Waterworld (1995)

Avontuur / Sciencefiction
135 minuten / 176 minuten (director's cut)

geregisseerd door Kevin Reynolds
met Kevin Costner, Dennis Hopper en Jeanne Tripplehorn

In de nabije toekomst zijn de poolkappen gesmolten en is bijna de hele wereld onder water gelopen. Met bouwvallige boten en geïmproviseerde drijvende steden proberen de mensen te overleven. De leider van een stel piraten, de Deacon (Hopper) valt één van die steden aan om een klein meisje te vangen, die een kaart naar het mythische 'Dry Land' op haar rug getatoeëerd schijnt te hebben. Met behulp van een mysterieuze mutant (Costner) ontsnapt het meisje met haar pleegmoeder, maar de Deacon geeft het niet zo snel op.

avatar van Basto

3 verschillende cuts van de film. Dat wekt toch wel mijn interesse.

avatar van Vidi well
Afgelopen week voor het eerst bekeken, en vanwege het grote ‘flop’ verhaal wat om deze film hangt, was ik benieuwd hoe ik het zou ervaren. Deze film viel me gelukkig 100% mee, gewoon een goede scifi film.

De hele setting waarin de wereld onder water staat vind ik al interessant, een visueel sterk doemscenario. Ik hou wel van deze werelden, het levert altijd mooie beelden op. Mensen zoeken in Waterworld manieren om te overleven, goedschiks of kwaadschiks, en ondertussen staat de evolutie ook niet stil, getuige Costner’s personage. Prachtige beelden, mooie sets, indrukwekkende voertuigen, fijne actie, veel humor en een antiheld die gelukkig niet continu de stereotype Hollywood-held uithangt.

Dat deze film destijds flopte snap ik dan ook niet. Ik zat telkens aan Mad Max te denken terwijl ik keek, en die films worden toch goed gewaardeerd. Misschien waren de zorgeloze jaren 90 niet de beste periode voor een dergelijk doemscenario. Of misschien was Waterworld gewoon wel een juiste film, maar gemaakt in de verkeerde tijd. Wie zal het zeggen. Ik heb me goed vermaakt in ieder geval!

avatar van Basto
Net de Ulyssus cut gezien. Vermakelijk, maar het wordt er niet echt beter op. Film hangt van knulligheden aan elkaar.

Neemt niet weg dat ik me goed vermaakt heb. Heerlijke old school actie en echte decors. You gotta love it!

Zelfs al zien sommige special effects shots er niet best uit. Maar het maakt Waterworld tot wat het is. Een peperdure epische b-film.

Halfje erbij.

Leuke film, waarbij Mad Max 2 zeker als inspiratie heeft gediend gezien de wild uitgedoste figuren en vaartuigen, en ook qua apocalyptisch sfeertje en gedrag van de personages doet het denken aan Mad Max. Maar ze geven er wel een eigen draai aan en het spel vind ik ook prima.

avatar van konijnenkop
Vraagt niemand zich af hoe ze aan sigaretten komen en benzine als er alleen maar water is ?

avatar van konijnenkop
plano schreef:
Puur jeugdsentiment. 1 van de beste films aller tijden naar mijn mening. Deze film heb ik zo vaak gezien dat ik de tel inmiddels ben kwijtgeraakt. Vele keren hiervan zijn in mijn jeugd geweest, maar ook nu ik wat 'ouder' ben (zo direct ga ik mij nog oud voelen..) heb ik er net zo veel van kunnen genieten.

Van het zien van de film op video(!) jaren geleden tot aan nu blijft de film een ware klassieker. Inmiddels heb ik, jawel, de film op dvd. Om de zoveel tijd ga ik er dan weer eens voor zitten en is het gewoon weer op en top genieten. Ik kan er dan ook niet bijkomen dat deze film toendertijd zo een flop is geweest op het grote doek en ook zo, naar mijn mening, ontzettend ondergewaardeerd word op verschillende film websites.

Het verhaal is, tot op een zekere hoogte, realistisch te noemen met de klimaatverandering op de wereld. Een onderwerp wat momenteel veel meer in de volksmond en ontwikkeling naar voren komt, dan toendertijd. Was het misschien te vroeg voor deze film? Er zijn natuurlijk ook wel genoeg zaken twijfelachtig te noemen in het verhaal, maar daar is het dan ook de film voor.

Kevin Costner is de ultieme drifter en speelt hier minstens net zo goed, zo niet beter dan in bijvoorbeeld dances with wolves. De beelden zijn erg indrukwekkend en je krijgt echt het idee dat de wereld is vergaan en op zijn laatste poten wankelt. Dennis hopper is een geweldige bad guy met een kort lontje die leiding geeft aan 'the smokers'. Ze doen waar ze zin in hebben en het gemiddelde iq licht niet bijster hoog, wat wil je nog meer zien? Alles is aanwezig; actie, avontuur, tweestrijd van de mutant, groepsdruk, wijze lessen en romantiek. De film is er 1 die je niet al te serieus moet nemen, het is geen godfather, het is geen fight club, het is een puur vermakelijk avontuur welke ik zo boven een indiana jones of een back to the future plaats.

De film heeft tot op de dag van vandaag altijd indruk op me gemaakt, waarin ik schijnbaar niet met vele sta. Toch blijf ik bij deze mening. De oude man kan vervelend zijn en het kleine meisje is zeker irritant als ik dan toch min punten moet gaan noemen. Ze doen alleen niet af aan de geweldige 176 minuten van de director's cut. Deze film is erg leuk voor jong en oud. Plaats in de top 10 (hier weegt het jeugdsentiment wel mee).

Misschien tijd voor een deel 2

avatar van BlueJudaskiss
Is me erg meegevallen.

Ik ken alle verhalen rond de grote productieproblemen en het bijkomende financiële gedoe maar wauw... Respect voor Kevin Costner dat hij hier zo enorm zijn nek voor heeft uitgestoken en ook altijd achter het eindresultaat is blijven staan.

Ik moet overigens toegeven dat ik de film in twee delen heb gezien - Waterworld is vaak tamelijk langdradig en of ik de hele zit van 135 minuten in één keer had uit kunnen zitten zonder in slaap te vallen betwijfel ik enorm. Maar toch, maar toch... Ik heb hier een erg tevreden gevoel aan overgehouden. Alle vreemde elementen in het verhaal (waar komen die ramps plotseling vandaan in de eerste aanval? Hoe komen ze aan sigaretten? Hoe kan het dat kinderen niet leren zwemmen in een wereld die onder water staat?) werden voor mij goedgemaakt door prachtige rollen van Dennis Hopper en Kim Coates. Schitterende sets ook.

Voor nu even 3,5*, misschien dat ik er binnenkort even een halve punt op gooi.