Big Trouble in Little China (1986)

Actie / Fantasy

geregisseerd door John Carpenter
met Kurt Russell, Kim Cattrall en Dennis Dun

Jack Burton (Russell) is een stoere vrachtwagenchauffeur, die zijn vriend Wang (Dun) helpt om diens vriendin terug te vinden. Hij komt terecht in Chinatown, maar tot zijn grote verbazing gebeuren daar enkele vreemde dingen. Hij en Wang moeten zich een weg banen door bovennatuurlijke krijgers om Lo Pan te verslaan, die Wangs vriendin wil offeren om zo zijn sterfelijkheid terug te krijgen.

avatar van riesma
Wat erg dat ik deze nog nooit gezien had. Of het is zo lang geleden dat ik het vergeten ben.
Stoere en leuke film! Het heeft goede humor, waardoor je meteen al de film niet serieus neemt. De actiescènes zien er goed uit, de vechtpartijen zijn mooi gechoreografeerd. Echt een film die over 20 jaar nog leuk blijft.

domkey
Niveau'' The Golden Child''.
Zegt genoeg!

Reinbo
Mwah, daar stijgt het toch flink bovenuit. Miet voor niets is TGC vergeten en dit een cult klassieker.

avatar van Vascago
Heerlijk filmpje. Totale onzin en geweldig over the top, maar overduidelijk met ontzettend veel plezier gemaakt. En dat maakt het tot een genot om naar te kijken. Actie en special effects zijn van hoog nivo, de make-up en kostuums ook en de soundtrack klinkt ook erg lekker.
Erg cool filmpje dus.

avatar van lau12345
Heb hem al 2 of 3 x gezien blijft leuk haha.
Jaja 4 * van mij .

avatar van Paco Delavega
Geweldig jeugdsentiment en nu zelfs nog vermakelijk!:)

Dit is zo'n film die onverwachts toch vermakelijk is.
Deze film heb ik toendertijd zonder enige voorkennis en verwachting nog in de bioscoop gezien. Ik vond de film grandioos.

Vandaag in HD gekeken en zelfs nu nog steeds leuk om naar te kijken. Volgens mij toch best een kunst om een fim zo te produceren. Serieus met een komische inslag (of andersom) zonder dat het een hilarische komedie wordt. Naar mijn mening een geslaagde balans.

Ik vind de film zeker niet gedateerd.
Ik geef 4 sterretjes.

avatar van Lennert
'Okay. You people sit tight, hold the fort and keep the home fires burning. And if we're not back by dawn... call the president.'

Ik kan me prima voorstellen dat mensen mindere Kurt Russel fans zijn dan ik, maar de heerlijke zelfspot waarmee hij de rol van Jack Burton, de kneuzige anti-held wiens ego groter is dan zijn intelligentie, op zich neemt is fantastisch. De cast bestaande uit drie Westerse acteurs en een hele lading Chinezen geniet met volle teugen in dit compleet absurde actie/kung fu/fantasy/komedie product en zorgt zo voor een ervaring die voor mij goed te vergelijken valt met de talloze kung fu films die China rijk is. Goed, de choreografie en de regie is voor de vechtscenes iets minder sterk dan bijvoorbeeld een Chinese Ghoststory, maar dat is slechts een klein puntje van kritiek.

Het verhaal is stompzinnig, de special effects zijn oh zo kitscherig, de humor is zeer flauw en iedere acteur geeft een overdramatische performance dat William Shatner zich ervoor zou schamen. Dit alles maakt het geheel alleen maar leuker, want de film is geen moment saai en kent in de vorm van de scene waar Jack Burton Lo Pan doodgooit met zijn mes na een over-en-weer gooispelletje een terechte sterfscene klassieker in de cinemawereld.

Big Trouble In Little China is in al zijn slechtheid ware kunst te noemen.

avatar van DragQueen
Vermakelijke film, met een mix van kung fu, fantasy, en komedie. die overigens best goed uit de verf komt. de film is erg leuk, en bevat veel prima actie. russel zit gegoten in zijn rol. 3 sterren.

dominion
Echt geweldig.
Deze film blijft een klassieker.
Het acteerwerk van Chuck Russel is heel goed in deze film en het verhaal is ook top.
De film zit ook nog vol met actie.
Dit is echt een leuke film om met de hele familie of je vrienden te kijken.

avatar van adr
adr
Deze film is en blijft goed,
Vooral de sfeer in de film vind geweldig.
van vcc tot blray,echt een jeugdsentiment dus.
daarom 5 sterren

Deze film werd toen zwaar ondergewaardeerd zoals wel meer van John Carpenter. Het heeft nooit de bekendheid gekregen die hij verdiende. Als hij door Steven Spielberg gemaakt zou zijn was het een succes van jewelste geweest. Want het is een avonturenfilm a la Spielberg maar dan veel beter als wat hij rond die tijd zelf in elkaar flanste. Films als Goonies en zo. Vreselijk.
En dat werden allemaal kaskrakers. Ik weet nog dat ik dat totaal niet kon uitstaan. Dus zet ik dat hier even recht. Toen kon dat ook nog niet via internet. Een goede film krijgt tegenwoordig veel meer kans omdat er ook via een medium als internet meer ruchtbaarheid aan wordt gegeven. Omdat personen via deze weg goede films kunnen aanprijzen. Of afkraken natuurlijk. Maar wie dit leest. Ga hem zien!!!!!

Goonies is geregisseerd Richard Donner zie ik net. Maar geschreven door Speelberg. Dat was genoeg in die tijd. Als zijn naam er maar aan verbonden was, was het zogenaamd goed.

avatar van stalinorgel
Met een nog jonge en erg appetijtelijke Kim Cattrall!
voor zowel Russell als Cattrall één van de meeste vermakelijk films uit hun filmografie.

James Hong's personage David Lo Pan is een geweldige vondst en de acteur kan zich ook volledig uitleven.

De film pretendeert ook niet veel. What you see is what you get. En juist daarom verloopt hij zo soepeltjes. De bevrijdings- en ontsnappingsacties in de film hebben haast eenzelfde lineair gevoel als de Arcade games destijds en daardoor voelt deze film heel eighties verantwoord en blijft fier overeind als tijdsicoon.

Reinbo
Net weer eens gekeken. Blijft meesterlijke film. Vlot, origineel en humorvol. Icoon van de jaren 80.

avatar van HarmJanStegenga
''First time you ever plugged somebody? - Of course not"

Leukste rol die ik tot nu toe van Kurt Russell zag. Heerlijk lomp, stoer, grappig; verrassend goed. Heb voor de rest bijzonder genoten van deze Big Trouble in Little China. Geweldig vermaak dit.

Kwam er al snel achter dat ik hier ''vroeger'' al eens wat van had gezien - dat gevecht in die steeg kwam me direct weer bekend voor. Wat valt hier voor de rest over te zeggen? Carpenter gooit verschillende genres (fantasie, komedie, avontuur, etc.) in z'n blender en het eindresultaat klopt gewoon.

Lo Pan is een memorabel personage, de twee vrouwen zijn schitterend, Russell en Dun zijn een leuk duo, de film barst van de memorabele quotes en is een grappige, uiterst vermakelijke achtbaanrit waar de ene vondst / scéne nog leuker dan de ander is; die spin die ineens zo'n figuur opvreet bijv. Geweldig.

De effecten passen prima in het totaalplaatje, de film is mooi geschoten en kent een sterke, duidelijk aanwezige score. Leuk, érg vlot gemaakt tussendoortje van Carpenter. Dikke voldoende dus ook.

avatar van freddy80016
een perfecte B-Film en het was zo ook bedoeld,verstand op 0 zetten en zich laten vermaken enough said!!!...4 stars

avatar van Minotaures
Lekker raar vermaak.

Carpenter heeft een rijkvolle fantasy waar die van alles en nog wat hier uitprobeert. Lekker fout en bizar, maar een klassieker.

Een fantasievolle verhaal met een aardig tempo waarin zwarte Chinese magie en vechtkunsten erbij horen. Wang en Jack vormen een grappig duo, met genoeg andere 'kleurvolle' personages. Ook de badguys waren lekker fout in hun aanwezigheid. Geen uiterst geweldige effecten en de soundtrack heeft een lekker 80's deuntje.

Mijn 2de positieve Carpenter film.

erik1677
Vroeger natuurlijk al een paar keer gezien, maar van de week toch nog maar weer eens gekeken.
En het blijft een hoogst vermakelijke film.
Donders veel humor en actie.
En de fantasy gedeelte zijn van een hoog niveau.
Alles is prachtig in beeld gebracht.
Kurt Russel in topvorm.
Wat wil je nog meer.

avatar van Filmkriebel
Grotere onzin kun je je echt niet voorstellen. Meer komedie ook dan een echte avonturenfilm. Jack Burton is Indiana Jones niet. Hij is de klungel waarmee alles verkeerd loopt, met een Fu Manchu (inspiratie voor Lo Pan) T-shirtje en een stoere look maar daar houdt het ook op. De ware helden zijn zijn Chinese vriendjes. Verhaaltje gaat over mythologische fantasy onder Chinatown. Heel wat flauwe fun en slechte special effects (muppet monstertjes)... zeker mijn favoriete film niet uit die periode, maar hé, flashy en eighties is het wel op en top.

avatar van Vinokourov
Wow, deze film scoort hoog op de bullshitmeter. Kurt Russell gedraagt zich als een volslagen idioot en bevecht met zijn chinese homies andere chinezen in een doldriest avontuur. Daarbij vraag ik me oprecht af hoe het mogelijk is dat Kim Cattrall een acteercarrière kan hebben. Mên, wat was zij dramatisch kut zeg. Maar goed nu ben ik wel heel negatief en uiteindelijk kan er bij deze film een voldoende van af, ook al is daar de so bad it's good-factor nogal debet aan .

Vinokourov schreef:
Daarbij vraag ik me oprecht hoe het mogelijk is dat Kim Cattrall een acteercarrière kan hebben.

'Because she has green eyes....'

avatar van Filmkriebel
Of de benen spreiden voor producers

avatar van rep_robert
Bij de herziening toch een lichte tegenvaller, mede dankzij de uberslechte choreografie bij de gevechten soms(deel Onderhond zijn mening) en een Kurt Russel die toch fake overkomt met zijn one liners continu. Als Snake Plissken kan ik het wel hebben, maar hij verandert hier toch wel in een karaktituur van zichzelf. Blegh.

Qua onzinfactor, decors en muziek scoort de film nog wel voldoende, alleen richting het einde begint het wel erg langdradig te worden. Ben overigens ook niet geheel tevreden over het einde, het ging uiteindelijk allemaal wel erg makkelijk.

Reinbo
Duh, jack Burton is een karikatuur, die fake one liners zijn exact de bedoeling. Dus dat het wel erg makkelijk ging, lijkt me logisch, de film is een grote spoof.

Hoe droogkomisch en onzinnig wl je het hebben, eerdat je dat doorhebt. En de choreografie was voor die tijd briljant en expres een beetje knullig.

Reinbo schreef:
En de choreografie was voor die tijd briljant en expres een beetje knullig.

Ook toen al was de choreografie gewoon brak.

Reinbo
Die eind scene wel natuurlijk (en zo bedoed) maar dat grote gevecht tussen die twee gangs in het begin was erg spektakulair voor die tijd. En ik kan het wetrn, ik was erbij.

sweinsteiger
Dit is echt een van de slechtste films allertijden...

Reinbo
Weer iemand die het niet begrepen heeft....