• 8.348.946 stemmen

Genre: Actie

Geregisseerd door: Newt Arnold

Met onder meer: Jean-Claude Van Damme, Leah Ayres en Donald Gibb

Plot Bloodsport

"The true story of an American ninja."

Frank Dux doet mee aan 'kumite', een illegale martial-arts competitie, waar zwaar gewonden en doden niet ongewoon zijn. Voor dit toernooi zijn vechters van over de hele wereld uitgenodigd, die allemaal een verschillende stijl hebben van vechten. Chong Li, de meedogenloze gemene vechter is de favoriet voor kumite, maar hij heeft nog nooit tegen Frank Dux gevochten.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van Thomas83

Thomas83

Ik heb niet gestemd en ook geen bericht geplaatst zie ik, maar weet vrij zeker dat ik hem redelijk recent nog heb gezien. Aardig, maar vind hem zeker niet beter dan Bloodsport of Kickboxer.

Thomas83 schreef:

Aardig, maar vind hem zeker niet beter dan Bloodsport of Kickboxer.

Dit is Bloodsport..??!!

avatar van Thomas83

Thomas83

Ik reageerde op Kenzomovies in het bericht daar vlak boven. Ik had het dus over Legionnaire.

Thomas83 schreef:

Ah oke, mee eens Legionnaire is niet eens te vergelijken met Bloodsport of Kickboxer. Enige overeenkomst; het is een van Damme film. Waar Bloodport en Kickboxer het moesten hebben van gevechten, martial-arts/kickboxen moet Legionnaire het hebben van een beetje jagen, opgejaagd worden en schietpartijen.

avatar van H€yoka

H€yoka

Deze was gisteren op de Vlaamse tv en man, wat is het altijd weer genieten van deze film uit mijn jeugd.

Een heerlijk eenvoudig verhaal waar je zonder nadenken inrolt en blijft naar kijken. Sommige scenes zijn gewoon hilarisch - al is dat uiteraard niet de bedoeling - en helemaal over the top. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Franks busrit. Gewoon even de film rekken door beelden van een minuutje eerder opnieuw te tonen. En voor die gelaatsuitdrukkingen in slow motion was een Comedy Award zeker op zijn plaats geweest.

Beste script lijkt me niet aan de orde want:

The military has invested too much money in you for you to get hurt

Was het dan niet Tanaka die hem alles leert?

Ach wat, hij blijft wat mij betreft beter dan de middelmaat en verdient dus 3.5*

Beste script lijkt me niet aan de orde want:
The military has invested too much money in you for you to get hurt
Was het dan niet Tanaka die hem alles leert?

Tanaka leerde hem vechten, maar daarna zat hij in het leger zoals te zien is in het begin de film. Zij investeerden op een hele andere manier in Dux. Daarna ontsnapt hij immers, als hij zogenaamd gaat douchten

avatar van Vidi well

Vidi well

Bloodsport had ik als kind op VHS en de film heb ik in mijn jeugd dan ook talloze keren gezien. Onlangs in een vlaag van sentiment de DVD gekocht en de film maar eens herzien. Blijft deze film overeind na al die jaren?

Ja... en toch ook niet helemaal. Bloodsport is filmtechnisch gesproken geen topper. Het verhaal is eenvoudig en de acteerprestaties zijn wisselend. Maar toch heeft het allemaal wel wat.

De groezelige sfeer van The Walled City (Bloodsport is trouwens voor zover ik weet één van de weinige films die ooit in Kowloon is opgenomen) zorgt voor een bijzonder dreigende achtergrond waardoor de illegaliteit van de vechtsport goed benadrukt wordt. De smalle steegjes zonder daglicht, met verdachte figuren die overal rond lijken te sluipen... erg mooi neergezet.

De acteerprestaties van de vechters zijn op zijn best middelmatig te noemen, en ook JC doet hier hard zijn best, maar overtuigd niet echt als hij spreekt. Zijn gebrekkige uitspraak is daar mede schuldig aan. Ook zijn rivaal Chong Li is niet echt overtuigend in acteren.

Beide heren scoren natuurlijk wel punten als het aankomt op wat ze het beste doen: vechten. De scenes in de ring zien er te gek uit, alle verschillende vechtstijlen die langs komen blijven verassen, en leveren interessante gevechten op, hoewel sommige vechters wel erg stereotype (bijna racistisch) worden neergezet.

Leuk en ietwat flauw zijn de bijpersonages, van onbenullige bokser Jackson, de man met een hart van goud, tot de karikaturaal domme agenten die in sommige scenes slapstick-achtige situaties ontketenen.

Een groot pluspunt in deze film vind ik de pompende muziek die het geheel ondersteund. Met name in de finale zorgt dit ervoor dat de film naar een (ontzettend voorspelbare en typische jaren 80) climax wordt gepusht, en gecombineerd met de mooie actie, en de nodige humor maakt dat van Bloodsport een film die gewoon heel fijn is om weer eens te zien.

Onderhond

Niet om aan te zien.

Heb deze vroeger ook wel eens een keer gezien, al weet ik niet meer of ik er toen wat aanvond. In ieder geval een film die de tand des tijds absoluut niet overleefd heeft. Een vreselijk cheesy bedoening die zichzelf veel te serieus neemt en daartegenover eigenlijk helemaal niks te bieden heeft.

Acteerwerk is echt compleet ondermaats. Zowel de gewone filmscenes als de actiescenes hebben er onder te lijden. Vooral dat laatste is een probleem, want de camera crew en editor hadden blijkbaar ook niet al te veel ervaring. Het ziet er dan ook erg lame en gezapig uit.

JCVD's bekkengetrek is ook niet om aan te zien, de soundtrack is een complete aanfluiting en de gewichtigheid waarmee alles gebracht wordt is gewoon dodelijk. Een compleet belachelijke film, die gelukkig niet al te lang duurt. Al had het nog best iets korter gekund, want sommige bijverhaaltjes hebben geen enkele meerwaarde.

avatar van Ramon K

Ramon K

En bovendien nog een waargebeurd verhaal ook!

avatar van IH88

IH88

“You are next!”

Leuk. Bloodsport is één van Jean-Claude Van Damme’s beste films, en dat komt vooral door de het straight forward verhaal en de uitstekende vechtscènes. Soms ziet het er niet uit, maar in deze film is de vechtchoreografie uitstekend. En het verhaal heeft geen onnodige subplotjes of overbodige personages. Gewoon lekker vechten, met naast Van Damme ook prima bijrollen van Gibb, Ayres, Chiao, Whitaker en natuurlijk Bolo Yeung als Chong Li.

avatar van mikey

mikey

Prachtig verteld waargebeurd verhaal vol emotie en heerlijke sportmomenten. Respect Bolo

avatar van Guines

Guines

Voor diegenen die denken dat dit echt gebeurd is komen bedrogen uit.

Die Frank Dux is behalve een pathologische leugenaar ook nog eens een fake martial artist. Lijdt aan hoogmoedswaanzin deze man.

Martial Arts Frauds: Frank Dux (Chapter One: Intro and Background) - YouTube

How an American "Ninja" Tricked Hollywood - YouTube

Beetje pijnlijk voor de makers dit.

Neemt niet weg dat dit een zeer vermakelijke film is met al die oneliners zoals: dim mak, 'deaf touch' en ''Okay USA' .

Jeugdsentiment dit.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Pure nostalgie uit mijn kinderjaren deze Bloodsport met een uitstekende Van Damme. Zo’n ideaal filmpje dat gelijk liep als een rode draad samen met arcadespelen als Street fighter en Mortal kombat. Als film stelt het allemaal niet zo heel veel voor, maar de vechtscènes blijven geweldig. Leuke diverse personages, een heerlijke bad guy, een wacko vriend en ook wat afwisseling met de bakstenen. Het hele sfeertje van het toernooi is gewoon geslaagd.

Het was ook één van mijn eerste kennismakingen met de opvallende figuur van Forest Whitaker. Grappige rol waarbij de kat het steeds moest afleggen tegenover de muis. De flashbacks zijn wat cliché, maar bieden een leuke afwisseling met het geheel. Met Van Dammes geroep en gebekketrek toen hij even blind was, blijf ik het echter nog steeds moeilijk hebben, al is grappig beter op zijn plaats. Voor de rest prima vertier.

avatar van kasaragod

kasaragod

Onderhond schreef:

Dat dit nu net uit jouw mond moet komen.

De ironie!

Onderhond

kasaragod schreef:

Dat dit nu net uit jouw mond moet komen.

De ironie!

Oeh, edgy hoor!

avatar van 84robkuh

84robkuh

Wat een heerlijke verstand op nul film blijft dit toch.

Het heeft alles wat een jaren 80 vechtfilm hoort te hebben. Natuurlijk enorm voorspelbaar, maar de vechtscenes zijn van een erg hoog niveau en worden ondersteund door heerlijke opbouwende muziek.

Kan gezien het magere verhaal en de zwakke acteerprestaties natuurlijk geen 5 sterren geven, maar voor mij wel een top film in z'n genre.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Een paar maanden geleden heb ik Kickboxer nog eens opgezet, een van de bekendere van Damme films, dat beviel me niet echt heel goed. En nu ook maar een film van hem opgezet die er aardig op lijkt, Bloodsport dus.

Eigenlijk kan ik mijn verhaaltje copy and pasten. Ik ben een grote fan van 80's actie en de helden uit de tijd, maar van Damme staat vrij onderaan die lijst. Belabberde acteur en zijn films zijn ook geen titels van het kaliber Rambo, The Terminator of Die Hard, waar zijn collega's in die jaren mee scoorden en iconisch werden. Van Damme zijn films bieden gewoon heel weinig. Slappe verhalen, slecht acteerwerk en een totaal gebrek aan zelfspot of humor. De man kan prima vechten, maar al het andere ontbreekt bij hem. Bloodsport wist me geen seconde te boeien. Ben overigens meer fan van de 80's knalfilms dan de vechtfilms en dat blijkt hier ook wel weer. Enkele momenten gaan nog wel, maar ik vond het vooral prima toen de aftiteling in beeld kwam.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Bloodsport blijkt dus (bijna) geheel uit de grote duim van Dux gezogen te zijn. Nou ja, op zich hoeft dat geen slechte film te betekenen, er zijn wel meer goede films of boeken ontsproten aan de iets te levendige fantasie van de auteur, denk aan Confessions of a Dangerous Mind of The Painted Bird. Maar goed, tot dat rijtje hoort Bloodsport niet, en het is typisch zo'n film die je niet zou mogen beoordelen op acteerprestaties, soundtrack, camerawerk etc omdat er in geknokt wordt, en dan gelden kennelijk andere filmregels.

Maar ik zie toch echt te veel tekortkomingen, het acteerwerk was zo bedroevend, het verhaaltje zo platgetreden (ja, ook in 1988- een potpourri van elementen uit Enter The Dragon, Karate Kid en Rocky, met elk denkbaar cliché erin verwoven) en de soundtrack zo slecht, dat de moves van Jean-Claude van Damme en zijn kompanen een beetje ondersneeuwen. Het kijkt allemaal best OK weg en ik kan me voorstellen dat dit een cult following heeft maar het is geen beste kennismaking met Van Damme.

PS Die Frank Dux toch

"“I sold my sword. I have no regrets for it. It went for a good cause. It went to buy kids out of slavery” who were on pirate ships. “What they do is, these local chiefs, if you would, on Mindanao, and stuff, take these kids who are orphans, and they put them on these ships and go out to the South China Sea"....So, Dux said he and some friends decided to help out. He said he gave the pirates money from the sale of the sword, but the pirates reneged at the last moment. "We took arms up and fought boat pirates and we got these kids free.” (LA Times)

avatar van Woland

Woland

Veel cheesier dan dit wordt het niet. Met een paar biertjes erbij heb ik me er vanavond best wel mee vermaakt, maar op alle fronten is dit een beetje treurig. Het concept van het verhaal, dat is dan nog wel weer leuk, al is het eigenlijk nog veel leuker dat Frank Dux dit niet alleen allemaal uit z'n duim heeft gezogen maar dat hij ook nog jaren en jaren geloofd is. De karakters zijn dan wel weer allemaal beroerd, met cliche-typetjes, een vriendinnetje die nog beroerder acteert dan Jean-Claude van Damme zelf. Al trekt ze niet zulke domme gekke bekken. Maar ook de gevechten zijn net niks. Er vloeit wel wat bloed en die Chung Li is wel een grappige bad guy, maar veel gevechten sterven in hun eigen gimmicks. De slappe en voorspelbare afwisseling van het verhaal maakt het helaas af.

Ik denk dat een verhaal over de fantast Dux een stuk leukere film had opgeleverd. Wie weet komt die ooit nog (of is die er al zonder mijn medeweten?). In de tussentijd ga ik even bijkomen van dit cheesefest.

avatar van Skuller

Skuller

• 1919 stemmen

Victor : What's the difference if Bruce Springsteen is his shidoshi? Beste zin uit de hele film.

Als tiener grijs gedraaid op vhs, gisteren nog eens bekeken en vind het eigenlijk best wel slecht geacteerd allemaal. Eigelijk moet je films die je vroeger heel tof vond niet herzien en gewoon vast houden aan de herinnering.

Stemming is dan ook gebaseerd op de herinnering die ik had aan deze film.

avatar van Lebarron

Lebarron

Bloodsport gaat over Frank Dux(van Damme), een officier in het leger maar ook een meester in Ninjitsu getraind door shidoshi Shinzo Tanaka. Om zijn meester te eren wil hij meedoen aan een geheim ondergronds illegaal vechttoernooi in Hong Kong genaamd The Kumite. Aan The Kumite doen vechters uit alle delen van de wereld mee met elk hun eigen stijl. De huidige kampioen is de Koreaan Chong Li(Bolo Yeung), een meedogenloze vechter die al menig tegenstander gedood heeft. Frank is vastberaden om de titel te winnen maar Chong Li om hem te behouden.

De film combineert keiharde vechtpartijen met humor.De verschillende vechtstijlen maken de film vermakelijk maar de humor is soms niveau Bassie en Adriaan. De cast is best aardig want buiten Jean Claude van Damme en Bolo Yeung, de man die van China naar Hong Kong zwom om het communisme te ontvluchten, zijn ook Donald Gibb Forest Whittaker, Phillip Chan en Roy Chiao van de partij. Onder de vechters ontwaren we Michel Qissi(Tong Po), Paulo Tocha (Blood in Blood out en In Hell) en John Cheung(Dragon The Bruce Lee story en Vanishing Son). Het verhaal is gebaseerd op het levensverhaal van Frank Dux maar die wordt al jaren omschreven als een leugenaar en een poseur die ten onrechte claimt een Vietnamveteraan te zijn, een medal of honor te hebben gekregen en voor de CIA gewerkt zou hebben. Ook zijn deelname aan de Kumite en het bestaan van Shinzo Tanaka wordt betwist. Dux en van Damme hebben inmiddels ruzie vanwege de film The Quest die mede door Dux geschreven was.

Bloodsport is gewoon nog altijd een zeer vermakelijke vechtfilm ondanks dat hij wel behoorlijk verouderd is.

avatar van jpbosch

jpbosch

Nostalgie-stem, mijn videoband is kapot gegaan van het afspelen en terugspoelen op 7 mei 1997. Een treurige dag

avatar van Vidi well

Vidi well

Flavio schreef:

Bloodsport ….en de soundtrack zo slecht,

Grappig hoe verschillend mensen beoordelen. Ik vind de soundtrack echt fantastisch, vooral de track Fight to Survive halverwege onder de montage van gevechten. En de muziek in de eindscene… die is toch episch? Voor mij tilt de muziek het hele gebeuren naar een hoger level.

avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

Paul Hertzog heeft voor zowel Bloodsport als Kicboxer de soundtrack verzorgt en weet de films een eigen identiteit te geven. Father And Son, Tai Chi en Triumph zijn geweldige nummers.