Genre: Drama / Horror
Speelduur: 99 minuten
Oorsprong:
Frankrijk / Canada
Geregisseerd door: Pascal Laugier
Met onder meer: Morjana Alaoui, Mylène Jampanoï en Catherine Bégin
IMDb beoordeling:
7,0 (118.693)
Gesproken taal: Frans
Releasedatum: 11 december 2008
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Martyrs
"They haven't finished being alive."
Frankrijk, begin jaren ’70. Als de 10-jarige Lucie na maanden spoorloos verdwenen te zijn geweest wordt teruggevonden, zit haar lichaam onder de wonden. Er is echter geen spoor van seksueel misbruik; waarom ze werd ontvoerd en door wie, is een raadsel. Vijftien jaar later, en geholpen door haar vriendin Anna, zoekt Lucie genoegdoening...
Externe links
Acteurs en actrices
Anna Assaoui
Lucie Jurin
Mademoiselle
Father
Mother
Marie
Antoine
Étienne
Young Lucie
Young Anna
Video's en trailers
Reviews & comments
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Martyrs gaat toch zeker wel wat dieper en is hoger niveau dan een regulier horrorfilmpje...
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4897 stemmen
Martyrs gaat dieper wat geweld etc. betreft. Voor de rest vond ik dit maar een stompzinnig verhaal, waar de schrijver van het script zich best voor mag schamen 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Vind ik qua diepte ook wel weer meevallen. Martyrs probeert het een filosofisch tintje mee te geven op het eind maar ontstijgt het gemiddelde niveau niet. De film wilt het maar is het niet.
-fal
-
- 2028 berichten
- 2290 stemmen
Martyrs gaat dieper wat geweld etc. betreft. Voor de rest vond ik dit maar een stompzinnig verhaal, waar de schrijver van het script zich best voor mag schamen
Gaat niet om het verhaaltje of de filosofie, maar om de vraag of Maryrs meer wil losmaken aan emoties bij de kijker dan de gemiddelde andere horror.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Martyrs gaat dieper wat geweld etc. betreft. Voor de rest vond ik dit maar een stompzinnig verhaal, waar de schrijver van het script zich best voor mag schamen
Heb je zeker weinig horror gezien in je leven want Martyrs heeft tenminste een wat diepgaand verhaal itt veel andere horror. Dat jij het niks vind mag uiteraard.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Ik snap niet wat hier ingewikkeld aan moet zijn eigenlijk, maar oké...
Ik snap niet waarom de term "ingewikkeld" erbij moet gehaald worden?
Martyrs is wat mij betreft ook niet diepzinnig, weinig films zijn dat. Wat dus nog steeds niet weghaalt dat Martyrs niet het reguliere horrorplezier nastreeft.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4897 stemmen
Ik snap niet waarom de term "ingewikkeld" erbij moet gehaald worden?
Doe ik ook niet, die werd eerder ergens genoemd geloof ik. Mjah, zeggen dat deze film een diepgaand verhaal heeft ben ik het in ieder geval niet mee eens, integendeel zelfs. Daar hoef je niet veel horror voor gekeken te hebben.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Tja, horrors en diepgaande verhalen ... ik ken ze niet. Het is ook niet diepgaand, maar het blijft een film die wat wil vertellen, mensen iets wil tonen en niet mikt op vermaak. Dat maakt het anders dan 99% van alle andere horrors.
kos
-
- 46702 berichten
- 8858 stemmen
En daarover verschillen nu juist de meningen. Ik vind het hele existentiele geneuzelverhaaltje er maar een beetje bijgezocht om zoveel mogelijk martelingen te tonen. Anderen vinden het serieus iets vertellen. Tja.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Mag jij vinden, Laugier zelf is het daar duidelijk niet mee eens. Daar mag je het ook mee oneens zijn, maar dan ga je een wel erg bedenkelijke toer op.
Zou trouwens wel een erg domme film zijn als het daar om te doen zou zijn. 45 minuten compleet verspild, en qua martelingen zelf was de film dan wel veel verder gegaan.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Zou dus al indicatie genoeg moeten zijn dat de film zo niet bedoeld is.
kos
-
- 46702 berichten
- 8858 stemmen
Ik bedoelde met 'mijn idee' dat het idd vrij dom is om zo'n rare verhaalpoging geloofwaardig te proberen te maken.
Dat de martelingen dan veel verder zouden moeten gaan snap ik helemaal niet.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Als je als doel hebt martel exploitation te maken dat ga je echt grafisch wel wat verder dan Martyrs doet. In dat genre is Martyrs qua handelingen gewoon tam te noemen.
Verder geen problemen met de geloofwaardigheid van de film.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Simpele horror. Ingewikkelde horror. Diepzinnige horror. Allemaal definities die er weinig of niet toe doen vind ik. Is Martyrs dan zoveel meer? Je kan hem met een beetje goede wil in dezelfde categorie films als Hostel plaatsen (Laugiers belangrijkste inspiratiebron voor deze film trouwens). Daar kan zelfs het leuk bedachte filosofietje niets aan veranderen.
Ralf81
-
- 714 berichten
- 682 stemmen
En daarover verschillen nu juist de meningen. Ik vind het hele existentiele geneuzelverhaaltje er maar een beetje bijgezocht om zoveel mogelijk martelingen te tonen.
Mee eens. Dat heb ik ook al geprobeerd duidelijk te maken. Het gaat trouwens niet alleen om de martelingen, maar ook om de gore in het eerste deel van de film. Het plotje dient slechts als kapstok om de gruwel aan op te hangen.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Het plotje dient slechts als kapstok om de gruwel aan op te hangen.
Ralf81
-
- 714 berichten
- 682 stemmen
Martyrs gaat toch zeker wel wat dieper en is hoger niveau dan een regulier horrorfilmpje...
Alleen al aan de personages wordt in een "regulier horrorfilmpje" meer aandacht besteed dan in Martyrs! Wat weet je immers van de beide meisjes in de film? Je weet nog meer over de onschuldige tieners die in de doorsnee slasher met magere Hein kennismaken! Vraag me af hoe je dit "hoger niveau" hier wilt uitleggen?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het is juist goed dat we niets van de meisjes weten, dat maakt het einde veel mythischer. Ik wil het niet groter maken dan het is, maar ik zag in het einde wel een vergelijking met het eind van 2001, de geboorte van de Star Child. (Dit is heus geen spoiler, 't kind staat op elke poster.) Ook hier lag iemand die een stap verder had gezet en de mensheid was ontstegen. Als je dan allerlei onnodige achtergrond info over haar hebt, doet dat alleen maar afbreuk aan het concept. Dan wordt het een student of whatever, nu is ze een soort heilige, een martelaar.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Maar eigenlijk weet je héél veel over de meisjes hun psyche, is dat niet wat essentiëler dan pakweg de naam van hun hond of het rugnummer dat ze dragen in hun footballteam? Je krijgt weliswaar weinig concrete info, maar aan de hand van de veelzeggende geestestoestand van de meisjes kan je toch een heleboel uit hun verleden reconstrueren. Of ben ik de enige die er op die manier tegenaan kijkt?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Mee eens. Ze is duidelijk een doorbijter, een leiderstype. Blijkbaar krijgen andere dit liever uitgelegd aan de hand van de laatste minuten van één of ander high school sport gebeuren..... Ouders aan de kant om te benadrukken dat ze iemands dochter is, die haar nu vast vreselijk zullen missen.
Ik zie zelfs ruimte voor een subplotje van een zoekende vader, die af en toe naar haar foto kijkt. Op dat moment krijgen we een flash back van haar eerste verjaardag, eerste schooldag, die zondagmiddag met de hele familie aan het zwembad. (Ze had altijd al iets met water
)
irtimid
-
- 3 berichten
- 139 stemmen
Ik had bij deze film hoge verwachtingen
want hij werd bijna op elke site geprezen als
de nieuwe ultieme franse horror die de grens ver oversteeg.
Maar na hem nu te hebben gezien
moet ik zeggen dat de film sterk begint maar in
de tweede helft echt wel men aandacht niet wist
te behouden.het gegeven vond ik niet interesant genoeg.
maar ik zal hem in de komende week nog eens een kans geven
en dus nog eens herzien.daarom wacht ik ook nog met een stem uit te brengen
Ralf81
-
- 714 berichten
- 682 stemmen
Ze is duidelijk een doorbijter, een leiderstype, dat is duidelijk.
Je kunt het ook zo zien: de film biedt een grote ruimte voor eigen interpretatie. Er wordt zo weinig mogelijk info gegeven (verhaal, personages), waardoor je als kijker de mogelijkheid hebt om de bedoelingen van de film/regisseur, de afloop, de boodschap, alsook het karakter van de hoofdrolspeelsters volledig zelf in te vullen op basis van het inpassen van dat wat je ziet in je persoonlijke referentiekader. Juist omdat de film zoveel open laat. maak je van Martyrs wat jij ervan wilt en kunt maken; je creëert je eigen waarheid. Geen wonder dat er zoveel mensen zijn die deze film goed vinden. We hebben hier te maken met een groep sociaal-constructionisten. Of word ik nu vaag? 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nee hoor, al ben ik ervan overtuigd dat er door regisseur het wel gestuurd wordt in de richting van wat ik er van vind. 
rodeni
-
- 71 berichten
- 54 stemmen
Inmiddels al weer 3 weken geleden dat ik deze film gezien heb... Ik moet toegeven, hij blijft hangen.
Heb al heel wat horrors gezien maar deze heeft mij echt geraakt, positief of negatief? Heel akelig en naar, maar wel goed!
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Lees zojuist deze review. Slaat erg de spijker op de kop m.i.
Vind ik ook.. ik zou het niet eens pretentieus hebben genoemd overigens, maar gewoon een slappe miskleun om je actie aan op te hangen.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Doet de film helemaal niet. Alleen is de film (en volledig terecht) niet echt bezig met het uitdiepen van het leven van de hoofdpersonages. Zou ook nogal naast de kwestie zijn. Begrijp dat gezwijmel over karakteruitdieping dan ook niet echt.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Als je als doel hebt martel exploitation te maken dat ga je echt grafisch wel wat verder dan Martyrs doet. In dat genre is Martyrs qua handelingen gewoon tam te noemen.
Ook daar ben ik het roerend mee eens, geen idee ook waarom je bij het laatste deel de behoefte zou hebben weg te kijken. Ik vond het vrij saai. Maagomkerende martelscènes kan je vergeten. Lam. Verder had ik helemaal niets met die hoofdpersoon, dus van mij hadden ze haar mogen vierendelen en door de houtversnipperaar mogen flikkeren.. zou me jeuken. Met dat andere meisje krijg je een veel betere binding en die was ook intrigerender, nogmaals.. had nou gewoon een gruwelijk nare flashback van een achtjarig meisje dat wordt gefolterd en ontsnapt uit dat grauwe fabrieksterrein ipv dat brave en mooi gestyleerde huisje erachteraan geplakt en misschien had de naargeestigheid me nog weten te bereiken. Nu is het me veel te braaf en schoon eigenlijk.
You must be joking..
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Als je wat exploitation pulp wil zien ga je toch gewoon ergens anders kijken? Staat al op pagina 1 of 2 dat je daarvoor niet bij deze film moet zijn, je moet het er ook niet van proberen maken.
Zie Irréversible.
Nee hoor, buiten wat onbenullige details vind ik de film absoluut geloofwaardig genoeg voor het thema dat hij behandelt.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ik reageer gewoon op al die zeurpieten die dit al té erg vinden..
Ik zeg nergens dat ik exploitation pulp wil kijken, alhoewel deze er best dicht tegenaan zit. Iets wat jij kennelijk in je verlichte staat niet helemaal ziet 
Irreversible had ik hetzelfde probleem met de hoofdpersoon, maar daar kwam die vernederingsscène wel keihard op me over.. kennelijk heeft Noe daar toch aanzienlijk meer talent voor dan deze Laugier.
Gerelateerd nieuws

Vijf goede horrorfilms zonder paranormale aspecten

Vijf van de beste meest verontrustende films ooit gemaakt

De beste Franse films per genre, volgens MovieMeter

Angstaanjagende horrorfilms uit vijf verschillende landen
Bekijk ook

Threads
Drama, 1984
58 reacties

Ang-ma-reul Bo-at-da
Misdaad / Thriller, 2010
304 reacties

East of Eden
Drama, 1955
69 reacties

À l'Intérieur
Horror / Thriller, 2007
1.292 reacties

Låt den Rätte Komma In
Drama / Horror, 2008
732 reacties

Seul contre Tous
Drama / Thriller, 1998
274 reacties
Gerelateerde tags
kindermishandelingsufferingwraaktorture chambermartelencrueltybody horrormisbruiknew french extremismblood on bodydevastating
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.





