• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.467 films
  • 12.237 series
  • 34.024 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.133 gebruikers
  • 9.379.193 stemmen
Avatar
 
banner banner

Rambo (2008)

Actie / Thriller | 92 minuten / 99 minuten (extended version)
3,34 3.004 stemmen

Genre: Actie / Thriller

Speelduur: 92 minuten / 99 minuten (extended version)

Alternatieve titels: John Rambo / Rambo IV

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Sylvester Stallone

Met onder meer: Sylvester Stallone, Julie Benz en Matthew Marsden

IMDb beoordeling: 7,0 (255.353)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 21 februari 2008

Plot Rambo

"Live for nothing, or die for something."

Vietnam-veteraan John Rambo leeft al geruime tijd in een afgezonderde levensstijl in Bangkok. Op een dag wordt hij ingehuurd door een groep christelijke zendelingen om hen per boot te vervoeren naar Birma. Niet veel later wordt het dorp waar de zendelingen hun humanitaire missie uitvoeren aangevallen. Dit komt Rambo te weten als hij door diezelfde christelijke beweging wordt ingehuurd om een groep huurlingen te brengen naar het punt waar hij ze heeft achtergelaten in Birma. Samen met het team gaat hij op zoek naar de vermiste zendelingen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Jaaaa, zo hoort het te zijn! Na twee matige vervolgen op een uitmuntend eerste deel, komt Stallone twintig jaar na dato nog even op de proppen met een verlate jaren 80 film. Ditmaal veel minder over de top, maar nauwelijks minder actie. En die actie is veel toffer, bloederiger en in de context zelfs veel realistischer dan deel twee en drie. Daardoor ook veel behapbaarder, zonder dat Rambo als personage moet inboeten.

Te oud en te laat, ik dacht het dus niet. Na een wat lange intro (met genoeg groffe stukken) komt John Rambo eindelijk weer in actie. Het laatste deel is letterlijk en figuurlijk explosief, wat een geweld! Stallone schroomt niet om hier en daar lekker over de top te gaan, maar weet ook de rem erop te houden. Daarnaast is het fijn dat er een hoop bijrollen zijn en dat Rambo voor de verandering eens wat actie met andere deelt.

Wel waren die christenen aan het begin mateloos irritant, ik hoopte echt van ganser harte dat ze hard aan gort geknald zouden worden. Dat zal ook wel de bedoeling zijn geweest van hun personages Verder was het uitmoorden van dat Burmese dorpje zo bruut dat het enkel lachwekkend was. Chapeau dus! Een hoop plezier om dode mensen.

Dit deel is een topvervolg en is alles wat de vorige twee delen niet waren. Die waren redelijk vermakelijk, maar deze schep er bovenop (of juist een schep eraf?) is actie zoals het hoort.


avatar van berghti

berghti

  • 86 berichten
  • 196 stemmen

Prudh schreef:

Jaaaa, zo hoort het te zijn!

Niet


avatar van Bella Liviana

Bella Liviana

  • 16 berichten
  • 4 stemmen

whoeiii wat blijf ie toch lekker..

vandaag stallone film dagje gehad

heerlijke film dit

en wat een gezeik over zijn leeftijd

je mag hopen dat je er zo uit ziet als je 60 bent


avatar van Timtim

Timtim

  • 98 berichten
  • 299 stemmen

Ik weet niet wat jullie der van denken, maar der is ook zoiets als teveel geweld. Lichaamsdelen die ontploffen, kinderen die doodgeschoten worden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een paar keer op het punt stond de tv maar gewoon uit te zetten.

En dat komt niet alleen maar door het overmatige geweld (wat op sommige delen van de film wel weer heerlijk was), maar de film biedt ons ook niets nieuws... Natuurlijk, voor de echte stallone fan zal dit wel weer smullen zijn, maar voor mij was het toch weer veel van hetzelfde in een nieuwer, met bloed besmeurd jasje


avatar van horror3d

horror3d

  • 78 berichten
  • 101 stemmen

Hij doet het best goed voor die leeftijd .


avatar van aerts007

aerts007

  • 1324 berichten
  • 54 stemmen

Bella Liviana schreef:

whoeiii wat blijf ie toch lekker..

vandaag stallone film dagje gehad

heerlijke film dit

en wat een gezeik over zijn leeftijd

je mag hopen dat je er zo uit ziet als je 60 bent

Met de brave man z'n geld, geen probleem hoor!


avatar van Timtim

Timtim

  • 98 berichten
  • 299 stemmen

aerts007 schreef:

(quote)

Met de brave man z'n geld, geen probleem hoor!

ja was ie niet betrapt met steroïden in zijn auto voor deze film?


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Zelden een film gezien die zo recht voor zijn raap is en zo'n basaal verhaal heeft als deze Rambo. Stallone heeft geen tijd voor karakteruitdieping of het uitbreiden van het plot en zijn personage John Rambo gaat zonder enige omslachtigheid altijd recht op zijn doel af. Dat de film dan ook snel is afgelopen is geen wonder: Rambo is zo effectief dat scènes nooit echt lang uitgesponnen kunnen worden. Daarnaast is het verhaal te beperkt om langere speeltijd mee te vullen.

Begrijp me niet verkeerd, dit is vermakelijk. Er is iets verfrissends aan deze supersimplistische aanpak van de film, zeker in een tijd waarin Hollywoodfilms de neiging hebben om duizenden plottwists toe te voegen aan films die dat helemaal niet nodig hebben. Ik zie Rambo al voor me in The Dark Knight. Waar alle personages in die film nadenken over hun acties, waardoor de Joker zijn complexe plannetjes succesvol kan uitvoeren, zou Rambo gewoon als een doelzoekende raket op de Joker afgestapt zijn en een einde aan hem gemaakt hebben. Zelfs al zouden dergelijke acties nare gevolgen hebben voor een deel van de bevolking. Het zou onzinnig zijn om te stellen dat Rambo's simpele plot doet denken aan oudere films, want ook oudere films proberen hun verhaal wel wat meer op te leuken dan deze film. Toch is dit wel duidelijk meer jaren '80 dan nu. De film heeft volgens mij wel iets te zeggen over de hulp van Amerikanen in derde wereldlanden, maar daar durf ik verder niet over na te denken, want volgens mij is het erg verontrustend.

Het is wel jammer dat de film buiten de actiescènes om bijna ondraaglijk is. Vooral omdat de meeste actie pas in de tweede helft van de film zit. De dialogen in deze film zijn niet goed te praten en de bijrollen zijn voornamelijk slecht gecast. De personages typetjes noemen is belachelijk. Het zijn typetjes van typetjes. De actiescènes zijn gelukkig wel vermakelijk, al past de overmaat van bloed niet helemaal bij de stijl van de film. Toch moest de film het voor mij van de al dan niet bedoelde humor hebben. Rambo die achter een boom te voorschijn komt en met een zwaar overdreven woeste kop een vijand neersteekt kan mij heerlijk aan het lachen maken. Het is een soort guilty pleasure, maar niettemin een soort pleasure.

3*

P.S.: Die nominatie voor beste regisseur voor Sylvester Stallone bij de MovieMeter Awards is compleet onzinnig. Ik zou niet weten waar de regie hierin uitblinkt.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Voor efficientie en de keiharde actie en geen overbodig geneuzel zoals in vrijwel alle actiefilms van de afgelopen jaren.

Ik heb in ieder geval geen film gezien waar de regie mij meer beviel.


avatar van megaman

megaman

  • 1484 berichten
  • 229 stemmen

Prudh schreef:

Jaaaa, zo hoort het te zijn! Na twee matige vervolgen op een uitmuntend eerste deel, komt Stallone twintig jaar na dato nog even op de proppen met een verlate jaren 80 film. Ditmaal veel minder over de top, maar nauwelijks minder actie. En die actie is veel toffer, bloederiger en in de context zelfs veel realistischer dan deel twee en drie. Daardoor ook veel behapbaarder, zonder dat Rambo als personage moet inboeten.

Afgeschoten ledematen vindt ik nog steeds erg over-the-top en verre van realistisch (spoiler]met een sniper een kop er af schieten..kom op ) Wat dat betreft is deze film niet bepaald briljanter dan zijn twee voorlopers. En Rambo III was inderdaad erg overdreven maar bij deel 2 viel het toch reuze mee. Ook vergeleken met het vierde deel. De eerste en de tweede zijn nog vrij origineel maar daarna werd het gewoon een herhaling. Deel 4 draait ook gewoon weer om het terughalen van die ene Rambo om 'm mensen te laten redden. Dat de film rauwer van sfeer is dat ben ik met je eens maar dat maakt de film niet realistischer of minder overdreven. Verder vindt ik ze allemaal even tof en kijk ik erg uit naar Rambo V!


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Bij deel 2 viel het helemaal niet rezue mee. Een enorme berg nonsens. En natuurlijk is deel 4 ook zwaar over de top, maar op een heel andere manier. Hier draait het inderdaad vooral om bloed en ledematen en werkt Rambo eens in teamverband - min of meer.


avatar van Max en Joep

Max en Joep

  • 1815 berichten
  • 0 stemmen

megaman schreef:

(quote)

Afgeschoten ledematen vindt ik nog steeds erg over-the-top en verre van realistisch !

volgens mij is deze film een van de weinigen waarin de impact van zwaar geschut op mensen vlees nu eens wel realistisch wordt neergezet.

of denk jij dat je schone kleine gaatjes krijgt, wanneer je met een reuze mitrailleur van dicht bij op een stel mensen inschiet?

en de sniper was volgens mij wel even wat zwaarder van kaliber dan de reguliere sniper...


avatar van Die Hard,Willis

Die Hard,Willis

  • 4005 berichten
  • 1360 stemmen

De sniper in Rambo was dan ook de Barrett M107 .50 caliber, de sterkste sniper in de wereld. En geloof mij, daarma knal je makkelijk een groot gat mee in je romp of je hoofd aan flarden.

YouTube - Barrett M107 .50 Caliber sniper rifle


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31154 berichten
  • 5451 stemmen

Een Rambo-film met gemengde gevoelens. Enerzijds mist Rambo de persoonlijkheid van Vietnamveteraan uit de vorige films. Hij is meer een verbitterde zwartkijker en niet altijd even sympathiek. Ook het script is nogal pover en buiten de klassieke reddingsoperatie is er niet veel inhoud.

Anderzijds toont Sylvester Stallone zich wel als een goeie regisseur. Hij weet van het script een visueel mooie B-film te maken. De personages hebben niet zo veel inhoud en zelfs Rambo zelf komt niet echt goed in de verf. Maar dat hebben wel meer actieregisseurs die soms vergeten dat er naast de actie nog acteurs rondlopen. Wel zijn die actiescènes goed in beeld gebracht met een hoop testosteron dat in het rond vliegt.

Uiteindelijk best wel een goeie Rambo-film die beter uitgevallen is dan verwacht. Al zijn er wel beter geweest.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Hij is meer een verbitterde zwartkijker en niet altijd even sympathiek. Vergeet niet dat Rambo 3 al 20 jaar geleden is en persoonlijke ontwikkelingen kunnen we niet uitsluiten. Rambo is altijd wel aktueel qua tijd, dus het zal niet zo zijn dat deel 4 zogenaamd maar 2 jaar later is op deel 3.

De film had misschien wat langer mogen duren om wat meer ruimte te maken voor de karakters zelf. Daar ben ik het opzich wel mee eens.


berghti schreef:

(quote)

Niet

dit had de beste film van t jaar moete worde, zelfs 1 van de beste in t millenium!


avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

  • 6568 berichten
  • 2314 stemmen

Nefertiti_Soulja schreef:

(quote)
dit had de beste film van t jaar moete worde, zelfs 1 van de beste in t millenium!

De beste film van het jaar? Dat meen je niet. Anders gezien is deze film prul met zo'n zwak verhaal. Maar het is maar omdat het grootste deel van de bevolking geen goed verhaal nodig heeft, en vooral actie wil zien dat deze film zoveel scoort op Moviemeter en IMDB;


avatar van MJ_DA_MAN

MJ_DA_MAN

  • 414 berichten
  • 1668 stemmen

megaman schreef:

(quote)
Afgeschoten ledematen vindt ik nog steeds erg over-the-top en verre van realistisch (met een sniper een kop er af schieten..kom op )
Duidelijk dat jij dat soort beelden alleen van de TV (o.a. boven de 12 jaar-films) kent. Laat het even duidelijk zijn dat deze film juist een erg realistisch beeld geeft van dat soort schotwonden e.d.


avatar van MovieFreakk

MovieFreakk

  • 72 berichten
  • 0 stemmen

Klassieker


avatar van thesleepinghero

thesleepinghero

  • 39 berichten
  • 102 stemmen

Geweldige film, lekker veel actie zoals het hoort, zeer zekers een klassieker voor mij

4*


avatar van riekeletrul

riekeletrul

  • 24 berichten
  • 82 stemmen

niet super goed... absoluut niet slecht. ietsjes aan de korte kant naar mijn mening...


avatar van erik1677

erik1677

  • 1787 berichten
  • 0 stemmen

Van de week de special box gekocht van rambo(4).

En eigenlijk vindt ik elke rambo wel tegek, elk rambo deel heet in zijn platvloersheid en botheid wel iets te melden, en vraagt aandacht voor een bepaaldt wereldprobleem, of oorlogsland.

Op een manier zodat degrootste tokkie het nog snapt!!!!!!!!!!!!

hahahah persoonlijk ga ik meer vor de actie, en dat is in ale deln dik in orde, de rambo reeks is net zo klasiek als zeg maar, the lethal weapon, beverly hills cop en die hard reeks.

En zal er nog wel at vergeten , maar rambo hort gewoon bij mnjeugd, en van iedereenvolgens mij.

En dit 4e deel is gewoon helemaal top.

Actie, blood, gore en drowning pool als soundtrack.


avatar van FunkStarr

FunkStarr

  • 1922 berichten
  • 719 stemmen

Deze ga ik binnekort nog een keer bekijken om een goed oordeel te kunnen vellen, maar wat een tegenvaller was dit de eerste keer dat ik hem zag. De hele oldschool sfeer is eruit waardoor ik niet meer het ouderwetse Rambo gevoel kreeg. Verder is het verhaal wel heel erg simpel. De actie vond ik ook erg over the top, maar zoals ik al zei ga hem nog een keer kijken maar tot nu toe vond ik dit het minste deel.


avatar van SchinkenKäse

SchinkenKäse

  • 76 berichten
  • 34 stemmen

DIt is wel een mooi deel, die actie en het verhaal vond ik zowieso beter, het mocht wel iets langer, en jammer dat sylv oud begint te worden,

Verder vrij vermakelijk en het kwam voor mij wel in de buurt van deel 1

3.5


avatar van jordandejong

jordandejong

  • 4772 berichten
  • 1431 stemmen

heel veel geweld, mooie specialeffects en misschien wel de beste rambo film


avatar van FunkStarr

FunkStarr

  • 1922 berichten
  • 719 stemmen

jordandejong schreef:

heel veel geweld, mooie specialeffects en misschien wel de beste rambo film

Ik vind dit veruit de minste, mist het oldschool Rambo gevoel. First Blood en Rambo 2 zijn klassiekers, 3 was al een stukje minder maar deze vond ik niet eens in de buurt komen. Ik vind het niks meer dan een slechte remake van het superieure 2e deel. Sorry maar deze is niet aan mij besteed, 2* voor de actie en Sly die al de 60 gepasseerd is. Ik kon mijn aandacht er ook niet bijhouden, iets wat ik bij de oude Rambo films echt nooit had.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

FunkStarr schreef:

Ik kon mijn aandacht er ook niet bijhouden, iets wat ik bij de oude Rambo films echt nooit had.

Nou, dat vind ik knap. Twee keer met je ogen knipperen en de film is voorbij. Bovendien vond ik het juist typisch old school. De hedendaagse actiefilms duren veel te lang (vaak 135 min. +) en bevatten allemaal nodeloze subplotjes en love interest gedoe...

Superieure actie dit.


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Helemaal mee eens.


avatar van FunkStarr

FunkStarr

  • 1922 berichten
  • 719 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Nou, dat vind ik knap. Twee keer met je ogen knipperen en de film is voorbij. Bovendien vond ik het juist typisch old school. De hedendaagse actiefilms duren veel te lang (vaak 135 min. +) en bevatten allemaal nodeloze subplotjes en love interest gedoe...

Superieure actie dit.

Nou, dan is dit de eerste keer dat we het niet eens zijn met elkaar

Wat je zegt over de hedendaagse actiefilms ben ik wel met je eens, maar nee, ik vond dit absoluut niet oldschool, en ook geen boeiende Rambo film. De aanéénschakeling van harde actie is het enige pluspunt aan deze film, die verder wel heel weinig om het lijf heeft. Maar na een half uur had ik het wel weer gezien wat betreft de actie, want het ging maar door en het ging maar door....Eigenlijk zit je 80 minuten lang naar hetzelfde te kijken. Jammer want ik ben echtwel een fan van de oude Rambo films, en zowieso van Stallone.

Sly doet het dan ook niet slecht in deze film, maar ik vind het een beetje een overbodig deel deze.


avatar van Cupido

Cupido

  • 523 berichten
  • 1911 stemmen

De vermakelijkheidsfactor bleek toch redelijk hoog. Allereerst vanwege het expliciete, compromisloze geweld (kinderen en christenen worden niet gespaard), daarnaast natuurlijk de inspirerende oneliners die (naast de tienduizenden patronen) om de vijf seconden op je af gevuurd worden en tot slot uiteraard het onverstaanbare gebubabubwa van meneer Stallone die hiermee op zeer overtuigende manier de hersendode Rambo vertolkt. Het script voor deze film schrijven moet dan ook een feest geweest zijn.