Big Trouble in Little China (1986)

Actie / Fantasy

geregisseerd door John Carpenter
met Kurt Russell, Kim Cattrall en Dennis Dun

Jack Burton (Russell) is een stoere vrachtwagenchauffeur, die zijn vriend Wang (Dun) helpt om diens vriendin terug te vinden. Hij komt terecht in Chinatown, maar tot zijn grote verbazing gebeuren daar enkele vreemde dingen. Hij en Wang moeten zich een weg banen door bovennatuurlijke krijgers om Lo Pan te verslaan, die Wangs vriendin wil offeren om zo zijn sterfelijkheid terug te krijgen.

herder
Als kind was ik gek op deze film. Heb deze film wel meer dan 5 keer gezien denk ik (1 keer in het Frans zelfs).

Dit was in de jaren 80 meen ik best een hit. Het verhaal is best leuk en buiten de actie zit er ook redelijk wat humor in. Deze film is een soort van Indiana Jones film maar dan in Chinatown. De cast deed het ook best leuk en dan vooral natuurlijk Kurt Russell. Kim Cattrall was natuurlijk de schoonheid in de film. De beelden van Chinatown zagen er overigens best fraai uit.

Reinbo
Was een enorme flop in de jaren 80. Film was zijn tijd (te) ver vooruit. Hele Azie hype kwam pas 6 jaar later......

Draait 6 april in het nieuwe EYE film instituut, in het kader van Cinema Egzotik.

Reinbo
Samen met The Thing. Dat is misschien wel een ritje Amsterdam waard....

avatar van Artkramer
1 punt voor de muziek

domkey
Film was zijn tijd (te) ver vooruit! lol........... ..

avatar van Spetie
” Everybody relax, I'm here.”

Een geweldig leuke film van Carpenter, waarin Kurt Russell misschien wel de leukste rol van zijn leven neerzet.

Hij speelt Jack Burton een quasi stoere vrachtwagenchauffeur, die hij met een hoop zelfhumor en veel stunteligheid neerzet. Ik heb in ieder geval erg moeten lachen om hem en niet alleen om hem. Carpenter weet hier diverse genre’s op een erg goede manier met elkaar te vermengen, waardoor er een soort van bovennatuurlijke avonturenfilm ontstaat, die vol zit met actie en humor. Vooral dat laatste is volop aanwezig, want de gehele speelduur zit ik hier met een grote glimlach naar te kijken. Dit is ook zo’n film die geen seconde verveelt.

Je moet dit zeker niet kijken voor een goed verhaal, want het verhaal slaat helemaal nergens op. De effecten zijn ook niet altijd even goed, maar op een bepaalde manier heeft Big Trouble in Little China een soort van onweerstaanbare uitstraling. Het is fun met een hoofdletter F, met leuke actie, veel humor, grappige quotes en oneliners en een cast die er duidelijk veel plezier in heeft. Daarnaast weet Carpenter precies de juiste balans te vinden, en daarnaast zorgt hij voor veel creativiteit en originele vondsten.

Big Trouble in Little China is een film, die mij altijd weer vrolijk maakt. Heerlijk dat er af en toe zulke onzinnige films gemaakt worden.

avatar van Poeha
Uit een tijd waarin het heerlijk was om met films op te groeien. Vooral van dit soort films. Midden in het Indiana Jones en Back to the Future tijdperk.

Nog steeds vind ik dit één van de allerleukste films uit de 80's.

Geweldige film.
Vaak... heel vaak gekeken. ( en gelachen )
Kurt de SUPER ANTI HELD.

avatar van Gang_Star
Ondanks de gedateerdheid nog altijd zeer vermakelijk. Ondertussen aangekomen bij herziening nummer 3 als ik me niet vergis, en nog altijd verliest de film zijn kracht niet. Kurt Russel speelt een prima rol, dan weer serieus, dan weer hopeloos lachwekkend, hij wisselt het moeiteloos af. De film heeft het niet van het originele sterke verhaal (want het verhaal is eigenlijk niet serieus te nemen) maar juist wel van de geslaagde mix van actie en humor.

avatar van Starmaster501
Erg vermakelijke film, lekker ouderwets. Lijkt alsof Kurt Russel zich in die film bevind en het dan allemaal niet zo serieus neemt, hij heeft de rol hoe dan ook geweldig gedaan! Erg vermakelijk.

avatar van frolunda
Blijft geweldig en lijkt elke keer als ik hem kijk weer beter te worden.....of leuker.Heerlijke avonturenfilm zoals alleen John Carpenter hem kan maken,al helpt de (hilarische) rol van Kurt Russel ook wel heel erg mee.

avatar van baspls
de Sreenplay van deze film is geschreven door David Jonas die ook samen met Roy Disney en Ron Miller het script van The Black Cauldron (1985) schreef. ik denk dat ik deze binnenkort ook maar eens ga kijken.

Dit klopt niet.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Een production illustrator is inderdaad iets anders dan een scenarist (scriptschrijver). Hij maakt de storyboards.

Zinema schreef:

In Animatie valt dat onder script.

Wouter schreef:

Dit klopt niet.

David Jonas - IMDb

David Jonas - IMDb

Precies. Klopt dus niet.

baspls schreef:

In Animatie valt dat onder script.

Het is toch echt wat anders dan scenarioschrijven, alhoewel het bij animatie er vast invloed op heeft.

Maar dit is geen animatiefilm...

Wouter schreef:

Maar dit is geen animatiefilm...

Het komt er in ieder geval wel op neer dat David Jonas aan beide films gewerkt heeft. Uit mijn hoofd dacht ik dat dat het script was. maar storyboard zo ook goed kunnen, de prachtige aftiteling van The Black Cauldron is door David Jonas getekend. The Black Cauldron - End Ti...

Dit is een wat dubbele film.
Als je hem nu voor het eerst ziet en hem vergelijkt met huidige films genre Actie/Fantasy zal je zeggen "wat een miserabele film is me dat". De transities tussen verschillende situaties zijn zo gemakkelijk opgelost. Het heeft alles om het een slechte film te vinden.

Maar toch, vooral als je het vergelijkt met films uit dezelfde periode vind ik dat die daar wel mooi uitkomt. Dikwijls werden films in de jaren '80 als Actie, Fantasy of Avonturenfilm beschouwd en worden ze nu eerder als een soort Komedie gezien. Dat is bij deze niet anders.
Een prachtig plot moet je hier niet verwachten, maar ondanks dat is deze prent toch verrassend vermakelijk.

avatar van Halcyon
Pantoffelheld Kurt Russell in een smeltkroes van genres waarin humor en spektakel de boventoon voeren. Helaas is de film minder komisch en spectaculair dan weleer. Niet dat hij daardoor achterhaald is, want dit soort cult/pulp valt gewoon niet over te doen met hedendaagse middelen (tenzij je naar Japanse extremiteiten op zoek bent). Maar de opzettelijke warboel heeft voor mij niet meer de charme die hij jaren geleden wel had, ondanks de typische eighties vibe. Ik prefereer de Carpenter die zijn publiek de stuipen op het lijf jaagt. Even lukte dat hier ook, met Lo Pan. Wat een griezel: een beeld dat voor eeuwig op mijn netvlies gebrand staat.

avatar van frolunda
Gisteren weer eens gekeken en ik moet zeggen leuker wordt het niet.Heel de sfeer van de film is geweldig en Kurt Russel is een genot om naar te kijken (inclusief simpele maar briljante one liners).Wel jammer van sommige belachelijke monsters,zonder dat wacht oog en die yeti had ik er nog een halfje bijgedaan.

avatar van PSV.
Verstand op 0 en gaan!
Vermakelijk filmpje , genoten van de droge humor van Kurt

Aardige film, leuke humor. Verstand op 0 inderdaad, meer is het dan ook niet...

avatar van Lord Flashheart
Mindere Carpenter.

Deze film heb ik vroeger nooit gezien, dus van enig jeugdsentiment is geen sprake. Dat gezegd hebbende viel het me vooral tegen. Big Trouble in Little China is een rommelig avonturen filmpje, met hier en daar leuke actie, hier en daar enige spanning en hier en daar wat humor. Helaas wil de film nooit evenwichtig worden, waardoor je als kijker niet wordt meegezogen in het verhaal.

Kurt Russell vond ik de grootste dissonant: wat een vreselijk over the top acterende acteur is die man. Werkelijk elke dialoog of oneliner voelde geforceerd aan. Vergelijk dat eens met een Schwarzenegger: die kon volgens velen niet acteren, maar zijn oneliners zijn klassiekers. Daarnaast is de actie niet indrukwekkend. De gevechten zijn meestal van Power Rangers niveau, terwijl er in de 80-ties ongelooflijk veel goede actiefilms zijn gemaakt.

Om dan toch nog een leuk, spannend verhaal te creëren lijkt bijna onmogelijk. Carpenter slaagt hier wonder boven wonder nog redelijk in. Sommige personages zijn best creepy (Lo Pan), terwijl andere lekker belachelijk zijn, zoals die monstertjes en de exploderende eindbaas. Die laatse scene is terecht een klassieker geworden.

Zo scoort de film uiteindelijk een krappe voldoende, maar ik geef absoluut de voorkeur aan Carpenter's horror werk. 3***

avatar van HK Senator
Onlangs weer gezien. Hij komt toch niet boven "enigsinds vermakelijk" uit. Ik ben vrees ik één van de weinigen die vinden dat Carpenter slechts twee goede films heeft gemaakt. Halloween en The Thing.

avatar van de grunt
Bij vlagen flauw en futloos werkje van de meester

Carpenter kan zich beter niet op 'humor' concentreren.

Zwolle84
de grunt schreef:
Bij vlagen flauw en futloos werkje van de meester

Carpenter kan zich beter niet op 'humor' concentreren.

Mee eens, ook al kom ik onmogelijk tot een zesje. Ik kan sowieso weinig met bewust slecht gemaakte films, ik zie domweg geen humor in slappe oneliners, slechte special effects, houterig acteerwerk, enzovoorts.

Koude douche in m'n verder geweldige Carpenter-run. En dan heb ik The Ward nog voor de boeg...