• 8.660.227 stemmen

Big Trouble in Little China (1986)

Actie / Fantasy | 99 minuten

Genre: Actie / Fantasy

Geregisseerd door: John Carpenter

Met onder meer: Kurt Russell, Kim Cattrall en Dennis Dun

Releasedatum: 4 september 1986

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Big Trouble in Little China

"Adventure doesn't come any bigger!"

Jack Burton (Russell) is een stoere vrachtwagenchauffeur, die zijn vriend Wang (Dun) helpt om diens vriendin terug te vinden. Hij komt terecht in Chinatown, maar tot zijn grote verbazing gebeuren daar enkele vreemde dingen. Hij en Wang moeten zich een weg banen door bovennatuurlijke krijgers om Lo Pan te verslaan, die Wangs vriendin wil offeren om zo zijn sterfelijkheid terug te krijgen.

avatar van Shadowed

Shadowed

Carpenters actiespektakel.

Ondanks dat zijn stijl te herkennen valt is het duidelijk een andere film dan dat hij doorgaans heeft gemaakt. Toch wel bekender geworden met films die tegen thriller en horror aanleunen. Deze grootse mix van actie, fantasy en komedie is andere koek, die ik waarschijnlijk leuker had gevonden als ik de film als kind had gezien.

Ik vind het voor nu een halve film. Ik ben doorgaans wel te porren voor een hersenloze film met veel komedie, maar ik vond dit voor een groot gedeelte een te taaie film. De lompheid van het geheel slaat nog wel aan, maar de personages zelf zijn me wat te flauw. De rol van Russell lijkt ook zowat te verdwijnen in het kabaal en geluid dat de film maakt, bewust of niet.

Carpenters camera blijft vaak maar op een enkel plekje staan en kan zich nergens in de actie vermengen. Veel van de actie wordt door middel van knipwerk gedaan. De finale lijkt bijvoorbeeld meer uit beelden te bestaan van mensen die door de lucht vliegen, en als ze op de grond terechtkomen kijken ze even op en knipt het beeld door. Verder kijk je vooral tegen explosies aan en allerlei andere fratsen. De veelvuldigheid in ideeën zorgt ervoor dat het nooit compleet vervalt in saaiheid, maar toch kreeg ik er geen echt stoer gevoel van.

Na enige tijd had ik de film eigenlijk wel zo'n beetje gezien. Buiten veel verwijzingen vind ik het inhoudelijk leeg, of dit nou bewust is gedaan of niet. Mag duidelijk een parodie wezen, maar de film deed me erg denken aan stuntshows. Je kijkt tegen veel aan, maar wie erin zit en wat precies de rode draad is gaat compleet aan me verloren. Geef me dan maar een lompe film die ergens heen gaat.

Niettemin heb ik soms wel smakelijk kunnen lachen, Carpenter pakt hier en daar op humoristische wijze uit en de grote hoeveelheid aan actie zorgt voor genoeg beeldopvulling. Ik had echter gehoopt op iets cools, en dat kan ik hier niet uithalen. Punten voor de grootse sets, vele actiescenes en dat het budget duidelijk volop gebruikt is. Carpenter kan bij me aanslaan en niet bij me aanslaan. Als het wel aanslaat zit er iets in dat helemaal in mijn straatje ligt, maar dat was hier niet echt zo.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Pfft.

Vrij druk en kinderachtig actiefilmpje, waar ik toch iets meer van had verwacht. Toegegeven: men is er grandioos in geslaagd om effectief over-the-top te gaan. Kurt Russell, hoewel ik dat niet echt een toffe acteur vind, doet z'n stinkende best als bezwete macho en Kim Catrall in haar goeie jaren is dan ook nog eens eye candy. De ingrediënten zijn er dus, maar het eindresultaat is er niet naar. De fun is beperkt. Daarvoor lopen er volgens mij iets te veel onbenullige figuren tussen. De film is ondertussen behoorlijk gedateerd, al had de tand des tijds milder geweest als er met de monsterdesigns wat meer was gedaan.

avatar van Kondoro

Kondoro

“Okay. You people sit tight, hold the fort and keep the home fires burning. And if we're not back by dawn... call the president.”

Deze film eigenlijk zonder enige intentie opgezet. Ik wou hem al langer kijken, dit voornamelijk door ‘Kurt Russell’ die de hoofdrol vertolkt en uiteraard de heer ‘Carpenter’ die de regie op zich heeft genomen. Ik kan niet altijd genieten van zijn films, maar hier laat hij zien over de klasse te beschikken toch een dusdanige CGI toe te voegen wat ik zowaar niet héél erg gewend ben uit de jaren tachtig. En heb ik toch aardig genoten van de film, die met zijn actie toch wel de overheersing heeft, waar toch de nodige leuke komedie aan toe was gevoegd waardoor je ook nog eens wat te lachen hebt. Dat deze op ‘Disney+’ te vinden was kon ik wel begrijpen, aangezien je niet echt het extremere van geweld ziet, waar dus personen overlijden, en daardoor toch weer dusdanig ‘family friendly’ over weet te komen, tot een zekere leeftijd dat wel.

De film weet eigenlijk al direct zijn stempel te zetten op het verhaal, wat toch best een vermakelijke zit was. We volgen namelijk ’Jack Burton’, een vrachtwagenchauffeur uit L.A. (meende ik) die zijn vriend ‘Wang’ helpt zijn vriendinnetje op te halen van het vliegveld. Een mooie Chinese dame met groene ogen, iets wat je niet vaak ziet. Eenmaal op het vliegveld aangekomen loopt er ook een beruchte Chinese groep rond die vervolgens haar ontvoeren en ‘Jack’ samen met ‘Wang’ besluiten haar te redden, en dan moeten ze het wel opnemen tegen ‘Lo Pan’ en zijn leger.

Qua cast is het best leuk, vooral de afgetrainde ‘Kurt Russell’ sprong eruit en nam de film mee op sleeptouw. Zijn acteerwerk kan ik meestal wel bekoren, en ook hier vond ik hem het gewoon leuk doen. Voor de rest deed ook ‘Dennis Dun’ het prima en ‘Kim Cattrall’ was een leuke toevoeging. Voor de rest vond ik niemand er echt uitspringen.

Ach, de actie was leuk maar een beetje nietszeggend, voornamelijk veel geschiet waar niet geraakt wordt en leuk voor de film, een beetje spanning. De kat en muisspel of misschien beter gezegd; de zoektocht vond ik het leukste van de film maar ik merkte toch tegen het einde aan dat de film wat inzakt. Dat speciale legertje van ‘Lo Pan’ was wel geinig maar, ik ben nooit echt van dit soort cinema om dat ik helaas nog iets te weinig interesse heb in de Aziatische cultuur, dus ik zou ook mijn god niet weten of dit “normaal” was hoe men er uit zag, het zal wel een beetje aangedikt zijn.

En dan alsnog weet deze film een leuke filmavond te bieden, meer omdat de film (ondanks het wat wegzakkende einde) over het algemeen aardig door schiet, er genoeg actie geboden is en een duidelijk doel die volgens het boekje wordt na gestreefd. Heb vaak genoeg moeten lachen om het domme gezeur van ‘Russell’, en de chemie is in de film aardig. Voor mij toch weer een volslagen ‘Carpenter’ film.

avatar van blurp194

blurp194

Shut up, Mr. Burton! You are not brought upon this world to get it!

Deze week is James Hong in het nieuws met dat hij eindelijk zijn ster op de walk of fame heeft gekregen. Een mooie aanleiding om eens een paar films waarin hij speelt terug te zien. Deze bijvoorbeeld. Misschien niet de beste keuze achteraf, want ondanks dat hij best een grote rol speelt in het narratief, is hij maar weinig te zien - en dan nog onder een dikke laag grime.

Niettemin toch wel weer erg leuk, een throwback naar de jaren 80 en een parodie op zo ongeveer alle films uit het avontuur, azie, en sprookjesgenre - en ook nog eens een knipoog naar Carpenter's eigen Escape films. Met zoals dat hoort voor dit soort films, een heleboel mooie quotes - misschien soms wat flauw als je ze naleest, maar in de film werkt het voor mij wel. Net als de soundtrack en de maffe hoeden.