Live Free or Die Hard (2007)

Alternatieve titels: Die Hard 4.0 | Die Hard 4: Live Free or Die Hard

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Len Wiseman
met Bruce Willis, Justin Long en Timothy Olyphant

Politieagent John McClane krijgt de opdracht de jonge hacker Matt Farrell op te halen. Het lijkt in eerste instantie een routineklus te worden, maar als McClane en Farrell ineens aangevallen worden in Farrell's appartement, blijkt er veel meer aan de hand te zijn. Ze ontdekken dan dat Thomas Gabriel het hele land bedreigt met een complot om het computersysteem en de technische structuur waar de Amerikaanse economie op drijft te saboteren. Aan de ruige en grof gebekte McClane de taak om dit plannetje van Gabriel te stoppen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Don MN schreef:
Maar dat is het hem juist, ik heb nooit beweerd dat ze allemaal op McClane lijken, alleen dat er elementen van McClane terugkomen in andere personages. Ik heb het in de vorige post ook zo voorzichtig mogenlijk proberen te brengen, omdat het vaak bij deze uitspraken is hoe je het opvat.

Ik zie zeker niet hetzelfde personage in een andere film, wel herken ik soms karaktertrekjes uit de Die Hard serie. Dat maakt hem geen mindere acteur, zolang de rollen die hij speelt maar overtuigend zijn, komt ook een stukje zelfkennis bij kijken misschien. Ik zie hem gewoon vaker als een zelfverzekerd, ruig en sarcastisch personage.

Laat ik The Siege terugnemen, te lang geleden, en Six Sense heb ik altijd al anders gevonden zoals ik ook eerder aangaf, Butch en McClane hebben toch heel wat gemeen, denk aan de 'tired of battle, but i'll keep going'-houding, zelfde soort grapjes, grote mond, beide gaan over op fysiek geweld om hun doel te bereiken, koppig.

Ik houd het op een aantal films, wat ik vanaf het begin bedoelde. Zijn personage in Twelve Monkeys is wel totaal geen McClane om eens een leuk voorbeeld te noemen.

Tja, gaan we Clint Eastwood ook verwijten dat zijn rollen op elkaar lijken omdat hij bijna altijd een nors kijkende man speelt die met pistolen schiet?

De rol van Willis in Die Hard is een pure actierol zoals er velen zijn gemaakt toen. Geweldige rol van hem, liefst 4x. Die rollen lijken op elkaar. Hostage zou je er wat mee kunnen vergelijken maar in zie bepaald geen soort McClane terug in zijn rollen in The Siege, Six Sense, Twelve Monkeys etc. Dat hij vaak in het actiegenre speelt is waar, maar kijk zijn cinematografie eens door. Ook in thriller en komedie vind je hem genoeg in heel andere rollen. In bv Sin City speelt hij ook een agent, maar je kan die rol van agent toch totaal niet vergelijken met die van agent in Die Hard?

avatar van Don MN
Uhm, dat is toch ook zo bij Eastwood. De man is er een legende mee geworden en terecht, maar veel variatie zit er toch niet in.

Ja, dat is waar. Sin City is een andere rol. Ik zal TW9yards en TW10yards eens kijken. Ik ben normaal niet zo van de komedies.

avatar van TwoM
Don MN schreef:

Ja, dat is waar. Sin City is een totaal andere rol. Ik zal TW9yards en TW10yards eens kijken. Ik ben normaal niet zo van de komedies.

Clint Eastwood, geen variatie?
Nu overdrijf je wel een beetje... Omdat hij altijd een norse man speelt? Dat is gewoon één terugkomend karaktertrek!
Wat wil je dan, dat hij de ene keer een losgeslagen zot speelt en de andere keer een zwangere man (zoals Schwarzenegger)??

Clint eastwoord heeft zeeer veel westerns gemaakt, maar daarnaast ook nog andere films, kijk maar naar Gran Torino, een pracht van een film. En One Million Dollar Baby...

avatar van Don MN
Ach, het zal wel een vervelende karaktertrek van mij zijn, beide grote acteurs weinig vinden variëren. Gran Torino moet ik nog zien dus kan ik niet over oordelen. Ik vind hem geweldig in Unforgiven en GBU, zo vind ik Willis geweldig in Pulp Fiction en als John McClane in de DieHard-serie. Een legende in het actiegenre, misschien komt het wel door die status dat ik ze vaker dan goed is, zie terugkomen.

avatar van TwoM
Don MN schreef:

Haha, Gran Torino moet je echt eens zien! Machtige film.
Clint Eastwood op zijn best maar dan als oude norse man

Actionfreak
Prachtige thriller. Top!

Dit is mijn eerste Die Hard film die ik heb gezien.. en het pakte mij aardig.

geweldig gemaakt, sommige momenten waren goed. Soms zelfs zo raar dat het gewoon heel erg veel adrenaline pompt.
Het verhaal lijn lijkt een beetje te ver naar fantasie te gaan, maar als je achteraf over nadenkt, kan het ooit nog wel gebeuren. Dat brengt ook nog een aardige denker als einde van de film.. wat best leuk is..

Dit vermaakte mij, en het is prachtig gemaakt dankzij de goeie rollen.

Leuk.

Maar wat te weinig actie. Iets te veel tech panic, zeker in het begin van de film. Hackertjes en computer virusjes die eerder uit de jaren 80 lijken weggelopen. Dit hoef ik niet te zien in een Die Hard film.

Verder wel weer volgens het bekende stramien. Simpel politiemannetje dat doorheen een hoop vuur en met veel wilskracht een bende slimme en georganiseerde boeven te lijf gaat. Heb niet al te veel met de oneliners, die yippie brol mag Willis achterwege laten, maar die "pfoe" als hij onder de ineengestorte baan kruipt (na de truck vs jet) vond ik toch wel erg leuk. Zo serieus is het gelukkig allemaal niet.

Einde is opvallend beter dan het begin, daar zit ook de meeste actie. Long doet het hier nog wel aardig, verder wel een beetje duf om er wat martial arts en free running (oh wat zijn we internationaal!) bij te betrekken. Q is verder ook geen echt talent.

Vermakelijk is het allemaal wel, met een lekker nerdy rolletje nog voor Smith. Wat meer actie had de score omhooggetrokken, maar McLane is toch altijd wel gezellig om volgen.

avatar van CodyN
Goede film..
Zeer leuke actie scenes, maar er mogen wel meer actiescenes in voor komen

avatar van jumpstylemovie
Yipie-Ka-Yee, Motherfucker
Qua Special Effects is Die Hard er uiteraard op vooruit gegaan terwijl het verhaal een beetje rond het zelfde niveau blijft. Gelukkig maar dat het verhaal net als in de andere Delen goed te pruimen is. Bruce Willis doet het weer goed, net als in de andere delen, en de rest van de cast deed het ook prima. Vooral die kerel die voor Gabriel werkt en alles met de computer moet doen kan ontzettend realistisch acteren. De actie in 4.0 is heel goed. Ik heb met genot naar de actiescénes gekeken. Dan is het jammer dat er niet zo ontzettend veel actiescénes waren. Maar goed, wel lekker subtiel.
Film duurde wel iets te lang, 130 minuten zit ik niet zo snel uit maar ik verwachtte een mooie rappe actiefilm en die heb ik ook gekregen. Kortom: Een hardstikke goede actiefilm. Voor nu krijgt ie een mooie:

avatar van JDSsmetje
Erg goede actiefilm met heel goede acteerprestaties van Bruce Willis. Geen seconde verveelt alhoewel deze film niet echt geloofwaardig was.

JDSsmetje schreef:

Degene die deze film niet geloofwaardig vinden, moeten zich eens wat meer in de computer materie gaan verdiepen. Het grote probleem is dat tegenwoordig alle systemen inderdaad via computers geregeld worden(o.a. door de automatisering), heel veel systemen servers hebben, en ook allemaal verbonden zijn met een netwerk, en/of het internet, en deze systemen zijn dus ook allemaal te hacken. De kans dat een groep hackers dit inderdaad klaar gespeeld krijgt, is enorm klein,maar het kán wel.

En er zijn iedere dag wel schietpartijen en achtervolgingen in Amerika. Dus dat is ook niet ongeloofwaardig, enkel het feit dat het wel op grote schaal gebeurd.

Maar het maakt ook niet uit of het ongeloofwaardig is of niet, want een film is gemaakt voor entertaining/vertier. En dat doet deze film perfect. Die hard vindt ik 1 van de weinige vervolgen die qua kwaliteit erg dicht bij het origineel blijven. En dit deel speelt het weer klaar. Super film, echter mochten er ietjes meer actiescenes inzitten. En yippie-ka-yee motherfucker, hoort nu eenmaal bij Die Hard, dus dat had ook wel vaker mogen terugkomen wat mij betreft. Wat mij betreft mag er nog wel een 5e deel komen

Ik begrijp echt niet hoe deze film aan zo'n gemiddelde komt, maar ik vond het vrij ongeloofwaardig en vooral saai bij vlagen. Ook zo'n cliché einde, nee; onbegrijpelijk dat dit zo goed wordt ontvangen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Ja het probeerd ook zo realistisch en geloofwaardig te zijn
Je weet toch wel dat je naar een die hard film kijkt lijkt me?

Tja, prima dat je op je teentjes bent getrapt maar ongeloofwaardigheid betekent niet dat dat altijd tesamen gaat met actie-scenes maar ook verhaal e.d. Niet dat dit een ingewikkeld verhaal moet hebben (integendeel), maar bepaalde keringen in het verhaal waren gewoon krom zoals het moment dat hij in zijn eentje zijn dochter gaat halen en dan weer de hele machinegeweer-mikmak neerknalt met een pistool en neermept e.d.; zo zwaar voorspelbaar en dat kennen we nu onderhand wel van van Bruce. Maar het grootste knelpunt is voor mij de saaiheid en het verhaal (hoe het verhaal in de film is verwerkt dan).

avatar van jeroentjuhhhhh
Op me teentjes getrapt alles behalve

avatar van FunkStarr
Earth schreef:
Blijft het minste deel van allemaal voor mij. Te veel dingen kunnen volgens mij niet, met als dieptepunt het de scene met het vliegtuig en de vrachtauto.

Maar ja, het is ook wel best redelijk vermaak.

Dat vond ik nou juist van deel 3 toendertijd al, veels te veel over the top gedoe en toevalligheidjes die never nooit zouden kunnen, maar waar ze het in dat deel vooral serieus over deden laten komen, is dat in dit deeel absoluut niet meer het geval. Deze neemt zichzelf duidelijk niet al te serieus en dat is maar goed ook. Samen met deel 1 vind ik dit de "leukste" Die Hard, al zijn ze alle vier vermakelijk.

neo (crew)
Dan heb jij blijkbaar een heel ander soort deel drie gezien als ik, want als je vindt dat deel serieus aanvoelt...

avatar van FunkStarr
neo schreef:

Zoals je in mijn post al kan lezen vind ik deel 3 serieuzer overkomen dan dit deel, ik heb niet gezegd dat deel 3 zichzelf bloedserieus neemt. Daarbij vind ik alle Die Hards nog steeds vermakelijk, maar ik vind deze gewoon leuker dan deel 3.

bild
Zeer goed Die Hard met Bruce Willis op zijn best. Over-the-top en vermakelijk.

avatar van aburex
Fantastische film met nog mee actie (en humor) dan in de eerste 3 delen. Bruce Willis is al wat ouder mar hij speel zijn rol voortreffelijk. De actie is soms at over the top but who cares. Ook de jonge acteur Justin Long is amusant en seelt zijn rol voortreffelijk (we zullen nog van hem horen).
Een topfilm war ik me 2 uren erg mee vermaakt heb.
Actiefans: zeker zien!!!

avatar van Demi-Muis
Supergoede actiefilm waarbij ik - elke keer als ik hem kijk - weer op het puntje van mijn stoel zit!

d.a.f. schreef:

Ja en een nucleaire ramp wordt ook vast iedere maand wel voorkomen door de 1 of andere held, alleen zien we daar nooit iets van op het nieuws :S

d.a.f. schreef:

Hmm ik heb een jaar in Philly gewoond maar heb nooit een achtervolging of schietpartij gezien. Volgens mij heb jij dat idee juist doordat je wat teveel naar dit soort films kijkt

Ik zie hier reacties en cijfers staan waarvan ik denk hebben we wel naar het zelfde gekeken maar goed smaken verschillen.

Matige film, vol cliches, sterke stukjes, twee knappe vrouwen, typische bad guys en een verhaallijn die wel leuk is maar waar ik niet overmatige de moeite voor doe om het helemaal te snappen want erg vergezocht en ook behoorlijk onmogelijk. Tja, wat valt er meer over te zeggen. De stunts en actie, hoewel hier en daar ver gezocht, zijn wel leuk en vermakelijk, Olyphant speelt op zijn manier een leuke bad guy, klein rolletje van Silent Bob maar verder markeren als gezien en vergeten.

@d.a.f., he gast! Mijn beste kameraad is een van de topICT mensen in Noord-Nederland die de meeste onmogelijke dingen voor elkaar krijgt. Ik zal hem de film eens laten zien en we zullen zien. Dat alles met elkaar in verbinding staat en te kraken is door een groep hackers kan iedereen wel roepen, of het realistisch is moet ik nog zien.

avatar van gi30171
Ik dacht, wat gaan ze nu nog uitvinden, maar 't was weer zalig om te zien

Eerste vijf minuten zijn goed, daarna kakt het in (om de redenen die Onderhond aangeeft: Paniek is nogal saai vergeleken met de actie stukken) en daarna wordt het nog een stukje beter.
Natuurlijk slaan sommige dingen helemaal nergens op, maar wat verwacht je dan?
Justin Long is wat mij betreft de leukere versie van Shia Laboeuf, een vrij leuke side kick. De bad guys vond ik minder, dat hacken was ergens wel interesant, maar de personen die het deden waren saaie types. Ze hadden wat meer kleur morgen hebben.
Over het algemeen toch goed vermaakt:

gi30171 schreef:
Ik dacht, wat gaan ze nu nog uitvinden, maar 't was weer zalig om te zien

Dat dacht ik ook, maar Bruce Willis blijft een kei in dit genre.

avatar van lars-pixar
de beste uit heel de triology.

avatar van Timothyvdmeer
lars-pixar schreef:
de beste uit heel de triology.

Trilogie met 4 delen? Je zal wel een quadrilogy bedoelen.

avatar van Nijmegen
Hoe noem je zo'n serie van 5 films dan?