Swingers (1996)

geregisseerd door Doug Liman
met Jon Favreau, Vince Vaughn en Heather Graham

Mike heeft z'n vriendin in New York achtergelaten, en is naar LA vertrokken om een ster te worden. Het is 6 maanden geleden dat het uit is gegaan met z'n vriendin, en het gaat niet goed met hem. Een paar vrienden van 'm proberen 'm terug te krijgen in de sociale "scene", om hem zo de 6-jaar durende relatie te laten vergeten.

Jordy (admin)
Op zich zitten er wel een aantal zeer komische momenten in de film, en wordt er goed geacteerd, maar ik ergerde me nogal aan het verhaal. Of eigenlijk: het gebrek hieraan, de film gaat echt werkelijk nergens over. In de laatste 5 minuten van de film wordt pas een beetje duidelijk wat het doel van de film nou eigenlijk was. Dit moet een hele bekende en ook goede film zijn, maar ik kom niet verder dan 2 en een halve ster.

Ik heb veel gelachen en ik vond het ook een relaxte film die gewoon de tijd neemt. Ik vond het een hele amusante film. Money gek

Jordy (admin)
nah vond deze film dus niet zo "money" maar goed dan moet je dus ook MADE even kijken als ie nog in de bios komt (staat nu voor januari gepland ofzo, maar is al een paar keer verschoven)

Ik vraag me af of jij de film wel goed gekeken hebt bedoel ik snapte gelijk vanaf het begin waar het over ging en ik was wel in de mood voor deze film.

yep, was nuchter en wel

Vond het nutteloze en onzinnige juist wel weer een sterk punt van het verhaal. En mooi zijn de bekend voorkomende momenten als je met alleen mannen op stap bent:
"This place is dead anyway".

Misschien heb ik hem wel op het juiste moment gezien (verder geen commentaar ), maar deze film is werkelijk briljant!! Samen met wat vrienden eens gekeken voor we gingen stappen hier in Utrecht en dat was een bijzonder memorabele avond!!

Sterk script, Favreau in topvorm, goede muziek; topfilm.

Echte en coole film, met een leuke titel met Dean Martin "you're Nobody Till Somebody Loves You", en meer leuke muziek.

avatar van Stephan
Eindelijk mijn "tegenpool" bekeken en me erg vermaakt. Goed spel en herkenbaar thema.
3,5 *

neo (crew)

avatar van ToNe
Het was zo realistisch naar voren gebracht dat ik al schuddend schreeuwde:
OOH! Doe dat nou niehiet!

Antwoordapparaat-scene

cr_ix
Wat een waardeloze baggerfilm. Het onderwerp is volslagen onzinnig en elke diepgang mist. Het is een comedy met bagger-humor. Echt een 'waste of my time'-film.

Heeft iemand enig idee waar je de (dubbel)dvd van deze film kan krijgen? Niet FRS en niet BOL. Wordt ebay denk ik. Iemand suggesties?

ja wil ik ook graag weten, heb nu een engelse 1 disc versie, wat ik het liefste wil is audio commentaar

EDIT:

Je kan voor 13 euro (incl. verzendkosten) bij www.play.com de 2disc versie krijgen....

Is het wel waard voor deze film denk ik....

Hilarische rol van Vince Vaughn, een acteur waar ik echt om kan lachen. Jon Favreau is minder grappig en zijn eindelozer gezeur over zijn vriendin gaat op den duur vervelen. Wel enkele leuke quotes (''This place is dead anyways'') en de jazzy soundtrack is ook een pluspunt. 3*

avatar van james_cameron
Nog steeds erg grappige komedie, met lekkere muziek, leuke personages en geweldige dialogen. Ook de vele filmverwijzingen (oa Goodfellas en Reservoir Dogs) zijn zeer geslaagd. De film ziet er voor het budget waarmee deze gemaakt is - slechts 250.000 dollar - nog steeds zeer goed uit. Vrijwel niet gedateerd ook. Het begin van heel wat carrières.

avatar van ®Tc
Swingers is best wel een frisse film met veel leuke vondsten erin. Ik denk dan meteen aan die Reservoir Dogs-scène.

Favreau zijn eerste script is best wel verzorgd enkel is het weer zo één van de vele Tarantino volgelingen. Al haalt hij personen met die mening wel goed onderuit .

Leuk script, goede soundtrack, frisse film. Perfect voor een rustig avondje dus. Niet meer, maar ook zeker niet minder.

***

avatar van Zandkuiken
Gezellige wegkijker. Echt zo'n niks-aan-de-hand filmpje dat weinig voorstelt maar je toch onderdompelt in een aangenaam sfeertje.

Best wat grappige momenten ook, vooral dankzij Vince Vaughn. Ben geen geweldig grote fan van Jon Favreau, maar hier past hij eigenlijk prima.

Een low-budget productie, en dat is er op visueel vlak wel aan te merken. De makers hadden in mijn ogen dan ook beter voor zwart-wit geopteerd. Altijd een goede oplossing als er verder niks van te maken valt.

Niettemin genoten, kleine 3,5*

avatar van Bartt88
Mmmh, deze titel kwam een paar keer voorbij tijdens mijn tegenwoordige verslaving; The Sopranos.

Ben helemaal geen fan van Vince Vaughn, maar na de reacties hier onder te hebben gelezen ga ik het binnenkort toch maar eens proberen. Al is het alleen maar voor de befaamde soundtrack die veel wordt genoemd.

avatar van pooper
orgineel gefilmt, goede cast, en hele goede muziek.

dikke voldoende

avatar van Fortune
Matige film.

De film had wel een paar momenten met als toppunt het blackjack gebeuren in de casino.
Wat de film nekt is gewoon die kerel met liefdesverdriet en dat cliché antwoordapparaat inspreek gebeuren. Ik heb dat allemaal in teveel series en films gezien denk ik omdat nog maar enigszins te waarderen en kan me herinneren dat het veel hierin gebeurt en dat het in mijn ogen nogal nep overkwam. Voor de rest zitten er wel herkenbare dingen in maar ze hadden het gewoon meer op feesten moeten richten, meer humor en minder mannelijk gezwijmel over vrouwen. Kan er ook niet bij dat je sapjes gaat drinken in je appartement om over je vorige vriendin heen te komen.

2 This movie is dead anyway.

avatar van Stijn B.
Toffe film met een meer dan degelijk scenario en een reeks fijne momenten. Onderhoudend van begin tot einde

Vince Vaughn is top en stond in 1996 nog maar aan het begin van wat een schitterende carrière zou worden.

avatar van Poisonthewell
Stijn B. schreef:
Onderhoudend van begin tot einde

Dit vond ik dus juist niet; heb me de eerste driekwartier behoorlijk zitten ergeren aan het verschrikkelijke taaltje dat Favreau's script parodieerd. Ik denk dat ik de film had uitgezet als ik nog een keer 'money' of 'babies' had gehoord. Maar naar het einde toe werd het een stuk draaglijker, en zelfs behoorlijk inzichtelijk. Favreau's kracht licht duidelijk niet in het schrijven van comedy setpieces, ik heb hooguit een keer of twee geglimlacht. Hij moet het vooral hebben van een sterk ontwikkeled alledaags observatievermogen, en een aandoenlijk sentimentele inslag. Vince Vaughn speelt trouwens met overtuiging het enige typetje dat ie kan spelen: de luidruchtige lul.

avatar van Inland Rabbit
Oja ik wilde hier nog wat neer te zetten, om mijn (te?) hoge score te onderbouwen. Het zit hem in het overdreven taaltje, dat continu terug komt. Mijn vrienden en ik hebben ook wel woorden die echt van ons zijn en steeds weer en weer gebruiken, tot op het punt van irritatie. Dit is een overdrijving daarvan.

Woorden als money, vibe, baby, digits en Wingman zijn belangrijke termen in hun wereld, met veelal dubbele betekenissen. Termen als "Puppy dogs & Ice Cream" en "There's the rub" zijn eigen aan hun leefwereld, maar begrijpelijk genoeg voor de buitenstaander om te begrijpen. De consequente frequentie van gebruik is belangrijk voor de flow van de film, maar ik kan snappen als men het irritant vind. Voor mij persoonlijk zijn het lekker vlotte, goed gebruikte dialoog stijlmiddelen.

Kan begrijpen dat mensen het irritant vinden, want meer zit er ook niet in de film. Het sfeertje is goed getroffen en de dialoog is apart, maar een plot hoef je hier niet te zoeken. Hoeft van mij ook niet.

@Poisonthewell:
Had wel verwacht dat het meer jou ding zou zijn. Doet me lichtelijk denken aan Whit Stillman, maar ook oude Baumbach, Linklater en misschiien wat Kevin Smith. Al snap ik dat als je het taaltje (de parodie) niet als prettig ervoer, het snel ophoudt.

avatar van tukkerstein
Zeer vermakelijke film over feestbeesten waarvan er een worstelt met ex-vriendin. Vermakelijk hoe die twee gozers (met een uitstekende Vince Vaughn) naar Las Vegas gaan en in een casino met een veel te oud publiek terechtkomen. Verder nog veel meer vermakelijke situaties. De film kabbelt op een lekker tempo voort, op het eind is er eigenlijk niet veel gebeurd maar vermaak is het wel.

avatar van K. V.
Deze ook eens bekeken en hij was niet mis. Toch een aantal keren moeten lachen. De film kwam wel wat lang over. Het geslaagde einde maakt wel veel goed.
De cast bestond uit een aantal bekenden, o.a. de nog jonge Vince Vaughn. Meestal heb 'k het niet zo met z'n films, maar hier was hij erg te doen.
Verder vond 'k hem wel eens de moeite om te bekijken.

Leuke film met een hoop bekende (jonge) gezichte, goede film.

avatar van Roger Thornhill
Geen superhoogvlieger, maar toch best onderhoudend, met een paar sterke rollen en Vince Vaughn wiens "money" even irritant als grappig is, voorwaar een hele prestatie. En God nog aan toe wat zijn Favreau en Vaughn hier nog slank… Misschien is dit wel zo'n film die in mijn herinnering beter zal worden dan ik hem tijdens het kijken vond.

avatar van Willy Wartaal
Kon weinig met de personages, ook de humor was niet aan mij besteed. Wat mij vooral constant opviel was hoe ontzettend slecht het gesteld is met de continuïteit in deze film, echt verschrikkelijk. Cameramensen in een weerspiegeling zien vind ik meestal ook niet zo fijn. Pluspunten zijn de muziek en Ron Livingston. Liman heeft hierna met de films Go en Edge of Tomorrow laten zien dat hij beter kan.

avatar van Insignificance
Eentje die op alle vlakken ontzettend z'n best doet om grappig, cool en vlot voor de dag te komen, maar dat lukt om een of andere reden niet echt. Het gaat niet altijd zo soepel met de dialogen en als Liman dan eens wat probeert, komt dat ook nogal geforceerd over. De hommages bijvoorbeeld. De soundtrack is erg aanwezig, maar dat swing gebeuren spreekt mij ook niet echt aan en Favreau is wel erg druk in de weer om de droopy uit te hangen. Kan hem normaliter best goed hebben, maar dit schiet niet op. De ongemakkelijke momentjes zijn ook nooit helemaal pijnlijk. Vaughn is gelukkig wel aardig op dreef. Al met al geen straf om uit te zitten, maar een lekker ongedwongen filmpje vol schwung, dat is het niet.

Goeie film waarin een man wordt geholpen door zijn vrienden bij een relatiebreuk. De film mist een beetje een echt verhaal, maar de scenes zelf zijn goed genoeg. Leuke dialogen die zich voornamelijk afspelen in bars, clubs en restaurants. De scene waarin het hoofdpersonage iemands voicemail vol spreekt is hilarisch.

Een aantal Tarantino en Scorsese idolaten die aan het begin van hun carrière staan en op een doorbraak azen. Ze weten dat ze niet de brille van Scorsese hebben, maar ze hebben lef. Dan rolt er een alleraardigste filmpje als dit uit. Beetje experimenteren, zoals Scorsese dat deed met Mean Streets. En ze hebben nog een les van Scorseses loopbaan opgestoken: kunst maken over een onderwerp waar je echt iets over te vertellen hebt. En dat hebben ze ook: ik heb tot op heden geen film gezien die met zulke finesse alle wetten van het versierspel weet te belichten. En het is zeer herkenbaar, vrijwel iedere vriendengroep kent dergelijke verhoudingen.

Natuurlijk zou je kunnen betogen dat het allemaal niet gespeend is van machosisme en het een en ander wel wat minder had gemogen, maar haantjesgedrag en hipdoenerij is nu eenmaal bon ton in dergelijke kringen. Het low-budget gehalte haalt wel wat punten van mijn quotering af: hoe sympathiek het filmpje ook mag zijn, de cameraman had vermoedelijk nog geen Master's Degree op zak. Al met al een innemend projectje.

avatar van milannn
Nee, het verhaal stelt niet veel voor, maar desondanks klopt gewoon alles aan deze film. De sfeer, personages, humor, de hippe woorden. Ja, gewoon money.
Heerlijke film.