Genre: Actie / Misdaad
Speelduur: 152 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Christian Bale, Michael Caine en Heath Ledger
IMDb beoordeling:
9,1 (3.130.973)
Gesproken taal: Engels en Mandarijn
Releasedatum: 24 juli 2008
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Dark Knight
"Welcome to a world without rules."
Bruce Wayne, alias Batman (Christian Bale), en Lt. James Gordon (Gary Oldman) bundelen hun krachten met de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart). Samen proberen zij de chaos tegen te gaan die Gotham momenteel teistert, veroorzaakt door niemand minder dan Batmans ergste vijand, The Joker (Heath Ledger): een meedogenloze moordenaar met een vreemd soort humor en een talent voor het verstoren van de algemene orde.
Externe links
Acteurs en actrices
Bruce Wayne
Joker
Harvey Dent
Alfred
Rachel
Gordon
Lucius Fox
Ramirez
Wuertz
Scarecrow
Reviews & comments
Tharoy
-
- 313 berichten
- 511 stemmen
Een erg goede film. Het wist mijn verwachtingen in te lossen. De rollen van Bale, Oldman en vooral Ledger waren fenomenaal. De Joker was dan niet echt eng, maar hel, je ziet dat Ledger er ongelofelijk veel tijd heeft ingestoken.. Onvergetelijke quotes van de Joker. Let's put a smile on that face...
Nolan heeft in mijn ogen een echte superheldenfilm gecreëerd, zoals een superheldenfilm zou moeten zijn; donker en sfeervol, met geweldige acteerprestaties en dito special effects. Nolan heeft werkelijk alles uit zijn enorme budget gehaald. En dat lijkt tegenwoordig bijna onmogelijk.
something_else
-
- 62 berichten
- 0 stemmen
Ik ben het geheel met Zavo eens, de film is niet meer of minder dan een "verstand-op-nul-actiefilm".
De dialogen zijn slecht, onnatuurlijk uitgevoerd en dienen er alleen voor het publiek in te lichten over zaken die niet (direct) in beeld komen.
Het zo genaamde morele vraagstuk is afgezaagd en niet vergenoeg uitgediept. Als ze hier dieper op in hadden willen gaan had er wel wat meer film tijd aan besteed kunnen worden in plaats van de tien minuten die het werkelijk krijgt (de twee boten die elkaar moeten opblazen en het gesprek op het dak tussen Batman en Joker op het dak).
Het enige lichtpuntje in de hele film is de Joker (Heath Ledger), hij is het enige karakter wat zich enigszins ontwikkeld en is uitgediept, wat mooi afsteekt tegen Batman en Bruce Wayne die natuurlijk nogal platte karakters zijn.
Het inroepen van Morgan Freeman en Micheal Cane hebben de film niet kunnen redden.
Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat deze film is uitgeroepen tot film 2008!
Helemaal mee eens ... 
Jasper69
-
- 36 berichten
- 1356 stemmen
Gaat Eddie Murphy nou wel The Riddler spelen of Johnny Depp of geen van beide ??
Iron Maiden
-
- 2651 berichten
- 7065 stemmen
hopelijk geen Eddie, respect voor de man maar acteren kan hij niet (goed).
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
Dat zijn maar geruchten, er is nog niet eens een script dus de casting zal nog wel even op zich wachten.
Jasper69
-
- 36 berichten
- 1356 stemmen
Nee ik hoop het ook nie, ik denk dat Johnny Depp het beter zou doen, maarja we wachten af
.
"Let's put a smile on that face"
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
creativiteitsloos
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Hij zegt dan toch ook dat de film 'niet geheel creativiteitsloos' is?
Dit is gewoon een beetje de discussie op een slinkse wijze naar je hand proberen te zetten terwijl er in het echt juist het tegenovergestelde wordt beweerd.
Jammer dat je over moet gaan tot dit soort trucjes om users te overtuigen van zijn/haar ongelijk.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
@ Serpico
De manier waarop jij Kraay quoot is ronduit schandalig.
Dan moet je zijn volledige bericht quoten. Want Kraay is denk ik de allerlaatste die een regisseur ervan beschuldigt om creativiteitsloos te zijn.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Mee eens, Kraay was degene die dat juist het meest stellig verdedigde.
Maar nu niet allemaal zo over Serpico heen vallen, hij kan toch ook gewoon iets willen beweren over het woord zelf, en per ongeluk de verkeerde gequote hebben...
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ik ga er dan ook vanuit dat het een misverstand zou zijn. Serpico zal zeker niet de bedoeling hebben om Kraay in een slecht daglicht te zetten.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
idd, Kraay was juist de enigste die zei dat elke film creatief was...
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Eh nee, ik wilde niet Kraay afzeiken, slechts even vertellen waarom The Dark Knight in ieder geval niet creativiteitsloos is. Sorry voor het ongelukkige quoten! De discussie was alweer onderbroken door andere berichten, daarom haalde ik hem zo weer even aan. Niet specifiek op Kraay gericht.
Kraay
-
- 6190 berichten
- 1474 stemmen
3,0* geef ik niet zomaar hoor, fijne film. Het gebruik van het woord creativiteitsloos ben ik fel tegen, ik schrok wel even toen dit met mij geassocieerd werd 
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Haha, sorry. Ik schrok ervan dat dat woord bij deze film ter discussie kwam, vandaar 
Juliano
-
- 6 berichten
- 78 stemmen
something_else
Jij geeft Wanted een 4 en The dark Knight een 0,5 hmm ik begrijp jou niet.
Is Wanted geen verstand-op-nul-actiefilm dan.
En ben ook niet onder de indruk van je eigen top 10.
The Dark Knight is de film van 2008
peukie
-
- 8 berichten
- 21 stemmen
Vond het een zeer vermakelijke film.
En die Heath Ledger(veel tevroeg overleden) zet echt een geweldige joker neer,had naar mijn mening niet beter gekunt.
4 sterren voor deze film
Timotei
-
- 99 berichten
- 1116 stemmen
Helemaal mee eens ... 
Ja dat krijg je als je geen verstand hebt van films, dan ga je onzin uitkramen. 
something_else
-
- 62 berichten
- 0 stemmen
Of ik verstand van films heb laat ik in het midden, maar iedereen is toch vrij om onzin te kraaien??? Net zoals jullie vrij zijn om The Dark Knight een goede film te vinden
En wat betreft mijn persoonlijke top tien, dat is mijn individuele smaak en dat is jouw probleem als je er niet van onder de indruk bent...
The Dark Knight, is betreft mij, de meest over gewaardeerde film van 2008 en dat door een goede mediahype...
JC.
-
- 49 berichten
- 921 stemmen
Of ik verstand van films heb laat ik in het midden, maar iedereen is toch vrij om onzin te kraaien??? Net zoals jullie vrij zijn om The Dark Knight een goede film te vinden
En wat betreft mijn persoonlijke top tien, dat is mijn individuele smaak en dat is jouw probleem als je er niet van onder de indruk bent...
The Dark Knight, is betreft mij, de meest over gewaardeerde film van 2008 en dat door een goede mediahype...
Overgewaardeerd door een mediahype of niet, hoe je deze film met goed verstand kunt beoordelen om vervolgens op een 0,5* uit te komen is mij een raadsel.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Schandalig dat iemand die deze film niet kan waarderen ervan beschuldigd wordt geen filmkennis te hebben.
Respect voor iedereen die de moed heeft om voor zijn eigen mening uit te komen, ook al gaat dat tegen de opinie van de massa in.
megaman
-
- 1484 berichten
- 229 stemmen
Ik ben het geheel met Zavo eens, de film is niet meer of minder dan een "verstand-op-nul-actiefilm". De dialogen zijn slecht, onnatuurlijk uitgevoerd en dienen er alleen voor het publiek in te lichten over zaken die niet (direct) in beeld komen.
Het zo genaamde morele vraagstuk is afgezaagd en niet vergenoeg uitgediept. Als ze hier dieper op in hadden willen gaan had er wel wat meer film tijd aan besteed kunnen worden in plaats van de tien minuten die het werkelijk krijgt (de twee boten die elkaar moeten opblazen en het gesprek op het dak tussen Batman en Joker op het dak).
toen ik Dark Knight aan 't kijken was had ik zelf niet direct zoiets van: 'tjonge jonge, wat zijn de dialogen toch slecht'. En zeker niet vergeleken met Batman Forever en Batman & Robin. Maar dat is puur mijn mening natuurlijk.
megaman
-
- 1484 berichten
- 229 stemmen
Shyamalan is ook een slecht voorbeeld. Hij is een God in vergelijking met Nolan.
Die kun je toch niet vergelijken met elkaar
. Ik vind John Carpenter, Stanley Cubrick en Kiyoshi Kurasawa enorm goeie regisseurs maar dat zelfde vind ik van Peter Jackson, George Lucas en Steven Spielberg. Het is gewoon een totaal ander contrast. Ik kan zelf net zoveel genieten van George Romero's werken (Living Dead trilogie) als alle 23 James Bond films die geregisseerd zijn door verschillende mensen. Net als dat ik een vermakelijke avond kan hebben met Christopher Nolan's Batman en tegelijkertijd ook wat heb met Tim Burton's stijl. En wat betreft Shyamalan: Ook zijn films zijn weer bijzonder. Tussen Sixth Sence en Signs kan ik niet kiezen denk ik maar ook The Village vond ik zeker de moeite waard. The Happening is ook weer zo'n bijzondere film en binnekort haal ik de DVD in huis
.
megaman
-
- 1484 berichten
- 229 stemmen
Een remake of zoals het hier eerder "reboot" werd genoemd, daar kan je iemand zijn talent toch niet aan herkennen. Bijvoorbeeld M. Night Shyamalan vind ik dan heel wat creatiever en talentvoller. Hij wist me steeds weer te verrassen. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer regisseurs, ik noem er gewoon 1 om mijn standpunt duidelijk te maken.
In dat opzicht ben ik het wel met je eens. Shyamalan en naar mijn mening ook de Japanse regisseur Kiyoshi Kurasawa (bekend van o.a. Cure en Pulse) zijn zo'n beetje wat Stanley Kubrick en John Cerpenter vroeger waren. Films die na afloop in je hoofd blijven spoken (zie ook het Koreaanse meesterwerk A Tale of Two Sisters) en meer doen dan de zoveelste horror film of thriller. Daar komt nog eens bij dat het hele 'reboot' gebeuren een beetje een trend is in de film wereld. We zagen het bij James Bond, The Texas Chainsaw Massacre, Superman, Terminator, Batman en straks Star Trek.
Het opnieuw uitvinden van het wiel. In de meeste gevallen vind ik het jammer aangezien er soms teveel wordt veranderd en bepaalde (lees: herkenbare) elementen zodoende worden weggemoffelt of aangepast dat de Die-Hard fanaat er geen heil meer in ziet. Ik snap dat een reboot nuttig kan zijn om de serie fris en jong te houden maar waarom er namen veranderd moeten worden (gestoorde familie in Texas Chainsaw Massacre heten de Hewitts in de reboot in plaats van de Sawyers) of met opzet een belangrijk icoon wordt weg gelaten zoals Schwartzenegger (Arnold bood zelf aan om een cameo te maken in Salvation).
De reboot van Bond begon goed maar bij het tweede deel had ik toch wel een wat meer Bond-feeling verwacht. Zo ook de de reboot van Batman waarbij ik Dark Knight weer uitzonderlijk goed vond maar Batman Begins een stuk minder vanwege het missen van de typische Batman sfeer en kleurrijke schurk. Al is deze film naar mijn mening toch wel een heel stuk beter dan Batman Forever en Batman & Ronin. Dark Knight vind ik tot nu toe de beste omdat de film alles heeft wat een Batman film nodig heeft en tegelijkertijd zo groots overkomt. En stiekem vind ik Tim Burton toch wat creatiever als ik allen al kijk naar Batman Returns.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Beetje zinloos om een gestopte discussie weer aan te wakkeren, vooral met dit soort quote werk.
Morpheus73
-
- 24 berichten
- 802 stemmen
Een verrassend goed en rauw verhaal en plot schuilt in deze film en ik heb er met veel genoegen naar gekeken. Deze Batman is totaal niet te vergelijken met de eerste twee films van Tim Burtion maar ik vind deze niet slechter, integendeel. De rol van de Joker is fenomenaal uitgevoerd door Heath Ledger, helaas dat dit geen vervolg kan krijgen. Ben benieuwd hoe good old Eddie Murphy het als de Riddler zal gaan doen (y)
Pre- en sequels

The Dark Knight Rises
2012
3.380 reacties

Batman Begins
2005
1.813 reacties
Gerelateerd nieuws
Legendarische Batman-film 'The Dark Knight' van Christopher Nolan woensdag op televisie

Christopher Nolans 'The Dark Knight'-trilogie komt terug bij Netflix: 'Een stuk grootser dan bijna elke andere superheldenfilm'

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

Dit is de reden dat Heath Ledger als The Joker steeds aan zijn lippen bleef likken
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties
Gerelateerde tags
dc comicscrime fightergeheime identiteitanti heroscarecrowsadismechaosburgerwachtjokersuperheldgebaseerd op striptragic herogeorganiseerde misdaadanti villain criminal masterminddistrict attorneysuperkrachtimaxsuper villainfighting crime neo-noirdc extended universe (dceu)batmanbatman most wantedbased on comic strip bold
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








