Big Trouble in Little China (1986)

Actie / Fantasy

geregisseerd door John Carpenter
met Kurt Russell, Kim Cattrall en Dennis Dun

Jack Burton (Russell) is een stoere vrachtwagenchauffeur, die zijn vriend Wang (Dun) helpt om diens vriendin terug te vinden. Hij komt terecht in Chinatown, maar tot zijn grote verbazing gebeuren daar enkele vreemde dingen. Hij en Wang moeten zich een weg banen door bovennatuurlijke krijgers om Lo Pan te verslaan, die Wangs vriendin wil offeren om zo zijn sterfelijkheid terug te krijgen.

Zwolle84 schreef:
Ik kan sowieso weinig met bewust slecht gemaakte films, ik zie domweg geen humor in slappe oneliners, slechte special effects, houterig acteerwerk, enzovoorts.
Ik kan overal in mee, maar bewust slecht gemaakt gaat me wat ver.
Als je deze toch vergelijkt met Total Recall (heeft er wat van weg vind ik) , dan is die film een genot.

Carpenter had het bij de Escape from..'s moeten laten om die gouden formule in ere te houden..

avatar van jpg97
Ga hem binnenkort weer kijken ( voor de 25ste keer ofzo ).
Samen met Terminator 2; Totall Recal, Predator en de Back to the future series toch wel één van de pareltjes van de jaren 80/90.

Heerlijk flauwe humor, leuke personages en mystieke chinese mythologie gecombineerd met een flinke dosis aktie en avontuur.

avatar van baspls
" Like I told my last wife, I says, "Honey, I never drive faster than I can see. Besides that, it's all in the reflexes.""

Geniale cult-classic van filmsmakende-genius John Carpenter. Al erg lang van plan deze film te kijken maar nu is het er dan van gekomen. Tot mijn vreugde een blue-ray in 1080p gevonden. Geloof me het is het waard, 80s films zien er geweldig uit in hoge kwaliteit.

Kurt Russel is Jack Burton. Hij weet voor de nodige humor te zorgen en speelt prima. Hij word vergezeld door een hoop Aziatische acteurs die de nodige martial arts beheersen en niet te vergeten Kim Cattrall. Het acteerwerk is niet van Shakespeareaanse kwaliteit maar voor een comedy/actie hoeft dat ook niet, voor een comedy film doet iedereen het zeer goed en is ook daadwerkelijk grappig.

Big Trouble in Little China gaat over vrachtwagenchauffeur Jack Burton die zijn vriend uit Chinatown help om diens verloofde uit de handen van een stel bendeleden te krijgen. Als ze in Chinatown aankomen blijkt het om iets meer als rivaliserende bende's te gaan. Een stel bovennatuurlijke krijgers terroriseren de buurt en de kwaadaardige geest Lo Pan zoekt een meisje met groene ogen om zijn vloek te verbreken.

Het verhaal is oorspronkelijk geschreven als western maar Carpenter vond het een beter idee om het in de huidige tijd te laten afspelen. De oorspronkelijke schrijvers hadden een ruzie met de filmstudio en een nieuwe schrijver herschreef de hele film. Uiteindelijk heeft Carpenter zelf het script ook nog aangepast om budgettaire en filmtechnische redenen. Uiteindelijk ging alle credit naar de oorspronkelijke schrijvers, dat kwam door de Writer's Guild. Dat was een van de redenen dat Carpenter hierna lange tijd niet meer met Hollywood heeft samengewerkt, bovendien had hij een hekel aan de bemoeizuchtige filmstudio's. Hij is immers een geboren independent filmmaker.

Het verhaal van de film is simpel maar erg sterk. De film bevat de nodige (geslaagde) humor en geweldige martial arts actie. Het verhaal is de perfecte mix van western (qua plot), fantasy. actie en comedy.

Carpenter heeft de muziek voor Big Trouble in Little China zelf gecomponeerd en gemaakt. Ik ben dol op zijn muziek. Hier combineert hij jaren '80 synthpop, rock en traditionele Chinese muziek en het resultaat is geweldig. Sowieso ben ik een grote fan van het gebruik van synthesizer in soundtrack.

De effecten van de film zijn verzorgd door Richard Edlund die na George Lucas' ILM (bekend van o.a. Star Wars) voor zich zelf is begonnen. Eerder maakte hij Ghostbusters en daar doet deze film je ook erg aan denken, al vind ik de effecten hier veel beter gelukt. En dat is opmerkelijk want het budget dat Edlund hier had was erg klein, Carpenter zelf was niet helemaal tevreden over sommige effecten maar zelf vind ik het geweldig. Het is zo overduidelijk 80s en cheesy en tegelijkertijd niet eens zo gedateerd en goed uitgevoerd. Er komen soms ook horror-elementen van Carpenter naar voren; enge creaturen, wit wegdraaiende ogen, ontbindende lijken ect.

Al met al is Big Trouble in Little China een geweldige film. Regisseurs als Michael Bay kunnen nog echt wat leren van Carpenter. Dit is een van de meest vermakelijke films die ik in lange tijd heb gezien. De ideale combinatie van humor, effecten, martial arts, 80s synthpop en actie geeft een onvergetelijke filmervaring.

Aanrader.

HK Senator schreef:
Ik ben vrees ik één van de weinigen die vinden dat Carpenter slechts twee goede films heeft gemaakt. Halloween en The Thing.
They Live weleens gezien?

avatar van Jurado
Ik wil daar graag nog het sfeervolle The Fog,Christine en zeker In the mouth of madness aan toevoegen.

Jurado schreef:
Eens.
én respectievelijk zijn films uit 1976, 1979 en 1981. Een immens oevre.
Alleen een buiging volstaat.

avatar van HK Senator
de grunt schreef:
They Live weleens gezien?
Ja, gezien. Helemaal waardeloos! Sorry.

geweldige film met humor en goede effecten echt leuke film.
en volgens mij worden er echt wel een paar goede film van john carpenter vergeten hoor.
waaronder.
Assault on Precinct 13 (1976)
Halloween (1978)
Elvis (1979)
Fog, The (1980)
Escape from New York (1981)
Thing, The (1982) (een van zijn beste films)
Starman (1984)
They Live (1988)
Memoirs of an Invisible Man (1992)

john carpenter heeft nog een oude stijl van film maken en hou ik wel van.

avatar van Richard_Voorhees
Heerlijk over-the-top en duidelijk met plezier gemaakte film. Carpenter slaagt er wederom in om met een beperkt budget een leuke en originele film te maken.
Hij heeft Chinese mythologie goed weten te gebruiken om eens flink uit te pakken met een aantal monsters, een persoon die door muren kan zweven en een tovenaar die me sterk deed denken aan Raiden uit de Mortal Kombat games.
Ik kan al die gekkigheid met een flinke hoeveelheid oneliners van Russell wel waarderen.
Ik ben een liefhebber van Carpenter's stijl van film maken en ook deze ging er weer in als zoete koek.

avatar van Basto
Zal In ieder geval een hoog campgehalte garanderen. Maar of het echt wat wordt...

Tot nog toe is geen enkele Carpenter remake ook maar een beetje ok geweest.

avatar van Metalfist
You know what ol' Jack Burton always says at a time like this?

In totaal zou John Carpenter 5 keer met Kurt Russel samenwerken en de twee films die ik uit die samenwerking al had gezien (Escape from New York & Escape from LA) behoren tot zijn beste werk. Van de drie andere films (Elvis, The Thing en deze Big Trouble in Little China) was deze de film die het hoogste op de verlanglijst stond. Niet echt een idee wat ik er van moest verwachten, vanwege de gelijkenis qua titel stelde ik me hier altijd een Showdown in Little Tokyo bij voor, en eigenlijk toch wel serieus mee geamuseerd.

Met Showdown in Little Tokyo heeft dit natuurlijk niets te maken aangezien het echt twee compleet verschillende films zijn. Soit, Carpenter vliegt er direct in met de introductie van Egg Shen en het bestaan van magie en stopt pas wanneer de aftiteling over het scherm loopt. Daartussenin zit een heerlijke chaos van Chinese legendes, een aantal absurde figuren (hoe moet je anders de vliegende wachter met meer dan 10 ogen waarmee Lo Pan alles ziet omschrijven) en vooral veel actie. Niet alles loopt even vlot weliswaar, de choreografie van de massascènes had net iets beter gemogen alsook het vliegende gevecht tussen Wang Chi en die kerel met zijn lang haar, maar voor de rest is dit een erg leuke mengeling geworden van Westerse en Chinese elementen. Het plezier waarmee dit alles op het scherm wordt getoverd verhult de gaten in het verhaal en zorgt ervoor dat Big Trouble in Little China een erg genietbare film wordt.

Iets wat vooral ook te wijten is aan Kurt Russel. Altijd wel een fan geweest van de man, hoewel het een tijdje op een laag pitje heeft gestaan, en in combinatie met Carpenter wordt het altijd wel een memorabel figuur. Hier dus niet anders en Russel mag de ene na de andere one-liner op het publiek loslaten. Hij wordt bijgestaan door Kim Cattrall, zowat de 'beste' actrice denk ik uit heel die Sex and the City hoop, en die kan er mee door. Hier en daar nogal overdreven als ik eerlijk moet zijn. James Hong speelt nog een toffe bad-guy en Dennis Dun is een leuke side-kick voor Russel. Hoewel het eigenlijk andersom is als je nagaat wie er de meeste slachtoffers maakt. Dan komt Russel wel serieus te kort, al is hij verantwoordelijk voor de dood van Lo Pan natuurlijk.

Soundtrack is wederom verzorgd, zoals altijd eigenlijk bij Carpenter, maar het memorabele uit Halloween heeft hij naar mijn gevoel toch nooit meer bereikt. Dat neemt echter niet weg dat Big Trouble in Little China een heerlijke film is geworden. Heb Christine nog op DVD liggen, ik denk dat dat de volgende Carpenter in rij zal worden.

Vond de film af en toe leuk, maar ik vind de pure horror-thrillers van Carpenter toch wel beter.
Een leuk tussendoortje maar verder vind ik dit geen topper.

avatar van Flavio
Leuke film die speelt met conventies en genres.

Kurt Russell steelt toch wel de show als trucker die geen idee heeft waar hij in is belandt, voortdurend vraagt what the hell is going on, en op momenten supreme eigenlijk een bijrol heeft. Het is misschien flauw maar het werkt.

Het belachelijke plot, de ook nogal belachelijke monsters, Chinese magie, de cheesy one-liners, en de vele gevechten, dit alles met flinke vaart verteld zonder al te veel inkak-momenten en moeilijk-doenerij, maken dit tot een meer dan plezierige film, met recht een cult-classic.

avatar van comely
Pulp of geen pulp; het is een meesterwerk.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Waar de eerdere films van John Carpenter vaak tamelijk rustig, stijlvol en strak waren, zijn latere films werden steeds gekker, met juist meer ruimte voor camp, actie en chaos. Eén van die eerste knotsgekke films op zijn CV is Big Trouble in Little China; een vlotte, kleurrijke en chaotische film, die qua genres werkelijk alle kanten opschiet. Slapstick, romantische komedie, martial arts, fantasy, avontuur en zelfs tintjes horror komen voorbij. Weinig films die zoveel genres aantikken als Big Trouble in Little China. De film is heerlijke bespottelijke pulp met toffe practical effects, geinige personages en een lekker snelle vertelstructuur. Veel humor komt voort uit de knulligheid en campy uitstraling, de gescripte humor is daarentegen echt hit or miss; soms is het hilarisch, maar sommige grappen vallen behoorlijk dood. Dat had soms wel een stuk scherper gekund. Dat deed Carpenter in They Live trouwens een stuk beter.

3,5 sterren.

Goeie film waarin een vrachtwagenchauffeur in Chinatown terecht komt waar een oorlog gaande is. Het verhaal begint wat rommelig en stelt uiteindelijk ook niet al te veel voor. Maar wel avontuurlijk gebracht met een mooie aankleding en ook de special effects kunnen er nog mee door. Verder genoeg actie, een hoop vermakelijke onzin, leuke one-liners en een leuke rol van Kurt Russel.

avatar van Thomas83
Ik verwachtte een lekker pulperige B-film, maar om Big Trouble in Little China dat te noemen zou een understatement zijn. Wat een knotsgekke film. Een mix van genres vol verrassingen, magie, rare wezens en special-effects die zowel imponeren als lachwekkend gedateerd zijn. Soms is het me allemaal wat al te rommelig naar mijn smaak eigenlijk en de avontuurlijke kant van de film vind ik niet helemaal geslaagd, maar de film weet te onderhouden doordat hij vaak verrassend en anticlimactisch is op veel kleine momentjes en vooral enorm grappig.

Kurt Russell speelt prachtig een personage dat overal verward of geirriteerd op reageert en altijd vol ongepaste bravoure is. Waar je verwacht dat hij de held is loopt hij het grootste deel van de film eigenlijk volslagen nutteloos rond. Veel momenten en vooral de dialogen zijn erg droog totaal onzinnig. Het is vooral die humor die me echt in de film hield. En veel acteurs maken toch best indruk in een film die niet echt om de personages draait. Dun vormt een leuk duo met Russell, Wong brengt karakter en Hong maakt van Lo Pan een bad guy die je bijblijft. De muziek van Carpenter is vaak weer erg tof, maar zoals hij soms ook in zijn films heeft voelt het soms niet helemaal op zijn plaats.

En oh ja, ik krijg nooit echt genoeg van die prachtig getekende filmposters uit deze periode. Was het niet getekend geweest dan zag het er al een stuk fouter uit op een of andere manier. Nu vind ik het gewoon mooi. Een royale 3.0*.

avatar van Elchapo
Maandenlang in 1986 nummer 1 in de verhuurlijsten....iedere keer weer naar de videotheek om hem proberen te huren.nu heb ik hem thuis op dvd in een special version.blijft een topper met een komische kurt Russel.4.5 stars.

avatar van Basto
Ik kijk deze film nu voor de 20e keer of zo, maar hij gaat nooit vervelen. Sterker nog, het is iedere keer weer een feest.

Wat is het geheim? Ik weet het niet, maarcde film is zoneclectisch als het maar kan en is niet binnen 6 genres te vangen. De personages zijn stuk voor stuk super charming en de soundtrack van Carpenter geeft het precies dAls het 5 min kater kan? Kom ik met 2e juiste vibe. Voor wie het nog niet weet, dis is een van de mooiste parels uit de jaren 80. Wat een feest!