• 15.910 nieuwsartikelen
  • 178.747 films
  • 12.256 series
  • 34.049 seizoenen
  • 648.610 acteurs
  • 199.203 gebruikers
  • 9.384.261 stemmen
Avatar
 
banner banner

Martyrs (2008)

Drama / Horror | 99 minuten
3,59 1.683 stemmen

Genre: Drama / Horror

Speelduur: 99 minuten

Oorsprong: Frankrijk / Canada

Geregisseerd door: Pascal Laugier

Met onder meer: Morjana Alaoui, Mylène Jampanoï en Catherine Bégin

IMDb beoordeling: 7,0 (118.786)

Gesproken taal: Frans

Releasedatum: 11 december 2008

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Martyrs

"They haven't finished being alive."

Frankrijk, begin jaren ’70. Als de 10-jarige Lucie na maanden spoorloos verdwenen te zijn geweest wordt teruggevonden, zit haar lichaam onder de wonden. Er is echter geen spoor van seksueel misbruik; waarom ze werd ontvoerd en door wie, is een raadsel. Vijftien jaar later, en geholpen door haar vriendin Anna, zoekt Lucie genoegdoening...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van El ralpho

El ralpho

  • 1482 berichten
  • 1093 stemmen

Jou reacties kan ik me ook nog wel enigszins herinneren ja maar heb van deze film niet alle 59 pagina's doorgelezen natuurlijk haha


avatar van mikey

mikey

  • 28996 berichten
  • 5146 stemmen

El ralpho schreef:

Onzinnig in de context van deze film.

Je gaat het martelen van dieren toch niet vergelijken met mensen?

Nee, maar dat is mijn insteek ook niet. Het gaat om martelen an sich. Of menselijk gedrag dat irrationeel is. Wat de madam doet is in mijn ogen compleet irrationeel. Het slaat nog k*t of Dirk.

El ralpho schreef:

Daarnaast worden er ook genoeg proeven op dieren uitgevoerd die niks met genezing te maken te hebben.

Geen idee, ik weet daar niets van. Ik ken wel vele acties tegen dierproeven. Geen idee overigens of die gerechtvaardigd zijn. Maar nogmaals, dat is mijn punt niet. Het maakt mij ook niet uit of de maker een standpunt inneemt. Alleen bespeur ik hier een zinloos lijden in de film. Eigenlijk het enige wat ik zeg. En het meest bekende beeld dat ik ken is zinloos lijden van dieren. Van mensen zie je inderdaad alleen in martelporno zoals deze.

El ralpho schreef:

Maar waar jij op doelt is dat dieren gebruikt worden om medicijnen te testen die iets moeten gaan genezen.

Hopen we maar.

El ralpho schreef:

Gewoon om te laten zien dat het reeël is dat mensen zo kunnen handelen. Niet dat het logisch is, dat is dan weer een ander verhaal.

Het is niet reeel. Ik denk ook dat dat ook de bedoeling is. Namelijk het uitblijven of het wel of niet redelijk is: Wat men eventueel als schokkend ervaart

El ralpho schreef:

Hoe weet je dat zo zeker?

Omdat de film het niet vermeld. Omdat ikzelf ongelovig ben. Ik had het wel willen horen/zien hoor wat het zou zijn. Maar dat zou bijzonder suf zijn: wolken, weilanden en schaapjes en leeuwen die samen knuffelen.

terecht dat ze dan de kijkers liever in het ongewisse laten.


avatar van El ralpho

El ralpho

  • 1482 berichten
  • 1093 stemmen

mikey schreef:

Nee, maar dat is mijn insteek ook niet. Het gaat om martelen an sich. Of menselijk gedrag dat irrationeel is. Wat de madam doet is in mijn ogen compleet irrationeel. Het slaat nog k*t of Dirk.


Het is niet rationeel. Ikzelf (en jij ook niet neem ik aan) zouden zoiets nooit doen. Wat niet meteen wil zeggen dat de film dan slecht is omdat die vrouw gewoon niet spoort omdat ze doet wat ze doet! maar het kan wel gebeuren, en ze kan het ook op anderen overbrengen als ''iets wat normaal is om te doen in belang van de wetenschap''. in haar ogen is het rationeel en om maar even op de oorlog terug te komen: concentratie kampen waren ook niet rationeel en dat is helaas ook echt gebeurd. en sloeg ook om maar in jou termen te spreken nog k*t of dirk


mikey schreef:
Geen idee, ik weet daar niets van. Ik ken wel vele acties tegen dierproeven. Geen idee overigens of die gerechtvaardigd zijn. Maar nogmaals, dat is mijn punt niet. Het maakt mij ook niet uit of de maker een standpunt inneemt. Alleen bespeur ik hier een zinloos lijden in de film. Eigenlijk het enige wat ik zeg. En het meest bekende beeld dat ik ken is zinloos lijden van dieren. Van mensen zie je inderdaad alleen in martelporno zoals deze.


Voor de vrouw was het schijnbaar wél zinvol. Waarom anders al die moeite doen? waarom zich anders om het leven brengen? jij kan de film allen maar als een film van niet rationeel handelen zien. Jammer, maar het is jouw mening. Jij vindt mensen martelen als vorm van ontspanning (hostel) schijnbaar rationeler en/of geloofwaardiger kan..

mikey schreef:
Het is niet reeel. Ik denk ook dat dat ook de bedoeling is. Namelijk het uitblijven of het wel of niet redelijk is: Wat men eventueel als schokkend ervaart


Films zijn lang niet altijd reeel, wat is daar dan ook mis mee als het wel gewoon een goede film oplevert?

mikey schreef:
Omdat de film het niet vermeld. Omdat ikzelf ongelovig ben. Ik had het wel willen horen/zien hoor wat het zou zijn. Maar dat zou bijzonder suf zijn: wolken, weilanden en schaapjes en leeuwen die samen knuffelen.
terecht dat ze dan de kijkers in het ongewisse laten.


Omdat niemand het weet de regiseur gaat ook geen poging doen om ons hier een verzonnen verhaal voor te schottelen, hij laat het een mysterie blijven juist om die sufheid te voorkomen. Het kan zowel positief als negatief zijn wat er na de dood is omdat de vrouw zelfmoord pleegt. het kan net zo goed jou standpunt verdedigen; dat er helemaal niks is en dat ze daardoor teleurgesteld is en er een eind aan maakt. Het werk van de martelaren niet voor niks wil laten lijken, omdat het zeer zeldzaam was dat een persoon die gemarteld was in deze toestand nog in leven was. het is allemaal mogelijk dat zorgt er juist voor dat de film zoveel discussies opwekt. en ongeacht of je de film nou wel of niet goed vindt, je discussieert er nu wel met mij over


avatar van mikey

mikey

  • 28996 berichten
  • 5146 stemmen

El ralpho schreef:

''iets wat normaal is om te doen in belang van de wetenschap''.

Klopt. Mensen doen de raarste dingen dankzij bepaalde overtuigingen. Ik ben het compleet met je eens.

El ralpho schreef:

jij kan de film allen maar als een film van niet rationeel handelen zien.

Ja omdat het ook zo is. Wanneer mijn buurvrouw de overbuurman martelt om te kijken wat er gebeurt, lijkt me dat abnormaal gedrag. Misschien dat zij daar dan een andere visie op heeft, maar goed, dat komt omdat ze gek is. ELi Roth (van Hostel) gaf trouwens aan dat hij was 'geinspireerd' door een internet roddel over een Koreaanse martelsite. Het snuf concept. Waar deze film overigens ook gebruik van maakt: voyeurisme. Latuh we wel wezen he. Beide films is martelporno alleen Roth en Tarantino durven dat toe te geven.

El ralpho schreef:

Films zijn lang niet altijd reeel, wat is daar dan ook mis mee als het wel gewoon een goede film oplevert?

Geen idee zeg. Meeste makers proberen wel los te komen van het concept van de film en doen daar dan een 'uitspraak' over. Zo van dit is er gebeurd en tja dit is dan de gangbare visie.. Deze film doet dat eigenlijk niet, volgens mij. En dat is een beetje weird. Maar ik weet dat niet zeker. Moeilijke vraag. De film is in die zin een beetje onbegrijpelijk en wat vaag en dat smaakt een beetje naar amateurisme.

El ralpho schreef:

Het kan zowel positief als negatief zijn wat er na de dood is omdat de vrouw zelfmoord pleegt. het kan net zo goed jou standpunt verdedigen; dat er helemaal niks is en dat ze daardoor teleurgesteld is en er een eind aan maakt.

Mijn standpunt is dat ik al zei 'het lijkt me stug dat ze met een uitspraak komt'. Ik was telleurgesteld omdat het de gemakkelijkste weg is. Maar precies: je KAN er geen uistpraak over doen. Dat is te stom!

Ik vermoed dat ze erachter is gekomen, maar dat ze meent dat het niet aan stervelings oren is besteed. Ook niet geheel origineel overigens. Volgens mij heeft Stephen King er eens een lollig verhaaltje geschreven over het wel of niet mogen weten van de meaning of life. Die onthield ons ook van het Grote Geheim. Of was het nou de Twilight Zone????


avatar van mikey

mikey

  • 28996 berichten
  • 5146 stemmen

Reinoir schreef:
Mikey is ook gemartelt geweest en kwam in de zelfde/laatste fase als Anna en beleefde niets ipv spacende beelden.
Precies: geef het kind een xtc cocktail en je hebt een beter effect.


avatar van El ralpho

El ralpho

  • 1482 berichten
  • 1093 stemmen

mikey schreef:
Ja omdat het ook zo is. Wanneer mijn buurvrouw de overbuurman martelt om te kijken wat er gebeurt, lijkt me dat abnormaal gedrag. Misschien dat zij daar dan een andere visie op heeft, maar goed, dat komt omdat ze gek is. ELi Roth (van Hostel) gaf trouwens aan dat hij was 'geinspireerd' door een internet roddel over een Koreaanse martelsite. Het snuf concept. Waar deze film overigens ook gebruik van maakt: voyeurisme. Latuh we wel wezen he. Beide films is martelporno alleen Roth en Tarantino durven dat toe te geven.


Ik zei in mijn vorige post al dat het geen rationeel gedrag is en ook niet logisch. Dit spreek ik ook niet tegen. Maar waarom zou dat de film dan slecht maken? Met voyeurisme ben ik het niet eens omdat dit dacht ik meer een erotische insteek heeft en dat heeft martelen nou niet bepaald
Verder vind ik de film weinig tot geen martelporno bevatten. (Op het het einde van de film met de huid afstroppen (verschrikkelijk om te zien) en de klappen die er gevangen worden als ze probeert te vluchten) na dan. Maar dit komt omdat de martelingen voor de rest meer van psychische aard zijn. je kijkt wel degelijk naar martelingen en ze zijn nog steeds verschrikkelijk om aan te zien maar niet op de manier die jij bedoelt. Je ziet het personage kaal geschoren worden, vastgebonden worden aan een stoel, iedere dag hetzelfde eten voorgeschoteld krijgen wat ze MOET eten etc. Dit is meer psychisch.


mikey schreef:
Geen idee zeg. Meeste makers proberen wel los te komen van het concept van de film en doen daar dan een 'uitspraak' over. Zo van dit is er gebeurd en tja dit is dan de gangbare visie.. Deze film doet dat eigenlijk niet, volgens mij. En dat is een beetje weird. Maar ik weet dat niet zeker. Moeilijke vraag. De film is in die zin een beetje onbegrijpelijk en wat vaag en dat smaakt een beetje naar amateurisme..


Deze film doet dat juist niet omdat het juist de mystiek van het leven na de dood wil behouden. omdat de film op dat punt vaag is maakt dat de film maar meteen amateuristisch? duidelijkheid verschaffen hoeft niet altijd. Er zijn al teveel films die niks aan de verbeelding meer over laten. Het is juist goed dat deze film dat juist wel doet. en besides het is niet makkelijk om een gangbare visie omtrent het thema na de dood te creeeren


mikey schreef:
Mijn standpunt is dat ik al zei 'het lijkt me stug dat ze met een uitspraak komt'. Ik was telleurgesteld omdat het de gemakkelijkste weg is. Maar precies: je KAN er geen uistpraak over doen. Dat is te stom!

Ik vermoed dat ze erachter is gekomen, maar dat ze meent dat het niet aan stervelings oren is besteed. Ook niet geheel origineel overigens. Volgens mij heeft Stephen King er eens een lollig verhaaltje geschreven over het wel of niet mogen weten van de meaning of life. Die onthield ons ook van het Grote Geheim. Of was het nou de Twilight Zone????


Geen idee het werk van king nooit gelezen dus hier kan ik niet over oordelen. En wat maakt het uit of het origineel is of niet als het maar werkt
Ik denk dat als de regiseur met een of andere visie op de proppen was gekomen over het leven na de dood hij veel mensen voor het hoofd had gestoten omdat de meningen over wat er nou precies na het leven is gewoon gigantisch uiteen lopen. jij zegt het zelf ook he Dan is dit misschien wel de makkelijkste weg, maar wel de beste omdat de film daardoor ook wat mystiek behoudt. Of het nou origineel is of niet.


avatar van mikey

mikey

  • 28996 berichten
  • 5146 stemmen

El ralpho schreef:

Dit is meer psychisch.

Kom op. Langier wist best wat hij aan het doen was: meeliften met de nieuwe generatie filmmartelingen. En of sommige martelingen psychisch van aard zouden zijn hmmm... het blijft sadisme, torture en sensatie: exploitation. The vogue of this time. Maar hier is er een sfeer gecreeerd of het bijzonder intelligent is. Die sfeer pik ik wel op maar.. sorry.. ik ben het er niet mee eens, daarmee wordt ik sceptisch. Toch: het is een gouden greep van de regisseur want het blijkt te werken.

Dan is dit misschien wel de makkelijkste weg, maar wel de beste omdat de film daardoor ook wat mystiek behoudt. Of het nou origineel is of niet.
Misschien is het wel heel bijzonder, ikzelf denk ook hier van niet, om de eerdere redenen. Eerst al dat grafische geweld waarna de film uiteindelijk de klant trakteert op uh oh mystiek Als een klappertje na de martelvuurpijl. Ik kan er niet mee akkoord gaan. Misschien ben ik wel een ouwe cynische l*l en is dat het probleem.


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Nee hoor, Laugier lift hier overduidelijk op mee, eerder een naïeve pieleman als je dat probeert te ontkennen.. moet je gewoon meenemen in je waardering. Diepzinnigheid zoeken hier is ook een beetje een spijker op laag water En hij is best origineel, de uitwerking blijft alleen nogal achter bij het concept..


avatar van Hopesfall

Hopesfall

  • 9 berichten
  • 6 stemmen

Ik heb een heel wrang gevoel bij deze film. Ik zie heel graag horror zolang ik maar het gevoel heb dat ik naar een film aan het kijken ben. En hier knelt het schoentje heel erg. Het laatste half uur had ik echt niet meer het gevoel dat ik naar een film zat te kijken. Het is zo realistisch en hard gefilmd dat het entertainment gehalte zo goed als nul is.

Ik zal ook nooit kunnen vatten dat bepaalde mensen de martelscene geweldig vinden en zeker niet als ze ondertussen ook nog een zakske chips zitten te eten ...


avatar van Vascago

Vascago

  • 4798 berichten
  • 3595 stemmen

En een biertje of wat naast dat zakje chips


avatar van wyatt earp

wyatt earp

  • 5006 berichten
  • 2643 stemmen

Hopesfall schreef:

Ik heb een heel wrang gevoel bij deze film. Ik zie heel graag horror zolang ik maar het gevoel heb dat ik naar een film aan het kijken ben. En hier knelt het schoentje heel erg. Het laatste half uur had ik echt niet meer het gevoel dat ik naar een film zat te kijken. Het is zo realistisch en hard gefilmd dat het entertainment gehalte zo goed als nul is.

Ik zal ook nooit kunnen vatten dat bepaalde mensen de martelscene geweldig vinden en zeker niet als ze ondertussen ook nog een zakske chips zitten te eten ...

Ik had precies hetzelfde. Ik had een heel naar gevoel op het eind, en inderdaad niet meer het idee dat ik naar een film zat te kijken.


avatar van Hopesfall

Hopesfall

  • 9 berichten
  • 6 stemmen

wyatt earp schreef:

(quote)
Ik had precies hetzelfde. Ik had een heel naar gevoel op het eind, en inderdaad niet meer het idee dat ik naar een film zat te kijken.

Allé dan ben ik toch niet de enigste


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

wyatt earp schreef:

(quote)
Ik had precies hetzelfde. Ik had een heel naar gevoel op het eind, en inderdaad niet meer het idee dat ik naar een film zat te kijken.

Was dat bij mij maar zo, dan had ik er zeker nog wel een halve tot hele punt bij opgeteld


avatar van diaantje85

diaantje85

  • 6 berichten
  • 15 stemmen

Deze film staat hoog in mn lijst! Echt geniaal, 1 van de beste films die ik gezien heb!!!


avatar van Jesse93

Jesse93

  • 439 berichten
  • 412 stemmen

Vanaf de eerste scene zit je meteen in de film. De spanning duurt de hele film lang geweldig. Visueel zag het er allemaal erg goed uit. Zeker één van de betere horror films die ik heb gezien, vooral omdat er ook nog een aardig verhaal in zat. Einde was erg goed doordat ze wist hoe het was in de hemel wilde ze er direct heen. Conclusie die hier gemaakt wordt. Het is beter in de hemel . Vraag me nog steeds af, weet niet of het belangrijk was, Wie het meisje was dat ze achterliet. Ik dacht dat dat het meisje was die haar probeerde te vermoorden, maar dat was ze zelf. Wat ik al dacht voordat ze het andere opgesloten meisje introduceerde.

Dikke *4,0!


avatar van Safri

Safri

  • 868 berichten
  • 1594 stemmen

Net gelezen dat Jessica Biel in de volgende film van Laugier gaat spelen, The Tall Man. Het wordt zijn Amerikaanse debuut, dus keep your fingers crossed.


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Waar heb je dat gelezen?


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Imdb


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Zie geen Tall Man staan op Laugiers pagina.

Edit: Heb het al gelezen. Lijkt erop dat hij teruggaat naar de stijl van Saint Ange in plaats van voort te borduren op de gruwel van Martyrs. Toch jammer.


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Heb Saint Ange nog niet gezien, maar kan nu al met lichtelijke zekerheid zeggen dat ik dat ook jammer vind.


avatar van El ralpho

El ralpho

  • 1482 berichten
  • 1093 stemmen

mikey schreef:
Kom op. Langier wist best wat hij aan het doen was: meeliften met de nieuwe generatie filmmartelingen. En of sommige martelingen psychisch van aard zouden zijn hmmm... het blijft sadisme, torture en sensatie: exploitation. The vogue of this time. Maar hier is er een sfeer gecreeerd of het bijzonder intelligent is. Die sfeer pik ik wel op maar.. sorry.. ik ben het er niet mee eens, daarmee wordt ik sceptisch. Toch: het is een gouden greep van de regisseur want het blijkt te werken.


Check, check, check klopt allemaal wat je zegt..maar sadistische daden kunnen wel degelijk een hoger doel dienen...dat ze toch in het belang zijn van iets hoe ziek of gestoord de daden die ze ervoor uit dienen te voeren ook zijn. voor jou werkt het misschien niet, en vindt jij de achterliggende gedachte er miscchien snel even bijgehaald als excuus om de film interessanter te maken. maar vele mensen vinden het einde juist een van de sterkste punten van de film..waaronder ik


mikey schreef:
Misschien is het wel heel bijzonder, ikzelf denk ook hier van niet, om de eerdere redenen. Eerst al dat grafische geweld waarna de film uiteindelijk de klant trakteert op uh oh mystiek Als een klappertje na de martelvuurpijl. Ik kan er niet mee akkoord gaan. Misschien ben ik wel een ouwe cynische l*l en is dat het probleem.


Ja Mikey, probeer je gewoon door een film mee te voeren en niet alleen de mankementen ervan te zien De mystiek aan het einde, ook al stoort het je; is in ieder geval wél uniek en maakt het meer dan zomaar gewoon een martelfilm. en vergeet niet; de marteling is maar een half uurtje. het eerste gedeelte van de film bevat dit niet. (op de flashbacks na)


avatar van Xx_se7en_xX

Xx_se7en_xX

  • 575 berichten
  • 495 stemmen

Toen die pinnen uit die vrouw z'n hoofd werden getrokken:

Ik zit nu ongeveer op een uur. Ik weet niet of ik het wel vol hou.


avatar van Elegy

Elegy

  • 72 berichten
  • 141 stemmen

Pff ik heb zelden gehad dat ik misselijk werd tijdens een film, ook niet tijdens Saw of Hostel, maar deze is echt bizar.

De film sleept je vanaf het begin goed mee, al kom je verschillende scenes tegen die imo te langdradig waren.

Het gaat erg ver, maar is toch zeker een aanrader om te zien.


avatar van Jesse93

Jesse93

  • 439 berichten
  • 412 stemmen

Hopesfall schreef:

Ik heb een heel wrang gevoel bij deze film. Ik zie heel graag horror zolang ik maar het gevoel heb dat ik naar een film aan het kijken ben. En hier knelt het schoentje heel erg. Het laatste half uur had ik echt niet meer het gevoel dat ik naar een film zat te kijken. Het is zo realistisch en hard gefilmd dat het entertainment gehalte zo goed als nul is.

Dit realistische vond ik juist zo goed aan de film, als de film je kan laten meevoelen is dat toch erg knap. Het is niet een erg goed gevoel, maarja. Als zoiets bereikt word vind ik dat wel een pluspunt.


avatar van Chefchenko

Chefchenko

  • 44 berichten
  • 42 stemmen

Wow, wat een nachtmerrie zeg. Wat een verschrijkkelijk goede nachtmerrie. Franse Hardcore die een plek op het podium heeft verdiend naast HAUTE TENSION en A L'INTERIEUR. Dit is Cinema.


avatar van Xx_se7en_xX

Xx_se7en_xX

  • 575 berichten
  • 495 stemmen

Ik moest bijna huilen toen ik op het einde die jeugd filmpjes van de meisjes langs zag komen.

Wat is dat nummer gespeeld rond de 76-77 min.? Iemand enig idee?


avatar van TimF

TimF

  • 284 berichten
  • 397 stemmen

Zieke shit, maar niet meer dan dat.

Hou je van gore, kijken dan, maar verwacht geen goede film.

2 sterren **


avatar van LapraS

LapraS

  • 77 berichten
  • 496 stemmen

Xx_se7en_xX schreef:
Ik moest bijna huilen toen ik op het einde die jeugd filmpjes van de meisjes langs zag komen.

Wat is dat nummer gespeeld rond de 76-77 min.? Iemand enig idee?


Wil niet flauw zijn, maar het is niet goed om op je 15de dit soort filmpjes te bekijken, ook al denk je zelf dat het niks met je doet.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12755 berichten
  • 1325 stemmen

Waar slaat dat nou op...


avatar van Elineloves

Elineloves

  • 24071 berichten
  • 3631 stemmen

LapraS schreef:

(quote)

Wil niet flauw zijn, maar het is niet goed om op je 15de dit soort filmpjes te bekijken, ook al denk je zelf dat het niks met je doet.

Ik keek Chucky en It ook toen ik 10 jaar was, en ben nog goed terecht gekomen ook. En andere 'ruwere' horror keek ik vanaf mijn 14e.