Kill Bill: Vol. 1 (2003)

Actie / Misdaad
111 minuten / 112 minuten (Japanse cut)

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Uma Thurman, Lucy Liu en Vivica A. Fox

De huurmoordenaar 'The Bride' wordt op haar eigen bruiloft neergeschoten door haar opdrachtgever Bill en zijn handlangers. Ze overleeft de aanslag, maar door een kogel in haar hoofd ligt ze vier jaar in coma. Als ze bijkomt, is ze compleet over de rooie en vastbesloten om wraak te nemen. Ze gaat op zoek naar de bendeleden om ze één voor één te vermoorden. Bill bewaart ze tot het laatst...

avatar van Parisa
Battle Without Honor or Humanity van Tomoyasu Hotei, bedoel je? Tof nr, geen idee of ie ook in IB zit.
Ik weet wel dat Bol binnenkort weer de cd gaat verkopen. (Voor degenen die hem niet willen downloaden.)

avatar van John Milton
Voor zover ik weet niet, ik let daar altijd scherp op.

avatar van YouDrunkGoHome
John MiltonParisa

Heb even gegoogled, kwam op dit nummer uit. Het deuntje dat ik bedoel begint na ongeveer 50 seconden, zou toch zweren dat het ook in IB zit..

YouTube - RZA-Crane\ White Lightning

avatar van John Milton
Ik kan het me niet voorstellen. Dat is zo herkenbaar en ik heb Inglourious een keer of 5 gezien. Ik zou willen beweren dat het me dan toch echt eerder opgevallen zou moeten zijn als dat nummer ook in Inglourious zit.

avatar van Parisa
Ze hebben wel allebei wel een White Lightning, die totaal niet op elkaar lijken.

avatar van Tommy De Vito
Wat een keiharde film is dit toch.. Dit is ook één van de weinige films, waar ik na een herziening toch altijd blijf genieten. Hoevaak ik de film ook kijk.

Niemand had dit verhaal beter kunnen regiseren dan de heer en meester himself, Tarantino. Want hoe hij de verhaallijnen weet te smeden, is geniaal. Wat een perfectionisme. De keiharde actie, de ruwe gevechten waarin lichaamdsdelen rond vliegen, muziek, acteerprestaties en ga zo maar door, alles is gewoon van hoge klasse.

De vijanden van Beatrix zijn geen lievertjes. Allemaal kunnen ze vechten en gaan voor niemand aan de kant. Dit is ook een dikke pluspunt van de film, want het is wachten op een weer spektakel gevecht. De beste enemy uit dit deel is toch wel O Ren Ishii, die prachtig is neergezet door Lucy Liu. Wat heeft Liu een heerlijke rol in deze film en ze kan zich lekker laten gaan als het hoofd van de Tokyo Yakuza, met geweldadige bodyguards zoals Gogo en The Crazy 88.

The price you pay for bringing up either my Chinese or American heritage as a negative is... I collect your fucking head. Just like this fucker here. Now, if any of you sons of bitches got anything else to say, now's the fucking time! Haha prachtig! *****

avatar van JeroenFR08
Nou Tommy De Vito kan er gewoon nog weinig aan toevoegen zeg. De muziek, sfeer, acteren, verhaal, alles klopt. Dan natuurlijk niet de regie van Tarantino te vergeten. Dit is zo'n films waarbij je duidelijk de hand van de regisseur ziet. Als voorbeeld de ingepaste 'stripverhaal' scene. Wat geniaal.

Ja deze film onderstreept voor mij maar weer eens hoe goed Tarantino is en waarom hij een van mijn lievelings regisseurs is.

avatar van ambrosini
Spanning blijft hoog en super action.. Vind die Bruce Lee outfit wel leuk van Uma

avatar van Flipman
Tarantino maakt doorgaans knipogen naar obscuurdere en hier in Europa wellicht minder bekende acteurs, regisseurs en films, dus die verwijzing blijft inderdaad erg aangenaam .

avatar van Insignificance
Altijd een zwak gehad voor Vol. 1. Zat op aan te merken, maar is het niet dat krakkemikkige presentatie dingetje, dan is het wel Bang Bang die meteen gaten in m'n weerstand slaat. Tot nu toe ook de laatste Tarantino waar ik volle bak van geniet. Deze heeft nog een constante schwung, waar recentere films van zijn hand dat minder hebben en het meer van momenten moeten hebben.

Alsof hij de laatste tijd nóg bewuster aan z'n graaiwerk sleutelt. Hier voelt het allemaal wat speelser en spontaner. Niet dat het vrij van gebreken is, sterker nog, als je de film opdeelt en vergelijkt met de bron, inspiratie of vergelijkbaar materiaal, komt Tarantino vast tekort. Martial arts is echt wel eens beter gedaan, maar ik zit met een dikke grijs naar al die bloedfonteintjes te kijken.

Thurman kan er niet veel van, ook op andere vlakken niet, maar het geeft niet. Het draait, ook wanneer Tarantino even een adempauze inlast. Bijna elke muziekkeuze pakt heerlijk uit, de groffe animatie blijft tof en ik had toch niet graag zonder dat duivelse koppie en de streken van Gogo Yubari gewild. Ik heb me ook weer kapot gelachen om Buck. Doe mij ook zo'n Hattori Hanzō zwaard.

Genoten van begin tot eind!Wat een lekker filmpje!

avatar van Ste*
What he lacks in story he makes up for in film

Ik vond al langer dat je in al Tarantino's films kan merken dat hij houdt van film en alles wat het medium te bieden heeft. Zijn films geven blijk van filmhistorische kennis, hij houdt van onverwachte speelse elementen, neemt het plot nooit serieuzer dan het entertainmentgehalte, en de soundtrack zou je door zijn immer prominente rol een van de castleden kunnen noemen.

In Kill Bill komt dit alles bij elkaar in een, wat ik durf te noemen, audiovisueel meesterwerk. In eigenlijk vrijwel alle films die ik kijk moet het verhaal de boventoon voeren om mijn aandacht vast te houden, maar dit is denk ik de eerste film die dat lukt puur door de beelden en het cinematografische vakmanschap. Eigenlijk had het wat mij betreft nauwelijks uitgemaakt waar de film over ging, het is ongekend in welke mate er aandacht is besteed aan werkelijk elk shot.

Het begint al met het wonderschone nummer Bang bang dat op een geweldige Tarantinoiaanse wijze de film opent (zelfs het lettertype van de openingcredits waren fijn voor het oog) en het originele shot van bovenaf in de keuken dat ons vertelt dat we niet te maken hebben met een doorsnee werk. Vanaf daar is het bijna twee uur lang genieten van wat Tarantino de kijker laat zien, en vooral hóe hij dat doet. Het geanimeerde deel is een aangename verrassing, en afgezien van het onevenredig lange deel bij Hattori Hanzo is eigenlijk alles wat voorbij komt de moeite waard. Zowel in de grote dingen - zo'n gevecht waarbij je alleen de silhouetten ziet, de prachtige scene onder de vallende sneeuwvlokken - als in de kleine. Zo'n blink of the eye van zwart-wit naar kleur is bijvoorbeeld een geniale subtiliteit, waarbij ik nog net niet zit te juichen.

Kan niet wachten tot het volgende deel, verwachtingen zijn hooggespannen.

avatar van Ste*
Ha, en ik heb 'm de top 250 ingestemd!

avatar van Ste*
.... en hij is er alweer uit

avatar van dvdcrusher
Ik ga kort zijn, Kill Bill 1 en 2 zijn voor mij het hoogtepunt uit de filmgeschiedenis, of de beste films ooit die ik al gezien heb, Alles klopt, ook schitterende muziek. 6 sterren

Werkelijk een fantastische film, vanavond weer eens op tv. Ongetwijfeld opnieuw weer zeer vermakelijk, wan deze kan je gerust meerdere keren kijken. Ergens tussen de 4 en 5 sterren zou ik zeggen.

avatar van Flat Eric
Hoe vaak ik hem ook kijk, het blijft een heerlijke film !

avatar van gjvc
Die zonnebrillen op het dashboard. Werkelijk een prachtig detail!

avatar van baspls
"Revenge is never a straight line. It's a forest, And like a forest it's easy to lose your way... To get lost... To forget where you came in."

Pulp Fiction vond ik een goede film, maar dat was een erg lange zit. Dit is mijn tweede film van Quentin Tarantino die ik keek omdat hij in de top 250 staat. Kill Bill is een stuk vermakelijker dan Pulp Fiction maar ook een stuk slechter, begrijp echt niet wat iedereen erin ziet.

Uma Thurman was best aardig in de hoofdrol maar ik vond het verdere acteerwerk niet erg bijzonder.

De film heeft gelukkig een stuk meer soundtrack, waardoor het prettiger word om aan te zien, maar we hebben nog steeds andere onzin. Het verhaal word niet in (chrono)logische volgorde verteld, er zijn rare titlecard's tussendoor en het verhaal is niet zo sterk. Het gebruik van Ennio Moriconne's soundtrack vind ik een beetje misbruik, een waardeloze film kan redelijk worden door een goede soundtrack, sowieso moet Tarantino eens gewoon leren om een componist in te huren die de HELE film van muziek voorziet, maakt het voor ons als kijkers een stuk draaglijker.

Kill Bill faalt een beetje als wraakfilm omdat er niet duidelijk word gemaakt waarom die mensen op de bruiloft zijn vermoord. Dat is toch wel essentieel als je het mij vraagt. De beelden waren erg aardig, zaten een paar erg mooie shots tussen en ook sommige muziek (die me erg aan Bill Conti's muziek voor The Karate Kid deed denken) was erg leuk maar dat maakt het niet goed.

Het geweld en de gore waren veel te over-the-top en onrealistisch. Als horror-fan zit ik echt niet met een beetje lekker bloederig geweld maar wel als het nergens op slaat, Scarface doet dat veel beter en serieuzer. Ik kon de verwijzingen naar de kung-fu films van de 60s wel waarderen maar dat maakt de lange zit voor mij niet goed.

Nee, ik snap echt niet waarom iedereen deze film zo enorm overwaardeerd. Ik geef Tarantino nog een paar kansen en ook zijn nieuwe western met Kurt Russel in de hoofdrol en ORIGINELE soundtrack van de grote Ennio Moricone ga ik zeker kijken. Een onvoldoende, wegens de onterechte top 250 notatie. Als je kung-fu wil zien moet je gewoon Enter the Dragon met Bruce Lee kijken, dat was een goede film.

avatar van horizons
Dus vol2 ga je niet meer kijken?

avatar van NYSe
Daar is de hele soundtrack verzorgd door Rodriguez, dus misschien dat dat Bas wat meer aantrekt...

avatar van baspls
Hmm, ja die ga ik ook nog een keertje kijken. Maar eerst eens wat andere films van Tarantino.

avatar van Phantasm
Leuke aktiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van Captn Kaos
baspls schreef:

Eigenlijk, alle minpunten die jij opnoemt vind ik juist een absolute plus.
De soundtrack van Moricone is gewoon een hommage aan hem. Net als de muziek uit de oude kungfu films die gebruikt werd. Tarantino maakt met deze film juist een eerbetoon aan al zijn favoriete genres.
De film faalt juist NIEt als een wraakfilm. Ik maak juist mijn eigen beeld waarom Kiddo wraak neemt. Dat lijkt me juist de kracht van deze film, dat je niet alles voorgeschoteld krijgt. Ik vind het niet essentieel om precies te weten waarom het "wedding massacre" heeft plaats gevonden. Het feit dat het plaatsvond is genoeg om Bill te Killen.
Just my 2 cents.

avatar van John Barry
Kill Bill: Vol. 1 vindt ik een aardige film om eens gezien te hebben.

Qua verhaal stelt de film niet zo veel voor. Het is een simpel wraakverhaaltje. Toch vindt ik de film het kijken waard omdat ik de film visueel erg mooi vindt. Het camera werk in deze film vindt ik erg goed. De gevechten zijn in deze film mooi weergegeven. Op visueel gebied vindt ik dit een erg goede film. De muziek keuze bij deze film is uitstekend. Het acteerwerk van de cast valt dan weer wel wat tegen, al is het acteerwerk nergens echt slecht.

Ik vindt wel dat het laatste stuk van de film te lang duurde. Het laatste stuk bestaat uit een heleboel gevechten. Op een gegeven moment had ik de gevechten wel gezien. Hoe mooi die gevechten ook in beeld zijn gebracht, ze duurde naar mijn mening aan het eind veelte lang.

Zoals ik al zei vindt ik de gevechten mooi weergegeven, maar ik stoorde mij wel aan de grote hoeveelheid bloed. Grote bloedfonteinen krijg je in deze film te zien. Ik vindt het een beetje te.

Beetje jammer dat het einde wat abrupt is , maar het maakt mij wel nieuwsgierig naar deel 2.

Een echt meesterwerk zie ik niet in deze film. Maar de film heeft voor mij wel genoeg te bieden voor een voldoende.

3 sterren voor deze film.

avatar van Cellulord
Als je veel Aziatiese films kijk dan blijkt deze Tarantino toch een beetje een "rip off".
Ben het toch vrij eens met de meeste punten die Onderhond reeds in 2003 aanhaalde.

En ja doe mij ook maar liever Kitano, die me verleden week nog zwaar verraste met (de 3de herziening) van Sonatine. Soms is minder echt meer.

En waarom moet dit in 2 delen? Ik hoor de kassa rinkellen!!!

avatar van IH88
Kill Bill: Vol. 1

“Revenge is never a straight line. It’s a forest, and like a forest it’s easy to lose your way… To get lost… To forget where you came in.”

Kill Bill deel 1 blijft toch wel één van mijn favoriete Quentin Tarantino films. In dit eerste deel ligt de nadruk wat meer op bloedige, excessieve vechtscènes en wat minder op de dialogen. Als jarenlange Tarantino fan kan ik ook in deze film weer genieten van de geweldige dialogen, vechtscènes, heerlijke muziek, Tarantino´s muze Uma Thurman, een niet chronologische verhaalstructuur, leuke vondsten (anime!) en natuurlijk veel bloedige scènes.

Bij herziening valt op dat het tempo in dit eerste deel een stuk hoger ligt dan normaliter het geval is in een Tarantino film. De toon wordt gelijk goed gezet in de eerste scene en van daaruit wordt je als kijker meegesleurd in het wraakverhaal van The Bride. Ze wordt voor dood achtergelaten door haar vijf voormalig collega huurmoordenaars Bill, Elle, Budd, O-Ren Ishii en Vernita. In dit deel moeten Vernita en O-Ren eraan geloven en Tarantino trakteert de kijker op een wraaktocht in stijl. Visueel ziet de film er geweldig uit en dat komt vooral tot uiting in het laatste gedeelte in Tokyo. De vechtpartij tussen The Bride en Vernita Is indrukwekkend maar de hoofdmaaltijd van dit eerste deel is de strijd tussen The Bride en O-Ren. Lucy Liu is fantastisch en de introductie van O-Ren geheel in anime is weergaloos. De slachtpartij The Bride versus O-Ren, Sofie, Gogo en “the Crazy 88” is waanzinnig en Tarantino ten voeten uit. Het laatste gevecht in de sneeuw is visueel prachtig gedaan en een mooie afsluiter van het begin van een ongekende wraaktocht die moet eindigen met Bill.

avatar van Ajax&Litmanen1
That woman deserves her revenge and we deserve to die.

Deze week opnieuw gekeken na vele, vele jaren de film niet meer gezien te hebben. Kill Bill Vol. 1 is zo'n film die niet in mijn top staat, maar dat eigenlijk wel hoort. De ode van Tarantino aan de Aziatische cinema is er eentje van een waanzinnig niveau vol fenomenale decors, heerlijk over de top gaande vechtscenes die zo groots of emotioneel pakkend zijn dat ik ook nu weer bijna ademloos zat te kijken. Gewoon briljant. De absolute hoogtepunten vind ik toch wel het animegedeelte als we zien waarom O-Ren Ishii zo is geworden en het gigantische gevecht met de Crazy 88 en de handlangers van O-Ren (waanzinnig goede rol van Lucy Liu!). Ook het grote eindgevecht met O-Ren is wonderschoon, maar had van mij wel iets langer mogen duren. En dat alles wordt ondersteund door 1 van de allerbeste soundtracks die een film heeft gehad. Van heerlijk opzwepende muziek tot ballades die veel emoties omhoog halen. Met je ogen dicht zou Kill Bill beluisteren nog steeds geweldig zijn.

De keuze voor Uma Thurman als The Bride blijft wel een aparte, omdat ik haar nooit in zo'n rol had verwacht te zien. Ook nadien heeft ze volgens mij maar weinig gewelddadige films gedaan, maar wat speelt ze haar rol zo goed zeg. Ze is gruwelijk als wraaknemer en ze is enorm menselijk als slachtoffer van Bill. Elke rol in Kill Bill is perfect gecast, elk decor is prachtig, elke scene net goed. Ik kan geen enkel minpunt bedenken, behalve dat de film nog wel een uur langer had mogen duren.

Wederom geef ik 5* en ik ga maar eens overwegen of ik een plekje in mijn top 10 kan vinden

avatar van Brave-Neo
Ajax&Litmanen1 schreef:
That woman deserves her revenge and we deserve to die.

Moet lukken denk ik; ik denk aan Love Actually, Titanic of Casino Royal eruit en deze erin!

avatar van Ajax&Litmanen1
Brave-Neo schreef:

Dat me pijn om zulke mooie titels eruit te halen. Titanic blijft sowieso staan, het zal een titel worden tussen plek 5 en 10.