Genre: Actie / Misdaad
Speelduur: 152 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Christian Bale, Michael Caine en Heath Ledger
IMDb beoordeling:
9,1 (3.130.973)
Gesproken taal: Engels en Mandarijn
Releasedatum: 24 juli 2008
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Dark Knight
"Welcome to a world without rules."
Bruce Wayne, alias Batman (Christian Bale), en Lt. James Gordon (Gary Oldman) bundelen hun krachten met de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart). Samen proberen zij de chaos tegen te gaan die Gotham momenteel teistert, veroorzaakt door niemand minder dan Batmans ergste vijand, The Joker (Heath Ledger): een meedogenloze moordenaar met een vreemd soort humor en een talent voor het verstoren van de algemene orde.
Externe links
Acteurs en actrices
Bruce Wayne
Joker
Harvey Dent
Alfred
Rachel
Gordon
Lucius Fox
Ramirez
Wuertz
Scarecrow
Reviews & comments
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Toch vreemd dat je steeds weer met je ogen open in diezelfde "trick" trapt.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Niet zo vreemd, eigenlijk.
Tijdens het kijken komt het misschien héél even in je op, maar dan schuif je het af als "te belachelijk voor woorden".
Uiteindelijk is dat natuurlijk weer niet zo, want niets is te belachelijk voor Shyamalan.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Shyamalan is een one trick pony, die overigens wel steeds zichzelf weet te overtreffen in het verzinnen van een vergezocht en abominabel verhaal.
Signs 
Maar hij verzint wel de beste verhalen tegenover Nolan.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Maar hij verzint wel de beste verhalen tegenover Nolan.
Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, dus veel verder wil ik er ook niet over doorgaan, maar in mijn optiek zijn Following en Memento qua verhaal, en qua vertelling superieur aan alles was Shyamalan ooit heeft gedaan.
Kraay
-
- 6190 berichten
- 1474 stemmen
Maar je koppelt daar meteen creativiteit aan, dat vind ik onzin.
ik?
Ik haalde het weg omdat het wat ongepast was.
En waarom je Zavo erbij haalt weet ik ook niet, want hem quote ik niet.
Jammer, want ik vond het leuk, lang geleden dat iemand zo tegen me opkeek in een discussie. Editten neemt dan ook dit zoete gevoel van macht zeker niet weg.
En betreft Zavo: Met zijn (sterke) recensie is alles begonnen, ik dacht dat je daar ook op doelde, maakt verder niet veel uit, want Nomak heeft ook "creativiteitsloos" niet in de mond genomen.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Speel je een spelletje ofzo? - Ik quote toch Nomak, dus nee, niet jij.
Kraay
-
- 6190 berichten
- 1474 stemmen
Speel je een spelletje ofzo? - Ik quote toch Nomak, dus nee, niet jij.
My bad. Ik lette even niet op
Nee ik speel geen spelletje. Ik beschouw MM trouwens ook niet als spelletjes-site.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
En meester, als je nou ook meteen het begrip "suggereren" wil opzoeken, ben ik helemaal blij.
Kraay
-
- 6190 berichten
- 1474 stemmen
"Suggereren - Een gedachte ingeven"
Jou dag kan iig niet meer stuk
Al weet ik niet waarom je mij zo'n klusje laat opknappen. Heb je thuis geen woordenboek? En anders zijn er vast nog wel wat sites voor...
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
@lykathea
Ik vind dat een remake of een "reboot" of hoe je het ook wil noemen getuigt van weinig creativiteit.
Maakt mij niet uit of het over Christopher Nolan, Gus Van Sant of Martin Scorcese gaat.
Niet voor niets heb ik een uitgebreide uitleg gegeven waarbij ik mijn visie volledig uit de doeken doe en mijn standpunt duidelijk maak.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
@lykathea
Ik vind dat een remake of een "reboot" of hoe je het ook wil noemen getuigt van weinig creativiteit.
Niet voor niets heb ik een uitgebreide uitleg gegeven waarbij ik mijn visie volledig uit de doeken doe en mijn standpunt duidelijk maak.
En ik heb daar ook op gereageerd. (Zelfs een Gus Van Sant kan met een exacte kopie van Psycho creatief bezig zijn.)
Voor mij is de kous daarmee af
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
"Suggereren - Een gedachte ingeven"
Al weet ik niet waarom je mij zo'n klusje laat opknappen.
Dat zegt al genoeg. 
Voor de duidelijkheid, ik bedoelde ermee te zeggen dat Nomak het woord niet per se hoeft te gebruiken om het ook gewoon te kunnen suggereren, maar goed, dat begreep jij dus niet.
Kraay
-
- 6190 berichten
- 1474 stemmen
Creativiteitsloos is de ergste belediging die je een film kan geven. Getuigen van weinig creativiteit is compleet een ander verhaal, heeft ook niks te maken met "het een suggereert het ander." Als je het aan mij vraagt is het niet echt een kwestie van creativiteit, maar eerder even makkelijk geld in het laatje brengen.
Creativiteitsloos is een term, die ik nog nooit voor een film heb gebruikt en ik nooit zal gebruiken, zelfs in de ergste 0,5*filmpjes schuilt creativiteit. Noem je een film creativeitsloos, dan beledig je de regisseur niet alleen als filmmaker, maar ook als mens.
@lykathea: Tuurlijk begreep ik wel wat je probeerde te vertellen, alleen je argumentgebruik beviel me niet.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Creativiteitsloos is de ergste belediging die je een film kan geven. Getuigen van weinig creativiteit is een ander verhaal, heeft ook niks te maken met "het een suggereert het ander."
Oh ja wel hoor.

Wat zal Nolan het ontzettend erg vinden als we dat woord hier gebruiken. 
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
totaal niet mee eens Kraay! Natuurlijk kan een film creativiteitsloos zijn. Er zijn zo genoeg films. Zoals Epic Movie, AVP en ga zo maar door. En daarvoor hoef je de regisseur toch niet te beledigen, hij schrijft niet altijd het script.
megaman
-
- 1484 berichten
- 229 stemmen
Als je aan mij zou vragen wat ik de beste film vond van 2008 dan zal dat zeker geen Dark Knight zijn. Niet vanwege de reden dat ik deze film vond tegenvallen maar meer omdat ik hem vanavond pas heb bekeken. Maar had ik hem in het jaar gekeken waarin hij uitkwam dan was hij zeker de beste film geworden van 2008. Any way, Dark Knight is naar mijn mening sowieso de beste Batman film die ik ooit heb gezien. Batman Begins mistte toch een beetje de Batman sfeer en ik vond Scarecrow nou niet bepaald een 'typische' en memorabele Batman schurk. Het verhaal was mooi uitgewerkt, de film kwam groots over en de film bevatte een uiterst goeie cast maar ondanks dat prefeer ik Tim Burton's films met hun gotische sfeer en kleurrijke schurken boven Batman Begins.
Totdat ik The Dark Knight in m'n DVD speler stopte en me liet overrompelen door het schouwspel. Dark Knight is een indrukwekkende film, komt nog grootser over dan Batman Begins en Heath Ledger deed het ontzetten goed als Joker. Niet direct beter als Jack Nicholson maar op zijn eigen psyopatische manier is deze versie van de Joker eveneens een zeer memorabele schurk. Ik zeg niet vaak dat een nieuw deel in een oude franchise beter is dan de good-old-classics maar bij het zien van Dark Knight moest ik m'n nostalgische gevoelens even achterwege laten.
The Dark Knight blijft tot nu toe de beste Batman film die ik heb gezien. Beter dan Batman en Batman Returns, stukken beter dan Batman Begins en heel veel beter dan Batman Forever en Batman & Robin. Ik kijk rijkhalzend uit naar de volgende Batman film en ik ben benieuwd welke bestaande schurk ze opnieuw gaan uitvinden. Hopelijk wordt het de Pinguin maar het lijkt me sterk dat er iemand bestaat die er beter voor geknipt kan zijn dan Danny DeVito. Wat betreft de regisseur: Christopher Nolan is één van de beter in 't vak en zeker van de laatste tijd. Van mij mag hij wel de nieuwe James Bond onder zijn hoede nemen.
Kraay
-
- 6190 berichten
- 1474 stemmen
Oh ja wel hoor.

Wat zal Nolan het ontzettend erg vinden als we dat woord hier gebruiken. 
argumenten.. nu heb ik niks om op te reageren behalve wat oneliners.
Kraay
-
- 6190 berichten
- 1474 stemmen
totaal niet mee eens Kraay! Natuurlijk kan een film creativiteitsloos zijn. Er zijn zo genoeg films. Zoals Epic Movie, AVP en ga zo maar door. En daarvoor hoef je de regisseur toch niet te beledigen, hij schrijft niet altijd het script.
Zelfs in Epic Movie (
) schuilt creativiteit. Je moet wel heel creatief zijn om zo'n gek verhaal te verzinnen. Zo'n verhaal schrijft zichzelf niet hoor.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Soms stopt een discussie ergens, ook al is 'ie misschien nooit begonnen.
Dat jij vind dat je iemand persoonlijk beledigt met het woord "creativiteitloos" laat ik maar voor zich spreken. - Daar wil ik verder niet eens op reageren.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
een verhaal ? De film neemt gewoon verhaallijnen van andere films over en that's it. Begrijp niet wat er daar zo creatief aan is.
Kraay
-
- 6190 berichten
- 1474 stemmen
Begrijp niet wat er daar zo creatief aan is.
Wie zegt dat dan? (ik ben t niet
) Ik zeg alleen dat ie niet geheel creativiteitsloos is.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
zal ergens verkeerd gelezen hebben, maar de creativiteit van Epic Movie kan maar beter gevoerd worden bij de desbetreffende film.
Kraay
-
- 6190 berichten
- 1474 stemmen
Soms stopt een discussie ergens, ook al is 'ie misschien nooit begonnen.
Dat jij vind dat je iemand persoonlijk beledigt met het woord "creativiteitloos" laat ik maar voor zich spreken. - Daar wil ik verder niet eens op reageren.
Dan ben je nu tegen je zin in bezig. Tuurlijk is het een persoonlijke aanval. Niet dat Nolan er zich iets van aantrekt, maar het is wel een persoonlijke aanval. Creativiteit staat bekend als het vermogen iets te scheppen. Probeer je mij nu (argumentloos) wijs te maken dat Christopher Nolan een zombie is? Nee, want je geeft de film 4,5* Dat zal het dus niet wezen. Probeer je mij (argumentloos) wijs te maken dat Christopher Nolan volgens Nomak een zombie is?
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Dan ben je nu tegen je zin in bezig. Tuurlijk is het een persoonlijke aanval. Niet dat Nolan er zich iets van aantrekt, maar het is wel een persoonlijke aanval. Creativiteit staat bekend als het vermogen iets te scheppen. Probeer je mij nu (argumentloos) wijs te maken dat Christopher Nolan een zombie is? Nee, want je geeft de film 4,5* Dat zal het dus niet wezen. Probeer je mij (argumentloos) wijs te maken dat Christopher Nolan volgens Nomak een zombie is?
What the hell, jouw conclusies en beredeneringen zijn echt van een andere planeet. - Vermakelijk, dat dan weer wel.
Sowieso ga ik er niet meer op in, ik voerde een discussie met Nomak die is afgerond, dat jij maar blijft doorzanniken over iets wat ik totaal niet beweerd heb mag je lekker tegen zombie's doen.
Kraay
-
- 6190 berichten
- 1474 stemmen
ARGUMENTEN, hoe moet ik een mening serieus nemen als ie niet beargumenteerd is? Ik vind het dan ook verschrikkelijk zielig dat je me zwart loopt te maken, en heb je niet beweerd dat gebrek aan creativiteit suggereert naar creativiteitsloos
Grappig want je legde juist daar de nadruk op.
Ik geloof trouwens niet in mensen die totaal niet het over vermogen tot creëren beschikken (zombie's), maar toch multi-miljonair worden met hun creaties. Dus ik kan er ook niet tegen zaniken.
Trouwens: Wat is zaniken? Iets roepen, het daarna ontkennen, gepaard met wat kinderachtige scheldwoorden, smileys en beledigingen. Of een afwijkende, mis op het eerste gezicht zelfs rare, maar iig beargumenteerde mening posten?
Het meest sneu van alles vind ik dat je me wel quoteerd, maar dan niet op me in gaat, eerder er langs.
Wat een lage manier van discussie voeren hier zeg 
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
@ Kraay
ik heb het toch gezegd dat een post plaatsen bij The Dark Knight irritant is 
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Ik geloof trouwens niet in mensen die totaal niet het over vermogen tot creëren beschikken (zombie's), maar toch multi-miljonair worden met hun creaties. Dus ik kan er ook niet tegen zaniken.
Ik beweer hetzelfde. Snap dat nou
Dat jij discussies niet goed kan interpreteren en daarna conclusies trekt die totaal nergens mee te maken hebben en zelfs de feiten omdraait, dáár heb ik moeite mee.
Iron Maiden
-
- 2651 berichten
- 7065 stemmen
hij wil ook helemaal niet dat je tegen hem aan blijft lullen.
Spookje
-
- 131 berichten
- 123 stemmen
Goeie film met fantastische rollen van Heath en Christian..
Ondanks dat toch geen 5 sterren, ik weet niet waarom maar het is geen film die me bij zal blijven...
Ik had ook graag meer van Morgan willen zien en heeft de film niet kunnen opschroeven naar 5 sterren... De man is briljant!!
4 sterren
Pre- en sequels

The Dark Knight Rises
2012
3.380 reacties

Batman Begins
2005
1.813 reacties
Gerelateerd nieuws
Legendarische Batman-film 'The Dark Knight' van Christopher Nolan woensdag op televisie

Christopher Nolans 'The Dark Knight'-trilogie komt terug bij Netflix: 'Een stuk grootser dan bijna elke andere superheldenfilm'

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

Dit is de reden dat Heath Ledger als The Joker steeds aan zijn lippen bleef likken
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties
Gerelateerde tags
dc comicscrime fightergeheime identiteitanti heroscarecrowsadismechaosburgerwachtjokersuperheldgebaseerd op striptragic herogeorganiseerde misdaadanti villain criminal masterminddistrict attorneysuperkrachtimaxsuper villainfighting crime neo-noirdc extended universe (dceu)batmanbatman most wantedbased on comic strip bold
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








