The Lake House (2006)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Alejandro Agresti
met Keanu Reeves, Sandra Bullock en Willeke van Ammelrooy

Als Alex in 2004 een huis aan een meer koopt, vindt hij brieven in de brievenbus van de vorige eigenaresse, Kate Forster. Hij wil de brieven bij haar huidige adres afleveren, maar komt er dan achter dat het adres niet meer bestaat. Kate en Alex beginnen elkaar te schrijven en ontdekken tot hun grote schrik dat Alex in 2004 leeft en Kate in 2006. Ze proberen een manier te vinden om elkaar te ontmoeten, want de twee worden hopeloos verliefd op elkaar.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Kwijtrakende kluts.

Een aardig en redelijk luchtig blijvend romantisch drama. De kijker kan makkelijk halverwege de kluts kwijtraken omtrent enige zoek rakende logica, die schijnbaar inherent is aan het filmgegoochel met tijdslijnen. Toch biedt juist dit een originele invulling aan de romantische verwikkelingen tussen Bullock en Reeves. Met, extra leuk, Van Ammelrooy die moeders speelt. Het zoetige einde lijkt er echter met de haren bijgesleept om een ieder te pleasen. Iets wat niet per se nodig was geweest.

Goed.

ZDF (The Lake House, zondag 1 april, 15:25 uur)

avatar van Annik
De romcom die wat meer biedt dan alleen twee mensen die van elkaar houden en daar de hele tijd omheen draaien.
In deze film worden er ook 2 verschillende jaren aan gekoppeld en uiteindelijk zit er dan ook nog een verassende wending aan. Koppel er om het af te maken nog twee super acteurs aan en het is af. Ja, deze film kan mij zeker wel boeien.

avatar van boozebelly
WOW! Keanu Reeves, Sandra Bullock en Willeke van 'fucking' Ammelrooy

avatar van Bibelonseberg
Erg leuke film.

Volkomen overbodige remake van Siworae (2000). Omdat ik het Zuidkoreaanse orgineel nog niet zo lang geleden gezien heb, heb ik deze film halverwege uit ergernis afgezet.

avatar van J.Ch.
Inmiddels heb ik deze film al een keer of vier, vijf gezien. Helaas wordt hij bij elke kijkbeurt een stukje minder. Het verhaal blijft me boeien en de uitwerking ervan vind ik ook prima, maar ik begin me steeds meer te ergeren aan de acteurs. Ik ben geen groot liefhebber van Sandra Bullock, maar zij deed het mijns inziens goed genoeg om me daar overheen te zetten. Het is Keanu Reeves die mij begint te irriteren. Ik vond het soms een beetje ongemakkelijk om naar hem te kijken. Sommige bijrollen zijn overigens wel aardig, andere helaas niet. De muziek past goed bij het geheel.
Omdat het verhaal ook na meerdere kijkbeurten intrigerend blijft, blijft mijn stem toch staan op 3,5 ster.

J.Ch. schreef:
Helaas wordt hij bij elke kijkbeurt een stukje minder.

Mijn advies: kijk naar het Koreaanse origineel Siworae. Het verhaal is nagenoeg hetzelfde, maar in deze oorspronkelijke versie wordt veel en veel beter geacteerd dan in de Amerikaanse remake.

avatar van J.Ch.
Ach ja, maar de Koreaanse versie zullen ze wel niet zomaar op tv uitzenden, vrees ik. Wellicht loop ik er nog eens tegenaan.

Genoten van deze film. Vooral het begin, zodra 'het kwartje valt' en de climax waren zeer goed. Tussentijds was ik soms de kluts een beetje kwijt en kwam de film een beetje rommelig over. Ik ben geen liefhebber van de hoofdrolspelers, maar in deze film vond ik ze erg goed.

avatar van m1701
Hele goeie film
Vooral het acteerwerk....

alleen snap ik het einde niet helemaal; hoe het mogelijk is dat
ze elkaar alsnog in het echt zien, terwijl ze beide in een ander jaar leven....

HELP

Maar buiten dat was de film wel heel erg goed

avatar van alexspyforever
Ik vond het idee wel goed, maar halfweg werd de film zo rommelig en klopte het volgens mij ook van geen kanten meer. Ik had helemaal geen zin meer en verloor totaal mijn interesse over het verdere verloop en de afloop van de film. Ik heb deze met veel moeite uitgekeken. Neen, geef mij dan Premonition maar die is veel boeiender en zit toch volgens mij toch 'logischer' in elkaar voor zover je bij dit soort "time messing" van logica kan spreken.

Een 'onmogelijk' verhaal, maar het boeide me wel.
En de vertolkingen van zowel Bullock als Reeves zijn prima.
Let op de kleine rol van de Nederlandse Willeke van Ammelrooy als de moeder.
Heb geen spijt dat ik deze film eens heb gezien, iets voor de romantische zielen onder ons.

Je moet de onlogica en magie van het verhaal wel voor lief nemen want het plot zit barstensvol met gaten. De ingrediënten van een romantische komedie zijn vanzelfsprekend volop aanwezig. Als kijker weet je bij het begin van de film al dat de beide hoofdpersonen voor elkaar bestemd zijn, maar pas aan het einde komen ze echt bij elkaar. Natuurlijk was het verhaal voorzien van luchtige humor, roerende momenten, mooi bewerkte beelden en Keanu Reeves en Sandra Bullock die uitstekend samen pasten. En het was leuk om Willeke van Ammelrooy te zien.

avatar van dekat
originele romantische film, tis eens iets anders

avatar van Saving Pvt. Pyle
Science fiction voor vrouwen.

calimer@
Saving Pvt. Pyle schreef:
Science fiction voor vrouwen.
Dit noem ik geen Science Fiction. Voor het eerst gezien in het vliegtuig maart 2007 en daarna op donderdag 12 november 2009 en nogmaals vrijdag 18 augustus 2011. De eerste keer ontging mij nogal veel vanwege de afleiding door medepassagiers en cabinepersoneel en luchtzakkingen etc. Ik denk dat je deze film meerdere keren gezien moet hebben om hem echt te kunnen waarderen en te beoordelen. Vooral de laatste keer heb ik ervan genoten en lette op alle details zoals op het laatst de kleine rol van Willeke van Ammelrooy als de moeder. Inderdaad een originele romantische film zoals dekat schreef. Lees de recensie eens op bol. com daar ben ik het helemaal mee eens.

avatar van HNCX700
Vanavond weer op TV, Net 5, 22:30 uur, leuke film om nog eens te zien en om op de "time details" te letten want voor sommige is dat ene uurtje zomertijd verschil al ingewikkeld genoeg...laat staan 2 jaar (2004 / 2006) verschil

Dick2008
Ik heb eigenlijk nog nooit een echt "goede" film met Sandra Bullock erin gezien. En deze film is het ook al niet geworden. Het leek op sommige momenten het wel te gaan worden. Maar ook Reeves trekt de film niet echt naar een hoger niveau.
Wat een gestoei met genres tegenwoordig. Het is gewoon een romantische drama hoewel het soms naar een komedie neigt. Ik vind Willeke van Ammelrooy maar zeer onherkenbaar. Christopher Plummer speelt ook nog een rol. 2.0

Zo'n heerlijke oprol-op-de-bank-film met Sandra Bullock. Dat kan niet meer fout. Van Sandra Bullock wordt ik altijd een beetje blij, weet niet waarom. Heb nog nooit een tegenvallende film van haar gezien. Hier krijgen we haar te zien in een romantische komedie met een magisch-realistisch tintje. Keanu Reeves is de love-interest en dat doet hij prima.

Leuke bijrollen ook van Willeke van Ammelrooy en, niet te vergeten, maar hier door niemand genoemd: Christopher Plummer als de mopperige vader van Alex, die het huis aan het meer gebouwd heeft. Je moet natuurlijk wel met het verhaal mee willen gaan, en zoals gauke al zei, je niet al te veel storen aan de gaten in het verhaal. Heb ik ook niet zoveel moeite mee. Je moet er wel op letten dat alle scènes van Alex in 2004 spelen en die van Kate in 2006. Leuk is dat het hondje daar weinig moeite mee heeft.

Waar ik minder gecharmeerd van was, was het slot. Dat had voor mij nu weer niet gehoeven. Maar ja, het is een Amerikaanse film, dus...

(verwijderd)
Hele fijne film zeg.

Het eerste uur vielen de puzzelstukjes perfect in elkaar. Dat laatste halfuur is complexer, in ieder geval bij de eerste kijkbeurt, maar ik blijf het gevoel houden dat het verhaal geweldig in elkaar stak.

Reeves en Bullock, 2 personen waarvan ik hun films bewust uitkies. Ze hebben me niet teleurgesteld, zeer zeker niet. Beide hebben ze hun toch wel kwetsbare karakters goed neergezet. Fijne voice-overs ook.

Verder leuke twists/mindfucks en een prima soundtrack. 2 Aspecten die ik altijd erg veel waarde geef merk ik.

Voorlopig een 4*, maar dit kan zo veranderen als ik het laatste halfuur ook compleet weet te begrijpen.

lezertje
Wat een vreselijke saaie film en wat een ongelooflijk slecht script. De film is niet spannend, humorloos (kan ook niet anders met Keanu Reeves in een van de hoofdrollen. Ook al betreft het hier een fantasy, enige logica is toch wel een vereiste. Schrijver David Auburn heeft er duidelijk met de pet naar gegooid en gedacht: In een fantasy film, kan alles. Nee, Auburn, zelfs in een fantasy kan niet alles. Jouw script zit zo slordig en rommelig in elkaar en getuigd van zo een amateurisme, dat geen mens in dit broddelverhaaltje mee kan gaan. Een dikke nul sterren voor het scenario.