The Warriors (1979)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Walter Hill
met Michael Beck, James Remar en Deborah Van Valkenburgh

Cyrus, de charismatische leider van de straatbende Gramarcy Riffs, wil de volledige controle over New York. Hij heeft daarvoor de hulp nodig van de andere bendes. Wanneer ze zich verenigen, zijn ze drie keer zo talrijk dan de politie en kunnen ze over de stad regeren. Cyrus maakt zijn plan bekend tijdens een nachtelijke vergadering in de Bronx, waar elke bende negen ongewapende vertegenwoordigers naartoe gestuurd heeft. Iedereen is enthousiast en bereid de krachten te bundelen. Maar dan wordt Cyrus neergeschoten door Luther, de aanvoerder van de Rogues. Hij beweert echter dat de moord door een van de Warriors gepleegd werd. Meteen wordt het bestand opgeheven en de Warriors vogelvrij verklaard.

avatar van SnakeDoc
Echt spectaculair wordt het nergens. Er is wel veel aandacht besteedt aan de diverse bendes met ieder hun eigen unieke stijl.

Leuk, maar niet meer dan dat.

kevinvd
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle.

avatar van frolunda
Cult klassieker die anno 2012 nog staat als een huis.Veel stukken tekst werden de afgelopen jaren gesampled op diverse hiphop en hardcore albums en ook de film werd veelvuldig gekopieerd...........CAN U DIG IT !!!

avatar van DBTim
heel tof!

avatar van Montorsi
Enigzins vermakelijk, maar niet al te denderend.

Het verhaaltje van de film is heel simpel. Er wordt een charismatisch leider van een bende neergeschoten, en The Warriors worden hier onterecht van beschuldigd, wat al zeer makkelijk blijkt te lukken. Hierna gaat de film eigenlijk over niks anders dan dat deze bende vanuit de Bronx helemaal naar de andere kant van New York moet zien te komen, naar Coney Island, terwijl ze achterna gezeten worden door talloze andere bendes om de aanslag te wreken.

De bendes zien er allemaal opvallend uit, zeg maar gerust lachwekkend. Het ene na het andere collectieve apenpakkie verschijnt op het scherm in dit cartooneske filmpje, waarna er gevlucht, dan wel gevochten wordt. Verhaaltechnisch niet bijster interessant, maar zelfs dan nog is het allemaal wel erg repititief. Het wordt desondanks allemaal met nogal veel serieux gebracht, met name in de actiescenes met een aantal bekende slow-motions die het geheel een beetje een parodierend tintje gaven.

De film poogt te scoren op andere punten. Qua sfeer en details is het allemaal wel de moeite waard. Daarnaast werkt ook het grimmige camerawerk wel, en is de soundtrack prima passend. Maar als ik dan termen als 'cool' lees ga ik toch aan mezelf twijfelen. Ik kan in ieder geval met alle moeite van de wereld het allergaartje aan clowns die in deze setting rondlopen niet cool noemen, al helemaal de hoofdpersoon niet die de hele film als een ware Bon Jovi look-a-like norsig voor zich uit kijkt. Sowieso geen al te beste acteurs hier, maar vooruit.

De status van de film begrijp ik volledig, je kunt hier zo talloze dingen uithalen. Afzonderlijke scenes zijn ook absoluut wel de moeite waard, maar als geheel valt het flink tegen. Hangt een beetje in tussen pulp en parodie, en eindigt uiteindelijk ook nog eens met een flinke sisser, zodat je alleen maar met een teleurstellend gevoel eindigt.

avatar van stefan dias
Montorsi schreef:
Enigzins vermakelijk, maar niet al te denderen.

De film poogt te scoren op andere punten. Qua sfeer en details is het allemaal wel de moeite waard. Daarnaast werkt ook het grimmige camerawerk wel, en is de soundtrack prima passend. Maar als ik dan termen als 'cool' lees ga ik toch aan mezelf twijfel. Ik kan in ieder geval met alle moeite van de wereld het allergaartje aan clowns die in deze setting rondlopen cool noemen, al helemaal de hoofdpersoon niet die de hele film als een ware Bon Jovi look-a-like norsig voor zich uit kijkt. Sowieso geen al te beste acteurs hier, maar vooruit.

Ja, ik weet wel wat je bedoelt en ik kan je zelfs niet tegenspreken, maar als New York zelf een hoofdrol speelt en dan nog in zijn groezelige late-seventies gedaante, dan scoort de film bij mij sowieso al vanzelf een vol punt hoger. Ik weet niet waarom, maar het is gewoon zo (zie ook Mean Streets en Taxi Driver)

avatar van Montorsi
Ik vond de eerste 5 minuten veelbelovend. Zag er allemaal prachtig uit, strak camerawerk en de registratie van de ademende stad. Maar daarna vind ik dat de stad zelf al niet echt meer een rol speelt.

pos
Natuurlijk komt deze film inmiddels ietwat gedateerd over. Maar gezien de tijd waarin hij gemaakt is en de sfeer van New York destijds is dit nog steeds een klassieker wat mij betreft. Erg van genoten weer eens een keer afgelopen weekend.

gedateerd ? hoe ouder deze wordt, des te beter.

avatar van Prudh
Gedateerd is 'ie natuurlijk wel een beetje

Klassieker die ik toch zeker een keer of 3 heb gezien, geweldig, deze film vergeet ik nooit, cult!

Warrior's come out and play-ey-ey.. (klingel klingel)

avatar van FillumGek
Na lange tijd weer eens herzien en het cijfer blijft staan. Ik weet nog goed dat ik door de aanstormende release van de gelijknamige game door ontwikkelaar Rockstar pas van deze film te horen kreeg. Leuk, maar ik wilde die game gewoon hebben. Tot mijn grote vreugde kreeg je de film er destijds gratis bij, en sindsdien heb ik altijd een zwak voor The Warriors gehouden.

Niet alle aspecten zijn even goed uitgewerkt, maar waar deze film koning in is, is het creëren van sfeer. Het intro alleen al, onder begeleiding van ouderwetse synthesizer muziek, waar verschillende gangs zich een weg banen door de metro om een meeting bij te wonen. Muren en treinen zijn beklad, de omgeving is aangetast door gang-geweld en de gangs zelf zijn opvallend. Ik kan me voorstellen dat jongeren onder ons die deze film in deze tijd eens opzetten het maar niks vinden. Het is even wat anders dan het stereotype gangster dat in films als Menace II Society wordt gecreëerd. Iedere gang dost zich namelijk op hun eigen manier uit, variërend van tuinbroeken en rolschaatsen tot aan geschminkte koppen en baseball bats. I like it.

Doordat The Warriors de schuld krijgen moeten ze op de vlucht, wat zowat de hele film duurt. Nogmaals, de stad straalt een enorm dreigende sfeer uit en achter ieder paaltje kan een rivaliserende bende staan. Uiteraard komt het af en toe tot een confrontatie die helaas niet al te veel voorstelt. Een paar duidelijk ingestudeerde klappen klaren de klus vaak wel. Later wordt het nog wat spectaculairder met wat throws en rondvliegende attributen, maar schokkend wordt het nooit. De game daarentegen grossiert in keiharde fights.

Cast is best goed, met een jonge James Remar. Rogue Luther is inmiddels legendarisch met de 'Come out to play'-scene, alleen die Mercy was maar een irritant wijf. Acteerwerk niet altijd even sterk, maar is nooit storend. Opvallend is de vertelstem die via de radio diverse nummers laat horen en The Warriors als het ware op de hielen zit. Sfeer is weer heerlijk.

Einde is wat teleurstellend. Weer valt het op dat grote confrontaties vaak ook met een sisser aflopen (Turnbull A.C.'s, Orphans, Rogues...) maar het nummer 'In the City' van Joe Walsh tijdens de eindcredits doen alle minpuntjes snel vergeten en laten de film in je hoofd meteen weer van voren af aan herbeleven. Past perfect.

avatar van schumacher
IK heb deze al 8 keer gezien, ik wil deze nog eens bekijken, zo goed vind ik deze film, gewoon super.

Aardige film waarin alle straatbendes van New York bijeen komen voor een meeting. De film speelt zich tijdens één nacht af en het geheel is behoorlijk sfeervol in beeld gebracht. Goed gebruik van locaties die de film een authentiek tintje geven. Helaas valt het verhaal wat in herhaling waardoor het allemaal wat minder onderhoudend is.

Reinbo
Herzien en had eigenlijk wel een verhoging verwacht. Maar helaas, ook dit maal kon de Warriors mij niet overtuigen. En dat terwijl het toch een hoop elementen bevat die eenvoudig tot een hoge score zouden kunnen leiden, gangs, sfeervolle nachtfotografie, coole soundtrack en geweld. En dat allemaal onder regie van Walter Hill. Helaas valt het geweld wat tegen, maar het grootste probleem zijn de warriors zelf. Wat een enorm charismaloos stel was dat. Geloof ook niet dat ik een van hen ooit in een andere film gezien heb. En erger is nog dat zij nog steeds de stoerste gasten zijn die in de film voorbij komen (op de grote leider met de zonnebril na). Kortom, ik vond het maar een slappe hap. Zonde want het verhaal en ook de vormgeving met de cartoons waren best ok.

Blijf dus helaas bij mijn wat lage score. 3*

ipman-99
Reinbo @ allebei iets gelijkaardigs gezien !

Reinbo
Ja, ik zag het, maar die jij zag vond ik nog verl slechter. Misschien ook maar eens herzien.

avatar van Metalfist
@Reinbo: James Remar (Ajax) moet je toch wel in iets anders zijn tegengekomen. Zit onder andere in Dexter, Django Unchained met een dubbelrol zelfs, ...

avatar van Prudh
Reinbo schreef:
Geloof ook niet dat ik een van hen ooit in een andere film gezien heb.

Michael Beck (Swan) heeft nog wel een charismaloze hoofdrol in postapocalyptische B-film Warlords of the 21st Century.

Metalfist schreef:

Tja, dat ze ergens 30 jaar later in figureren telt niet echt mee. Het zijn nu niet bepaald bekende acteurs. En iemand de Ajax heet gaat bij mij direct op de ignore lijst.

james kont
deze film is en blijft een klassieker

kevinvd
Topfilm.

Klassieker, maar wel een saaie. Beetje rondrennen, terwijl het eigenlijk nooit echt spannend wordt. Acteerwerk is ook niet van hoog niveau.

avatar van Anyaamsreob
Ik moest deze film kijken op aanraden van een buddy.. scheen een goede cult film te zijn volgens hem. Hij is wel aardig, maar idd teveel geren. Voorspelbare situaties.. beetje jammer voor iets wat een cult film schijnt te zijn.. maar ik zal het wel niet snappen omdat ik niet in die tijd geboren ben :3

avatar van jipt
Vroeger wel eens gezien, vrienden van me zijn erg fan dus net maar weer eens aan gezet. Leuke sfeer en art-direction maar verder vrij weinig gevechten en de Warriors zijn saai. 3*

avatar van Insignificance
Blijft een geweldige sfeerimpressie. Verhaaltje heeft weinig om het lijf, bijna niemand die kan acteren en zo zijn er nog wel wat zaken die je prut met peren kunt noemen, maar zodra De Vorzons theme song start en het Wonder Wheel opdoemt, verkeer ik in een anderhalf uur durende roes. Beste optiteling ooit. Dan is dat maar gezegd. Quasi interessant prietpraat is verder niet nodig, al heeft Hill piekfijne slo-mo's in huis.

Deze film gaat over schier verlaten metrostationnetjes, een pistoolschot, sirenes, een zwoele nacht, turf, colors, graffiti, boppers, volle lippen, een zonnebril, politie- en honkbalknuppels, sfeervol verlichte straten, Union Square, 96th Street, een newsstand, Riverside Park, bankjes, een jukebox, rolschaatsen, Playland, reclamezuilen, Coney Island, neon licht, flesjes en survival in the city. En dat is dat. Can. You. Dig-iiiiiiiiiit?

Gewoon een echte superfilm!! een klassieker en een cultfilm.....heerlijke wegkijker, voor mij 5 sterren

SnakeDoc schreef:

Leuk, maar niet meer dan dat.

hahaha.....de hele film zit vol achtervolgingen,confrontaties met andere gangs en vechtpartijen!!

avatar van sabsabsab
Er is dit jaar toch ook een soort remake gemaakt van deze film?