The International (2009)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Tom Tykwer
met Clive Owen, Naomi Watts en Armin Mueller-Stahl

Interpol agent Louis Salinger (Clive Owen) en advocaat Eleanor Whitman (Naomi Watts) zijn vastbesloten om de waarheid over een van de grootste banken ter wereld boven tafel te krijgen. Hun zoektocht naar gerechtigheid brengt hen van Berlijn naar Milaan en van Istanbul naar New York. Een chaotische tijd breekt aan en beiden blijken in levensgevaar te zijn.

Prima film, die echter te conventioneel en oppervlakkig is om de kijker te overdonderen. Op elk gebied meer dan degelijk verzorgd - met name de fotografie is schitterend -, maar zowel het verhaal als de personages weten nergens echt meeslepend of verrassend te worden.

avatar van Carotte
Van de week gezien. Vrij goeie film vond ik het

Mr_White
Aan de ene kant is de film visueel heel sterk en is de film in de details geweldig, aan de andere kant is het plot in het algemeen zwak (terwijl het heel serieus probeert te zijn) en de acteerprestaties matig. Al ligt dat laatste waarschijnlijk meer aan de personages zelf, Clive Owen heeft geen enkele motivatie voor zijn personage en het personage van Naomi Watts is zelfs compleet overbodig. Hoogtepunten zijn de eerste 5 minuten (wat is er aan de hand, wat gebeurt er allemaal) en de shoot-out in het Guggenheim museum, een van de betere in het recente verleden.

avatar van LB2411
Goed verhaal, goed geacteerd maar soms met te weinig diepgang.

avatar van schurk
eindelijk èèns goeie actie film op de doek.

avatar van Ruubski
Puik werk voor de cinematografie. Acteerprestaties van Clive Owen en Naomi Watts zoals men moet verwachten. Toch wel meer actie dan ik van tevoren had gedacht. Schietgevecht in het Guggenheim museum was werkelijk geniaal. Pakkend begin, maar geen topfilm. 3,5*

avatar van tevelenco
Redelijke film maar ook niet meer dan dat.
De film wordt mooi in beeld gebracht maar het verhaal is nogal rommelig en het wordt nergens echt spannend.
Ook de personages blijven nogal vlak en dan met name die van Naomi Watts.
Maar mede door de shootout krijgt hij nog een krappe voldoende.

Ik had het gevoel vrijwel alles in deze film al eens gezien te hebben. De film is technisch redelijk goed gemaakt, maar verhaal en plot en gewoon de hele opzet van de film (eenlingen tegen grote, gemene organisatie) is echt te weinig bijzonder. Wat Watts in deze film doet is me ook een raadsel, had dan een wat onervarener eenvoudiger actrice genomen, ze heeft toch bijna niks te doen.

avatar van fivipat
voldoende. vooral tweede helft van de film.
Tywker staat garant voor goede vlotte shots. Karakter blijven wat vlak waardoor inleving eigenlijk niet mogelijk is. Ik bleef naar deze film technisch kijken. Of is dat een deformatie van forumlid zijn van moviemeter?

avatar van hulkio
Zeer middelmatige aktiethriller van Tom Tykwer, had persoonlijk van deze regisseur wel wat meer verwacht. Dat middelmatige gaat eigenlijk voor alle aspecten op. Het verhaal is vrij mager en de dikke aktiescène tegen het einde van de film vond ik niet echt in het geheel passen (was trouwens wel een van de hoogtepunten uit de film). Visueel had ik ook meer van de film verwacht, mede vanwege de eerdere films van Tykwer. Net leuk genoeg om een keertje te zien.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Hmmm..

Wat spannend en goed begint, vervalt helaas in een mindere tweede helft. Zaken beginnen hun geloofwaardigheid te verliezen en de film wordt naar het einde toe meer en meer clichématig. Neen, zoals Kos placht te zeggen, dit hebben we allemaal al tien keer eerder gezien, en vaak ook beter..

Zeer gemiddeld.

avatar van wolverine77
Het duurde even voordat ik in de film zat (wellicgt is dat ook het probleem). het resultaat was niet echt vernieuwend. Keek overigens uiteindelijk wel lekker weg; verstand op nul en lekker kijken.

avatar van mipha
Tegenvallen.. komt nergens goed op gang en Clive Owen,.... toch redelijk beperkte acteur. Lijkt een tweede Nicolas Cage te gaan worden. Puppie ogen kijken en nasale dialogen voeren..
13 in dozijn...

avatar van SpooXxX
Dit was de allerbeste film die ik ooit gezien had. De film was zo spannend dat ik mijn ogen dicht kneep en ze liever niet meer open deed tot de film afgelopen was.....
De mooie locaties en een overdreven shootout konden naar mijn mening deze flutfilm niet redden. Over het acteerwerk dan maar nog te zwijgen! Ik heb volgens mij nog nooit zo een laag cijfer gegeven voor een film....

ik ging echt met volle hoop kijken en er zaten ook wel leuke stukjes tussen, maar ik kwam er niet echt in.
aan het einde van de film had ik zoiets van, ja waar ging het nou allemaal over

avatar van Tolkienfan
spannende film en goed geacteerd..

avatar van polyconsoler
Ruubski schreef:

Inderdaad een schitterend stukje actie op een schitterende locatie. Geen een moment twijfel je of het werkelijk daar geschoten is. Puik stukje decorbouw

avatar van MrEd
Deze film begint op een manier of je de eerste 20 minuten gemist hebt. Compleet geen intro en je moet dan ook je best doen om te begrijpen waar het over gaat.. Halverwege wordt de film beter en zijn er spannende actiescènes maar hij eindigt weer teleurstellend.

Zal wel aan mij liggen, maar ik vond de film nogal verwarrend. Teveel personages en informatie worden er naar je toegeschoven, en de kijker moet alles maar snappen.
Vond de film bij vlagen wel spannend en Clive Owen is altijd goed. Wat Naomi Watts in de film deed is me een compleet raadsel. Ze lijkt totaal niets toe te voegen aan de film.
Het einde is plotseling en laat mij als kijker nog verwarder achter dan dat ik al was.
Een film om nog eens te bekijken om hem te kunnen snappen imo.
Voor nu 3*

van de week gezien vrij goeie film maar kon beter.

Ik vond het plot goed en de film hield de aandacht meer dan vast. Clive Owen speelt zoals vanaouds (goed dus)

***1/2

avatar van B_B
B_B
Zeer aardige film van Tywker.

Ook wel het soort verhaaltje wat mij wel weet te boeien. Jammer alleen dat het script hier niet zo sterk is. Deze is wat warrig en veel gebeurtenissen voelden nogal random aan. Acteerwerk is ook erg wisselend. Clive Owen is weer gewoon Clive Owen en vooral Watts lijkt er op de automatische piloot. Vond het personage van Owen eigenlijk ook niet echt heel boeiend.

Regie van Tywker ben ik wat meer over te spreken. Vaak erg fijne shots met mooi camerawerk en weer dat goede gevoel voor timing. De vele locaties zien er prachtig uit en de actiescènes wisten mij prima te overtuigen. Ook de sterke score voegde het nodige toe.

avatar van dumble
ik snapte het einde niet helemaal..
"het heeft geen zin om me dood te schieten er zijn 100 mensen die me vervangen".. wordtie dood geschoten zie je krant berichten dat die kerel idd vervangen is door een andere bankdirecteur en dat het weer goed gaat met IBCC.. oftewel weer terug bij af.."

Maarja, ff ander dingetje dat vermeld mag worden:

DE actiescene was wel echt meesterlijk bruut vet cool !

Ik vond naomi watts niet echt goed acteren, +puntje is dat ze gewoon fuckin' hott is wat het dan dus eigenlijk wel weer goed maakt..

Die kerel (ben ze naam ff kwijt) was wel goed, vond um ook al goed in Children of Men.

Rabbitto
middelmatige film die lang werd uitgerekt.

Soms kon ik nog maar net mn aandacht in de bioscoop erbij houden.
Maar goed het verhaal is verder gewoon goed, kan niet anders zeggen. En verder is alles goed uitgedacht en ook uitgevoerd.

avatar van rotem
Mooie beelden, met vlagen spannend, verhaal is erg dun, duurt veel te lang, maar is een film die je toch wel een keer moet zien.

avatar van Captain Pervert
Een film zonder kop en staart (je valt er middenin en het einde is ook matig), en bordkartonnen personages.

Visueel erg mooi, maar wel een matig uitgewerkt verhaal.

2.5 sterren

avatar van Katharina
Deze film is okay, maar niet echt spectaculair. En wat mij betreft hadden ze het einde meer mogen uitwerken. In het begin zat ik er niet in, in het midden steeg mijn waardering maar het einde werd weer een beetje een deceptie. Maar wel een leuke film om een x te zien.

De film is mooit gemaakt en verloopt volgens de bekende standaard. Een belangrijk minpunt is echter het totale ontbreken van een intro. De rollen van de diverse organisaties en personen wordt niet uitgelegd en je mag dit zelf uitzoeken. Ik vond dit storend. De karakters blijven redelijk oppervlakkig en er zitten enkele rare wendingen in het verhaal. Al met al geen slechte film, maar niet wat ik had gehoopt.

avatar van Oosie
Vond m tegenvallen en ooknog na 1uur pas actie SLAP SLAP SLAPJES !!!!! niet meer dan 2,5 **

avatar van schram101
Oosie schreef:

Waar had je dan gelezen/gehoord dat er actie in deze film zou zitten? Ik ga toch ook niet klagen dat er geen science fiction of romantiek in deze film zit? Beetje onzin dus!