Big Trouble in Little China (1986)

Actie / Fantasy

geregisseerd door John Carpenter
met Kurt Russell, Kim Cattrall en Dennis Dun

Jack Burton (Russell) is een stoere vrachtwagenchauffeur, die zijn vriend Wang (Dun) helpt om diens vriendin terug te vinden. Hij komt terecht in Chinatown, maar tot zijn grote verbazing gebeuren daar enkele vreemde dingen. Hij en Wang moeten zich een weg banen door bovennatuurlijke krijgers om Lo Pan te verslaan, die Wangs vriendin wil offeren om zo zijn sterfelijkheid terug te krijgen.

Mij iets te absurd in bizar. Bij vlagen erg vermakelijke onzin, dat wel.

avatar van sinterklaas
Heerlijke film, Had hem gezien in zomer 2004. Ik herinner me nog dat ie erg goed was. Ik vond hem ook vaak erg spannend en er zit nog wat oude Chinese legendes tussen. Ik dacht eerst aan een simpel actie B-filmpje maar dat was dus niet zo, hij was gewoon bejubeld met die legendes. Russell speelde geweldig.

echt een topper

avatar van maxcomthrilla
Redelijke film,

Hij kijkt in ieder geval lekker weg. Qua muziek was het toch wat minder dan ik gewend ben van Carpenter. Echt een sfeerrijke film werd het daardoor niet.

De actiescènes doen vooral enorm gedateerd en daardoor lachwekkend aan. De dialogen zijn dan weer erg droog en zorgen voor een oprechte komische noot. 3*

Mjah.

Het hele Kurt Russell effect valt voor mij al in het water, kan die vent echt niet zien of ruiken. Waggelt als een hersenloze aap door het beeld en weet niks aan te vangen met de toch al zo verlopen oneliners.

Rest een verhaaltje over Chinese legendes die op een nogal Power Rangers achtige manier worden neergezet. De film had puntjes kunnen scoren met enkele leuke monsters, maar de mens die dat hoofd en enkele andere monsters gedesigned heeft zouden ze zo mogen ontslaan. Wat een armoede.

Verder slaagt Carpenter er ook niet in om een mooie actiescene op beeld te zetten. Met een stand-off van 40 Chinezen verwacht je wel wat, maar er kwam behoorlijk weinig. Behalve dan dat ze eerst op elkaar beginnen vuren. Beetje lame voor Chinezen met een hoop zwaarden, stokken en dolken.

De decors naar het einde toe waren best geinig en het is een vlot filmpje, maar het balanceert te vaak op de rand tussen fout en gewoonweg slecht.

Denk dat Carpenter er eigenlijk beter wat echte Chinezen had bijgehaald om de fight choreography te verzorgen. Zo zit er naar het eind toe een gevecht waar de 2 vechters constant in de lucht zweven. Daar is serieus wat timing en editing voor nodig om dat een beetje degelijk in beeld te brengen. Dit was gewoon irritant en fake.

Carpenter is een man die veel probeert, maar eigenlijk vind ik hem enkel goed in de wat stijlvollere, kalmere suspense films. Wil ik dit soort nonsens zien kijk ik gewoon wel een Chinese film. Zijn er veel meer van, zitten nooit Kurt Russells in en zijn op elk vlak beter uitgewerkt.

avatar van DVD-T
90 minuten lang heb ik met een lach op m'n gezicht naar Big Trouble zitten kijken.

Het Carpenter/Russel duo is weer lekker op dreef met een heerlijke funride.Nergens wordt het echt saai vind ik.Het blijft constant entertainen.Mooie set desing, voor die tijd goede make-up en redelijke special effects.Helaas komen niet alle momenten even lekker over en is de humor het soms net niet.Acteer werk is degelijk, het verhaal wordt lekker vlot verteld, maar is nooit echt hoogstaand.Gewoon een hele leuke film waar ik nog wel wat avonden plezier aan ga beleven.

avatar van riesma
Wat erg dat ik deze nog nooit gezien had. Of het is zo lang geleden dat ik het vergeten ben.
Stoere en leuke film! Het heeft goede humor, waardoor je meteen al de film niet serieus neemt. De actiescènes zien er goed uit, de vechtpartijen zijn mooi gechoreografeerd. Echt een film die over 20 jaar nog leuk blijft.

avatar van Vascago
Heerlijk filmpje. Totale onzin en geweldig over the top, maar overduidelijk met ontzettend veel plezier gemaakt. En dat maakt het tot een genot om naar te kijken. Actie en special effects zijn van hoog nivo, de make-up en kostuums ook en de soundtrack klinkt ook erg lekker.
Erg cool filmpje dus.

Dit is zo'n film die onverwachts toch vermakelijk is.
Deze film heb ik toendertijd zonder enige voorkennis en verwachting nog in de bioscoop gezien. Ik vond de film grandioos.

Vandaag in HD gekeken en zelfs nu nog steeds leuk om naar te kijken. Volgens mij toch best een kunst om een fim zo te produceren. Serieus met een komische inslag (of andersom) zonder dat het een hilarische komedie wordt. Naar mijn mening een geslaagde balans.

Ik vind de film zeker niet gedateerd.
Ik geef 4 sterretjes.

avatar van Lennert
'Okay. You people sit tight, hold the fort and keep the home fires burning. And if we're not back by dawn... call the president.'

Ik kan me prima voorstellen dat mensen mindere Kurt Russel fans zijn dan ik, maar de heerlijke zelfspot waarmee hij de rol van Jack Burton, de kneuzige anti-held wiens ego groter is dan zijn intelligentie, op zich neemt is fantastisch. De cast bestaande uit drie Westerse acteurs en een hele lading Chinezen geniet met volle teugen in dit compleet absurde actie/kung fu/fantasy/komedie product en zorgt zo voor een ervaring die voor mij goed te vergelijken valt met de talloze kung fu films die China rijk is. Goed, de choreografie en de regie is voor de vechtscenes iets minder sterk dan bijvoorbeeld een Chinese Ghoststory, maar dat is slechts een klein puntje van kritiek.

Het verhaal is stompzinnig, de special effects zijn oh zo kitscherig, de humor is zeer flauw en iedere acteur geeft een overdramatische performance dat William Shatner zich ervoor zou schamen. Dit alles maakt het geheel alleen maar leuker, want de film is geen moment saai en kent in de vorm van de scene waar Jack Burton Lo Pan doodgooit met zijn mes na een over-en-weer gooispelletje een terechte sterfscene klassieker in de cinemawereld.

Big Trouble In Little China is in al zijn slechtheid ware kunst te noemen.

avatar van HarmJanStegenga
''First time you ever plugged somebody? - Of course not"

Leukste rol die ik tot nu toe van Kurt Russell zag. Heerlijk lomp, stoer, grappig; verrassend goed. Heb voor de rest bijzonder genoten van deze Big Trouble in Little China. Geweldig vermaak dit.

Kwam er al snel achter dat ik hier ''vroeger'' al eens wat van had gezien - dat gevecht in die steeg kwam me direct weer bekend voor. Wat valt hier voor de rest over te zeggen? Carpenter gooit verschillende genres (fantasie, komedie, avontuur, etc.) in z'n blender en het eindresultaat klopt gewoon.

Lo Pan is een memorabel personage, de twee vrouwen zijn schitterend, Russell en Dun zijn een leuk duo, de film barst van de memorabele quotes en is een grappige, uiterst vermakelijke achtbaanrit waar de ene vondst / scéne nog leuker dan de ander is; die spin die ineens zo'n figuur opvreet bijv. Geweldig.

De effecten passen prima in het totaalplaatje, de film is mooi geschoten en kent een sterke, duidelijk aanwezige score. Leuk, érg vlot gemaakt tussendoortje van Carpenter. Dikke voldoende dus ook.

avatar van Minotaures
Lekker raar vermaak.

Carpenter heeft een rijkvolle fantasy waar die van alles en nog wat hier uitprobeert. Lekker fout en bizar, maar een klassieker.

Een fantasievolle verhaal met een aardig tempo waarin zwarte Chinese magie en vechtkunsten erbij horen. Wang en Jack vormen een grappig duo, met genoeg andere 'kleurvolle' personages. Ook de badguys waren lekker fout in hun aanwezigheid. Geen uiterst geweldige effecten en de soundtrack heeft een lekker 80's deuntje.

Mijn 2de positieve Carpenter film.

avatar van Filmkriebel
Grotere onzin kun je je echt niet voorstellen. Meer komedie ook dan een echte avonturenfilm. Jack Burton is Indiana Jones niet. Hij is de klungel waarmee alles verkeerd loopt, met een Fu Manchu (inspiratie voor Lo Pan) T-shirtje en een stoere look maar daar houdt het ook op. De ware helden zijn zijn Chinese vriendjes. Verhaaltje gaat over mythologische fantasy onder Chinatown. Heel wat flauwe fun en slechte special effects (muppet monstertjes)... zeker mijn favoriete film niet uit die periode, maar hé, flashy en eighties is het wel op en top.

avatar van Vinokourov
Wow, deze film scoort hoog op de bullshitmeter. Kurt Russell gedraagt zich als een volslagen idioot en bevecht met zijn chinese homies andere chinezen in een doldriest avontuur. Daarbij vraag ik me oprecht af hoe het mogelijk is dat Kim Cattrall een acteercarrière kan hebben. Mên, wat was zij dramatisch kut zeg. Maar goed nu ben ik wel heel negatief en uiteindelijk kan er bij deze film een voldoende van af, ook al is daar de so bad it's good-factor nogal debet aan .

avatar van rep_robert
Bij de herziening toch een lichte tegenvaller, mede dankzij de uberslechte choreografie bij de gevechten soms(deel Onderhond zijn mening) en een Kurt Russel die toch fake overkomt met zijn one liners continu. Als Snake Plissken kan ik het wel hebben, maar hij verandert hier toch wel in een karaktituur van zichzelf. Blegh.

Qua onzinfactor, decors en muziek scoort de film nog wel voldoende, alleen richting het einde begint het wel erg langdradig te worden. Ben overigens ook niet geheel tevreden over het einde, het ging uiteindelijk allemaal wel erg makkelijk.

Dit was in de jaren 80 meen ik best een hit. Het verhaal is best leuk en buiten de actie zit er ook redelijk wat humor in. Deze film is een soort van Indiana Jones film maar dan in Chinatown. De cast deed het ook best leuk en dan vooral natuurlijk Kurt Russell. Kim Cattrall was natuurlijk de schoonheid in de film. De beelden van Chinatown zagen er overigens best fraai uit.

avatar van Spetie
” Everybody relax, I'm here.”

Een geweldig leuke film van Carpenter, waarin Kurt Russell misschien wel de leukste rol van zijn leven neerzet.

Hij speelt Jack Burton een quasi stoere vrachtwagenchauffeur, die hij met een hoop zelfhumor en veel stunteligheid neerzet. Ik heb in ieder geval erg moeten lachen om hem en niet alleen om hem. Carpenter weet hier diverse genre’s op een erg goede manier met elkaar te vermengen, waardoor er een soort van bovennatuurlijke avonturenfilm ontstaat, die vol zit met actie en humor. Vooral dat laatste is volop aanwezig, want de gehele speelduur zit ik hier met een grote glimlach naar te kijken. Dit is ook zo’n film die geen seconde verveelt.

Je moet dit zeker niet kijken voor een goed verhaal, want het verhaal slaat helemaal nergens op. De effecten zijn ook niet altijd even goed, maar op een bepaalde manier heeft Big Trouble in Little China een soort van onweerstaanbare uitstraling. Het is fun met een hoofdletter F, met leuke actie, veel humor, grappige quotes en oneliners en een cast die er duidelijk veel plezier in heeft. Daarnaast weet Carpenter precies de juiste balans te vinden, en daarnaast zorgt hij voor veel creativiteit en originele vondsten.

Big Trouble in Little China is een film, die mij altijd weer vrolijk maakt. Heerlijk dat er af en toe zulke onzinnige films gemaakt worden.

avatar van Gang_Star
Ondanks de gedateerdheid nog altijd zeer vermakelijk. Ondertussen aangekomen bij herziening nummer 3 als ik me niet vergis, en nog altijd verliest de film zijn kracht niet. Kurt Russel speelt een prima rol, dan weer serieus, dan weer hopeloos lachwekkend, hij wisselt het moeiteloos af. De film heeft het niet van het originele sterke verhaal (want het verhaal is eigenlijk niet serieus te nemen) maar juist wel van de geslaagde mix van actie en humor.

avatar van frolunda
Blijft geweldig en lijkt elke keer als ik hem kijk weer beter te worden.....of leuker.Heerlijke avonturenfilm zoals alleen John Carpenter hem kan maken,al helpt de (hilarische) rol van Kurt Russel ook wel heel erg mee.

avatar van Halcyon
Pantoffelheld Kurt Russell in een smeltkroes van genres waarin humor en spektakel de boventoon voeren. Helaas is de film minder komisch en spectaculair dan weleer. Niet dat hij daardoor achterhaald is, want dit soort cult/pulp valt gewoon niet over te doen met hedendaagse middelen (tenzij je naar Japanse extremiteiten op zoek bent). Maar de opzettelijke warboel heeft voor mij niet meer de charme die hij jaren geleden wel had, ondanks de typische eighties vibe. Ik prefereer de Carpenter die zijn publiek de stuipen op het lijf jaagt. Even lukte dat hier ook, met Lo Pan. Wat een griezel: een beeld dat voor eeuwig op mijn netvlies gebrand staat.

avatar van Lord Flashheart
Mindere Carpenter.

Deze film heb ik vroeger nooit gezien, dus van enig jeugdsentiment is geen sprake. Dat gezegd hebbende viel het me vooral tegen. Big Trouble in Little China is een rommelig avonturen filmpje, met hier en daar leuke actie, hier en daar enige spanning en hier en daar wat humor. Helaas wil de film nooit evenwichtig worden, waardoor je als kijker niet wordt meegezogen in het verhaal.

Kurt Russell vond ik de grootste dissonant: wat een vreselijk over the top acterende acteur is die man. Werkelijk elke dialoog of oneliner voelde geforceerd aan. Vergelijk dat eens met een Schwarzenegger: die kon volgens velen niet acteren, maar zijn oneliners zijn klassiekers. Daarnaast is de actie niet indrukwekkend. De gevechten zijn meestal van Power Rangers niveau, terwijl er in de 80-ties ongelooflijk veel goede actiefilms zijn gemaakt.

Om dan toch nog een leuk, spannend verhaal te creëren lijkt bijna onmogelijk. Carpenter slaagt hier wonder boven wonder nog redelijk in. Sommige personages zijn best creepy (Lo Pan), terwijl andere lekker belachelijk zijn, zoals die monstertjes en de exploderende eindbaas. Die laatse scene is terecht een klassieker geworden.

Zo scoort de film uiteindelijk een krappe voldoende, maar ik geef absoluut de voorkeur aan Carpenter's horror werk. 3***

avatar van baspls
" Like I told my last wife, I says, "Honey, I never drive faster than I can see. Besides that, it's all in the reflexes.""

Geniale cult-classic van filmsmakende-genius John Carpenter. Al erg lang van plan deze film te kijken maar nu is het er dan van gekomen. Tot mijn vreugde een blue-ray in 1080p gevonden. Geloof me het is het waard, 80s films zien er geweldig uit in hoge kwaliteit.

Kurt Russel is Jack Burton. Hij weet voor de nodige humor te zorgen en speelt prima. Hij word vergezeld door een hoop Aziatische acteurs die de nodige martial arts beheersen en niet te vergeten Kim Cattrall. Het acteerwerk is niet van Shakespeareaanse kwaliteit maar voor een comedy/actie hoeft dat ook niet, voor een comedy film doet iedereen het zeer goed en is ook daadwerkelijk grappig.

Big Trouble in Little China gaat over vrachtwagenchauffeur Jack Burton die zijn vriend uit Chinatown help om diens verloofde uit de handen van een stel bendeleden te krijgen. Als ze in Chinatown aankomen blijkt het om iets meer als rivaliserende bende's te gaan. Een stel bovennatuurlijke krijgers terroriseren de buurt en de kwaadaardige geest Lo Pan zoekt een meisje met groene ogen om zijn vloek te verbreken.

Het verhaal is oorspronkelijk geschreven als western maar Carpenter vond het een beter idee om het in de huidige tijd te laten afspelen. De oorspronkelijke schrijvers hadden een ruzie met de filmstudio en een nieuwe schrijver herschreef de hele film. Uiteindelijk heeft Carpenter zelf het script ook nog aangepast om budgettaire en filmtechnische redenen. Uiteindelijk ging alle credit naar de oorspronkelijke schrijvers, dat kwam door de Writer's Guild. Dat was een van de redenen dat Carpenter hierna lange tijd niet meer met Hollywood heeft samengewerkt, bovendien had hij een hekel aan de bemoeizuchtige filmstudio's. Hij is immers een geboren independent filmmaker.

Het verhaal van de film is simpel maar erg sterk. De film bevat de nodige (geslaagde) humor en geweldige martial arts actie. Het verhaal is de perfecte mix van western (qua plot), fantasy. actie en comedy.

Carpenter heeft de muziek voor Big Trouble in Little China zelf gecomponeerd en gemaakt. Ik ben dol op zijn muziek. Hier combineert hij jaren '80 synthpop, rock en traditionele Chinese muziek en het resultaat is geweldig. Sowieso ben ik een grote fan van het gebruik van synthesizer in soundtrack.

De effecten van de film zijn verzorgd door Richard Edlund die na George Lucas' ILM (bekend van o.a. Star Wars) voor zich zelf is begonnen. Eerder maakte hij Ghostbusters en daar doet deze film je ook erg aan denken, al vind ik de effecten hier veel beter gelukt. En dat is opmerkelijk want het budget dat Edlund hier had was erg klein, Carpenter zelf was niet helemaal tevreden over sommige effecten maar zelf vind ik het geweldig. Het is zo overduidelijk 80s en cheesy en tegelijkertijd niet eens zo gedateerd en goed uitgevoerd. Er komen soms ook horror-elementen van Carpenter naar voren; enge creaturen, wit wegdraaiende ogen, ontbindende lijken ect.

Al met al is Big Trouble in Little China een geweldige film. Regisseurs als Michael Bay kunnen nog echt wat leren van Carpenter. Dit is een van de meest vermakelijke films die ik in lange tijd heb gezien. De ideale combinatie van humor, effecten, martial arts, 80s synthpop en actie geeft een onvergetelijke filmervaring.

Aanrader.

avatar van Richard_Voorhees
Heerlijk over-the-top en duidelijk met plezier gemaakte film. Carpenter slaagt er wederom in om met een beperkt budget een leuke en originele film te maken.
Hij heeft Chinese mythologie goed weten te gebruiken om eens flink uit te pakken met een aantal monsters, een persoon die door muren kan zweven en een tovenaar die me sterk deed denken aan Raiden uit de Mortal Kombat games.
Ik kan al die gekkigheid met een flinke hoeveelheid oneliners van Russell wel waarderen.
Ik ben een liefhebber van Carpenter's stijl van film maken en ook deze ging er weer in als zoete koek.

avatar van Metalfist
You know what ol' Jack Burton always says at a time like this?

In totaal zou John Carpenter 5 keer met Kurt Russel samenwerken en de twee films die ik uit die samenwerking al had gezien (Escape from New York & Escape from LA) behoren tot zijn beste werk. Van de drie andere films (Elvis, The Thing en deze Big Trouble in Little China) was deze de film die het hoogste op de verlanglijst stond. Niet echt een idee wat ik er van moest verwachten, vanwege de gelijkenis qua titel stelde ik me hier altijd een Showdown in Little Tokyo bij voor, en eigenlijk toch wel serieus mee geamuseerd.

Met Showdown in Little Tokyo heeft dit natuurlijk niets te maken aangezien het echt twee compleet verschillende films zijn. Soit, Carpenter vliegt er direct in met de introductie van Egg Shen en het bestaan van magie en stopt pas wanneer de aftiteling over het scherm loopt. Daartussenin zit een heerlijke chaos van Chinese legendes, een aantal absurde figuren (hoe moet je anders de vliegende wachter met meer dan 10 ogen waarmee Lo Pan alles ziet omschrijven) en vooral veel actie. Niet alles loopt even vlot weliswaar, de choreografie van de massascènes had net iets beter gemogen alsook het vliegende gevecht tussen Wang Chi en die kerel met zijn lang haar, maar voor de rest is dit een erg leuke mengeling geworden van Westerse en Chinese elementen. Het plezier waarmee dit alles op het scherm wordt getoverd verhult de gaten in het verhaal en zorgt ervoor dat Big Trouble in Little China een erg genietbare film wordt.

Iets wat vooral ook te wijten is aan Kurt Russel. Altijd wel een fan geweest van de man, hoewel het een tijdje op een laag pitje heeft gestaan, en in combinatie met Carpenter wordt het altijd wel een memorabel figuur. Hier dus niet anders en Russel mag de ene na de andere one-liner op het publiek loslaten. Hij wordt bijgestaan door Kim Cattrall, zowat de 'beste' actrice denk ik uit heel die Sex and the City hoop, en die kan er mee door. Hier en daar nogal overdreven als ik eerlijk moet zijn. James Hong speelt nog een toffe bad-guy en Dennis Dun is een leuke side-kick voor Russel. Hoewel het eigenlijk andersom is als je nagaat wie er de meeste slachtoffers maakt. Dan komt Russel wel serieus te kort, al is hij verantwoordelijk voor de dood van Lo Pan natuurlijk.

Soundtrack is wederom verzorgd, zoals altijd eigenlijk bij Carpenter, maar het memorabele uit Halloween heeft hij naar mijn gevoel toch nooit meer bereikt. Dat neemt echter niet weg dat Big Trouble in Little China een heerlijke film is geworden. Heb Christine nog op DVD liggen, ik denk dat dat de volgende Carpenter in rij zal worden.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Leuke film die speelt met conventies en genres.

Kurt Russell steelt toch wel de show als trucker die geen idee heeft waar hij in is belandt, voortdurend vraagt what the hell is going on, en op momenten supreme eigenlijk een bijrol heeft. Het is misschien flauw maar het werkt.

Het belachelijke plot, de ook nogal belachelijke monsters, Chinese magie, de cheesy one-liners, en de vele gevechten, dit alles met flinke vaart verteld zonder al te veel inkak-momenten en moeilijk-doenerij, maken dit tot een meer dan plezierige film, met recht een cult-classic.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Waar de eerdere films van John Carpenter vaak tamelijk rustig, stijlvol en strak waren, zijn latere films werden steeds gekker, met juist meer ruimte voor camp, actie en chaos. Eén van die eerste knotsgekke films op zijn CV is Big Trouble in Little China; een vlotte, kleurrijke en chaotische film, die qua genres werkelijk alle kanten opschiet. Slapstick, romantische komedie, martial arts, fantasy, avontuur en zelfs tintjes horror komen voorbij. Weinig films die zoveel genres aantikken als Big Trouble in Little China. De film is heerlijke bespottelijke pulp met toffe practical effects, geinige personages en een lekker snelle vertelstructuur. Veel humor komt voort uit de knulligheid en campy uitstraling, de gescripte humor is daarentegen echt hit or miss; soms is het hilarisch, maar sommige grappen vallen behoorlijk dood. Dat had soms wel een stuk scherper gekund. Dat deed Carpenter in They Live trouwens een stuk beter.

3,5 sterren.

Goeie film waarin een vrachtwagenchauffeur in Chinatown terecht komt waar een oorlog gaande is. Het verhaal begint wat rommelig en stelt uiteindelijk ook niet al te veel voor. Maar wel avontuurlijk gebracht met een mooie aankleding en ook de special effects kunnen er nog mee door. Verder genoeg actie, een hoop vermakelijke onzin, leuke one-liners en een leuke rol van Kurt Russel.

avatar van brabusRUS
Ik moest in het begin even wennen, maar het was uiteindelijk een zeer vermakelijk filmpje. De one-liners van Russell waren hilarisch. 30% van zijn tekst was voor mijn een gevoel een one-liner. Heerlijk simpel wegkijkertje.