Waterworld (1995)

Avontuur / Sciencefiction
135 minuten / 176 minuten (director's cut)

geregisseerd door Kevin Reynolds
met Kevin Costner, Dennis Hopper en Jeanne Tripplehorn

In de nabije toekomst zijn de poolkappen gesmolten en is bijna de hele wereld onder water gelopen. Met bouwvallige boten en geïmproviseerde drijvende steden proberen de mensen te overleven. De leider van een stel piraten, de Deacon (Hopper) valt één van die steden aan om een klein meisje te vangen, die een kaart naar het mythische 'Dry Land' op haar rug getatoeëerd schijnt te hebben. Met behulp van een mysterieuze mutant (Costner) ontsnapt het meisje met haar pleegmoeder, maar de Deacon geeft het niet zo snel op.

avatar van Basto

3 verschillende cuts van de film. Dat wekt toch wel mijn interesse.

avatar van Vidi well
Afgelopen week voor het eerst bekeken, en vanwege het grote ‘flop’ verhaal wat om deze film hangt, was ik benieuwd hoe ik het zou ervaren. Deze film viel me gelukkig 100% mee, gewoon een goede scifi film.

De hele setting waarin de wereld onder water staat vind ik al interessant, een visueel sterk doemscenario. Ik hou wel van deze werelden, het levert altijd mooie beelden op. Mensen zoeken in Waterworld manieren om te overleven, goedschiks of kwaadschiks, en ondertussen staat de evolutie ook niet stil, getuige Costner’s personage. Prachtige beelden, mooie sets, indrukwekkende voertuigen, fijne actie, veel humor en een antiheld die gelukkig niet continu de stereotype Hollywood-held uithangt.

Dat deze film destijds flopte snap ik dan ook niet. Ik zat telkens aan Mad Max te denken terwijl ik keek, en die films worden toch goed gewaardeerd. Misschien waren de zorgeloze jaren 90 niet de beste periode voor een dergelijk doemscenario. Of misschien was Waterworld gewoon wel een juiste film, maar gemaakt in de verkeerde tijd. Wie zal het zeggen. Ik heb me goed vermaakt in ieder geval!

avatar van Basto
Net de Ulyssus cut gezien. Vermakelijk, maar het wordt er niet echt beter op. Film hangt van knulligheden aan elkaar.

Neemt niet weg dat ik me goed vermaakt heb. Heerlijke old school actie en echte decors. You gotta love it!

Zelfs al zien sommige special effects shots er niet best uit. Maar het maakt Waterworld tot wat het is. Een peperdure epische b-film.

Halfje erbij.

Leuke film, waarbij Mad Max 2 zeker als inspiratie heeft gediend gezien de wild uitgedoste figuren en vaartuigen, en ook qua apocalyptisch sfeertje en gedrag van de personages doet het denken aan Mad Max. Maar ze geven er wel een eigen draai aan en het spel vind ik ook prima.

avatar van konijnenkop
Vraagt niemand zich af hoe ze aan sigaretten komen en benzine als er alleen maar water is ?

avatar van konijnenkop
plano schreef:
Puur jeugdsentiment. 1 van de beste films aller tijden naar mijn mening. Deze film heb ik zo vaak gezien dat ik de tel inmiddels ben kwijtgeraakt. Vele keren hiervan zijn in mijn jeugd geweest, maar ook nu ik wat 'ouder' ben (zo direct ga ik mij nog oud voelen..) heb ik er net zo veel van kunnen genieten.

Van het zien van de film op video(!) jaren geleden tot aan nu blijft de film een ware klassieker. Inmiddels heb ik, jawel, de film op dvd. Om de zoveel tijd ga ik er dan weer eens voor zitten en is het gewoon weer op en top genieten. Ik kan er dan ook niet bijkomen dat deze film toendertijd zo een flop is geweest op het grote doek en ook zo, naar mijn mening, ontzettend ondergewaardeerd word op verschillende film websites.

Het verhaal is, tot op een zekere hoogte, realistisch te noemen met de klimaatverandering op de wereld. Een onderwerp wat momenteel veel meer in de volksmond en ontwikkeling naar voren komt, dan toendertijd. Was het misschien te vroeg voor deze film? Er zijn natuurlijk ook wel genoeg zaken twijfelachtig te noemen in het verhaal, maar daar is het dan ook de film voor.

Kevin Costner is de ultieme drifter en speelt hier minstens net zo goed, zo niet beter dan in bijvoorbeeld dances with wolves. De beelden zijn erg indrukwekkend en je krijgt echt het idee dat de wereld is vergaan en op zijn laatste poten wankelt. Dennis hopper is een geweldige bad guy met een kort lontje die leiding geeft aan 'the smokers'. Ze doen waar ze zin in hebben en het gemiddelde iq licht niet bijster hoog, wat wil je nog meer zien? Alles is aanwezig; actie, avontuur, tweestrijd van de mutant, groepsdruk, wijze lessen en romantiek. De film is er 1 die je niet al te serieus moet nemen, het is geen godfather, het is geen fight club, het is een puur vermakelijk avontuur welke ik zo boven een indiana jones of een back to the future plaats.

De film heeft tot op de dag van vandaag altijd indruk op me gemaakt, waarin ik schijnbaar niet met vele sta. Toch blijf ik bij deze mening. De oude man kan vervelend zijn en het kleine meisje is zeker irritant als ik dan toch min punten moet gaan noemen. Ze doen alleen niet af aan de geweldige 176 minuten van de director's cut. Deze film is erg leuk voor jong en oud. Plaats in de top 10 (hier weegt het jeugdsentiment wel mee).

Misschien tijd voor een deel 2

avatar van BlueJudaskiss
Is me erg meegevallen.

Ik ken alle verhalen rond de grote productieproblemen en het bijkomende financiële gedoe maar wauw... Respect voor Kevin Costner dat hij hier zo enorm zijn nek voor heeft uitgestoken en ook altijd achter het eindresultaat is blijven staan.

Ik moet overigens toegeven dat ik de film in twee delen heb gezien - Waterworld is vaak tamelijk langdradig en of ik de hele zit van 135 minuten in één keer had uit kunnen zitten zonder in slaap te vallen betwijfel ik enorm. Maar toch, maar toch... Ik heb hier een erg tevreden gevoel aan overgehouden. Alle vreemde elementen in het verhaal (waar komen die ramps plotseling vandaan in de eerste aanval? Hoe komen ze aan sigaretten? Hoe kan het dat kinderen niet leren zwemmen in een wereld die onder water staat?) werden voor mij goedgemaakt door prachtige rollen van Dennis Hopper en Kim Coates. Schitterende sets ook.

Voor nu even 3,5*, misschien dat ik er binnenkort even een halve punt op gooi.

avatar van rcuppen79
Vandaag de film na ruim 20 jaar weer eens herzien. Ditmaal in 4K met een mooie DTS:X soundtrack en ruim 40 minuten aan extra beeldmateriaal. Dit draagt toch wel bij aan de kijkervaring van deze film die het meer van de actie moet hebben dan van het verhaal.

De achtergrond van Waterworld is denk ik bij de meesten wel bekend. Alles wat er maar fout kon gaan tijdens de productie ging fout. Complete sets zonken in de zee, de regisseur werd ontslagen en diverse crewleden alsmede acteurs verdronken bijna tijdens het filmen. Al deze tegenslagen zorgden ervoor dat het oorspronkelijke budget van 65 miljoen dollar steeg naar een astronomisch hoog budget van 175 miljoen dollar. Hiermee was Waterworld destijds de duurste film ooit gemaakt. Gezien alle tegenslagen is dit helaas een record waar de film allerminst trots op kan zijn.

Costner investeerde zelf nog 22 miljoen dollar om de film alsnog af te kunnen maken. Al zijn inspanningen werden echter niet beloond, want Waterworld werd destijds een kapitale flop en werd zelfs spottend Kevin's Gate genoemd als referentie naar die andere kapitale flop uit begin jaren '80: Heaven's Gate. Dankzij tv-rechten en home video sales heeft de film uiteindelijk toch nog zijn enorme budget terugverdiend.

Toch is de film zo slecht nog niet. De actie is spectaculair in beeld gebracht en de decors en kostuums zijn een lust voor het oog. De trucages zijn helaas niet allemaal even geslaagd, maar het blijft mooi te zien in dit digitale tijdperk hoe er vroeger nog films grotendeels echt met de hand gemaakt werden. In deze tijd zou Waterwold in zijn geheel in een studio worden gefilmd, waarbij alle decors en waterscènes er later met de computer zouden zijn toegevoegd. Dan oogt de oude manier toch een stuk authentieker.

Waterworld moet het wel vooral van zijn visuele flair hebben en minder van zijn inhoud. Het verhaal is vrij mak en bij vlagen voorspelbaar. Ook de karakters zijn niet bijster origineel of interessant. Costner is met name in het begin, opvallend onsympathiek als de eenzame Marinier. Tripplehorn doet het nog wel aardig, maar is duidelijk meer gecast als beeldvulling. In de bijrollen vallen vooral de jonge Tina Majorino op en Dennis Hopper in zijn zoveelste schurkenrol (en hij blijft goed!).

In deze huidige tijd van de opwarming van de aarde is Waterworld wederom actueler dan ooit.

avatar van Boneka
De film heeft misschien weinig diepgang in zijn karakters, maar qua vermaak heeft ie best veel te bieden. Het verhaal is simpel. De ijskappen zijn volledig gesmolten en het grootste gedeelte naar het schijnt staat onder water. We zien een soort van Pirates on the sea. Gaandeweg zien we ook de vergane glorie van een stad in de zee. Dat gedeelte is trouwens erg mooi gemaakt, voor een film van bijna 25 jaar oud. Dat Kevin een mutant is is misschien niet zo heel interessant en voegt weinig aan de film toe en wordt verder ook niet uitgelegd. Het is eigenlijk wel jammer dat met name de drie hoofdpersonen De Mutant (Kevin Costner) de vrouw en het meisje weinig worden uitgelicht. Dat had qua tijdsduur zeker gekund, maar de hork Mutant blijft lang in stand en wordt pas op het eind wat menselijker.

Ik heb gekozen voor de "korte" variant van ruim 2 uur en 14 minuten. Deze transfer staat op een prachtige 4k uitgave met een prima soundtrack. Vreemd genoeg is er ook een extented version die gewoon op een 1080 2K versie staat. Die ziet er veel gekleurde minder mooi uit, maar zoals gezegd ben ik gegaan voor de kortere versie die mijns inziens lang genoeg is voor dit genre.

Waterword is zeker geen topfilm geworden, maar ook lang niet zo slecht. Vermaak staat bovenaan en de beelden zijn verder prima verzorgd en soms oogstrelend mooi op deze 4K. Jammer alleen dat het verhaal zo recht toe recht aan is en weinig ruimte is voor wat mooie dialogen. De korte uitleg in het begin van de film is alles wat we te horen krijgen over de ontstane situatie. De rest is pulp, maar wel mooi gemaakt!

Film 3,5
Beeld 4K 4,5 135 minuten