Koroshiya 1 (2001)

Japan
Horror / Komedie

geregisseerd door Takashi Miike
met Tadanobu Asano, Nao Omori en Paulyn Sun

Wanneer een belangrijke gangsterbaas wordt vermoord, krijgt diens sadistische rechterhand Kakihara opdracht de dader op te sporen. Door getuigen aan vreselijke martelingen te onderwerpen, ontdekt Kakihara dat zijn baas werd vermoord door Ichi, een geheimzinnige jongeman die zijn tegenstanders met vlijmscherpe messen in zijn laarzen aan reepjes snijdt. Wie is Ichi? En waarom heeft hij het gemunt op gangsters? Maar voordat Kakihara deze vragen kan beantwoorden, heeft Ichi alweer een nieuwe prooi gevonden...

Ik lees deze film als een manga comic, maar dan in real life uitgebeeld, als een fantasie dus, met de nodige humor en expliciet geweld en (liefst perverse) seksuele lading. Doordat het niet getekend is, maar met acteurs gefilmd, komt alles wel een graadje harder binnen.

Het gaat over een timide, emotioneel beschadigde jongen die, gehesen in een stoer en gevaarlijk pak, in staat is om een hele yakuza clan uit te moorden. Hij wil dat niet maar wordt daartoe aangezet door een geheimzinnige toefluisteraar met hypnotische krachten. Noem Ichi sadistisch, maar je ziet steeds dat hij vreselijk onder zijn daden lijdt. Alleen seksueel windt het hem op, wat hem ook nog eens verbaast.
Zijn grootste en laatste tegenstander is een überhippe sadist/masochist (die zijn baas verloren heeft en de dader zoekt) en die hij uiteindelijk ook hap-slik-weg verslaat, maar dat blijkt niet de waarheid te zijn. In werkelijkheid wordt Ichi door een klein jongetje doodgeschopt omdat hij diens vader vermoorde en pleegt Karihara zelfmoord door 2 pennen in zijn oren (en hersenen?) te steken en naar beneden te springen/vallen. Wat ik aardig gevonden vond is dat alleen zijn baas (Anjo) Kakihara echt kon bevredigen. Hij zocht dus tevens naar de nieuwe ultieme masochistische kick, naast dat Ichi zijn baas had vermoord omdat die een meisje aftuigde. Het kwam mooi samen.
Het nieuwe kleine beschadigde jongetje zou de volgende Ichi kunnen zijn, het wachten is op een vervolgende film. 'De cirkel is rond' vind ik een sterk gegeven in deze film.

Het viel mij soms niet mee om toe te kijken hoe lichaamsdelen expliciet afgesneden werden, de rest kon ik wel aardig hebben
Een minpuntje van mij voor de rol van vrouwen in deze film. ondanks dat ik weet dat het in de Japanse cultuur gebakken zit om er zo via kunst en media mee om te gaan. Aan de ene kant worden vrouwen gelijkelijk behandeld in de martelscenes (op verkrachting na) , aan de andere kant krijgen ze geen wapens in handen en zijn daarin niet gelijk aan de mannen. Ook hebben ze vaak zeur- en huilrollen, hoewel dat in Japan ook voor stoere mannen is weggelegd. Nog een wegje te gaan qua emancipatie daar in het verre oosten wat mij betreft.

Een hoog cultgehalte.

avatar van evildead666
Ik vind dit meer een horror/misdaad

avatar van akira124
Niet aan mij besteed. Overacting, niet komisch en voor de rest bijna 2 uur gemartel.

avatar van Elineloves
Phoe, wat kan ik hier nou over zeggen? (Weinig zinnigs.) Als eerste dat we twee avonden nodig hebben gehad om de film te kijken. Halverwege de eerste kijkbeurt werden we moe, en we hadden allebei geen idee wat we nou precies gezien hadden. Enkele gruweldaden, uiteraard, maar waar ging het nou helemaal over? Wat het verhaal betrof hadden we geen flauw idee. En sowieso: Komedie? SERIOUSLY? Vroeg me echt af of ik wel de juiste film had gezien, want ik kon er vooral in het begin weinig komedie in ontdekken. Het is sowieso niet grappig, op momenten wel tegen het belachelijke aan, dat is dan komedie neem ik aan?

Enfin, dus toch nog maar een poging, want de film leek wel de moeite waard. Ergens toch een tegenvaller gebleken. Misschien juist door de 2 pogingen, of door het feit dat ik een ander beeld er van had. Toen ik hem opnieuw keek (klaarwakker deze keer) voelde het allemaal zo.. goedkoop aan. Makkelijk scoren ofzo. Nouja, gewoon niet helemaal mijn ding, maar ben wel blij dat ik 'm gezien heb, want dat verdient 'ie ook wel. Ofzo.

avatar van LimeLou
Het is wel degelijk komisch hoor. Ach ja, het neigt wel een beetje naar het overdreven Japanse, ja

Roust
prachtige horror film heb deze al 4keer gezien aanrader

HALVE TAMME.
Vanavond maar eens kijken ik ben benieuwd.

HALVE TAMME.
akira124 schreef:

Niks aan toe te voegen.

avatar van GMovie117
weet iemand wanneer deze film op blue-ray in Nederland komt?

De komedie zit hem toch echt in het martelen, het perverse en hoe overdadig alles wel niet is. Ik vond het wel vermakelijk, niet top. Ik ben nooit zo een fan van Japanse versies, maar deze was te doen.

Hou best van veel films, japans is niet onze favoriet, maar deze vonden we echt slecht. Verhaal was ook wat vaag. Martelscenes waren wel leuk en goed in beeld gebracht, maar ondanks dat ons dat meestal wel kan bekoren, was het bij deze film niet spannend genoeg gebracht en resulteert voor ons in 1 ster.

Jammer dat veel mensen het verhaal als vaag beleven en bestempelen.

Misschien is het toch handig om de anime (Koroshiya 1, episode 0) ook te kijken, als prequel (desnoods achteraf), want daarin wordt de voorgeschiedenis van Ichi verteld.
Maar dat helpt natuurlijk niet als je überhaupt niet van dit genre houdt.

avatar van jipt
Hoewel Miike vertelling enigszins aan structuur mist en het sporadisch vrij saai is, heb ik me toch wel goed kunnen vermaken met deze overload aan bizarre ideeën. Asona is een erg toffe voorloper van Nolan's Joker, alleen dan nog wat gestoorder. Jammer dat het eindgevecht uitliep op een potje janken, want als dat dik knokken was geweest had er nog wel een 0,5je bij gekund. Nu een kleine 3,5*

avatar van ichi the chiller
Ichi the killer was mijn eerste kennismaking met een japanse film , en wat voor 1. Ik had voor deze nog niet veel films gezien waarin zoveel gore voorbijkwam. En wie deze gaat kijken moet hier wel op voorbereid zijn ondanks dat vele van deze scenes wel een wat "comic"karakter hebben.Het verhaal is ook goed soms wat moeilijk te volgen, een herziening is volgens mij wat dat betreft geen overbodige luxe. Maar de film is zeer de moeite waard en kent aardig wat gedenkwaardige scenes. lekker frituren, rook via wangopening,enz. En er zitten ook aardig veel grappige momenten in. mafiabaas met evenwichtsprobleem, ichi die opeens begint te huilen, kakiharas "joepi" als ie te pletter valt enz. Van mij krijgt ie 4.5 ster.Toppertje

avatar van Kakihara
Blijft een heerlijke film dit,na meerdere keren te zien.

sinds wanneer is dit een actie/comedie?
Dacht toch echt dat dit onder horror viel...

maar goed, deze horror vind ik echt geweldig.
maar is niet bestemd voor de mensen met een zwakke maag.

De voornaamste reden om deze film te kijken is vanzelfsprekend Asano, helemaal toen al vrij snel bleek dat Ichi (ik zal vast niet de enige zijn die dacht dat Asano Ichi was aan de hand van de voorkant) een vervelend en jankerig personage is. Nee, Kakihara is degene die de gaafste acties heeft en ook als enige een intrigerend karakter blijkt te zijn. Hij zorgt voor verreweg de leukste momenten en die masochistische neigingen zorgen ook meteen voor de weinig prikkelende momenten in de film.

Want laat ik eerlijk zijn: de film is een beetje tam in vergelijking met wat ik allemaal erover had gehoord. De gore is vrij duf en fantasieloos en als er een moment is waarbij de aanzet goed is (zoals bij het moment waarop iemand aan haken wordt opgehesen en men hem daarna met kokend vet gaat martelen), dan draait de camera weg en wordt het flauwtjes aan de suggestie overgelaten. Ichi's kills zelf worden daarnaast geplaagd door erg slechte special effects uit het toetsenbord, waardoor de film vooral belachelijk in plaats van hard wordt.

Misschien dat ik met een verkeerde houding de film inging, want ik had mezelf toch voorbereid op een uitermate gewelddadige slachtpartij, maar had nu toch voor het gros van de tijd het idee dat ik naar een flauwe komedie aan het kijken was. Asano redt het geheel in ieder geval, zonder hem zou het maar een matige bedoening zijn.

avatar van McSavah

ahum

Ik heb even geen idee wat je nu bedoelt?

avatar van McSavah
Die iemand is natuurlijk held Susumu Terajima

avatar van motoko303
Ik denk dat we meer Kitano moeten kijken Lennert, dan zullen we hem volgende keer wel herkennen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Kore'Eda, Sabu... Terajima is bijna niet weg te slaan (hoewel: vooral 10 jaar terug niet) in de Japanse film. Vrij herkenbare kop.

avatar van motoko303
Nu je het zegt ja, in 5 van de 8 films van Koreeda.

avatar van Ajax&Litmanen1
Dit is nou een titel waar ik al jaren over lees, maar die ik nooit gekeken heb. Tot gisteren althans. Het klopt dat de film bij vlagen extreem gewelddadig en sadistisch is, maar het wordt zo overdreven gedaan, dat het verre van shockerend is. Wat dat betreft is Ichi soms nog best grappig. Maar buiten die momenten heeft de film werkelijk helemaal niks te bieden. Het is langdradig (film duurt zeker een half uur te lang) en eentonig. En eigenlijk is het ook niet zo interessant om naar het martelen te kijken, aangezien je veel te weinig ziet. De camera draait vaak weg bij de interessante momenten. En de momenten met het rond spuitend bloed zijn ook niet al te best qua effecten. Eigenlijk is de film dus gewoon vrij saai en matig, ook al is Kakihara best boeiend als sadist.

avatar van Naomi Watts
Gewoon Gozu van Miike gaan kijken. I dare you .

avatar van umbra
top

avatar van kinjutsu
Nieuwe poster hier, mooie. Als ik me niet vergis is dit ook de poster die in de bibliotheek hangt in Last Life ... - of niet?

avatar van danuz
Zeker niet Miike's beste. Koroshiya 1's interessante element is wat mij betreft niet zozeer de gore/horror, maar veel meer de onderliggende thematiek. Perversiteit, massogisme, en a-morele personages alom. Dit wordt misschien nog het mooist geïllustreerd door Asano, wanneer hij lachend van de zenuwen de confrontatie met Ichi aangaat. Jammer dat zulke scènes niet wat verder naar voren worden geschoven.

Edit: en de huidige poster doet me erg aan Dead End Run denken, tof!

avatar van John Lee Hooker
Enkele leden van deze bendes houden er gepassioneerde activiteiten op na als het gaat om het ondervragen van 'verdachten'. Ik vroeg me eigenlijk af welke reden ze telkens hadden om de desbetreffende figuur aan te spreken; waarom zou hij diegene er iets van af weten? Zo is het een aaneenschakeling van losstaande fragmenten en wordt er niet echt opgebouwd naar een oplossing. De killer zelf, Ichi, vond ik aanvankelijk wat kleuterig overkomen maar toen bleek dat hij door zijn vader was gebrainwasht verscheen er een meedogenloos monster. De slotfase loste mijn verwachtingen niet helemaal in maar het had wel impact omdat je Kakihara bang ziet. Deze man met littekens en angstaanjagende praktijken is nu op zoek naar verlossing, uitgevoerd door zijn geheimzinnige vijand.

avatar van Left4Dead
Een tijd terug de film een aantal malen gezien. Op en top over de top.
Film waar ik wel van genoten heb en nog wel weer eens de revue zal passeren.
Op momenten hilarisch afgewisseld door shockmomenten, op zich is dat goed gelukt.

avatar van Woland
Ichi the Killer had ik een jaar of tien geleden ook al gezien, en ik kan me herinneren dat ik zowel onder de indruk was maar ook niet helemaal wist wat ik er mee moest. En ik moet zeggen, dat gevoel heb ik nog steeds een beetje. Ichi the Killer is een mangaverfilming, waar een extreem brute strijd in de Yakuza-wereld woedt en waar de hoofdrollen toch wel liggen bij de extreme psychopaat Kakihara, een sadistische (maar ook masochistische) enforcer die in veel van de meest brute martelingen een hoofdrol speelt, en bij Ichi zelf. Ichi is meer een soort van contactgestoorde Kick-ass figuur wiens rol vaak een beetje mysterieus is, maar waar de sukkeligheid vanaf straalt. Hoewel hij dan ook weer een levensgevaarlijke vechtmachine is. Maar het verhaal is niet zo heel belangrijk, er worden om allerlei duidelijke en onduidelijke redenen mensen gemarteld, vermoord en verkracht, maar waar dat allemaal toe leidde vond ik niet zo boeiend. En uiteindelijk is Ichi (voor mij in ieder geval) een aardig gefilmde explosie van geweld, sadisme, marteling, verkrachting en moord - maar dan wel op zo'n overdreven, cartooneske manier dat het wel weer grappig is en nauwelijks choquerend. Om daarna toch even aan je hoofd te krabben aangezien je net toch wel hebt gegrinnikt om de meest nare gruwelijkheden.

En toch blijf ik een beetje achter met een leeg gevoel. Ja, ik heb me best wel vermaakt, er zit rare humor in, het is ontzettend bruut en het is mooi gefilmd en prima geacteerd en zo, maar het was me toch te doelloos en gimmicky om er echt een topper van te maken. Stijlvolle zeeen van bloed (al zijn sommige special effects wel erg matig) en het meest groteske geweld, maar te over the top en cartoonesk naar mijn smaak. Dan vond ik Gokudô Kyôfu Dai-gekijô: Gozu (2003) van Miike toch leuker.

avatar van Fisico
Bon, samen met Ôdishon bekeek ik met Ichi the killer de twee meest bekeken films van Miike hier op MM. Ik denk ook dat ik het hierbij zal houden. Ik wist niet helemaal wat ik precies mocht verwachten, al laat de titel in principe weinig tot de verbeelding over. folterscènes en overdadig geweld vormen de rode (letterlijk zelfs) draad in de gehele film. Er wordt niet gekeken op een dode meer of minder en het bloed spoot fonteinend in het rond. Hier en daar een afgesneden of afgerukte ledemaat, het was ook Ôdishon niet vreemd.

Erg serieus moet je het allemaal niet opnemen, en is het ook niet. Maar het is niet zo mijn ding. Goed om eens te zien, hoewel ik nadien gezien toch liever iets anders had opgelegd. Ichi, nu ook niet bepaald de superhero te noemen, die de strijd aanbindt met Kakihara, een sadomasochistisch en sadistisch figuur uit de onderwereld die zelf aan de prikkeldraad is blijven hangen. Het moet haast fout lopen, en dat doet het ook. Oja, ook een serie verkrachtingen passeren de revue (de geweldpleging tijdens de daad - alsof het nog niet erg genoeg was - kreeg je er gratis bij). Waar het allemaal toe leidde, is me een compleet raadsel. Maar het deed me niet veel. Men wil choqueren, maar bereikte naar mijn aanvoelen eigenlijk het tegenovergestelde. Ik zag er zelfs de humor niet van in.