Lady in the Water (2006)

Fantasy / Thriller

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Paul Giamatti, Bryce Dallas Howard en Bob Balaban

De bescheiden opzichter van een appartementencomplex, Cleveland Heep, treft tot zijn grote schrik een nimf uit een sprookjeswereld in zijn gebouw aan. Deze kan niet meer terugkeren naar haar eigen wereld. Al snel komen Cleveland en de andere bewoners van het gebouw tot de conclusie dat ook zij deel uitmaken van een sprookje. Dit sprookje kent echter ook zijn boosaardige figuren, die er alles aan doen om te voorkomen dat de nimf kan terugkeren naar haar eigen wereld ...

avatar van alexspyforever
Nu ik zie dat deze film afkomstig is van Shyamalan begrijp ik heel goed waarom ik deze wellicht de grootste onzin vond die ik ooit heb gezien. Weet er niet veel meer van, maar dit ging voor mij helemaal nergens over. Zelfs de onzin van David Lynch was nog meer entertaining dan dit wangedrocht.
Volgende keer als ik nog eens Shyamalan zijn naam verbonden zie aan een film als regisseur of schrijver, laat ik die links liggen.
Charmant dat sommige dit een sprookje noemen, als liefhebber van sprookjes vond ik dit toch wel een heel saai dan.

avatar van panax
vond het een mooie film !!

avatar van Redlop
Als je niet beter weet zou je denken dat je naar een Troma-parodie op Shyamalan zit te kijken. Pijnlijk genoeg is het Shyamalan zelf met een serieus bedoelde film. Opnieuw een film over bovennatuurlijke zaken. Iets waar ik feitelijk niet in geloof ware het niet dat tijdens de film spontaan het behang van de muur bladderde.

0,5 *

avatar van Capablanca
Kon me niet boeien, hoewel ik Shyamalan wel bewonder. Er moest vooral te veel via dialogen aan de kijker worden uitgelegd. Hierdoor zat wel erg weinig vaart in.

avatar van Zwolle84
"What kind of person would be so arrogant to presume to know the intention of another human being?"

Het is een quote die tegen het einde van Lady In The Water op de lachspieren werkt, waarna snel weer doorgeschakeld wordt. Maar het is tegelijkertijd hét verhaal van M. Night Shyamalan. Kort na zijn - nog steeds - massaal verkeerd begrepen artistieke én emotionele hoogtepunt The Village levert de regisseur zijn duidelijkste statement tot op heden af. De wereld vindt hem te vaag en over the top geworden? Prima, dan kunnen ze het krijgen ook.

Wat volgt is een regelrecht sprookje met een zeenimf, grashond, rare oerapen, een jongetje dat wijsheden van Kellogg's-pakken leest, een jongeman die één kant van zijn lichaam traint en... een krankzinnig stereotype criticus die zijn dood vindt in zijn eigen arrogantie. Als dat geen middelvinger naar de wereld is...

En dat levert een verre van perfecte - hoger dan een 7 kom ik helaas niet meer - maar erg leuke film op. Waar Shyamalan in The Village de ene rake dialoog na de andere schreef, lijkt hij Lady In The Water met een Kingfisher in de hand en een revancherende grijns op zijn gezicht in een avond bij elkaar gepend te hebben. Geen grenzen; hoe gekker, hoe beter. De film is dan ook op zijn leukst als je Shyamalans werk in de juiste volgorde in korte tijd bekijkt. Want laten we wel wezen: geen enkele andere regisseur was hier out of the blue mee weg gekomen.

Voor mij is het - slag om de arm, ik heb The Happening al jaren niet meer gezien - wel gelijk de laatste klassieke Shyamalan. Maar wat vormen de bekende vijf nog steeds een unieke en meesterlijke rit.

avatar van BlueJudaskiss
Ben hier met de beste wil van de wereld ingegaan en vond ca het eerste half uur nog best intrigerend, maar dit verzandde in zulke flauwekul dat ik hier niet hoger dan 1,0* voor kan geven, ondanks de hoge productiewaarden. Iemand die me kan vertellen waar dit over ging?

avatar van Triller
alexspyforever schreef:

Grootste onzin film ooit , slechter dan dit heb ik nog mooi gezien

avatar van Vidi well
Dit moet één van de meest maffe films zijn die ik ooit heb gezien, los van alle bizarre cult die je af en toe tegenkomt. Voor een grote regisseur is dit een bijzonder vreemde film, met een verhaal dat zoveel vreemde momenten en personages kent, dat het zijn gelijke niet kent.

Het verhaal is best aardig, maar niet gedenkwaardig. Maar vooral de hele setting in dat moderne complex maakt deze film uniek. Een maf sprookje in een hedendaagse setting, waar de meest krankzinnige dingen gebeuren. Geen perfecte film, maar wel eentje die zijn gelijke niet kent. Dat levert niet altijd een goede film op, maar wel een bijzondere ervaring.

avatar van Donkerwoud
Aardige recensie over hoe het (regisseurs-) ego van M. Night Shyamalan uiteindelijk deze film in de weg kwam te zitten: M. Night Shyamalan And The Danger Of Ego - YouTube