou of deze film.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Je nuanceert al met 'zeker het eerste uur" 
Het is toch allemaal niet zo zwart/wit. Zit een heel gebied tussen Haneke en ranzige exploitation die niets anders wil zijn dan dat. Laugier zit heus wel wat dichter bij Haneke dan bijv. Roth. (neemt niet weg dat hij er wat mij betreft nog ver vanaf zit) Ik zie geen reden om te twijfelen aan de integriteit van wat hij zegt in de interviews.
Hij zit er nog ver vanaf inderdaad, het eerste uur van Martyrs is een sterk staaltje exploitation franse stijl. Daarna zou je inderdaad kunnen discusseren dat hij een andere kant opgaat, alhoewel hij het met de plot wat mij betreft toch ook weer flink de exploitation/fictie richting in stuurt.. hij mist daardoor net iets waardoor ik de film niet serieus kan nemen.
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Want? (Edit, ik bedoelde nav het Laugiercitaat kinderprostitutie)
Omdat het dan een extreem domme vergelijking zou zijn.
'Ja, ik wil graag een maatschappelijk probleem aankaarten aan de hand van een overduidelijk exploitatief werkje'..please.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Sommige mensen zijn ook niks gewend.
LOTR-lover
-
- 937 berichten
- 908 stemmen
Ik vind het wel mooi om te zien dat bezoekers hier in hun commentaar aangeven dat ze niet snappen dat Anna na haar kennismaking met de 'andere wereld' hetgeen wat ze gezien heeft verteld aan die vrouw. Terwijl die vrouw, vlak voor haar zelfmoord, aangeeft dat 'twijfel' het enige is wat rest. Dus ik heb het idee dat Anna helemaal geen duidelijke dingen heeft aangegeven aan haar. Daarnaast vraag ik me af hoe je je überhaupt kan afvragen waarom Anna dit verteld aan die vrouw. Alsof zij op dat moment nog in staat is die afweging te maken. En wie weet kon ze dat wel maar hoopte ze door haar ervaring verdere nieuwe martelslachtoffers te kunnen voorkomen. Ik zit er met mijn theorie misschien ook wel helemaal naast maar sommige opmerkingen hier vind ik echt uit de toon vallen.
Verder vond ik de film erg heftig. Eentje die je bij de keel grijpt en je niet meer loslaat. Die Franse films zijn en blijven toch vaak gruwelijk goed.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Veel, anders komen termen als "exploitatief" ook niet bovendrijven.
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Ik noem iets exploitatief, dan zeg je dat dit met gewend te maken heeft, vraag ik waarom dan en dan zeg je 'omdat je het exploitatief noemt'
.
right...
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Het heeft met "gewend" te maken omdat mensen blijkbaar zo gechoqueerd zijn dat ze niet verder kijken dan de shock value. Daaruit komen dat opmerkingen als exploitatief.
Ik zie echt niet hoe je dit soort cinema aan exploitatiecinema kan linken, behalve dus als je niet zoveel gewend bent.
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Het heeft met "gewend" te maken omdat mensen blijkbaar zo gechoqueerd zijn dat ze niet verder kijken dan de shock value. Daaruit komen dat opmerkingen als exploitatief.
Of je bent zelf niet eens geshockeerd maar ziet eenvoudig dat het wel overduidelijk de bedoeling was om te shockeren....
Maar buiten dat is exploitatief niet hetzelfde als 'om te shockeren' , dus daarom snapte ik de vergelijking ook niet. Het is puur het beoogde effectbejag en dat is een entertainende, spannende film te maken , wat nogal duidelijk is uit de opbouw, climax etc., met als uitgangspunt (in dit geval) een hoop lijden.
Allemaal prima, maar (waar het om ging) het zou wel zeer sneu zijn mocht er een maatschappelijke boodschap of kritiek mee bedoeld zijn.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Uit de opbouw en climax blijkt meer dan duidelijk dat de film meer wil dan enkel wat entertainen en spannend zijn. De hele opbouw werkt het spannend zijn namelijk ernstig tegen.
Waarom het sneu is moest er een kritische ondertoon aan de basis van de film liggen begrijp ik niet zo goed. Mag dat niet in een film als deze?
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Uit de opbouw en climax blijkt meer dan duidelijk dat de film meer wil dan enkel wat entertainen en spannend zijn. De hele opbouw werkt het spannend zijn namelijk ernstig tegen.
Waarom het sneu is moest er een kritische ondertoon aan de basis van de film liggen begrijp ik niet zo goed. Mag dat niet in een film als deze?
Ik weet niet wat je met 'een film als deze' bedoelt, maar in dit specifieke geval lijkt het me in ieder geval dat de betekenis 'overdrijven om je punt te maken' lachwekkend nieuwe hoogten ingestuwd wordt.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Bepaalde boodschappen mogen best hard gebracht worden. Snap niet zo goed waarom dat zo snel als overdreven of exploitatief afgedaan wordt. Zonde.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Erg oneens. Het script leunt daarvoor zelfs op trucjes.
Halverwege keert de film zelfs helemaal weg van het typische horrorgebeuren. Lees een hoop reacties hier maar eens na, vele mensen vinden dat daar de film een stuk minder wordt. Is ook gewoon zo dat de spanning daar grotendeels verdwijnt en de typische horrortrucendoos het raam wordt uitgegooid.
Het blijft dan ook een film die binnen het genre horror hangt, dat hoeft de kritische basis verder niet te ondermijnen. Liever zo dan zogenaamd "objectievere" films en docus die menen serieus wat te vertellen.
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Bepaalde boodschappen mogen best hard gebracht worden. Snap niet zo goed waarom dat zo snel als overdreven of exploitatief afgedaan wordt. Zonde.
Boodschappen moeten juist het liefst hard gebracht worden. Maar dat is iets anders als onnozel je doel voorbij schieten.
Maar buiten dat geloof ik sowieso niet dat het de bedoeling van de maker was er boodschappen in te stoppen hoor, ondanks dat er kennelijk interviews over gepubliceerd zijn.
Brianna
-
- 218 berichten
- 161 stemmen
Jeetje, is die hele discussie nu nog steeds aan de gang, pfffff. Moet wel zeggen, om toch ff mee te doen, dat ik de film zie, en wat ik denk dat de filmmaker hiermee bedoeld heeft, geen intervieuws gelezen van m ofzo, dat er genoeg gekken in de wereld rondlopen, om te experimenteren om wat voor reden dan ook, in dit geval, wat anna zou ervaren, om iets te bereiken, aan te geven, te ontdekken, whatever. Laten zien aan de kijker hoever mensen gaan in hun zieke fantasie/experimenten. En ik vind dat de film daar goed in is geslaagd. Ze zeggen toch, er lopen meer gekken rond dan dat er vast zitten, nou, dat kan je wel zien. Je hoeft maar Reportage te kijken, reality zone, om te zien wat voor idioten er rond lopen. Denk aan Dahlmer, wat ie met zn slachtoffers deed, die was echt ervan overtuigt dat ie levende zombies kon maken, door zuur in de hersenen te spuiten. Is dan een ander voorbeeld, maar wel 1, die laat zien hoe ziek sommigen mensen zijn.
En ja, de eerste 40 minuten laten dan zien dat de overlevende, Lucy, erg getraumatiseerd, wraakt neemt op de mensen die haar verschrikkelijke dingen hebben aangedaan, haar waanbeelden, door het trauma, heel mooi weergeven, zeker als ze de rust vind op een gegeven moment, erg mooie scene. Maar ook voor mij dan, realistisch weer gegeven.
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
Maar buiten dat geloof ik sowieso niet dat het de bedoeling van de maker was er boodschappen in te stoppen hoor, ondanks dat er kennelijk interviews over gepubliceerd zijn.
Als je inderdaad van mening bent, dat de film compleet boodschaploos is en alleen op torture porn en 'vermaak' horror uitdraait, blijft er niets meer over dan een leeg omhulsel, daar ben ik van overtuigd.
Voor mij zit de film in ieder geval vol met uitleg en referenties, wat betreft het slachtoffer en martelende partij. Een heel psychologisch aspect, wat de film meer maakt dan 'de film zonder grote boodschap'
Voor en tegenstanders hebben dit luid en duidelijk uitgelegd. Alleen al het feit dat de film de kampen zo verdeeld, is al heel wat waard. Lijkt me verder niet dat het een discussie is die zinnig is verder. De voorstanders zien er duidelijk meer in en de tegenstanders zien dat absoluut niet. Als er van beide partijen geen begrip is, is het alleen maar een kwestie van praten tegen doven.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Er zijn zelfs nog mensen die tussen deze kampen inzitten.. ben beslist geen tegenstander, daarvoor biedt de film teveel moois en spannende opbouw. Hij viel me achteraf alleen nogal tegen, er had veel meer ingezeten, en dan bedoel ik niet eens een gore- of splasherhit. Ik bedoel iets in dezelfde trand waarin Laugier de film heeft willen maken, dat had hij veel eleganter en zwaarder kunnen oplossen dan deze ridicule draai die hij het verhaal geeft, regelrecht uit een B-serie uit de 60s geleend.
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
hmm je hebt gelijk, als ik zo naar de tabel kijk, dan is het percentage 3.5 stemmers veel hoger dan de negatievelingen. Die groep hoor je gek genoeg niet, waardoor je een vertekend beeld krijgt. mja
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
splasherhit..
Is dat een mooie duik in het water? 
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Eerder een mooie duik in het bloed.. maar evengoed een mooi begin van de zomer 
evolva20
-
- 53 berichten
- 99 stemmen
ik heb hem een aantal keer gekeken, als je een beetje door de martelscenes heen kijkt zit er ook nog een aardig verhaal in deze film.
toppper!
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Heftig filmpje maar mist een belangrijk doel. Ik dacht even een goede reden te vinden waarom ik al dat bloed moest verdragen en dat werkte prima. Geboeid bleef ik kijken naar een visueel prima film.
Maar het script maakt zich aan het einde er veel te gemakkelijk vanaf. Het geeft niets om over te filosoferen behalve dat het hiernamaals geen pretje is of dat er 'niets' is
In die zin heeft de film ernstig gefaald.
Ik had gehoopt dat de film net zulk groot intellect had als dat het ballen had de wreedheden uit te melken maar helaas.
Daarom: 2 sterren met als straf er een half af.
Bla
-
- 769 berichten
- 2147 stemmen
Is geloof ik de eerste keer dat ik het eens ben met Orbit: er had veel meer in gezeten.
Ik moet ook nog steeds een film tegen komen die me zo slecht op de maag valt dat ik hem afzet. Vond deze helemaal niet zo 'erg' als de meeste mensen hier roepen, viel me best mee zelfs.
Gerelateerd nieuws

Vijf goede horrorfilms zonder paranormale aspecten

Vijf van de beste meest verontrustende films ooit gemaakt

De beste Franse films per genre, volgens MovieMeter

Angstaanjagende horrorfilms uit vijf verschillende landen
Bekijk ook

Threads
Drama, 1984
58 reacties

Ang-ma-reul Bo-at-da
Misdaad / Thriller, 2010
304 reacties

East of Eden
Drama, 1955
69 reacties

À l'Intérieur
Horror / Thriller, 2007
1.292 reacties

Låt den Rätte Komma In
Drama / Horror, 2008
731 reacties

Seul contre Tous
Drama / Thriller, 1998
274 reacties
Gerelateerde tags
kindermishandelingsufferingwraaktorture chambermartelencrueltybody horrormisbruiknew french extremismblood on bodydevastating
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.





