The Nativity Story (2006)

Drama / Avontuur

geregisseerd door Catherine Hardwicke
met Shohreh Aghdashloo, Keisha Castle-Hughes en Oscar Isaac

Deze film vertelt het verhaal van Jozef en Maria vanaf twee jaar voor de geboorte van Jezus. Door een wonder wordt Maria zwanger, en ze trekken richting Bethlehem, waar haar kind Jezus wordt geboren.

avatar van hel1
Eeen beetje jammer van het abrupte einde, had liever gezien dat de film nog iets langer doorging.

avatar van elmo4ever
super mooi verhaal!!!!! had langer gemogen!!!

Script / Verhaal:................ 3,5
Naam/Poster:................... 4,8
--------------------------------------
Eindcijfer:........................... 3,5

avatar van Verhoeven
Altijd moeilijk om een film als de The Nativity Story zonder katholieke bril te bekijken. Voor mij onmogelijk en daardoor betrapte ik de regisseuse op aantal cruciale fouten waardoor de film niet het gewenste gevoel kreeg maar toch een inspirerende film genoemd mag worden in deze tijd.

Om een aantal ''fouten'' te noemen. Moeder Maria was nooit bang en ver voor haar geboorte waren al de genodigde dingen ijn voorbereid op haar komst en haar Goddelijke kind. Buiten dat, was ze rond die leeftijd veelal in de Tempel te vinden waar ze grote indruk maakte op de Hogepriesters. De film lijkt vrij trouw te blijven aan de Bijbel maar dat is het echt niet en laten we een aantal belangrijke boeken er ook bij pakken om te laten zien dat de Bijbel alleen niet goed genoeg is om te beseffen wat er 2000 jaar geleden afspeelde. Om een scherper en duidelijker beeld te krijgen van het gezin is ''De Godmens'' reeks en de boeken van ''Anne Catherine van Emmerich'' van een dergelijke waarde dat je niet alleen het beeld verduidelijkt maar gaat beseffen wat Maria allemaal meegemaakt heeft en daardoor dus echt niet bang was voor de Heilige Aartsengel Gabriël. En Josef wist drommels goed wat hem te wachten stond. In de film suggereert de maakster dat het allemaal maar per toeval bij haar kwam en dat is dus echt niet zo. Verder suggereert de film ook nog eens dat Elisabeth en Zacharias uit de arme kant van de samenleving komt maar deze mensen waren wel degelijk rijkelijk bedeeld. Zo zijn er nog een aantal puntjes maar ik wil nou niet de hele film gaan afkraken op mijn Katholieke achtergrond. Want wat ik ook zag was een andere kant. Namelijk een kant van hoop, inspiratie en vergeving.

Verder kent de film een aantal schitterend geschoten plaatjes van Nazareth en Bethlehem. De vertolking van Ciarán Hinds die Herodus speelt is subliem te noemen met alle smerigheid en vurigheid in zijn ogen. Een acteur die ik voor eerst tegen kwam in de serie Rome waar hij Julius Caesar belichaamt. Helaas genoot de film niet van grote publiciteit en werd de film binnen enkele dagen/weken weer de bioscoopzalen uitgenomen. Daartegenover stond gelukkig wel een grote vertoning in het Vaticaan waar de film goed gekeurd werd voor Christelijk begrippen. De film werd zelfs lovend ontvangen door atheïsten onder.

avatar van karilem
Prudh schreef:
Kan deze film niet beter 'The Naivety Story' heten?

Is naïviteit ook niet in materialisme te geloven en te vertrouwen ? Ieder zijn eigen visie op het leven.

avatar van DonPeliculón
Aardig drama over de achtergrond van Jozef en Maria. Waarschijnlijk niet helemaal historisch correct, maar gelukkig wel onderhoudend. De cast is redelijk goed, vooral Ciarán Hinds steelt de show als keizer Herodes.

avatar van royals
Mooie film over de zware weg en struikelblokken die Jozef en Maria moesten (onder)gaan om de Redder ter wereld te brengen. Doet je wel denken aan het belang van deze gebeurtenis en hoe blij je kunt zijn dat het allemaal goed ging

Leuk om met je kinderen te kijken rond deze tijd. Dit is toch waar de afgelopen 1700 jaar kerst allemaal om draait.

Er zitten dan wel een aantal momenten in die erbij zijn verzonnen of niet correct zijn (zowel traditioneel als theologisch), maar de film als geheel geeft wel een mooi beeld van de geboorte van de tot nu toe meest invloedrijke persoon op aarde.