Babel (2006)

3,67

Verenigde Staten / Frankrijk / Mexico

geregisseerd door Alejandro González Iñárritu
met Brad Pitt, Cate Blanchett en Gael García Bernal

Twee jonge tieners in Marokko gaan gewapend met het jachtgeweer van hun vader er op uit om hun kudde geiten te begeleiden. Onderweg besluiten ze om dit geweer te testen en dit heeft desastreuze gevolgen. Het leven van vier groepen mensen staan in direct verband met het voorval. We zien het verhaal van een Amerikaans toeristenechtpaar, een Mexicaanse oppas die twee kinderen de Amerikaanse grens over smokkelt en een Japanse dove tiener en haar vader. Hun gebrekkige communicatievaardigheden ten overstaan van de mensen om hen heen zorgen ervoor dat zij, ondanks een incident wat hen allen verbindt, volkomen geïsoleerd blijven.

998 BERICHTEN 68 MENINGEN
avatar van serpico
Mr.Crow schreef:
Prachtige film.
Het valt mij op bij het lezen van sommige commentaren dat mensen de film gewoon niet gesnapt hebben of niet eens willen snappen.
Waarschijnlijk één grote miscommunicatie, eh

Verder ben ik het helemaal met je eens.

Mr.Crow schreef:
Prachtige film.

En ja hoor daar hebbie er weer 1

Nou om maar niet dom over te komen dan heb ik mijn waardering maar snel op 5* gezet................NOT !!

Pfffffffff, ik snapte de film heel goed, maar ik vond er gewoon geen bal aan, en daar schaam ik me toch echt niet voor hoor

Kga em gelijk verlagen naar 0,5*...................nee toch maar niet

avatar van maxcomthrilla
Bij herziening beviel de film wat minder,

Het verhaal rondom het Japanse meisje blijft het sterkst. Vooral omdat deze op audiovisueel en emotioneel gebied wat boven de rest uitsteekt. De wazige beelden zijn of enorm contrasterend ( in de disco ) of juist voorzien van eenzelfde, licht kleurenpallet ( op het pleintje ). Ziet er allemaal zeer mooi uit en past bij Tokyo, dat zich hier lijkt te presenteren als de hippe stad.

Het verhaal rondom Pitt en Blancett is het minst interessant. Blancett is een prima actrice, maar ik zie haar liever in een wat veelzijdigere, mysterieuzere rol zoals in Notes on Scandal. Haar enige gezichtsuitdrukking hier is die van een golden retiever die zojuist in zijn ballen is geschoten.

Muzikaal nog steeds erg aardig en sfeervol. Vooral de intocht in Mexico en het huwelijk aldaar. Het muziek bereikt op het einde zijn hoogtepunt en suggereert een al even denderde climax. Iets dat gewoon uitblijft. Muziek en beeldenimpact gaan op het laatst steeds minder hand in hand.

Verder wel een ontroerende film over miscommunicatie, zeker waar. Alleen komen sommige scènes wat eenvoudig over, bv. aan de grens. Absoluut een film die ik vaker wil zien maar komt toch wat te kort om met de grote mee te kunnen. Verlaagd naar een dikke 4*

avatar van serpico
maxcomthrilla schreef:
Hier ben ik het niet mee eens, ik vond dat juist de spannendste. Ik leefde juist helemaal in in Pitt, voelde bijna hoe het zou zijn om ook daadwerkelijk je vrouw te verliezen en voortaan alleen voor je kinderen te moeten zorgen. Nee, ik vond dat een ontzettend sterk verhaal, hoewel het simpel blijft. Maar ze laten precies de goede beelden zien.

Je bedoelt het helikoptervluchtje? Ik vond dat een heerlijk rustmoment waardoor ik om de een of andere reden het leven meer begon te waarderen. Vond het juist een magisch moment

avatar van weaselweasel
Prima film. Al vind ik het doodzonde dat ze Brad Pitt en Gwyneth Paltrow hebben gecast. Niet dat 't slechte acteurs zijn, maar ze passen er gewoon niet.
Ik heb sterk het idee dat ze de film wilden laten leunen op 2 grote namen, om zo verzekerd te zijn van een bioscoophit. En dat heeft Babel helemaal niet nodig.

Verder wordt 'ie wel een beetje overschat. Het is geen meesterwerk ofzo.
Vooral het einde vond ik vrij storend. De verhalen stonden prima op zichzelf, waarom moet er in de laatste 10 minuten ineens een 'link' ontstaan tussen alle hoofdrolspelers? Behoorlijk gezocht, als je 't mij vraagt.

avatar van Stephan
weaselweasel schreef:
Prima film. Al vind ik het doodzonde dat ze Brad Pitt en Gwyneth Paltrow..

Aan jou waren de namen in ieder geval niet besteed...

avatar van Matchostomos

weaselweasel schreef:
Al vind ik het doodzonde dat ze Brad Pitt en Cate Blanchett hebben gecast. Niet dat 't slechte acteurs zijn, maar ze passen er gewoon niet.

Als enigszins naïeve Amerikanen spelen en passen ze meer dan goed in 'Babel'. Bovendien acteert Pitt op bijzonder ingetogen wijze tegen zijn imago in, waardoor hij de aandacht niet geheel naar zich toetrekt en de film dus niet enkel op hem hoeft te leunen.

Omdat die link nu net de essentie is van deze prent...

avatar van weaselweasel
Matchostomos schreef:

Weet je wat 't is? Ze zijn te perfect. De hele film zit vol met redelijk geloofwaardige figuren, en dan heb je ineens dat Amerikaanse koppel die beiden voor fotomodel doorkunnen.

Omdat die link nu net de essentie is van deze prent...

De 5 'losse' verhalen vormden al een geheel. Het uiteindelijke einde kwam op mij vrij gekunsteld over, en de links waren behoorlijk vergezocht.
De film was al helemaal rond, maar men is blijkbaar bang voor een open einde.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
weaselweasel schreef:

Huh? En Pitt zijn grijze slapen en wallen onder de ogen dan? En Blanchet is wel een mooie vrouw maar niet ongeloofwaardig intimiderend mooi vind ik.

Maar goed, Babel; Of hoe we uiteindelijk allemaal hetzelfde willen maar gewoon elkaars taal niet kunnen of willen spreken. Ik vind het een mooie, indrukwekkende film. Eentje die veel beter bevalt dan het lichtelijk hysterische en nogal overbodige verknipte verhaal van 21 Grams. En hoewel er ook hier verschillende verhaallijnen, niet geheel chronologisch, worden gevolgd, voelt de film nu wel in zijn geheel logisch aan.

De verbindingen tussen de verschillende verhalen liggen weliswaar soms ver uit elkaar, het Japanse verhaal spant daarbij de kroon. Knap uitgedacht dat de min of meer willekeurige verhaallijn van "het geweer" teruggevolgd wordt naar zijn oorsprong en daar dan vervolgens weer een ander verhaal met dezelfde thematiek en onderwerpen oplevert uit de overige verhalen. En bovendien, levert het nogal fotogenieke Tokyo gewoon erg prachtige plaatjes op. Ik vind deze film sowieso mooi geschoten, veel korte shots, veel werk met de handcamera. Het doet mij een beetje denken aan Michael Mann, ook niet een van de minste.

Eigenlijk zijn alle verhalen boeiend genoeg om me, de best lange speelduur, in zijn geheel bij de les te houden. Van de naïeve amerikaanse kindjes op de kleurrijke mexicaanse bruiloft, die dachten dat de McChicken's uit de fabriek komen tot de eigenlijk net zo naïeve marokaanse jongetjes die door westerse media uitgeroepen worden tot terroristen. Van de ogenschijnlijk stoere maar o zo kwetsbare Japanse doofstomme puber, tot de kwetsbaarheid van de neergeschoten vrouw die verpleegd moet worden door de plaatselijke bevolking en door haar eigen man. Ik vond het sterke verhalen.

En dan het einde, het is onwaarschijnlijk mooi en het vormt een meer dan terecht hoogtepunt. Er is niet gekozen voor een spectaculaire finale waarin de hele film in een onmenselijk groot drama uit elkaar spat. Nee, het einde weet oneindig meer indrukwekkend te zijn in zijn berusting, in het idee dat er toch mensen dichter bijelkaar zijn gekomen. Of hoe een rustpunt de ware climax weet te vormen, niet in de laatste plaats door de muzikale begeleiding trouwens.

Babel is een buiten verwachting sterke film en krijgt van mij 4 hele grote sterren, met een eventuele optie op een halfje meer.

avatar van otherfool
Vier verhalen, ietwat geforceerd aan elkaar gelinkt, in één waarin (mis)communicatie de rode lijn is. Ik heb lang gewacht vooraleer Babel te kijken, maar ben blij dat ik daar gisteren toch eens goed de tijd voor nam.

De mogelijkheid om te switchen tussen de verhalen levert natuurlijk erg veel voordelen op; schakelend van de chaos in Marokko via een lege woestijn richting het stadse Japan levert schitterende en krachtige beelden op. Bovendien, de medicijnman boven mij zegt het al, hebben alle verhalen genoeg in zich om te blijven boeien. Favoriete lijn voor mij was het dove meisje en haar vader, vol schrijnende momenten en tot in perfectie geacteerd, zeer boeiend.

Laatste positieve noot is de erg fraaie muziek in deze boeiende film die ik zeker nog eens op zal zetten. 4* is allicht direct wat hoog ingezet, maar dat zien we dan later wel weer...

avatar van wutang36
Goede film, 4.5*

avatar van Vullero
Het idee om 4 verhalen die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben, toch onlosmakelijk met elkaar verbonden te laten zijn is leuk...

Heb op het punt gestaan om naar deze film film te gaan in de bios, maar ben blij dat ik dit niet heb gedaan... Thuis kon de film me totaal niet boeien ondanks de goede acteerprestaties... Jammer want ik keek erg uit naar deze film.

Wat mij ook enigzins tegenwerkte was het feit dat de film redelijk wat verschillende talen herbergt... Hierdoor zorgde het bij mij ervoor dat ik totaal niet in de film kwam....

Carcamel schreef:

En ja hoor daar hebbie er weer 1

Kga em gelijk verlagen naar 0,5*...................nee toch maar niet

Hier ben ik het trouwens helemaal mee eens...

Slotconclusie: 2,5*

avatar van Adammeh
Stomme film teveel verhalen in 1 en komen een aantal dingen in voor waarbij ik denk van ''wat heeft dit nou te maken met het verhaal?'' bijvoorbeeld het kleine jongetje dat zich zit te mastruberen...

Maarja vind hem maar een 1 waard.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik vind de film niet de positieve ophef waard die het kreeg. 1 Incident, 4 verhaallijnen gaan daar op door en het boeide me echt weinig. De film was wel uit te zitten, maar er gebeurde weinig en wat gebeurde vond ik weinig interessant. Misschien ben ik niet de persoon voor zon film, dan kan...
Ik geef de film een 3*

Het einde verpest voor mij veel. Laat het gewoon losstaande verhalen, beter dan dit geforceerde gedoe. Het verhaal van het dove meisje vond ik als enige wel interessant, de rest kon me weinig boeien.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
geen goede film. Na het eerste uur ben ik maar gaan slapen (normaal kan ik de meeste films wel uitzitten) want het begin is zoo ontzettend saai en traag. De avond erop pas helemaal uitgekeken. Het werd wel iets beter maar ook daar werd ik niet echt gegrepen door het verhaal. De acteurs en de muziek waren wel goed, maar het logge verhaal maakt het tot een saaie film. De achterliggende gedachten kun je ook gewoon voor lief neem. Dit is gewoon de zoveelste film die dezelfde kritiek uit op de samenleving. Het enige wat me echt aansprak was het mexicaanse verhaal. Altijd goed leven .. 1 fout.. alles kwijt.

Het gemiddelde is opeens behoorlijk aan het zakken, nadat de film op dvd is verschenen.

Een zeer boeiende film.
Zeker als reizen je grote passie is, is dit een zeer antrekkelijke film.
Het boeiende aan zoveel verschillen in culturen word in Babel zeer goed weergegeven.

Op sommige momenten vond ik het zelfs een soort van Docu en dat is een groot compliment naar de film toe.

Het bijzondere is dat dit alweer een steen goede film van Brad is.
Het verhaal steekt zo goed in elkaar en de moment opnamens zijn zo goed gefilmt.
De weergave van de details zijn zeer indrukwekkend.

Jammer genoeg staan veel mensen niet open voor films als deze.
Het recht toe recht aan verhaal met een begin een middenstuk en een plot is jammer genoeg nog altijd de standaard.

Deze film toont dat een film ook anders kan zijn, een statement of kan geven in deze haastige tijd, waar de wereld steeds kleiner word en de cultuur verschillen weg gedrukt worden.

Een aangrijpende film.....

1 woord: PRACHTFILM!
4****!!!!

Misschien wel n domme vraag, maar vraag me af waarom deze film 'Babel' krijgt als titel? Ik weet wel dat er een toren van Babel bestaat, maar is er daarmee een verband of betekenis? Iemand n uitlegje?

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
finalman schreef:
1 woord: PRACHTFILM!
4****!!!!

Het verhaal van de toren van Babel gaat erover dat ze met z'n allen aan de toren aan het werken waren maar ruzie maakten, waarop God ervoor zorgden dat ze verschillende talen praten. Daarom de verwijzing naar dat verhaal omdat het over de communicatie gaat tussen mensen en de gevolgen van miscommunicatie.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik dacht in 1e instantie ook toen de film uitkwam dat het te maken had met de toren van Babel

JohnStacks
Dit is te goed voor woorden,
De film is erg aangrijpend en is keihard en ijzersterk in het symbool van miss-communication !
De japanse verhaal reflecteert jou , mij en iedereen, ieder keer als je eits dwarszit in de film zet het japans het recht doordat ze doof is,
niemand luistert naar je, maar dat komt omdat JIJ niet luistert.
prachtig gewoon, vooral die scene waar je beseft dat de amerikaanse media verantwoordelijk is voor de bijna gestorven cate want door die stomme media hectisch kwamen de bussen enzo laat prachtige film !! een 5

mooie afrekening van de regisseur na die spaanse film en 21 grams

avatar van Chilli
weaselweasel schreef:

Het is wel Cate Blanchett en niet Gwyneth Paltrow. Zo groot is haar naam dan toch niet als je haar niet herkend hebt.

hey, ik vroeg me af of iemand weet of deze film te huur is?

Barrie vd Laan
die is natuurlijk te huur

djef00 schreef:
hey, ik vroeg me af of iemand weet of deze film te huur is?

Hij is al twee maanden geleden te huur hoor..
Zelfs al te koop, al lang eigenlijk al !!

avatar van Menyes
topfilm, wel raar einde. Wat stond er nou op dat briefje van dat japanse meisje aan die agent?

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Menyes schreef:

Gelieve af te ronden, we hebben nog maar 10 minuten!

ik vond het een zwakke film die te gefocceerd aan elkaar hang aan verschillende karakters. Zeker veel beter gezien in die genre.

JohnStacks
Alsof Crash dan zo mooi is..crash hoort toch om verschillende karakter ste gaan enzo..naja ik zie maar 1 cultuur AMERIKAANS typische zwarte jongens die zich gediscrimineerd voelen een mexicaan (alweer een stereotype namelijk een EX-GANGBANGER)

babel is te intelligent en cultureel voor jou ..