The International (2009)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Tom Tykwer
met Clive Owen, Naomi Watts en Armin Mueller-Stahl

Interpol agent Louis Salinger (Clive Owen) en advocaat Eleanor Whitman (Naomi Watts) zijn vastbesloten om de waarheid over een van de grootste banken ter wereld boven tafel te krijgen. Hun zoektocht naar gerechtigheid brengt hen van Berlijn naar Milaan en van Istanbul naar New York. Een chaotische tijd breekt aan en beiden blijken in levensgevaar te zijn.

avatar van Noodless
Het verhaal rond het bankwezen wordt op een vlotte en vooral duidelijke manier aan de kijker gebracht. De regisseur heeft aandacht voor een degelijke opbouw die de kijker niet wil vermoeien met moeilijke termen, ingewikkelde structuur of onduidelijke plotwendingen.
Daarbij nog een prima cast , mooie shots van locaties, degelijke actiescènes en voldoende spannende momenten. Dus zeker geslaagd. 7,5/10

orbit
Sorry, maar dit is wel een redelijk trage en doorsnee film waarbij je geen seconde echt in spanning zit. Gewoon een conspiracy film zoals ze al sinds de 70s worden gemaakt en dan een stukje minder.

avatar van wu-tang
aardige film maar duurt gewoon veel te lang eerste uur is nog goed te doen aantal leuke aktie scenes maar dan begint die echt langdradig te worden teveel slap gelul en einde valt ook een beetje tegen , op basis van het uurste uur een kleine 3*

avatar van Filmkriebel
Herzien en de score blijft staan. Het einde breekt geen potten en het acteerwerk is niet bijzonder maar de goede vaart waardoor het niet verveelt en de epische shootout in het Guggenheim zorgen toch weer voor voldoening.

avatar van Joeri_000
Leuke film voor tussendoor, niet hoogstaand maar ook zeker niet slecht. Acteerprestaties prima verzorgd en in de loop werd het ook wel spannender met wat meer actie ook.. Het einde vond ik persoonlijk wat onbevredigend... 3*

avatar van K. V.
Films over banken, het is toch altijd wat afwachten wat dat geeft. Dit keer vond 'k het wel een interessante film. Niet direct een saaie film en er wordt gefilmd in heel wat diverse locaties: van Berlijn, Luxemburg, Lyon, Milaan, New York tot in Istanboel.
Ook de cast kon me wel bekoren en zaten goed in hun rol, het kwam overtuigend over.
Ondanks de redelijk lange speelduur, was dit er niet aan te merken.
Zeker niet slecht.

Mager. Na het twijfelachtige begin werd de prent redelijk interessant maar die aandacht weet men niet door te trekken naar de tweede helft. Na de stomzinnige schietpartij in het Guggenheim was voor mij de lol er wel af en verzand de prent in een dialogenspel waarvan de afloop me geen zier kon schelen. Daarmee ligt meteen de vinger op de zere plek; naar wat voor moralistische complottheorie zat ik nu eigenlijk te kijken? Het wist me gewoon niet te boeien, waar het trage tempo overigens ook een rol inspeelde. Leuk hoor al die opnamelocaties verspreid over de wereld, maar ik kreeg stellig de indruk dat het de zwakte van de film zelf moest afleiden... Hiervan gaan er dertien in een dozijn, niets meer niets minder.

Driello
13 in een dozijn 'conspiracy' film die aardig wegkijkt maar verder niet echt hoge ogen gooit. Ben altijd wel gecharmeerd van Clive Owen, of hij nou een hoofdrol speelt, zoals in The inside man, of een kleine bijrol zoals in The Bourne Identity. Maar ook hij kan deze film niet naar een hoger niveau tillen.

avatar van MRDammann
Goeie actie-thriller die vooral zo goed is, vanwege de spanning die de hele film behoorlijk aanwezig is. Verder wordt er leuk geacteerd en het verhaal is voldoende. Kortom, niks mis mee!

avatar van Fonzie39
Begin lijkt het nog wel een redelijke goede film, maar is dan zeer traag en na weer een hoop bla bla bla in slaap gevallen...Een film voor mensen die moeilijk in slaap kunnen komen!!!!

avatar van Left4Dead
Prima film in klassieke style, zo mag ik ze graag zien!

Klassefilm in dit genre. Het verhaal boeit van geen kant,maar cinematografisch is het af. Een rondreis door heel wat steden veraangenaamt het kijken. Geen opvallende acteerprestaties,maar daar leent het verhaal zich ook niet voor.. De film is met vakmanscap gemaakt en dat is het meest opvallende aan de film ,en daar kunnen heel wat films in dit genre een voorbeeld aan nemen.

avatar van orko82
Goede spannende film met een gedoseerde juiste actie. Zoals de scene in het Guggenheim. Vlot verhaal wat je als kijker meeneemt met een kleine stedentrip door Europa en de V.S.

Hij kon mij dus echt niet boeien! Niet mijn film dus

avatar van John Barry
The International vind ik een goede film.

Het verhaal wat in deze film centraal staat vind ik interessant. Een van de grootse banken ter wereld is met duistere zaakjes bezig. Interpol agent Salinger en advocaat Whitman onderzoeken de duistere zaakjes. Een interessant thema. Ik vond de film dan ook behoorlijk spannend.

Wat ook mee werkt is dat het acteerwerk in deze film erg sterk is. Clive Owen als agent Salinger acteert erg goed en ook zijn tegenspeelster Naomi Watts als Whitman acteert goed. Whitman vind ik trouwens wel een personage dat eigenlijk niet echt iets toegevoegd aan de film. Whitman diende toch een beetje als beeldvulling. Niet dat ik dat erg vond. Whitman is niet een irritant personage of zo. Haar aanwezigheid stoort niet. En hoe acteert de rest van de cast ? Best goed moet ik zeggen. Er valt op dit gebied eigenlijk geen valse noot te bespeuren.

Het camera werk in deze film is erg goed. Visueel zit deze film goed in elkaar. Dit komt ook door de mooie locaties waar deze film is opgenomen. De muziek die in deze film gebruikt word vond ik goed. Het zorgde voor nog wat extra spanning.

De film heeft een grote actie scene. Salinger schaduwt de huurmoordenaar. De huurmoordenaar krijgt het door. Salinger moet hem arresteren. Maar dan klinken er schoten….. Wat volgt is een erg goede actie scene.

De film eindigt mooi en sfeervol in Istanbul. Toch vind ik het einde van de film toch een beetje een anti climax. In de hele film word de spanning sterk opgebouwd. Je verwacht daardoor een spannend slotstuk. Wat we voorgeschoteld krijgen in Istanbul vond ik wel spannend. Maar als sluit stuk verwachte ik toch iets meer. Het einde kwam dan ook een beetje abrupt.

Al met vond ik dit een spannende en sfeervolle film.

4 sterren voor deze film.

avatar van Glennekeeeee
geen slechte film maar anderzijds nergens verfrissend. de film heeft een doorsnee verhaal dat ook nog eens doorsnee zijn weg zoekt doorheen de film. de cast is wel prima met een clive owen zoals we hem kennen en ook Naomi Watts doet het niet slecht al is haar rol maar minder uitgewerkt. de locaties zijn wel zeer mooi en ook prachtig in beeld gebracht (spenderen er ook veel shots aan). het einde is misschien wat teleurstellend en had leuker kunnen zijn ook omdat het opzet van het einde wel in orde was maar de uitwerking minder.

avatar van lexiepexie
leuk wegkijken

avatar van VincentL
The International

Mijn tweede Tykwer en tot nu toe kan ik stellen dat ik nog geen slechte ervaring met de beste man heb gehad. Perfume was een uiterst rare film moet ik zeggen, maar zeker niet slecht. Ik hoopte van The International eenzelfde alternatief werk te krijgen, want de plotomschrijving leek mij dermate cliché dat het opzetten van de film mij al amper waard leek.

Helaas is op de eerste en laatste vijf minuten na de film net zo cliché als dat het plot beschrijft. Aan het begin van je gelijk met je neus in de boter en je hebt geen idee waar je nu in terecht bent gekomen. Een of andere lopende mysterieuze politiezaak tegen een vage grote bank en een moord op klaarlichte dag. Niet heel alternatief, maar wel lekker recht voor zijn raap om mee te beginnen. Helaas word je letterlijk binnen vijf minuten bij gebriefd en ontpopt het middenstuk van de film zich tot een clichématige politiethriller. Het einde bevat nog een zekere originele twist en houdt genoeg opties open om nog even na te denken.

Clive Owen speelt een goede rechercheur met een grijs verleden. Hij speelt met een zekere nonchalance die zijn personage wel wat geeft. Tevens is hij op bepaalde stukken lekker droog waardoor hij een karakter neer zet die goed te pruimen is. Op het einde valt hij echter wat terug, juist als zijn personage meer diepgang vereist, en krijg je een slappe Bond-imitatie.
Naomi Watts speelt een sterke rol, al krijgt zij minder ruimte om haar personage goed uit te diepen. Hierdoor blijft ze een zekere oppervlakkigheid houden. Ondanks dat zit er een goede chemie tussen haar en Owen. Beiden weten ze een sfeer te creëren die in mijn ogen impliceert dat er misschien meer tussen de twee is, terwijl een directe aanleiding in de film daarvoor ontbreekt. Goed neergezet.

Tykwer probeert je visueel wat te snoepen te geven door vooral veel van locaties te wisselen en continu een helikoptershot te geven. Na verloop van tijd gaan de imponerende skylines van verschillende metropolen wel wat vervelen. Toch is het zeker geen kommer en kwel. Cinematografisch is de film goed te doen en de sfeer zit er aardig in, al wordt die nooit lekker grimmig, achterbaks of donker.

The International is helaas een wat doorsnee film geworden die leuk begint en aardig eindigt. Niets nieuws onder de zon.

VincentL schreef:
The International

Ik snap het einde niet ..

avatar van VincentL
Het einde van mijn recensie of het einde van de film?

avatar van nadrin
Een leuke wegkijker

All wars are bankers' wars.

Best oké.

Al is deze film na het véél betere Perfume toch ietwat lastig te plaatsen. We zien hier toch een geheel andere Tykwer, vooral veel functioneler en met veel meer aandacht voor het te vertellen verhaal. Gelukkig is dat nog wel een beetje inventief, maar de film zelf lijdt er wel onder.

Een thriller die zich in het bankwezen afspeelt. Niet zo heel vreemd kijkend naar de releasedatum, die banken hebben er in die periode serieus van langs gekregen. Maar ditmaal staat niet de crisis centraal, wel het ethische spelletje dat de banken spelen door het creëren van conflicten (en geld te winnen van de daarmee gepaard gaande schulden).

De film zit best goed in elkaar, ook een aardige (internationale cast), enkel Owen en Watts vond ik beiden wat uit de toon vallen. Jammer, want ze zijn toch het centrale duo. Het verloop van de film is verder ook niet héél erg spannend, maar de afwikkeling gebeurt keurig en het einde voldeed toch wel.

Voelt een beetje aan als een tussendoortje voor Tykwer, ondanks dat ik vermoed dat dit toch een best ambitieus project met groter beoogde reikwijdte was. Dat kwam er zeker niet uit, maar als thriller toch best een aardig tussendoortje.

avatar van FlorisV
Uitstekende, mooi gefilmde spionagefilm (hoewel Owen geen spion speelt, maar iemand van Interpol. met een beetje goede wil mag deze tot dit genre gerekend worden). Fraaie locaties hier en daar en de actie is, met uitzondering van een flinke schietpartij in het Guggenheim museum, ook wat spaarzaam maar staat puur ten dienste van het degelijke en boeiende verhaal, dat relevant is en eigentijds complex. Tykwer is natuurlijk bekender van experimentelere films als Lola Rennt maar levert hier (net als Owen en Watts) degelijk vakwerk.

Ik vraag me af welke films tot hetzelfde nivo worden gerekend door wie deze film doorsnee noemt...wat mij betreft zijn er veel te weinig van dit soort degelijke spionage-achtige thrillers.

avatar van FlorisV
otherfool schreef:
Aardige, maar weinig memorabele thriller over een niet erg sexy onderwerp.

Een bank die indirect geld verdiend aan wapenhandel en daardoor nieuw ontstane crises in de wereld, door opeenstapeling van schulden. Tsja, dit keer geen belachelijke megalomane figuren als in James Bond en geen standaard mafia of terroristen.

Maar wanneer is het dan wel "sexy"? Het gaat bij zo'n film om de spanning, en eventuele actie, niet om de tieten en kont van Naomi Watts (ook wat waard, daar niet van).

Zodra het woord "bank" valt begint de automatische reflex > financiele wereld > saai. Precies wat banken graag zien. Want ondertussen zijn we er toch wel achter in welke mate deze machtige instituties hele naties kunnen maken of breken, maar nog maakt het niets uit.

avatar van missl
Redelijk verhaal over corruptie, film probeert wat ingewikkeld te doen en Owen lost dit op met een intense blik in zijn ogen.

avatar van IH88
“I am more comfortable tense.”

Veel politiek gekonkel verpakt in een bij vlagen spannende thriller. Hoogtepunt is de schietpartij in het Guggenheim museum, waar opeens alle remmen los gaan. Daarvoor is The International een degelijke thriller met vooral veel gepraat en onderhuidse spanning. De langdurige actiescène komt een beetje uit het niets, maar mij hoor je niet klagen. Het verhaal (banken die terreurorganisaties financieren en landen tegen elkaar uitspelen) is behoorlijk droog, maar Tykwer weet er een boeiende thriller van te maken. Met sterk acteerwerk van Clive Owen en Naomi Watts.

avatar van AJK
AJK
Heerlijk deze film.
Beetje dat film noir zit er ook wel
in.Dat oude misdaadfilm gevoel.
Mooi geschoten goede acteurs etc.
Ik hou hier wel van.Had voor mij wel
wat meer sex ingemogen of wat meer vuil
spel.4.0.

Ja fijne film.. misdaad.. actie.. intriges.. van begin tot einde boeiend.. en dan een 6 op Moviemeter?

naar mijn mening een hele goede film in dit genre over een interessant onderwerp. Hoe het beslist ook gaat in de werkelijkheid.

Dus een 6 mensen?? Toch minstens een 7 of een 8?

avatar van filmofiel
Mooie film, paar dagen geleden weer eens gezien en wat blijft Naomi Watts toch smakelijk om naar te kijken, geweldige actrice.

Weertenaar schreef:

Van het verhaal moet de film het niet hebben..Gaaap.."'Conspiracy"wat je schrijft boeit vrijwel geen enkele kijker..Deja vu. En hahaha ik vond die ""Floortje op reis" shoots prachtig, daarom bleef ik kijken. Ja ja wat je zegt Afleiding"!!