Bloodsport (1988)

Actie

geregisseerd door Newt Arnold
met Jean-Claude Van Damme, Leah Ayres en Donald Gibb

Frank Dux doet mee aan 'kumite', een illegale martial-arts competitie, waar zwaar gewonden en doden niet ongewoon zijn. Voor dit toernooi zijn vechters van over de hele wereld uitgenodigd, die allemaal een verschillende stijl hebben van vechten. Chong Li, de meedogenloze gemene vechter is de favoriet voor kumite, maar hij heeft nog nooit tegen Frank Dux gevochten.

avatar van Thomas83
Ik heb niet gestemd en ook geen bericht geplaatst zie ik, maar weet vrij zeker dat ik hem redelijk recent nog heb gezien. Aardig, maar vind hem zeker niet beter dan Bloodsport of Kickboxer.

Thomas83 schreef:
Aardig, maar vind hem zeker niet beter dan Bloodsport of Kickboxer.

Dit is Bloodsport..??!!

avatar van Thomas83
Ik reageerde op Kenzomovies in het bericht daar vlak boven. Ik had het dus over Legionnaire.

Thomas83 schreef:

Ah oke, mee eens Legionnaire is niet eens te vergelijken met Bloodsport of Kickboxer. Enige overeenkomst; het is een van Damme film. Waar Bloodport en Kickboxer het moesten hebben van gevechten, martial-arts/kickboxen moet Legionnaire het hebben van een beetje jagen, opgejaagd worden en schietpartijen.

Deze was gisteren op de Vlaamse tv en man, wat is het altijd weer genieten van deze film uit mijn jeugd.

Een heerlijk eenvoudig verhaal waar je zonder nadenken inrolt en blijft naar kijken. Sommige scenes zijn gewoon hilarisch - al is dat uiteraard niet de bedoeling - en helemaal over the top. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Franks busrit. Gewoon even de film rekken door beelden van een minuutje eerder opnieuw te tonen. En voor die gelaatsuitdrukkingen in slow motion was een Comedy Award zeker op zijn plaats geweest.

Beste script lijkt me niet aan de orde want:
The military has invested too much money in you for you to get hurt
Was het dan niet Tanaka die hem alles leert?

Ach wat, hij blijft wat mij betreft beter dan de middelmaat en verdient dus 3.5*

Beste script lijkt me niet aan de orde want:
The military has invested too much money in you for you to get hurt
Was het dan niet Tanaka die hem alles leert?

Tanaka leerde hem vechten, maar daarna zat hij in het leger zoals te zien is in het begin de film. Zij investeerden op een hele andere manier in Dux. Daarna ontsnapt hij immers, als hij zogenaamd gaat douchten

avatar van Vidi well
Bloodsport had ik als kind op VHS en de film heb ik in mijn jeugd dan ook talloze keren gezien. Onlangs in een vlaag van sentiment de DVD gekocht en de film maar eens herzien. Blijft deze film overeind na al die jaren?

Ja... en toch ook niet helemaal. Bloodsport is filmtechnisch gesproken geen topper. Het verhaal is eenvoudig en de acteerprestaties zijn wisselend. Maar toch heeft het allemaal wel wat.

De groezelige sfeer van The Walled City (Bloodsport is trouwens voor zover ik weet één van de weinige films die ooit in Kowloon is opgenomen) zorgt voor een bijzonder dreigende achtergrond waardoor de illegaliteit van de vechtsport goed benadrukt wordt. De smalle steegjes zonder daglicht, met verdachte figuren die overal rond lijken te sluipen... erg mooi neergezet.

De acteerprestaties van de vechters zijn op zijn best middelmatig te noemen, en ook JC doet hier hard zijn best, maar overtuigd niet echt als hij spreekt. Zijn gebrekkige uitspraak is daar mede schuldig aan. Ook zijn rivaal Chong Li is niet echt overtuigend in acteren.
Beide heren scoren natuurlijk wel punten als het aankomt op wat ze het beste doen: vechten. De scenes in de ring zien er te gek uit, alle verschillende vechtstijlen die langs komen blijven verassen, en leveren interessante gevechten op, hoewel sommige vechters wel erg stereotype (bijna racistisch) worden neergezet.
Leuk en ietwat flauw zijn de bijpersonages, van onbenullige bokser Jackson, de man met een hart van goud, tot de karikaturaal domme agenten die in sommige scenes slapstick-achtige situaties ontketenen.

Een groot pluspunt in deze film vind ik de pompende muziek die het geheel ondersteund. Met name in de finale zorgt dit ervoor dat de film naar een (ontzettend voorspelbare en typische jaren 80) climax wordt gepusht, en gecombineerd met de mooie actie, en de nodige humor maakt dat van Bloodsport een film die gewoon heel fijn is om weer eens te zien.

Niet om aan te zien.

Heb deze vroeger ook wel eens een keer gezien, al weet ik niet meer of ik er toen wat aanvond. In ieder geval een film die de tand des tijds absoluut niet overleefd heeft. Een vreselijk cheesy bedoening die zichzelf veel te serieus neemt en daartegenover eigenlijk helemaal niks te bieden heeft.

Acteerwerk is echt compleet ondermaats. Zowel de gewone filmscenes als de actiescenes hebben er onder te lijden. Vooral dat laatste is een probleem, want de camera crew en editor hadden blijkbaar ook niet al te veel ervaring. Het ziet er dan ook erg lame en gezapig uit.

JCVD's bekkengetrek is ook niet om aan te zien, de soundtrack is een complete aanfluiting en de gewichtigheid waarmee alles gebracht wordt is gewoon dodelijk. Een compleet belachelijke film, die gelukkig niet al te lang duurt. Al had het nog best iets korter gekund, want sommige bijverhaaltjes hebben geen enkele meerwaarde.

avatar van Ramon K
En bovendien nog een waargebeurd verhaal ook!

avatar van IH88
“You are next!”

Leuk. Bloodsport is één van Jean-Claude Van Damme’s beste films, en dat komt vooral door de het straight forward verhaal en de uitstekende vechtscènes. Soms ziet het er niet uit, maar in deze film is de vechtchoreografie uitstekend. En het verhaal heeft geen onnodige subplotjes of overbodige personages. Gewoon lekker vechten, met naast Van Damme ook prima bijrollen van Gibb, Ayres, Chiao, Whitaker en natuurlijk Bolo Yeung als Chong Li.

avatar van mikey
Prachtig verteld waargebeurd verhaal vol emotie en heerlijke sportmomenten. Respect Bolo