The Warriors (1979)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Walter Hill
met Michael Beck, James Remar en Deborah Van Valkenburgh

Cyrus, de charismatische leider van de straatbende Gramarcy Riffs, wil de volledige controle over New York. Hij heeft daarvoor de hulp nodig van de andere bendes. Wanneer ze zich verenigen, zijn ze drie keer zo talrijk dan de politie en kunnen ze over de stad regeren. Cyrus maakt zijn plan bekend tijdens een nachtelijke vergadering in de Bronx, waar elke bende negen ongewapende vertegenwoordigers naartoe gestuurd heeft. Iedereen is enthousiast en bereid de krachten te bundelen. Maar dan wordt Cyrus neergeschoten door Luther, de aanvoerder van de Rogues. Hij beweert echter dat de moord door een van de Warriors gepleegd werd. Meteen wordt het bestand opgeheven en de Warriors vogelvrij verklaard.

sabsabsab schreef:
Er is dit jaar toch ook een soort remake gemaakt van deze film?

Er is wel een fanmade trailer die regelmatig de ronde doet als 'nieuw', maar een remake is er bij mijn weten niet. Wel een PS2 game een aantal jaar geleden trouwens en die wordt ook op IMDB aangegeven.

Al zijn er al wel jaren geruchten van plannen, maar volgens mij zijn die opgeborgen met het overlijden van Tony Scott waarvan gezegd werd dat die aan een remake bezig was.

avatar van sabsabsab
Metalfist schreef:

Helaas, dit was inderdaad maar een fan made trailer, en ik bijna iedereen wijs maken dat er een remake komt..

avatar van Vinokourov
Gebaseerd op een episode uit de roemruchte Griekse oudheid! Een bende probeert na een noodlottige moord terug te keren door verpauperd New York naar hun thuisbasis en moet allerlei gevaren overwinnen. Met wat badasses en synthesizermuziek is het nogal cult. Niet echt hoogstaand dus, maar aardig om te zien is het wel.

avatar van De Baas
Hmm... Pas achteraf kwam ik er achter dat het niet een docu over de Gay Pride was...

avatar van stefan dias
De Baas schreef:

grappig… en niet geheel onterecht

Mooie oude klassieker!5 punten waard!

Ik had deze excentrieke, rauwe en eenvoudige cultklassieker niet eerder gezien en, eerlijk gezegd, vond ik 'm, behalve over de top, wat gedateerd overkomen: een enigszins kleffe en zwaarmoedige film, in stripstijl, waarin het uiteindelijk draaide om teamwork, met overdreven, dwaas en onbedachtzaam straatbendegeweld. De dialogen kon je grof noemen en de cast speelde (bewust?) houterig.

avatar van dvdfreak123
Eindelijk eens gezien. Stond al lang op mijn lijst om een keer te zien. Moet zeggen is me toch wat tegengevallen. Acteren was maar flauw kwam allemaal beetje houterig over. Gebeurt eigenlijk niet zoveel in de film wist me dan ook ondanks de korte speelduur niet ganse tijd te boeien. Kvond het wel nog wijs gedaan zo in stripstijl. Maar voor de rest vond ik er niet zo veel aan. Beetje gedateert geeft voor mij de tand des tijds niet doorstaan misschien dat dit in 79 wel spectaculair was voor de mensen. Mensen die opgegroeid zijn met de film ik hou nochtans van klassiekers maar dit is niet echt 1 van ze. Goed om 1 maal te zien en om snel weer te vergeten. 5/10

avatar van Gang_Star
Fijne klassieker. Een spannende rit waarin de leden van The Warriors door allerlei leden van verschillende bendes constant achtervolgd worden. Veel personages maar ook veel toffe personages door middel van interessante looks. De actie is goed en de film is spannend en behoorlijk sfeervol.

Ook maar eens gezien.

Ondertussen een erg gedateerde film. En dan niet eens zozeer door de pakjes of de muziek, eerder door sommige situaties die zich voordoen. Wanneer The Warriors bijv de eerste keer ontsnappen aan die skinheads. Ze springen net op tijd in de trein, waardoor ze buiten schot zijn. Alles chill en relax, en in '79 zal dat ook wel een normale reactie geweest zijn. Tegenwoordig hoeft er maar ééntje z'n smartphone te pakken en de hele stad is op de hoogte van hun locatie en waar ze heen reizen.

Ik denk dat ik 35 jaar geleden wel wat gezien zou hebben in deze film. Deed me wat denken aan het vroege werk van Sogo Ishii, die zette z'n camera ook graag bij straatbendes om de daarbij horende stoerheid en het onvermijdelijke streepje inter-bende drama vast te leggen. De intro van deze film is ook niet verkeerd, als je even het gruwelijke fontje buiten beschouwing laat. Muziek is niet aan te horen, maar hoort wel bij het tijdsbeeld.

De speech is verder een bekende samplepot. Blijkbaar ook voor de hiphop produceren, maar met quotes als "20.000 hardcore members" konden de (Nederlandse) hardcore producers niet achterblijven uiteraard. Heeft toch altijd iets extras als je bepaalde stukken tekst uit een film al kan meepraten.

Probleem is dat anno 2015 de gangs echt te lullig zijn, terwijl ze toch duidelijk stoer moeten ogen. Dweepy kerels die wat door de stad huppelen en vooral iedereen proberen vermijden. Sommigen spreken over veel actie, ik heb die duidelijk gemist. Veel gewandel, als er dan al eens een situatie voordoet dan wordt er meestal weggerend, of blijft het bij wat slecht in beeld gebracht gebrawl. Daar schiet de film ondertussen toch ook flink tekort.

Verder ook redelijk repetitief, er gebeurt 4 of 5 keer hetzelfde, telkens met een andere bende, daarna even snel de finale erdoor jassen en de film is afgelopen. Had wel iets meer variatie ingemogen, al is dat misschien eerder kritiek die er komt vanwege het ontbreken van echt leuke confrontaties tussen de verschillende gangs.

Echt slecht is het niet, wie zich goed voelt bij het 70s-80s overgangssfeertje moet deze absoluut een keer zien, maar ondertussen begint het behang toch te lossen en uiteindelijk vond ik het iets te saai voor wat het poogt te zijn.

Ook maar eens gezien.

Effe serieus man.

avatar van Insignificance
Probeer er maar eens een speld tussen te krijgen.

Onderhond bij The Warrrios in de updates, da's even schrikken. Moet zeggen dat het verdict me meevalt, al is natuurlijk álles geweldig aan dat intro.

Onderhond schreef:
terwijl ze toch duidelijk stoer moeten ogen

Hm, als ik er een etiketje op zou moeten plakken, zou het eerder iets als kleurrijk zijn. Met comicy edge of iets dergelijks. Zo heb ik het althans altijd ervaren.

Njah, voor mij persoonlijk een opmerkelijk moment. Eerste reactie was dat het compleet belachelijk was, alvorens the beseffen dat het vroeger inderdaad een geslaagde vluchtroute zou geweest zijn.

Daar is niet zo veel fantasie voor nodig toch? Het is zo overduidelijk een product van zijn tijd, dat ik het maar vreemd vind dat je het belachelijk vond. Van alle unfaire kritiek en onzinnige bezwaren die ik je de afgelopen jaren heb zitten opwerpen, is dit weer een pareltje.

avatar van Metalfist
Net als bij Insignificance zijn de verschillende bendes nooit echt op mij overgekomen als 'gevaarlijk'. Leek me meer de bedoeling te zijn om met kleurrijke over the top figuren te werken. Geen idee welke versie je hebt gezien, maar de director's cut gebruikt ook een soort van comic book freeze shots voor bepaalde scènes. Iets wat je wel kunt linken aan het overdreven aspect van de bendes.

Voor de rest kan ik me eigenlijk wel in je kritiek vinden (ik ga er wel van uit dat je de 'gedateerde' vluchtroute niet echt laat doorwegen op je score Onderhond?) aangezien het een film is die erg specifiek in zijn stijl is. De muziek en vooral de aankleding ademt jaren '70. Als dat je niet ligt, dan wordt het inderdaad moeilijk om hier iets mee aan te vangen.

mister blonde schreef:

Ehm, ik draag het aan als voorbeeld waarom de film gedateerd aanvoelde, niet als kritiek op de film.

Om meteen op Metalfist te antwoorden: nee, dat heeft absoluut niet doorgewogen op m'n uiteindelijke score. Ik vond het gewoon een zeer opmerkelijk moment, waarbij iets kleins ondertussen als zeer vreemd ervaren wordt, terwijl dat vroeger de normaalste zaak was.

Ik heb verder niet de director's cut gezien, dus die comic boek overgangen heb ik gemist. Allicht dat Hill ze daarom nog toegevoegd heeft? Afgaande op de sfeer van de film leken de bendes niet echt luchtig of comic-like te zijn, maar gevaarlijke groepjes met af en toe wat gestoorde kerels erbij. Als het echt de bedoeling was dat het kleurrijke bendes waren dan had Hill toch echt beter z'n best mogen doen, want dan vond ik het echt vis noch vlees. Een film als Clockwork Orange was toch al 8 jaar gepasseerd, dus het gebrek aan meer uitzinnigheid kan je moeilijk aan het tijdsbeeld vastkoppelen.

Onderhond schreef:
Het is altijd zijn bedoeling geweest eigenlijk, maar Paramount wou de film perse uitbrengen voor The Wanderers (1979) en Hill zat op een beperkt budget en kreeg de scènes niet zoals hij ze wou hebben dus werd de film uiteindelijk uitgebracht zonder. Zie ook dit interview waarin Hill het volgende zegt:
I don’t think you can understand the movie without understanding my infatuation with the American comic book. It was the height of my creative interest in that art form. I wanted to divide the movie into chapters and then have each chapter come to life starting with a splash panel. It was a low budget movie and there was very little time for post-production because we had a fixed release date that we agreed upon.
Hier (of hier als je liever een filmpje hebt) zie je trouwens de verschillen tussen de versies. Vind persoonlijk de film beter werken in zijn initiële release, maar dat terzijde.

Ik kan me inderdaad wel inbeelden dat dat de film een iets andere insteek geeft, maar veel had het naar m'n waardering niet uitgemaakt, want dan vind ik de bendes eerder saai en underwhelming dan niet stoer genoeg.

@ oh: tja gedateerdheid is natuurlijk nooit een compliment voor een film. Je wijdt er je eerste alinea aan, maar soit.

Heb je daar ook last van bij films die nu gemaakt zijn over een periode van voor de smartphone? Of bij westerns? Of bij fantasiefilms? Etc.

avatar van mikey
raar idee aangezien de wanderers een nostalgische/ period film is en de warriors een kat/ muis actieflick. Het idee van gangs lijkt de enige overeenkomst.

mister blonde schreef:

Het gaat mij niet zozeer om smartphones, tablets of wat dan ook.

Wel dat Hill een scene construeert die zonder verdere uitleg een bepaalde conclusie krijgt. De Warriors springen op de trein, de deuren sluiten en oef! Ze zijn gered. En dat is ook wel zo, want ondanks dat ze een militia van 20.000 tegen zich hebben in de stad, is die onmogelijk te organiseren. Daartegenover staat dat je tegenwoordig een compleet tegengestelde reactie krijgt. Vluchten op een metro/trein in een stad waarin iedereen gemobiliseerd is tegen je bende is niks minder dan zelfmoord, want iedereen weet meteen in welk stationnetje je x aantal minuten later aankomt.

Westerns, fantasy films, sci-fi etc etc spelen zich sowieso af in een universum met andere regels. The Warriors mag dan in het begin een tekstje opdreunen over een niet nader bepaalde toekomst, de film ademt gewoon de overgang van 70s naar 80s uit, waardoor het min of meer gewoon in dit tijdperk afspeelt. Een alternatieve versie allicht, waar de politie alle grip heeft verloren op de straatbendes, maar dat is ook meteen de enige variabele die een beetje anders is.

Een hele uitleg voor een momentje van hooguit 2 seconden, maar wel eentje dat mij deed beseffen dat kleine details toch een grote impact hebben gehad op onze maatschappij en dat je je nog maar moeilijk kan indenken dat het ooit anders was. Althans, ik toch. En dat maakt deze film voor mij gedateerd, bedoeld als "uit een ander tijdperk".

avatar van mikey
De film suggereerd tot ook nooit dat ze veilig zijn wanneer ze de metro pakken? Het idee is dat je op een nieuwe turf komt met een andere bende.

Ik vind het maar onzin. Die andere regels gelden hier toch ook? Die wereld is toch fictief hier. Een onzin NY met bendes zonder mobiele telefoons. Het ligt echt aan je eigen fantasie. Die eigen wereld met eigen regels is er juist heel sterk.

avatar van John Milton
Maar Onderhond, je beoordeelt een film of de perikelen waarin de karakters verkeren toch niet met eigentijdse maatstaven? Dan valt van alles weg. Spannende achtervolgingen (don't bother, geo-locatie chips in kleren en auto, en satellite surveillance, we hoeven er niet achter aan) bijvoorbeeld, maar je kunt voor alles iets verzinnen.

In The Mood for Love zou mij ook niet overkomen, ik zou dat eergevoel nooit boven die liefde laten komen, maar dat betekent niet dat ik me er niet in kan verplaatsen. Ik ga ermee akkoord dat zij in die tijd en in die cultuur (en ok, met hun specifieke karakters, dat speelt natuurlijk ook mee) ervoor kiezen om geen gehoor te geven aan hun gevoelens. But believe you me, I would have.

Het idee om dat met een hedendaagse blik te beoordelen verbaast me echt, je verplaatst je toch (voor zover mogelijk) naar die tijd? Het 'ja maar nu zou dat niet werken' is toch niet relevant? Dan zou je bij iedere samuraifilm kunnen denken 'wat lopen die ochtendjassen zich aan te stellen, pak een UZI en maai ze neer'... Dat komt de beleving toch niet ten goede?

En behalve verplaatsen naar andere tijd/cultuur/realiteit/fictie, je hebt toch wel een beetje suspension of disbelief?

Precies.

Ik vind het maar onzin.

Dat idee had ik al, bespaar me volgende keer dan gewoon de moeite om het te willen uitleggen.

En ik zal mezelf maar eens quoten, al staat het hier 10 berichten geleden ook al:
Onderhond schreef:
Ik draag het aan als voorbeeld waarom de film gedateerd aanvoelde, niet als kritiek op de film.

Ik heb geen zin in een discussie over fictieve kritiek.

John Milton schreef:

Maar ITMFL is dan ook een toegankelijke film voor het Westen.

Het is bijvoorbeeld populaire kritiek dat personages in Japanse dramas vaak te ondoorgrondelijk en emotieloos zijn. Dat de Hong Kong humor érg kinderlijk is. Of om zelfs een nog platter voorbeeld te gebruiken: dat alle Chinezen op elkaar lijken. Ik denk dat dit soort kritieken veel frequenter voorkomen dan je laat uitschijnen.

Maar zoals ik al zei, het was gewoon een constatering, geen waardeoordeel, dus de discussie die we hebben gaat eigenlijk nergens over

Waarom zet je het er dan in. Je geeft er zelfs als reden voor dat het gedateerd aanvoelt. Het is de volledige eerste alinea. Moet men daar voortaan rekening mee houden, dat er stukken in je review staan die toch eigenlijk nergens over gaan als je er te diep op in gaat?

Het illustreert stiekem mooi jouw (gebrek aan) filmbeleving bij die films die niet naadloos aansluiten op jouw specifieke voorkeuren. Je wil er je best niet voor doen en je focust je op zaken die, inderdaad, nergens over gaan.

mister blonde schreef:

Ik zet het er in omdat het voor mij één van de meest memorabele elementen van de film was. Ik zet het als eerste omdat het een stukje inzicht is dat ik nog niet eerder op deze paginas was tegengekomen. Dat de film gedateerd is valt moeilijk te ontkennen lijkt me, maar meestal werd er dan naar kledij en muziek gerefereerd. Mij viel iets anders op. Verder heb ik daar geen beoordeling aan vastgehangen.

Voor mij ging het trouwens zeker wel ergens over, aangezien het een reflectie is over hoe de wereld, bijna onopgemerkt, op bepaalde punten sterk veranderd is, waardoor zaken die 35 jaar geleden de normaalste zaak leken ondertussen 180° gedraaid zijn.

En je mag er best dieper op ingaan en dan geef ik daar graag verder uitleg bij, maar als het enkel is om m'n bericht daarna af te doen als "onzin" heb ik liever dat je met de tijd en moeite bespaart. Dat soort verbale dansjes, om dan na een bericht of 4-5 met wat verstokte persoonlijke kritiek te komen heb ik na 11 jaar MM wel gezien.