• 15.799 nieuwsartikelen
  • 178.265 films
  • 12.224 series
  • 34.003 seizoenen
  • 647.419 acteurs
  • 199.081 gebruikers
  • 9.376.398 stemmen
Avatar
 
banner banner

Harry Potter and the Half-Blood Prince (2009)

Avontuur / Fantasy | 153 minuten
3,46 3.848 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 153 minuten

Alternatieve titel: Harry Potter en de Halfbloed Prins

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: David Yates

Met onder meer: Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

IMDb beoordeling: 7,6 (651.763)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 15 juli 2009

Plot Harry Potter and the Half-Blood Prince

"Dark Secrets Revealed"

Als Harry, Ron en Hermelien aan hun zesde jaar aan Zweinstein beginnen, komt Harry in het bezit van een geheimzinnig volgekladderd toverdrankenboek, dat ooit het eigendom is geweest van de onbekende Halfbloed Prins. Wat moet Harry doen met de af en toe wel erg obscure spreuken die het boek vermeldt? En ondertussen heeft hij te kampen met een moeizaam sociaal leven en laat Perkamentus hem stukje bij beetje informatie zien over het duistere verleden van Voldemort. Deze lessen van Perkamentus zullen leiden tot het grootste geheim van de duistere heerser en het zal Harry helpen om te overleven.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Ron Weasley

Hermione Granger

Horace Slughorn

Albus Dumbledore

Draco Malfoy

Severus Snape

Ginny Weasley

Lavender Brown

Luna Lovegood

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van M.ike

M.ike

  • 325 berichten
  • 107 stemmen

Jasspero schreef:

(quote)

Ben het er eigenlijk volkomen mee eens. Over een jaar of tien word er gewoon een remake gemaakt van de harry potter filmreeks. Daaar moeten we maar op hopen.

ik hoop het en dat ze dan wat meer proberen over te brengen wat er in de boeken staat, want dit is gewoon gepruts...


avatar van M.ike

M.ike

  • 325 berichten
  • 107 stemmen

:O:O:O:O ik lees hier dat ze de gevecht scene in de school hebben weggelaten :O wat een idioten dat wa shet enige wat ik boeiend vond aan dat boekdeel :l hopelijk wordt de laatste film wel naar verwachting want dat is me favoriete boek van de hele reeks.


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Jasspero schreef:

Over een jaar of tien word er gewoon een remake gemaakt van de harry potter filmreeks. Daaar moeten we maar op hopen.

Nog maar eens een stuk of acht films dan.

Is dat niet overdreven denk je?


avatar van Stànnn

Stànnn

  • 21 berichten
  • 265 stemmen

wiccan999 schreef:

(quote)

vind ik een belachelijke opmerking , het is een verfilming naar een boek. Dus het is gewoon logisch dat mensen dat vinden. Bovendien is dit een plek voor mensen die de film gezien hebben, hun mening te geven , is in mijn ogen niets mis mee.

En waarom kan een verhaal zoals de lord of the rings. wat veel meer pagina's dan 200 bevatte wel naar het boek verfilmd worden?

niet netjes dat je het gezeik noemt in mijn ogen.

laat me je zeggen waarom :

Return of the King duurt een uur langer en het boek telt 200 pagina's minder.

Als men deze film de kans gegeven had om het even langdurig qua film te maken, dan zou je dit niet zeggen.


avatar van Stànnn

Stànnn

  • 21 berichten
  • 265 stemmen

M.ike schreef:

:O:O:O:O ik lees hier dat ze de gevecht scene in de school hebben weggelaten :O wat een idioten dat wa shet enige wat ik boeiend vond aan dat boekdeel :l hopelijk wordt de laatste film wel naar verwachting want dat is me favoriete boek van de hele reeks.

In het boek telt het gevecht tussen de orde en de dooddoeners amper 1 volledige bladzijde (voor en achterkant) en gaat het vooral over Draco die boven met Perkamentus een gesprek voert over hoe hij de dooddoeners binnen liet etc.. , is dat wat je bedoelt met een boeiende gevechtscène?


avatar van Stànnn

Stànnn

  • 21 berichten
  • 265 stemmen

wiccan999 schreef:

(quote)

vind ik een belachelijke opmerking , het is een verfilming naar een boek. Dus het is gewoon logisch dat mensen dat vinden. Bovendien is dit een plek voor mensen die de film gezien hebben, hun mening te geven , is in mijn ogen niets mis mee.

En waarom kan een verhaal zoals de lord of the rings. wat veel meer pagina's dan 200 bevatte wel naar het boek verfilmd worden?

niet netjes dat je het gezeik noemt in mijn ogen.

Half-Blood Prince is 490 pagina's lang..


avatar van Raab

Raab

  • 10 berichten
  • 13 stemmen

Gisteren gezien! Vond het mijn €8,50 wel waard. Net zo spannend als andere films, dit keer had het wel iets weg van horror met een puber-achtige draai.

Altijd al sympathie gehad voor de bad-guys: Draco, Sneep en Bellatrix. Helena Bonham is altijd zo geweldig


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

nairobi schreef:
Alleen al de discussie's die op deze site aan de gang zijn, maakt het een topfilm en wederom eentje die de filmboeken in gaat.
Yeah right.

Stànnn schreef:
In het boek telt het gevecht tussen de orde en de dooddoeners amper 1 volledige bladzijde (voor en achterkant) en gaat het vooral over Draco die boven met Perkamentus een gesprek voert over hoe hij de dooddoeners binnen liet etc.. , is dat wat je bedoelt met een boeiende gevechtscène?
Het gaat niet om hoe uitvoerig alles beschreven is. Het gaat erom dat de Dooddoeners op Hogwarts komen, en zich dan Dooddoenerig gaan gedragen. In de film echter lopen ze even een rondje door het bos. Dat maakt de dooddoeners er niet echt gevaarlijker of geloofwaardiger op.

En je kunt alles wel bagatelliseren, maar er was toch echt een redelijk heftig gevecht aan de gang in het boek. En het zou sowieso al een interessanter decor zijn geweest voor de dood van Dumbledore.


avatar van GGG

GGG

  • 523 berichten
  • 586 stemmen

Mooie film! Boek en film verschillen hier en daar wel wat maar dat is het mooie aan de fantasie van de lezer die niet altijd te verfilmen is. Petje af voor alle acteerprestaties en de special effects! Echt super mooi! Deze film is in vergelijking met de vorige een aanrader voor alle lezers en niet lezers van de Harry Potter books…


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Zijn er ook mensen die de boeken niet hebben gelezen?


avatar van H1DD3

H1DD3

  • 435 berichten
  • 433 stemmen

Nomak schreef:

(quote)

Nog maar eens een stuk of acht films dan.

Is dat niet overdreven denk je?

Er wordt echt geen remake van de Harry Potter films gemaakt hoor.


avatar van Nicholas

Nicholas

  • 1765 berichten
  • 278 stemmen

Hier een...


avatar van Penrue

Penrue

  • 47 berichten
  • 136 stemmen

Ik vond het een goede film. Goed geacteerd, goed verhaal en ik vond de humor die erin voorkwam ook wel leuk. Maar ik heb die film dan ook gekeken zonder aan het boek te denken.

Ik heb alle boeken van Harry Potter minstens 10 keer gelezen dus ik ken het verhaal van voor naar achter, binnenstebuiten gekeerd en weer terug en als ik dus zou hopen op een "vertaling" van het boek dan zou ik het een poep film vinden. Ik weet alleen uit ervaring dat je nooit erop moet hopen dat het op het boek lijkt, dus ik was voorbereid.

Ik vond het echt een vermakelijke film en ik vond het geen zonde van mijn tijd en ik ga hem zeker vaker bekijken (thuis) maar ik denk wel dat de film leuker is voor de mensen die het boek niet hebben gelezen dan voor de mensen die het boek wel hebben gelezen.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

serpico schreef:
(quote)
Yeah right.

(quote)
Het gaat niet om hoe uitvoerig alles beschreven is. Het gaat erom dat de Dooddoeners op Hogwarts komen, en zich dan Dooddoenerig gaan gedragen. In de film echter lopen ze even een rondje door het bos. Dat maakt de dooddoeners er niet echt gevaarlijker of geloofwaardiger op.

En je kunt alles wel bagatelliseren, maar er was toch echt een redelijk heftig gevecht aan de gang in het boek. En het zou sowieso al een interessanter decor zijn geweest voor de dood van Dumbledore.


Bellatrix vernielde de Grote Zaal en zette Hagrids huisje in brand en Sneep verlamde een Schouwer... het is iets of het is niets hè. O, en je had ook nog een soort van duel tussen Sneep en Harry.
Het gemiddelde houd het goed vol. Gezien de snelle dalingen had ik wel verwacht dat hij bij de 300 stemmen al in de 3,70 zou zitten, maar hij staat nog op een 3,80 bij 358 stemmen. Niet slecht.

By the way, ik verlaag mijn stem van een 4,5 naar een 4,0 omdat ik toch vind dat de kern van het boek niet goed is bereikt (door een toch iets te hoog gehalte van de romantiek en humor) en dat er hier en daar een paar losse plotpunten in blijven zitten (Minister van Toverkunst, Orde van de Feniks, Cho Chang, Lupin en Tonks...). Verder blijft het heerlijk vermaak, is het laatste half uur briljant en kan hij zich nog heel goed staande houden tussen de andere Potters. Een nieuwe, betere recensie zal volgen als ik deze film nog eens een keer heb gezien. Ik kijk wel heel veel uit naar Deathly Hallows, waarin ik hoop dat het boek weer net zo verfilmd zal worden als de eerste drie delen.

Mijn Potter top 6 tot nu toe:
1. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
2. Harry Potter and the Half-Blood Prince
3. Harry Potter and the Goblet of Fire / Order of the Phoenix
4. Harry Potter and the Order of the Phoenix / Goblet of Fire
5. Harry Potter and the Philosopher's Stone
6. Harry Potter and the Chamber of Secrets

Sorry, kan echt niet kiezen tussen deel 4 en 5.


avatar van girl-89

girl-89

  • 17 berichten
  • 16 stemmen

Ik heb de film gister gezien en ik had hele hoge verwachtingen.

die zijn NIET uitgekomen! ze hebben zoveel weggelaten van het boek en dat was zo jammer! de mensen die het boek niet hebben gelezen en ik ken er een paar die wisten echt niet meer waar het over ging. Ze hebben ook sommige stukken van de films anders over laten komen, ik snap dat echt niet.

Ik moet ook wel toegeven dat het weer een echt harry potter film was met veel fanatasie, de romatiek was ook leuk en weer is wat anders..Ik hoop echt dat ze bij deel 7 wel alles laten zien.

Ik geef het een 3,5* omdat ik ondanks de teleurstelling toch een onwijze harry potter fan ben en toch ook wel weer heb genoten van de acteer prestaties.


avatar van riivas

riivas

  • 64 berichten
  • 260 stemmen

Naar aanleiding van de trailer en lyrische reacties op internet keek ik heel erg uit naar deze film. Helaas helaas: voor mij in vrijwel ieder opzicht een tegenvaller.

Het afdoen als een rom-kom vind ik onzin: dat is namelijk gewoon niet zo. Zelfs het liefdesverhaaltje is flinterdun en komt nauwelijks uit de verf. Een verhaal als dit dient een juiste balans te hebben tussen spanning, actie en drama en die balans ontbrak.

Zelfs de mooiste beelden wisten me niet te ontroeren of in vervoering te brengen. Ook heel jammer: opgehemelde scènes als die in grot vind ik alsnog teveel afgeraffeld, met te weinig emotie gebracht en niet indrukwekkend. De special effects moeten de impact zien te redden, maar werken wat mij betreft niet zo.

Verder sluit ik me aan bij eerdere opmerkingen over het verhaal dat 'in brokjes' gebracht wordt en niet als een goedlopende film. Mocht ik het boek niet gelezen hebben, zou ik er weinig van begrepen hebben. Omdat ik toch redelijk 'fan' ben zal ik de film ook nog wel in de bios gaan zien, maar de hoge verwachtingen zijn er niet meer.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

Mijn Potter top 6 tot nu toe:

1. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban

2. Harry Potter and the Half-Blood Prince

3. Harry Potter and the Goblet of Fire / Order of the Phoenix

4. Harry Potter and the Order of the Phoenix / Goblet of Fire

5. Harry Potter and the Philosopher's Stone

6. Harry Potter and the Chamber of Secrets

Sorry, kan echt niet kiezen tussen deel 4 en 5.

Wat een vreselijke top 10. Hoe kun je deel 2 nou het slechtste vinden, dat is juist de beste van allemaal. Het had alle elementen. Prachtig verhaal, prachtige muziek, Harris als Perkamantus, een goede Cast en een leuk emotioneel einde.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Nomak schreef:

Zijn er ook mensen die de boeken niet hebben gelezen?

Volgens mij de meeste wel, ik vind dat ook wel verstandig aangezien voor mij de boeken nog altijd beter zijn dan de films! Op uitzondering van deel 2.


avatar van wwelover

wwelover

  • 2605 berichten
  • 3961 stemmen

Aardige amusementsfilm, en in mijn ogen de 1na beste van de reeks. Het verhaal is aardig, al komt het wel erg laat op gang vind ik. Het was lekker duister, en dat maakt de film interessant. Ik was niet ondersteboven van de film, maar dat heb ik sowieso nog met geen één Harry Potter gehad, maar het had wel wat. De twists waren aardig, en het heeft me wel benieuwd gemaakt naar het slot, want dit einde was toch wel erg goed. Heb de boeken niet gelezen overigens. Cast was zoals ik elke keer zeg, weer wat beter dan voorheen. Ze groeien goed mee.

3.5*


avatar van Dutchmeister

Dutchmeister

  • 492 berichten
  • 733 stemmen

riivas schreef:

Het afdoen als een rom-kom vind ik onzin: dat is namelijk gewoon niet zo. Zelfs het liefdesverhaaltje is flinterdun en komt nauwelijks uit de verf. Een verhaal als dit dient een juiste balans te hebben tussen spanning, actie en drama en die balans ontbrak.

(


Geen romantische komedie? Het lijkt er veel op, deze film is vol gestopt met puberale grappen om weet ik veel wat voor reden. De ene keer zie je de blikken tussen Hermelien en Daan, dan weer tussen Harry en Ginny, dan zie je Ginny met die ene(weet zn naam ff niet) Ron zie je de hele tijd met zijn chick, Hermelien vervolgens weer met Ron, Harry met Ginny. Ondertussen zie je nog op de gang een aantal shots van zoenende koppels. Dit en nog meer gecombineerd met een flink aantal puberale grapjes en spanningen zorgen voor een rom-kom. Oke het gebeurt in het boek, maar het is hier veel te veel aanwezig.. De balans ontbrak totaal inderdaad.


avatar van De Hoog

De Hoog

  • 17 berichten
  • 7 stemmen

Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik vond deze HP echt tegenvallen.

Miste gewoon het hocus pocus gevoel, doordat het veel te langdradig was en er gebeurde gewoon te weinig.

In de andere films was er veel gekke tover kunsten en anderen lekkere engen dingen.

Ik merk ook aan andere reacties dat het tegen viel maar toch geven ze goede cijfers vindt ik echt niet kloppen maar ja als je fan bent is dit gewoon moeilijk


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

JohnWilliams schreef:

(quote)

Wat een vreselijke top 10. Hoe kun je deel 2 nou het slechtste vinden, dat is juist de beste van allemaal. Het had alle elementen. Prachtig verhaal, prachtige muziek, Harris als Perkamantus, een goede Cast en een leuk emotioneel einde.

Tja... het is dan ook geen top 10 hè .

Ik vind HP 1 en 2 toch wat meer kinderfilms waar ik overheen ben gegroeid. Ik vind ze nog steeds erg goed, hoor (kleine 4 sterren is zeker niet slecht), maar ik prefereer toch de wat volwassenere en duisterdere Potters. En als ik dan tussen HP 1 en 2 moet kiezen word het erg moeilijk... maar deel 1 is natuurlijk wel het origineelst. Maar ze liggen in ieder geval wel heel dicht bij elkaar.


avatar van BellaBlue04

BellaBlue04

  • 3 berichten
  • 5 stemmen

Ik heb deze film gisteravond gezien en vond dat het ontzettend spannend begon (met de brug en de "death-eaters"), over het algemeen vond ik dat de film ontzettend veel humor bevatte (vooral de momenten met Rons verliefdheid waren hilarisch). Een schrikmoment zat er ook in. Het rare was dat ik (omdat ik de boeken gelezen heb) wist dat dat moment eraan zat te komen maar op het moment dat het daadwerkelijk gebeurde me doodschrok. Ik hoorde echt iedereen die in de bioscoop zat naar adem snakken van schrik. Ik vind het een mooie film die zeker 3 sterren waard is! Een minpuntje vond ik wel dat je, als je het boek niet gelezen had de draad kwijtraakte op sommige momenten omdat (helaas) sommige scenes die in het boek een grote rol spelen zijn weggelaten. Deze film gaat voornamelijk over verliefdheid en andere puberale dingen waardoor het magische gevoel wat bij de andere HP-films duidelijk(er) aanwezig is niet zo duidelijk naar voren kwam.


avatar van pattientje

pattientje

  • 1 berichten
  • 1 stemmen

echt mooie film maar wel beetje kort verhaal en jammer dat er hij geen echt einde heeft


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

Albus Dumbledore schreef:
(quote)


Bellatrix vernielde de Grote Zaal en zette Hagrids huisje in brand en Sneep verlamde een Schouwer... het is iets of het is niets hè. O, en je had ook nog een soort van duel tussen Sneep en Harry.
Noem je dat heftig? Ik wil moordpartijen zien Dat duel sloeg overigens werkelijk alles, zo emotieloos en kalm als dat gespeeld werd.


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

pattientje schreef:

echt mooie film maar wel beetje kort verhaal en jammer dat er hij geen echt einde heeft

En toch goed genoeg voor 5*?


avatar van wyatt earp

wyatt earp

  • 5006 berichten
  • 2635 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

Ik vind HP 1 en 2 toch wat meer kinderfilms waar ik overheen ben gegroeid. Ik vind ze nog steeds erg goed, hoor (kleine 4 sterren is zeker niet slecht), maar ik prefereer toch de wat volwassenere en duisterdere Potters. En als ik dan tussen HP 1 en 2 moet kiezen word het erg moeilijk... maar deel 1 is natuurlijk wel het origineelst. Maar ze liggen in ieder geval wel heel dicht bij elkaar.

Daar ben ik het volledig mee eens, met als enig verschil dat ik deel 2 prefereer boven deel 1.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Nomak schreef:

(quote)

En toch goed genoeg voor 5*?

Misschien een 4.75? Afgerond is dat ook een 5 .


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

serpico schreef:
(quote)
Noem je dat heftig? Ik wil moordpartijen zien Dat duel sloeg overigens werkelijk alles, zo emotieloos en kalm als dat gespeeld werd.


Nou, dat Bellatrix heel de Grote Zaal zowat opblies vond ik toch wel vet hoor. Maar als jij zo nodig doden wilt zien... even wachten tot HP and the Deathly Hallows en je zult doden krijgen...


avatar van Dutchmeister

Dutchmeister

  • 492 berichten
  • 733 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

(quote)

Tja... het is dan ook geen top 10 hè .

Ik vind ze nog steeds erg goed, hoor (kleine 4 sterren is zeker niet slecht), maar ik prefereer toch de wat volwassenere en duisterdere Potters.

Als je het duistere prefereert dan snap ik niet dat je deze film 4 sterren kan geven