The Dark Knight (2008)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Christopher Nolan
met Christian Bale, Heath Ledger en Gary Oldman

Bruce Wayne, alias Batman (Christian Bale), en Lt. James Gordon (Gary Oldman) bundelen hun krachten met de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart). Samen proberen zij de chaos tegen te gaan die Gotham momenteel teistert, veroorzaakt door niemand minder dan Batmans ergste vijand, The Joker (Heath Ledger): een meedogenloze moordenaar met een vreemd soort humor en een talent voor het verstoren van de algemene orde.

avatar van RSmovie91
Misschien wel de beste superhelden- (soort van) film van vorig jaar! Heath Ledger speelt zijn rol echt geweldig. Ik heb op sommige momenten met open mond gekeken naar de manier waarop hij The Joker neerzette.

Helaas werd er wel een Lambo kapot gebeukt, maar dat is het enige minpunt.
Nou ja, samen dan met dat Rachel door iemand anders gespeeld wordt. Is een beetje raar als je ze redelijk dicht achter elkaar kijkt

deTuinman
Awake78 schreef:
De openingsscene is inderdaad geweldig.
Ik word nog steeds 's nachts wakker van de schoten van die shotgun van The Joker, wat een geluid zeg.

shotgun van the joker? Dat was William Fichtner toch?

laundromat
Heb hem weer gezien vanavond. Vette film gewoon!.

Ik schrok weer toen The Joker tegen dat raam botst.

Geniaal als en hoe The Joker uit het ziekenhuis loopt

En het geeft toch een extra lading dat Heath Ledger er niet meer is. Blijft raar.

avatar van movie acteurs
Wat mij betreft de beste Batmanfilm tot nu toe. Heath Ledger speelt geniaal als The Joker. Goeie actie. Christian Bale speelt als Batman uitstekend een 5,0.

avatar van MoviefreakRob
Ooowwwwww,,, shit

Je bedoelt met die bankoverval dat je dan die mensen die voor de joker zitten zien en met die maskers op.
En dat de echte joker dan stuk voor stuk zijn mensen doodschiet!

Ik zat in Batman begins, het stukje.

Hoewel ik toch de recensie gaf dat te maken had met het ziekenhuis.

Berichten verplaatst naar Film > Cast en crew > Heath Ledger

Wat een topfilm, De Joker levert een mooi staaltje acteerwerk af zeg. Verder zat de film ook goed in elkaar. Het verhaal liep lekker vlot en de actie was volop aanwezig. Prachtig hoe de chaos werd gecreërd in gotham. Enige minpuntje was die irritante stem van batman, maar dat wende wel na een tijdje

avatar van canciser
Leuke film met goede personages, geweldig geacteerd ook. Het verhaal raakte me alleen niet zo. 3.5*

avatar van gukker
Pastichio Rocker schreef:
Eens. Michael Keaton is gewoon de ultieme Batman.

Vind dat je Bale en Keaton in dit geval niet met elkaar kan vergelijken. Bale speelt Bruce Wayne veel moderner en dat past heel goed in de stijl van de joker in the dark knight.
Terwijl Keaton Wayne juist heel geleerd neerzet. Veel meer als een traditionele batman en dat past heel erg in de stijl van de vroegere batmanfilms.

avatar van Karl van H.
Wat een onzin dat je ze niet met elkaar kunt vergelijken. Ze spelen nota bene hetzelfde personage! Natuurlijk, ze doen dat elk op hun eigen manier, en de ene manier past beter in een bepaalde sfeer dan de andere, maar om nou te zeggen dat ze om die reden niet te vergelijken zijn...

avatar van Al DeNiro
De volgende scenes van The Dark Knight vond ik het beste:

- The Joker die steeds een andere versie verteld, over hoe hij aan zijn littekens is gekomen.

- De ondervragingsscene waar The Joker verteld hoe hypocriet de maatschappij eigenlijk is.

- En de scene waar hij ondersteboven hangt en verteld wat hij met Harvey Dent heeft gedaan, gevolgd door hysterische lach

Door het geweldige acteerwerk van Heath Ledger en een paar sterke scenes zoals net opgenoemd, heb ik besloten om mijn waarderding op te krikken van 3,5 naar 4,0 sterren.

avatar van Sasja
hmm, ik vond de scene waarin die vrachtwagen over de kop ging het beste, de rest vond ik eigenlijk maar zozo

avatar van booyo
Gister voor het eerst herkeken sinds ik de film in de bioscoop had gezien. Toendertijd was ik geheel overdonderd en besloot ik de the Dark Knight gelijk met 5 sterren te waarderen. Ik was benieuwd of ik niet te lovend ben geweest, en het antwoord is nee. Wederom werd ik totaal weggeblazen door de superbe actiescenes en de geweldig neergezette tweestrijd tussen the Joker en Batman. Wat spelen die twee goed..

Nog steeds overdonderend, dus een dikverdiende 5*

avatar van Ajax&Litmanen1
Sinds ik de laatste weken veel de nieuwe Batman game Arkham Asylum heb gespeeld heb ik eigenlijk weer enorm veel zin om deze film binnenkort nog eens te zien.

Batman blijft cool. Met afstand de coolste van de superhelden.

avatar van Don MN
Ajax&Litmanen1 schreef:

Had altijd exact hetzelfde met StarWars games. Goed idee om de Batman films te herzien, ga ik deze week maar eens doen aangezien Batman (1989) morgen op televisie is en jaren geleden gezien heb. Bevalt het spel?

avatar van Awake78
Het spel is fantastisch! Of niet Ajax&Litmanen?
Op Gamesmeter is iedereen lyrisch (inclusief ik).

Vanavond inderdaad de 'oude' Bats. Ik twijfel.

avatar van Elineloves
Don MN schreef:

Ik ga deze ook maar weer eens een kansje geven denk ik, is ook alweer tijden geleden. Zal wel even wennen zijn, aangezien ik TDK een paar dagen geleden nog heb gezien.

avatar van Elineloves
kimberlyVD schreef:
Het begin saai? Het is één van de beste, al dan niet dé beste, openingsscène die ik ooit gezien heb!
De toon wordt onmiddelijk gezet, het sfeertje zit er meteen in, én de ongelooflijk rol van 'the joker' wordt onmiddelijk duidelijk.
Wat wil je nog meer?

Totally agree! Het was meteen geloofwaardig en pakkend, zonder een opening als deze was de film niet zo krachtig geweest als nu.

avatar van %%%%%%
Al DeNiro schreef:

In die scene is de script sterk maar de scene nogal zwak om het maar zacht uit de drukken. ( klopt de achtergrond niet geloof ik )

Maar die o.a Als batman hem ondervraagt of overhoort hoe je het wil noemen is inderdaad een meesterstukje.

Ik ben nog een paar slordigheden tegengekomen.
o.a bijna op het einde Vliegt batman een gebouw binnen waar die gijzelaars inzitten. ( vastgebonden) Als hij erdoorheen vliegt zie je geen glas ,of je hoort zelfs niks kraken lijkt net als hij door niks heen vliegt ,en je ziet een opvang kussen in beeld. Dat kan tegenwoordig niet eigenlijk.

Klinkt mischien klein zierig maar valt gewoon te erg op.
Zeker voor een film wat hoog in de top 250 komt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Awake78 schreef:
Het spel is fantastisch! Of niet Ajax&Litmanen?
Op Gamesmeter is iedereen lyrisch (inclusief ik).

Vanavond inderdaad de 'oude' Bats. Ik twijfel.

Ook @ Don MM:

Batman: Arkham Asylum (2009) - GamesMeter.nl

Pagina 10, de laatste momenteel dus en dan halverwege de pagina; daar zie je mijn recensie. Ik ben echt overdonderd door Batmans nieuwe game. 4,5* op de 5*, dat zegt genoeg.
Must have voor elke liefhebber van superhelden en dan vooral Batman.

avatar van rep_robert
Het grote voordeel van het spel is natuurlijk dat het niet op een film gebasseerd is. Het heeft z'n eigen verhaal en is met zorg en aandacht gemaakt.
Daarbij kan het ook nog teren op het megasucces van TDK, waardoor deze game in potentie een kassucces kan worden.

Maar we dwalen af

zer sterke film goed geacteerd door ledger verdiende oscar en de actie is geweldig why so serious

avatar van Don MN
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ook @ Don MM:

Batman: Arkham Asylum (2009) - GamesMeter.nl

Must have voor elke liefhebber van superhelden en dan vooral Batman.

Oké! De reviews zien er inderdaad plezierig en goed uit. Laatste van mij dan rep_robert.

avatar van supermovieman
Ik vind dit een fantasische Batman film, waarin de karakters precies zo worden neergezet zoals het hoort! Maar wat ik toch miste was de echte Batman sfeer die wel in de vorige film zat: De vleermuizen, Batman die zich als een beest gedraagd en zijn cape helemaal om zich heen kan slaan, Wayne manor met de Batcave, Arkham Asylum, een beter Gotham gevoel in plaats van zo'n alledaagse stad, en vooral minder daglicht scenes, en minder high- tech! Verder was alles fantastisch! Eindelijk kregen de personages The Joker en Two-Face een waardige vertolking (je ziet het goed! Ik vond Jack Nicholson nooit de echte Joker!) En als de puntjes hierboven aanwezig waren geweest was dit voor mij DE ULTIEME Batman verfilming geweest met alle ingredienten!

avatar van Al DeNiro
supermovieman schreef:

Helemaal mee eens, mede daarom vind ik Batman Begins beter.

Geweldige film. Fantastisch acteerwerk, mooie boodschap en heerlijk verhaal.

Hij duurt me alleen eigenlijk een half uurtje te lang. De eerste 90 minuten zijn geweldig, daarna wordt hij steeds ietsje minder boeiend. Ik weet niet waarom.

avatar van Fran
Onder lichte doch zekere dwang van mijn man gekeken. Ik hou eigenlijk niet van dit soort films. Heb ook nooit het verhaal van Batman gevolgd en weet er dus vrij weinig van.

En hoewel ik deze film geen tweede keer hoef te zien, omdat het gewoon niet mijn soort film is toch vond ik het zeker wel een spectaculaire en goede film. De eerste helft vond ik de film redelijk mat maar in de tweede helft gooiden ze alle registers open. Wat een effecten allemaal.

De donkere beelden maakten dat je af en toe de effecten niet helemaal perfect kon zien maar het maakte de sfeer in de film wel mystieker. Verder was de film een en al spanning en sensatie.

Nog een reden waarom ik naar deze film wilde kijken was omdat ik zoveel gehoord had over de prestatie van Heath Ledger in deze film. En ik was ook behoorljk onder de indruk. Triest dat we niet meer van deze acteur mogen zien.

Ja, ook al zou je niet zo van superheldenfilms houden dan nog is deze film een aanrader !

avatar van shadoweyes
hele goede film heb me er erg mee vermaakt.

alleen jammer dat ze het verhaal van de joker hebben verandert qua hij nu littekens had en in de oude batman een oprekking ofzoiets en zijn manier van gekheid was anders ik bedoel in de eerste batman was hij lollig gestoord nu was hij gewoon gestoord

maja niet te min is hij voor mij toch een 5 waard

avatar van MoviefreakRob
Het is wel vet, dat ''the batman'' een aparte zware stem opzet als hij praat, doet hij dit om niet te herkennen, of doet hij dit om stoerder te zijn haha!

avatar van rep_robert
IK hoop vanwege de herkenning, zelf is dit altijd een groot hekelpunt voor mij geweest in superhelden films(vb. Superman. Clark Kent doet zijn brilletje af en zn haar naar achteren en opeens is hij onherkenbaar als Superman, belachelijk ).