Swingers (1996)

geregisseerd door Doug Liman
met Jon Favreau, Vince Vaughn en Heather Graham

Mike heeft z'n vriendin in New York achtergelaten, en is naar LA vertrokken om een ster te worden. Het is 6 maanden geleden dat het uit is gegaan met z'n vriendin, en het gaat niet goed met hem. Een paar vrienden van 'm proberen 'm terug te krijgen in de sociale "scene", om hem zo de 6-jaar durende relatie te laten vergeten.

Goeie film waarin een man wordt geholpen door zijn vrienden bij een relatiebreuk. De film mist een beetje een echt verhaal, maar de scenes zelf zijn goed genoeg. Leuke dialogen die zich voornamelijk afspelen in bars, clubs en restaurants. De scene waarin het hoofdpersonage iemands voicemail vol spreekt is hilarisch.

Een aantal Tarantino en Scorsese idolaten die aan het begin van hun carrière staan en op een doorbraak azen. Ze weten dat ze niet de brille van Scorsese hebben, maar ze hebben lef. Dan rolt er een alleraardigste filmpje als dit uit. Beetje experimenteren, zoals Scorsese dat deed met Mean Streets. En ze hebben nog een les van Scorseses loopbaan opgestoken: kunst maken over een onderwerp waar je echt iets over te vertellen hebt. En dat hebben ze ook: ik heb tot op heden geen film gezien die met zulke finesse alle wetten van het versierspel weet te belichten. En het is zeer herkenbaar, vrijwel iedere vriendengroep kent dergelijke verhoudingen.

Natuurlijk zou je kunnen betogen dat het allemaal niet gespeend is van machosisme en het een en ander wel wat minder had gemogen, maar haantjesgedrag en hipdoenerij is nu eenmaal bon ton in dergelijke kringen. Het low-budget gehalte haalt wel wat punten van mijn quotering af: hoe sympathiek het filmpje ook mag zijn, de cameraman had vermoedelijk nog geen Master's Degree op zak. Al met al een innemend projectje.

avatar van milannn
Nee, het verhaal stelt niet veel voor, maar desondanks klopt gewoon alles aan deze film. De sfeer, personages, humor, de hippe woorden. Ja, gewoon money.
Heerlijke film.

Vervelende film.

Met dank aan de vervelende personages. Lastig wanneer je die niet kan uitstaan, want veel meer valt er niet te beleven. Dit is zo'n filmpje dat het niet meteen van plot moet hebben, maar eerder van sfeer, situatie en herkenbaarheid. Geen van dat allen voor mij.

Favreau is een jankerd eerste klas, Vaughn een eikel eerste klas. En het ergste is, beide acteurs zijn absoluut niet geschikt voor hun rol. Het gezemel tussen de twee komt absoluut niet over en dan resten enkel wat loze dialogen en een setting die iets té graag het arme/falende kunstenaarbestaan in de kijker zet.

Film ziet er verder redelijk goedkoop uit, maar dat was de film uiteindelijk ook gewoon. Leuk als je van plotloze lummelfilms houdt en wat met dit soort personages kan, maar buiten een zelfzaam grappig momentje heb ik me vooral verveeld met deze film. Niet dat ik Liman erg hoog heb zitten verder, maar hier had ik toch net iets meer van verwacht.