Big Trouble in Little China (1986)

Actie / Fantasy

geregisseerd door John Carpenter
met Kurt Russell, Kim Cattrall en Dennis Dun

Jack Burton (Russell) is een stoere vrachtwagenchauffeur, die zijn vriend Wang (Dun) helpt om diens vriendin terug te vinden. Hij komt terecht in Chinatown, maar tot zijn grote verbazing gebeuren daar enkele vreemde dingen. Hij en Wang moeten zich een weg banen door bovennatuurlijke krijgers om Lo Pan te verslaan, die Wangs vriendin wil offeren om zo zijn sterfelijkheid terug te krijgen.

dit vond ik vroeger 1 van de leukere films, lekker actie en avontuur...4,5 ster

avatar van Ravenstein
Deze nam het in de finale van de knock-out "Cheesy 80's films" op tegen Commando, maar moest de duimen leggen tegen die film.

avatar van Ravenstein
Dit moet één van mijn favoriete stukken tekst uit de film zijn:

"When some wild-eyed, eight-foot-tall maniac grabs your neck, taps the back of your favorite head up against the barroom wall, looks you crooked in the eye and asks you if ya paid your dues, you just stare that big sucker right back in the eye, and you remember what ol' Jack Burton always says at a time like that:
"Have ya paid your dues, Jack?"
"Yessir, the check is in the mail."

avatar van mikoz
En dat voor een film van 2,77*

Reinbo
de film staat op 3,24, wat nog steeds veeeeel te laag is.

avatar van Ravenstein
Die 2,77 slaat op Commando, niet op Big Touble in Little China.

avatar van Poeha
Blijft een gave (80's) film! Net als The Goonies!
Waardering verhoogd van 4* naar 4,5*

avatar van feanaro surion
Erg hilarische film van Carpenter. Geen mysterieuze sfeer dit keer maar hilarische over-the-top-bovennatuurlijke-supervermakelijke-onzin. Kurt Russel is cool evenals het einde. 4 sterren.

Wat een bizarre film. Geweldig grappig en heerlijke onzin. 4 sterren.

Mr_White
Meesterlijke film, Kurt Russell is altijd op zijn best in John Carpenter-films. De dialogen zijn weer briljant hilarisch. Met name de confrontatie met de bad guy is geweldig, net als het 'eindgevecht'. En de special-effects zijn net zoals in de andere John Carpenter films ook weer goed.

Grappige film vol avondtuur en special effect. Soort fantasy film met enkele material scenes.

avatar van 606

dan ga ik zeker kijken

avatar van Tommeh

vette film

avatar van maxcomthrilla
Redelijke film,

Hij kijkt in ieder geval lekker weg. Qua muziek was het toch wat minder dan ik gewend ben van Carpenter. Echt een sfeerrijke film werd het daardoor niet.

De actiescènes doen vooral enorm gedateerd en daardoor lachwekkend aan. De dialogen zijn dan weer erg droog en zorgen voor een oprechte komische noot. 3*

avatar van Gettie
Ik vond de film eigenlijk helemaal lachwekkend maar bedroefend slecht en kan niet tippen aan andere actiefilms uit de jaren 80.

avatar van dutchtuga

Mr_White
Gettie schreef:

2* sterren voor de moeite

Het is dan ook geen echte actiefilm (meer een actie-komedie), en de special effects zijn juist goed voor die tijd, wat eigenlijk geldt voor alle oude John Carpenter films. Bovendien neemt de film zichzelf niet te serieus en dat is de voornaamste reden waarom de film zo geweldig is.

avatar van 606
Youri schreef:

en daar had je gelijk in zo geweldige mix van alles wat

4 sterren

avatar van Poeha
Gettie schreef:

2* sterren voor de moeite

Wat bedroevend is, is dat jij bedroevend met een "f" typt i.p.v. met een "v".

Special effects zijn voor die tijd behoorlijk tot goed te noemen.
Je moet alles wel in de juiste tijd zien.

avatar van danuz
Carpenters’ films blijven keer op keer erg fijn, maar reiken nooit echt de hemel in. Vermakelijk zijn ze eigenlijk allemaal. Ook Big Trouble straalt een bepaalde cultlook uit. Met de macho macho Kurt Russel die graag zijn spierballen toont, maar nooit te flauw is voor een grapje. Door zijn optreden is dit één van de weinige films waar ik echt moest gniffelen om de oneliners. De droogheid waarmee hij ze uitkraamt, de net niet serieuze toon.
Het al eerder gequote: Ok, you people! Sit tight, hold the fort and keep the home fires burning. And if we're not back by dawn... call the president.

Het verhaal zelf is vooral idioot, maar raakt nooit echt helemaal over de top, het had van mij nog net iets extremer gemogen. Het mystieke van China komt hier wel heel infantiel naar boven met de verschillende Hellen en mannen met bliksemschichten uit hun armen. Mystiek en enge verhalen voor kinderen, en infantiele ouderen.
Onder dat tweede wil ik mijzelf dan wel scharen. Bij een film als deze (en veel andere Carpenter films) voel ik me weer een klein kind, dat lekker gniffled van de flauwe grappen en de belachelijke acties.

avatar van adr
adr
een geweldige film,vooral voor die tijd,echt een feel good movie die je zeker gezien moet hebben.4.5 ster

Geweldige film. Pure jeugdsentiment voor mij. 4 sterren wat mij betreft. Zulke films worden niet veel meer gemaakt. Deze film deed me ook een beetje denken aan American Ninja.

Zijn er nog meer films van dit genre?

Dan kom je uit op films uit Azië. Dit soort werk: http://www.moviemeter.nl/film/2179

Pieruh7 schreef:
Zijn er nog meer films van dit genre?

Welk genre? Deze film is 10-genres-in-een.

avatar van Baklap
gewoon een lekkere niets aan de hand film feel good op en top.. een mooie 4 wat mij betreft

avatar van james_cameron
Als je de dubbel-disc dvd bezit, kijk dan vooral even naar de videoclip van de titelsong. Moet toch wel één van de meest foute (en dus hilarische) videoclips aller tijden zijn. Regisseur Carpenter als zanger!!!

Reinbo
Echt een popster uiterlijk heeft ie niet.

avatar van Apollinisch
Bij vlagen amusant maar als geheel bijzonder saai. Aangename nonsens wordt afgewisseld met doelloze dialogen en een overdaad aan gebrekkige pogingen tot spanning(?) en verhaalvertelling. Het ergste is dat de veel te lang durende film nooit ook maar enigszins grappig wordt.

Mjah.

Het hele Kurt Russell effect valt voor mij al in het water, kan die vent echt niet zien of ruiken. Waggelt als een hersenloze aap door het beeld en weet niks aan te vangen met de toch al zo verlopen oneliners.

Rest een verhaaltje over Chinese legendes die op een nogal Power Rangers achtige manier worden neergezet. De film had puntjes kunnen scoren met enkele leuke monsters, maar de mens die dat hoofd en enkele andere monsters gedesigned heeft zouden ze zo mogen ontslaan. Wat een armoede.

Verder slaagt Carpenter er ook niet in om een mooie actiescene op beeld te zetten. Met een stand-off van 40 Chinezen verwacht je wel wat, maar er kwam behoorlijk weinig. Behalve dan dat ze eerst op elkaar beginnen vuren. Beetje lame voor Chinezen met een hoop zwaarden, stokken en dolken.

De decors naar het einde toe waren best geinig en het is een vlot filmpje, maar het balanceert te vaak op de rand tussen fout en gewoonweg slecht.

Denk dat Carpenter er eigenlijk beter wat echte Chinezen had bijgehaald om de fight choreography te verzorgen. Zo zit er naar het eind toe een gevecht waar de 2 vechters constant in de lucht zweven. Daar is serieus wat timing en editing voor nodig om dat een beetje degelijk in beeld te brengen. Dit was gewoon irritant en fake.

Carpenter is een man die veel probeert, maar eigenlijk vind ik hem enkel goed in de wat stijlvollere, kalmere suspense films. Wil ik dit soort nonsens zien kijk ik gewoon wel een Chinese film. Zijn er veel meer van, zitten nooit Kurt Russells in en zijn op elk vlak beter uitgewerkt.

Onderhond schreef:

Tja, het ontbrak de mens aan de digitale trukendoos in die tijd. Was toen behoorlijk maf en spectatculair. Was op vele valken zijn tijd zo veer vooruit dat het toen flopte en nu als "niet uit de verf komend beschouwd wordt". Blijft een unieke en erg leuke film at mij betreft.

Maar 1,5 voor een film met Kurt Russell zie ik als een compliment.