• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.405 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.671 acteurs
  • 199.114 gebruikers
  • 9.378.220 stemmen
Avatar
 
banner banner

Harry Potter and the Half-Blood Prince (2009)

Avontuur / Fantasy | 153 minuten
3,46 3.850 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 153 minuten

Alternatieve titel: Harry Potter en de Halfbloed Prins

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: David Yates

Met onder meer: Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

IMDb beoordeling: 7,6 (652.058)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 15 juli 2009

Plot Harry Potter and the Half-Blood Prince

"Dark Secrets Revealed"

Als Harry, Ron en Hermelien aan hun zesde jaar aan Zweinstein beginnen, komt Harry in het bezit van een geheimzinnig volgekladderd toverdrankenboek, dat ooit het eigendom is geweest van de onbekende Halfbloed Prins. Wat moet Harry doen met de af en toe wel erg obscure spreuken die het boek vermeldt? En ondertussen heeft hij te kampen met een moeizaam sociaal leven en laat Perkamentus hem stukje bij beetje informatie zien over het duistere verleden van Voldemort. Deze lessen van Perkamentus zullen leiden tot het grootste geheim van de duistere heerser en het zal Harry helpen om te overleven.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Ron Weasley

Hermione Granger

Horace Slughorn

Albus Dumbledore

Draco Malfoy

Severus Snape

Ginny Weasley

Lavender Brown

Luna Lovegood

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Tha-Joker

Tha-Joker

  • 1048 berichten
  • 951 stemmen

Dit deel kabbelt wel zomaar wat voort.


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

Ik kan ik me in die opmerking wel vinden, al worden de vele aanslagen wel vergeten. Puberale problemen komen wat meer aan het licht, grappig dat veel users in die leeftijd het niet kunnen waarderen. De diversiteit in de serie vind ik juist een sterk punt.


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Waar slaat dat op? Omdat ik puber ben, moet ik puberale dingen leuk vinden?


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

planet_of_death schreef:

Waar slaat dat op? Omdat ik puber ben, moet ik puberale dingen leuk vinden?

Ik roep nergens dat je iets leuk of goed móet vinden, zal ik ook nooit doen. Het is in mijn ogen voor de hand liggend dat het de kans op interesse vergroot. Een onderwerp waar je jezelf in zóu kunnen vinden en je daardoor meer zou kunnen aanspreken. Ik verwijt toch helemaal niemand iets.

Ik constateer dat vele 'actieve' tegenstanders van deze film (die eventuele tiener problemen behandelt) zelf puber zijn.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31154 berichten
  • 5451 stemmen

Het gaat gelukkig terug iets beter met de reeks. Mooie sfeer en ook de personages krijgen meer persoonlijkheid. Al zat hier toch meer in en ik hoop dat de laatste delen terug voor het verwachte vuurwerk zorgen. Als geheel voelt dit net als de vorige film als verplichtte delen die gewoon nodig zijn om het verhaal te doen kloppen. Geen grote verrassingen, zodat alles terugvalt op humor, sfeer en acteerwerk. In plaats van verhaal en spanning. Gelukkig zitten de acteurs nu al een tijdje in de bekende personagesrollen en worden ze beter uitgewerkt. Al krijgen sommige figuren soms nog snel een figuurlijke oneliner op ze toch nog even in beeld te houden. Ik hoop dat de 2 laatste films voor wat verrassing zorgen en de reeks toch in schoonheid kunnen doen eindigen.


avatar van erik1677

erik1677

  • 1787 berichten
  • 0 stemmen

dat hoop ik ook film pegasus


avatar van turbothijs

turbothijs

  • 56 berichten
  • 0 stemmen

Voor mij is dit gewoon Harry Potter en het Gebroken Hart. Toch 3,5 omdat het wel een vermakelijke film was.


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Of; Harry Potter en de verkrachtingen van regisseur David Yates.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7307 berichten
  • 0 stemmen

niks mis met Yates vind ik.


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Hij heeft de serie anders wel aardig verkloot.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7307 berichten
  • 0 stemmen

ja ok dat is jou mening, ik vind juist dat het niet meer zo kinderachtig is nu. maar goed om het voor iedereen goed te doen dat lukt toch nooit.


avatar van Tha-Joker

Tha-Joker

  • 1048 berichten
  • 951 stemmen

Nee dat is waar. Maar het is toch net een real-life RTL4 soap op de dinsdagavond, zeg nou zelf.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Vind ik niet. Ik ben het ermee eens dat er te veel romance in de film zit. Maar de film is met stijl neergezet en de romance-scènes worden voldoende afgewisseld met magische fantasy-scènes en hier en daar wat grimmige, duistere scènes. Daardoor vind ik de film absoluut niet te vergelijken met iets als Goede Tijden Slechte Tijden, dat vind ik dan wel weer wat overdreven.

Verder ben ik het ermee eens dat Yates het niet verkloot heeft. Er zit te veel romantiek in voor een Potter, maar dat is eerder de schuld van de producer of van de schrijver. Dus beter dat Kloves een beter script schrijft voor de volgende. Correct me if I'm wrong.


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

Ik kan me best voorstellen dat die romantische scènes irritant worden als ze ergernis opwekken, maar het is helemaal niet de dragende kracht van de film. Zoals onterecht door vele users is aangegeven, want de film bezit véél meer dan louter liefdes-scènes. Ditmaal wordt er gewoon meer aandacht aan besteed, het is een groter onderwerp geworden.

Het komt heel interessant over om deze laatste uit de serie iedere keer van hetzelfde te verwijten. Vooral dat de magie weg is en de romantiek zijn plaats heeft ingenomen, en wat ooit een fantasyavontuur was nu een real-life RTL4 soap is geworden, enzovoorts. Iedereen tevreden houden is nou eenmaal lastig, vooral als je 7 boeken over dezelfde persoon moet verfilmen.


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

De romances hadden ze beter op de achtergrond gelaten of beter gecombineerd te hebben met de rest van het verhaal. Desondanks vind ik de romantiek in deze film niet het meest storendste, alleen het einde waar ik toch eventjes moest doorslikken toen ik het voor het eerst aanschouwde. Het boek had ik al een tijd voor ik deze film zag gelezen, toen ik aan de laatste hoofdstukken kwam was ik letterlijk van mijn stoel geblazen. Helaas is Yates er niet in geslaagd om hetzelfde gevoel op het scherm te brengen. Waarom lukte het niet? Nou, Yates moest met zijn fikken van het einde gebleven hebben. Ik vrees (terecht) voor de laatste 2 delen.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31154 berichten
  • 5451 stemmen

Die romantiek is niet echt een nadeel in de film. Het geeft de personages wat meer achtergrond. Alleen is dat onvoldoende als draagvlak voor een Harry Potter-film. Romantiek mag er best zijn als kruid of saus, maar niet als hoofdingrediënt. Zeker als het verder ontbreekt aan sfeer en de schuld ligt wel degelijk bij Yates. Dit had veel warmer mogen zijn, spannend, maakt niet uit. Maar nu krijg je een vrij koude film wat in contrast staat met avontuur en romantiek.


avatar van MyOwnStyle

MyOwnStyle

  • 536 berichten
  • 1 stemmen

Ik vond dit één van de mindere Harry Potter films, het is gewoon afwachten naar het volgende deel, dit deel was echt overbodig. Ze hadden het einde net zo goed in 1 deel kunnen tonen en dit deel veel korter gemaakt.


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

Kevin13 schreef:

De romances hadden ze beter op de achtergrond gelaten of beter gecombineerd te hebben met de rest van het verhaal.

Ze zijn niet prominent aanwezig en volgens mij is er al vijf jaar naartoe gewerkt, dus redelijk verwerkt in het verhaal is het ook. Vooral rond deze leeftijd vind ik het een realistische keuze. Vorige twee delen zelfs is er al een kleine hint naar gegeven. Tijdens het bal van het toernooi en de lessen van het verzetsleger.

Desondanks vind ik de romantiek in deze film niet het meest storendste, alleen het einde waar ik toch eventjes moest doorslikken toen ik het voor het eerst aanschouwde.
Eens, ook vaak ter sprake geweest natuurlijk. Klein struikelblokje voor mij, maar ik begrijp de keuze volkomen. Harry krijgt hiervan zelf in het boek ook maar bar weinig mee.

Het boek had ik al een tijd voor ik deze film zag gelezen, toen ik aan de laatste hoofdstukken kwam was ik letterlijk van mijn stoel geblazen. Helaas is Yates er niet in geslaagd om hetzelfde gevoel op het scherm te brengen. Waarom lukte het niet? Nou, Yates moest met zijn fikken van het einde gebleven hebben.
Lijkt me meer het bekende boek-film dilemma. Ik geef de voorkeur aan het boek laten voor wat het is en de film geeft een nieuwe visie.

Ik vrees (terecht) voor de laatste 2 delen.
Yates maakte 2 vrij verschillende Potter-films, dus er is nog enigszins hoop voor je lijkt me.

Film Pegasus schreef:

Die romantiek is niet echt een nadeel in de film. Het geeft de personages wat meer achtergrond.

Mee eens, het maakt vooral de bijrollen iets minder plat.

Alleen is dat onvoldoende als draagvlak voor een Harry Potter-film. Romantiek mag er best zijn als kruid of saus, maar niet als hoofdingrediënt.
De echte spanning komt toch van de lessen van Perkamentus bijvoorbeeld, of andere zaken rondom het boek van de Half-Bloed Prins. En de vraag waar Malfidus mee bezig is. Die 'afleiding' is alleen tijdvulling voor de kijker en de personages.

Zeker als het verder ontbreekt aan sfeer en de schuld ligt wel degelijk bij Yates. Dit had veel warmer mogen zijn, spannend, maakt niet uit. Maar nu krijg je een vrij koude film wat in contrast staat met avontuur en romantiek.
Misschien is dat juist de opzet. Het is overwegend een 'koude' duistere film, met aanvullend 'warme' romantische scènes.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Nou ja, er zijn eindeloze discussies over dit. Ik ben het wel aardig eens met Don MN, alhoewel ik wel van mening ben dat de romantiek toch wel iets minder aanwezig mocht zijn. Maar om het meteen te vergelijken met een soap vind ik erg overdreven. Maar in ieder geval hoeven de fans niet bang te zijn voor opnieuw een te veel aan romantiek, want dat is aardig ver te zoeken in de volgende twee films.


avatar van kobe bryant fan

kobe bryant fan

  • 445 berichten
  • 355 stemmen

iets mindere potter


avatar van puckb96

puckb96

  • 1849 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb em vorig jaar in de bioscoop gezien rond de premiere samen met mijn maat, Coen. Het zesde deel in de Harry Potter film-serie. Ik was zeer benieuwd naar het zesde deel. Ik heb alle boeken namelijk gelezen.

Ik vond deze film met visuele effecten en props erop en eraan een beeldschone film! Maar als ik deze moet vergelijken met de vorige Harry Potter films, er zat een beetje teveel humor in. Niet lullig bedoeld, maar af en toe was dat gewoon te overdreven vooral door Perkamentus.

De film was zeer interessant. Hij was goed op de punten die ik net heb verteld, maar de humor was slap en af en toe een beetje overdreven. Maar voor de rest was dit een goede film. Ik heb destijds een gezellige avond gehad met deze film.

Groeten Puck.

AVADA KEDRAVRA!!!


avatar van sierrra

sierrra

  • 465 berichten
  • 275 stemmen

puckb96 schreef:

Groeten Puck.

AVADA KEDRAVRA!!!

Je bedoeld zeker AVADA KEDAVRA.

Dit is toch wel een van de betere Potter films. De onderlinge prille relaties zijn goed uitgewerkt. Sneep's rol blijft heerlijk mysterieus. Eindelijk wat meer humor in een Potter film. Mooie sfeerbeelden. Slughorn speelt een prima rol. Je moet deze film wel meer dan één keer gezien hebben om hem te gaan waarderen, maar dat heb ik met alle Potter films. Daar is niks mis mee, want dat geeft alleen maar aan dat de films mij weten te binden, en dat is voor mij een voorwaarde van een goede film met diepgang.


avatar van sweinsteiger

sweinsteiger

  • 2278 berichten
  • 0 stemmen

eigenlijk is dit de aanzet op harry potter 7


avatar van AjaxRulezzz

AjaxRulezzz

  • 2085 berichten
  • 569 stemmen

Mooie film, het verhaal was voor mij voorspelbaar. Maar dat kwam omdat ik ook het boek heb gelezen. De acteerprestaties waren goed, de special-effect waren uitstekend en het camerawerk was ook goed. Nog maar 2 te gaan


avatar van Kr!kke

Kr!kke

  • 5394 berichten
  • 2568 stemmen

kobe bryant fan schreef:

iets mindere potter

Ik heb ook dat gevoel...


avatar van Ozymandias88

Ozymandias88

  • 127 berichten
  • 0 stemmen

Heb me net weer even verdiept op het internet over eventueel potter-nieuws en toen kwam ineens het veter knoop stukje naar boven.

Halfje naar beneden voor het plotselinge besef dat sommige dingen gewoon niet HP zijn.


avatar van clockwork72

clockwork72

  • 2780 berichten
  • 1741 stemmen

Nog altijd en beetje een zaaie film.


avatar van BBC

BBC

  • 137 berichten
  • 0 stemmen

JK. Rowling weet Spanning & Romantiek goed te combineren, wat dus in deze film NIET het geval is. er werden zoveel romantische scènes bij verzonnen dat ik het nauwelijks harry potter kan noemen. natuurlijk, er zaten ook zeer mooie scènes in maar voor mij was dat niet voldoende.

natuurlijk wordt Harry ouder, maar dat hoeft niet te betekenen dat Romantiek de film overheerst.

zondezonde.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7307 berichten
  • 0 stemmen

Wat zondezonde?? Alsof romantiek de hele film overheerst, en luister, om een film te maken die voor iedereen goed is, dat gaat gewoonweg niet. En als je de films niet goed vind dan raad ik aan om de volgende 2 niet meer te kijken. Tot nu toe vind ik elke Potter film wel wat hebben. De eerste paar toen ze nog jonger waren, die waren wat kinderachtiger dan de laatste, maar persoonlijk vind ik ze allemaal goed verfilmd. En om alles te verfilmen dat gaat nou eenmaal niet, anders zouden de films ik weet niet hoelang duren. Maar hoe dan ook als straks alle delen klaar zijn dan kun je toch wel zeggen dat het een hele mooie unieke prachtige serie is.


Ik vond dit deel van de Harry Potter reeks mij ontzettend tegenvallen. Met name de acteerprestaties vond ik hier een stuk minder dan in de vorige delen. In de eerste films was dat ook al niet geweldig, maar vanaf deel 3 werd dat een stuk beter, maar hier vond ik het echt weer terugzakken. Ik vond de film echt te langdradig en de keuze om te focussen op drama/humor komt totaal niet overeen met mijn interpretatie van het boek, maar misschien ligt dat aan mij. Ook de special effects van de scene in de grot vond ik echt zo fake dat ik er bijna om moest lachen. Misschien is dat vanwege de leeftijdsgrens zo gedaan, maar ik vond het echt jammer. Verder zit de film wel goed in elkaar, mooi camerawerk en alles klopt verder wel, maar ik vond het wel de minste van de serie tot nu toe. Hopelijk maken ze het in de komende delen weer goed.