Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

I'm Not There. (2007)

Verenigde Staten / Duitsland / Canada
Muziek / Biografie

geregisseerd door Todd Haynes
met Cate Blanchett, Heath Ledger en Richard Gere

Biografische film over het bewogen leven van artiest Bob Dylan. Door middel van verschillende acteurs, waaronder Cate Blanchett en Heath Ledger, komen verschillende perioden uit het leven van Bob Dylan naar voren. Zijn muzikale inspiratie, zijn vernieuwende geluid en vele andere typerende dingen komen aan bod.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Het idee achter deze film vind ik erg sterk, het geeft een geheel andere invalshoek aan het concept "biopic". Zelf ben ik geen grote Dylan kenner ofzo (ken natuurlijk wel wat muziek van hem en vind dat over het algemeen echt wel okay) maar echt veel over zijn leven weet ik niet. En dit feit legt meteen het grote zwakke punt van de film vast... Er is soms werkelijk geen touw aan vast te knopen. De film is bij tijd en wijlen erg verwarrend en ik wist soms niet eens of de film nu chronologisch is of niet? Denk dat deze film voor de echte fan's veel interessanter zal zijn, vond het zelf nogal een zootje soms.

Tweede grote minpunt is het Cate Blanchett gedeelte, leuk om Dylan door een vrouw te laten spelen maar vond het niet echt overkomen. Ook vond ik die scènes nogal saai en langdradig. Het privéleven van Dylan, gespeeld door Heath Ledger, vond ik ook niet al te veel boeien.

De leukste stukjes film zijn toch die waarin Dylan als een soort, in Amerikaanse sprookje gewortelde mythe, zijn inspiratie haalt en dit tegelijkertijd toepast op zijn eigen tijd. Filmisch zijn dit ook de meest leuke stukjes, bonte gezelschappen, groene heuvels en dit allemaal overgoten met een soort van surrealistisch sausje dat ik goed kon smaken.

Niet te begrijpen, voor Dylan fans met veel 'cronicles' kennis wel aardig, mooie beelden... maar toch erg moeilijk, fragmentarisch, gekunsteld.

avatar van Mc
Mc
Madecineman schreef:

Niet echt overkomen? De manier waarop Cate Blanchett hier Bob Dylan neerzet is werkelijk magistraal, de manier waarop ze de maniertjes, de beweging, de mimiek van Dylan heeft overgenomen. Het is werkelijk ongelofelijk, hoe ze hier haast Dylan is geworden. Ga maar eens naar opnames kijken uit die tijd, en je zult versteld staan. Ik vond het deel met Blanchett verreweg het beste gedeelte. Wat een denderend goeie actrice is het toch.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Zoals ik al zei, ik ben geen Dylan kenner, geen idee hoe hij over kwam in de groovy sixties. Ik zag steeds een vrouw iig en dat maakt het toch wat moeilijker om er dan Bob Dylan in te zien (soms zag trouwens ook een soort kruising tussen Austin Powers en John Lennon ). Daarnaast vond ik die stukjes verreweg het minst boeiende, zowel visueel als verhaaltechnisch. Beetje te veel zweverige poëzie en filosofie ook naar mijn smaak.

....... Maar waar ik toch nog even mee zit; Waarom krijg je 2x een dode Bob Dylan te zien in de film? ........

Geintje denk ik. Na het motorongeluk deden de wildste geruchten de ronde, zelfs zijn ouders in Minnesota dachten dat het afgelopen was. Het schijnt dat hij alleen maar een beetje stramme spieren had maar het kwam hem wel goed uit om net te doen of hij zwaargewond was.
Haynes speelt wat met de berichtgeving uit die tijd.

avatar van Mc
Mc
Kan toch ook dat het betekent dat hij dat gedeelte van zijn persoonlijkheid achter zich liet? Tenminste, zo heb ik het opgevat. De verschillende 'versies' staan namelijk toch voor zijn verschillende persoonlijkheden.

laatste film met heath ledger??? 4.5 sterren

avatar van reveal
Voor iemand als mij die Dillens muziek apprecieert maar weinig of niets over z'n leven weet was dit net een david lynch opvoering. Compleet niet aan uit te kunnen.

avatar van danuz
Direct bij het kijken van I'm Not There kreeg ik flashbacks naar Tod Haynes andere 'biopic' Velvet Goldmine. Een zelfde soort atmosfeer en sluimer door de film heen maken de film haast psychedelisch.

Ten eerste moet ik zeggen dat ik weinig bekendheid heb met Bob's leven. Wel ken ik enkele van zijn albums, heb me alleen nooit daadwerkelijk in zijn leven verdiept. Dit maakt het bekijken van deze film toch wat lastig. Aan de andere kant heb ik genoeg genoten van de muziek, de verwijzingen (Woody Guthrie!) en de toch wel fijne sfeer die doorheen de film hangt. De verdeling van rollen deed me erg aan Palindromes denken, iets wat ik op zich als positief ervaar, het geeft de film net die extra laag.

Zal toch de film eens willen herzien met meer bagage, maar zelfs zonder dat is het een redelijk fijne ervaring, al moet ik zeggen dat het soms moeilijk was mijn hoofd erbij te houden. Vooral de segmenten van de jonge Guthrie en Billy. (Charlotte Gainsbourg wordt ook steeds populairder lijkt het.)

avatar van danuz
danuz schreef:
Vooral de segmenten van de jonge Guthrie en Billy.

Kwam misschien niet duidelijk naar voren uit mijn bericht, maar ik bedoel met deze zin dat die twee segmenten me het best bevielen.
Dit had met de geweldige muziek te maken die Guthrie speelde en het dorp waarin Billy terechtkomt.

avatar van Querelle
el padrino schreef:
laatste film met heath ledger??? 4.5 sterren

De laatste film met Heath Ledger is toch die nieuwste Batman film van Christopher Nolan?

avatar van xgogax
Beste/grootste prestatie van het afgelopen jaar!

Dylans leven is uitermate geschikt als materie voor eem gelaagde karakterstudie - divers en redelijk bekend doch mysterieus. Haynes heeft het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt. De mensen die Dylan goed kennen krijgen iets dat ver verwijderd is van een bio-pic. Voor hen die Dylan niet al tezeer kennen zullen sommige passages wellicht wat arbitrair aanvoelen. Maar dit is natuurlijk wel het soort moed waar we op zitten te wachten. Het is bepaald niet maandelijks – wat heet: jaarlijks - dat er uit Hollywood een film komt die eens echt wat probeert – daarvoor wijken we doorgaans uit naar Azië. In dat opzicht is I´m not there this year´s Being John Malkovich, bij gebrek aan een betere vergelijking. Haynes heeft zijn nek uitgestoken, en hij heeft de mensen zo gek gekregen het benodigde geld neer te leggen. Als ik Dylan was, dan was ik met deze film in mijn nopjes, maar hij zal er wel weer wat onbegrijpelijks over gemompeld hebben.

ZIe voor mijn uitgebreide recensie: http://subjectivisten.typepad.com/de_subjectivisten/cinema/index.html

deze film wilde ik wel zien op het rotterdams filmfestival, maar hij was al uitverkocht... nou ja, ga ik hem als hij uit is alsnog wel kijken...:)

avatar van Koerok
Voor mensen die echt met Dylan willen kennis maken kan ik deze docu van harte aanbevelen: http://www.moviemeter.nl/film/28751

avatar van ralfsjam
mooie film met perfecte acteurs! toch voor mij wat wazig. maar dat komt denk ik (weet ik wel zeker) dat ik niet echt een Bob kenner ben.
3.5

avatar van Hankster
Querelle schreef:

Nee, The Imaginarium of Doctor Parnassus van Terry Gilliam.

avatar van wibro
Afgelopen donderdag de première van deze film gezien. Film vond ik in het begin nogal onsamenhangend, niet interessant, maar dit veranderde toen Cate Blanchett als Jude Quinn zijn intrede deed. Ik vond haar fenominaal, zij tilde de film ver over het gemiddelde heen.
Ook de songs van Bob Dylan ware zeer mooi.
Dus toch nog 4 sterren voor deze film dankzij Cate Blanchett.

Afgelopen Dinsdag in de voorpremiere gezien. Ik vond hem erg goed. Al denk ik dat het voor de niet Dylan liefhebbers/fans/kenners lastig op waarde te schatten is. Het is zo veel dat op je af komt, dat het lastig is om alles in 1 keer te verwerken. Aan de ene kant is het leuk dat er zo veel te herkennen valt in album hoezen, referenties naar Guthrie, filmrollen van Dylan, films van dat tijdperk e.d. Aan de andere kant is het ook jammer dat een film met een dergelijke aanpak op een weinig vernieuwende manier teruggrijpt op al bestaand materiaal. De elektrische periode leek wel een korte film van Fellini, inclusief vewijzingen naar Otto e Mezzo.

avatar van Poppe
reveal schreef:

What the?..

Anyway, gisteren gezien. Vond de film redelijk in het uitleggen van de complexiteit van Dylan, heb genoten van de muziek.. Heerlijk om dat eens in een bioscoop te horen, adembenemend ! En ook ik deel de mening dat Cate B. toch wel erg verfijnd Dylan neerzette, chapeau voor haar ! Film verdient nipt een 4, ik had na afloop toch het idee dat er meer inzat ! Uitleggen kan ik het niet.., maar zo voelt het wel..

Toen ik de titel van deze film zag ; dacht ik gelijk aan het nummer "How to Disappear" van Radiohead.

avatar van Banjo
oo christian bale speelt ook mee! dan is het zeker verplichte kost...

avatar van thomzi50
Leuk hoor, Batman en The Joker samen als Bob Dylan. Vond de film sterk geacteerd, maar niet geslaagd. Het was te veel voor mensen die dingen van Dylan wisten, die het wereldje kenden. Voor een kennismaking zijn de (talloze) verschenen documentaires een stuk handiger. Vaak herkende ik bijfiguren niet, miste ik contexten, aanleidingen en uitleggen. Daardoor bleef ik als kijker afstand bewaren met dat wat gebeurde. Het ging op den duur een stukje te lang door en het hele Richard Gere-gebeuren was eigenlijk overbodig.. Kortom, een film met veel potentieel maar tegenvallende uitkomst. Kon de balans tussen informatieve biopic en zweverige gelaagdheid niet vinden; gelukkig was de cast wel (grotendeels) top en boeide het geheel wel. 3*

avatar van Olivia
Had wel van deze film gehoord, maar wist verder niets van het verhaal. Klinkt wel interessant. Maar boeiend genoeg om er voor naar de bios te gaan...? Christian Bale en Cate Blanchett staan wel in mijn lijstje favoriete acteurs....Hm...

Mr_White
Ik ben geen groot fan van Dylan (goede songwriter, muziek is niet geheel mijn stijl) maar heb toch flink genoten van deze film. Uitstekende cast en interessant verteld. Minpuntje is wel dat een concept als dit beter kort en krachtig gehouden kan worden, en met zijn 135 minuten bezit deze film dan wel enkele stukken die eruit hadden gemogen (met name het stuk met Richard Gere vond ik niet zo boeiend).

Mr_White, Richard Gere is gewoon Haynes eigen inbreng qua kijk op Dylan, los van de (zeker voor hem en andere Dylanfans) overbekende beelden, mythes en gebeurtenissen uit Bob´s leven.

Heel wat anders, Richie Havens zegt aan tafel ergens in het begin over Woody: `He reminds me of a feller I met in the dustbowl`. Hiermee bedoelt hij in dit verband een tijdperk. De ondertitels vertalen dit met een plaats, zoiets als `.... een gozer die ik in de tornadostreek heb ontmoet´. Dit klopt toch helemaal niet ? Weten jullie of er t.b.v. de vertalers een toelichting met het script wordt meegestuurd ?

Komen er vaker dit soort fouten voor in de ondertiteling van films en is er een website die hierin gespecialiseerd is ?

Ik heb deze film eergisteren in de bios gezien en vond hem erg leuk. Ik ben zelf een bijhoorlijk grote Dylan fan en de verwijzingen naar vele van zijn teksten en gebeurtenissen lieten me elke keer weer glimlachen. In het begin vond ik het wel een beetje vreemd Met een soort kopie van No Direction Home erin waar Juliana Moore opeens Joan Beaz speelde maar ik vond vooral de verhalen die later kwamen van Richard Gere en Cate Blanchett erg sterk.

avatar van Slow Dog
gisteren de film gaan zien in de cinema en was ongelooflijk onder de indruk. bob dylan is een zeer ingewikkeld persoon die veel periodes achter hem heeft en altijd heeft gedaan waar hij zin in had. deze film komt ook compleet tot zijn recht aangezien het verhaal en de verschillende personages de verscheidenheid van dylan weergeeft. de covers van dylan zijn schitterend en passen geweldig bij de beelden, de cast is ook verbluffend (christian bale zijn rol komt het beste tot zijn recht en doet op bepaalde momenten echt geloven dat het bob dylan zelf is die spreekt). door de grote afwisseling in stemmingen en verhaallijn verveelt het verhaal geen moment, en verder zorgen de schitterende beelden en muziek voor een schitterende film die iedereen wel eens gezien zou moeten hebben. natuurlijk wel een love it or hate it film; het is nu eenmaal geen alledaagse film

avatar van Co Jackso
I'm Not There is wat mij betreft een ambitieus project dat niet geheel geslaagd is. Dat ligt absoluut niet aan het acteerwerk, want dat is werkelijk van heel hoog niveau. Ook de beelden zien er goed uit. Het grootste probleem heb ik met de invulling van de verhalen. Niet elk deel was even boeiend en nooit had ik het gevoel dat de film in een lekker ritme kwam.

Grootste probleem had ik met het deel van Cate Blanchett. In mijn ogen was dat veel te zweverig en vaag. Het had vast een succes geweest in de jaren 70, maar we zijn nu een aantal jaar verder. Het meest overtuigend was Christian Bale (had ik graag meer van willen zien), en de kleine Marcus Carl Franklin.

sju
Ik kon hier maar vrij weinig mee. Ik ben zeker een liefhebber van Dylan's muziek, maar de film beklijfde helemaal niet. Ik had liever een "standaard" biopic gezien met Christian Bale als Dylan, want die is duidelijk het meest overtuigend. Cate Blanchett is ook oke, maar als een personage in de film naar haar referreert met "him" valt dat opzettend op, want je weet dat daar een vrouw zit te acteren. Misschien komt het gewoon omdat ik verder vrijwel niets van Dylan's leven weet, maar ik vond het grotendeels maar vaag en te abstract. Het idee was zeker aardig, de uitwerking niet...
2,5* voor de helft van de acteurs, het camerawerk en choreografie