Lady in the Water (2006)

Fantasy / Thriller

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Paul Giamatti, Bryce Dallas Howard en Bob Balaban

De bescheiden opzichter van een appartementencomplex, Cleveland Heep, treft tot zijn grote schrik een nimf uit een sprookjeswereld in zijn gebouw aan. Deze kan niet meer terugkeren naar haar eigen wereld. Al snel komen Cleveland en de andere bewoners van het gebouw tot de conclusie dat ook zij deel uitmaken van een sprookje. Dit sprookje kent echter ook zijn boosaardige figuren, die er alles aan doen om te voorkomen dat de nimf kan terugkeren naar haar eigen wereld ...

avatar van Alberic
Na The Happening gezien te hebben afgelopen week, even hier gekeken wat de meningen waren. Niet best. En ik las ook een zeer negatieve reactie over Lady in the Water. Maar toen The Happening na een paar dagen toch nog in mijn systeem bleek te zitten, heb ik meteen deze film gehaald. Zou ook deze film mij raken? Op wat voor manier dan ook?
En ja hoor, dat deed-ie. Een heerlijk sprookje dat gewoon netjes verfilmd is en wederom een zeer mooie eigen sfeer bereikt. Vanaf nu kijk ik gewoon weer alle M Night Shalabimbambom films.
Super!

avatar van Timecop
Kon er na 45 min. niet meer tegen. Helaas af moeten zetten om mezelf niet verder te kwellen en een avond te verpesten.

avatar van Rizz
Dit was nou niet echt geweldig inderdaad

avatar van Chucky92
Sorry hoor, maar ik begreep helemaal niks van deze film.

avatar van AC1
AC1
Het plaatje klopt! Ik houd helemaal niet van The Sixth Sense en Signs vind ik een regelrechte ramp. Tegen alle verwachtingen in wist deze film mij wel te boeien en zelfs te verrassen en dat heeft alles te maken met de ingebouwde zelfspot en het feit dat het meer gaat over een bonte verzameling mensen in een appartementencomplex (prachtig aangevoerd door Giamatti) dan over een Twilight Zone 'twist'. Jammer van de fantasie-elementen. Dat was voor niks nodig.

....

avatar van Chucky92
Begrijpen jullie deze film nou allemaal of ben ik de enige die er NIETS van snapt. Ik ging gister vader deze met me vader opzetten en tuurlijk ik had wel wat bier op, maar dat heeft er echt niets mee te maken dat ik de film niet snap. Hij was gewoon echt niet te volgen.

avatar van mcdaktari
algemeen genomen zie ik de films van M. Night Shyamalan
wel graag, ze hebben meestal wel iets mysterieus over zich.
Deze film vond ik eigenlijk een sprookje voor volwassenen.
Persoonlijk hou ik meer van Signs en Sixth Sence en The Village, want dat vind ik toch wel z´n betere werken, maar Lady in the water heeft me toch weten te boeien tot het einde toe.
3 sterren

avatar van _Moonwalker
Alberic schreef:
Super!

Inderdaad. Ben zelf ook een fan van deze talentvolle schrijver/producer. Vond deze film zijn eigen sfeer hebben en heel anders dan de films die we gewend zijn van Hollywood (al vond ik The Happening niet echt wow).

Zeer goed verhaal en goed verfilmd. Ook leuk om de Shyamalan zelf te zien acteren.

avatar van Leviwosc
Chucky92 schreef:

Heb je wel goed gekeken naar het begin? Daar volgt namelijk een nogal uitgebreide uitleg. Deze film is echt niet 'moeilijk'... verre van rocket science.

puckb96
Het was niet slecht, maar het is zeker niet de beste film van M. Night Shyamalan.

avatar van kwinten16
Hele mooie film. Ik heb lang gewacht om deze te kijken door alle negatieve reacties maar het was uiteindelijk toch een grote meevaller. Het verhaal is sprookjesachtig, met heel veel andere elementen in. De filmrecensent was schitterend. Een duidelijke knipoog naar alle kritiek die Shyamalan krijgt. En het personage dat hij zelf speelt is ook heel symbolisch. Jammer genoeg zijn er blijkbaar veel recensenten die hier niet tegen kunnen. Was deze film door een andere regisseur gemaakt had deze zeker betere reacties gekregen. Shyamalan heeft natuurlijk pech dat hij zijn meesterwerk in het begin van zijn carrière gemaakt heeft. Deze film is natuurlijk geen oscarniveau maar het is toch 1 van de mooiere films die ik de laatste tijd gekeken heb. Werden er maar meer van dit soort films gemaakt.

Mooi in beeld gebracht en de special effects zijn geloofwaardig. Een mooi sprookje, zou het persoonlijk op prijs stellen als en meer van dit soort films zouden verschijnen. Heel origineel en zeer het kijken waard. Zeker de originaliteit en de casting, helemaal goed.

Ik ben eigenlijk echt fan van het werk en de thematiek van Shyamalan (enkel The Village vond ik echt slecht, in tegenstelling tot het fel verguisde The Happening), maar deze heb ik echt moeten afzetten. Het verhaal interesseerde me echt van geen kanten en leek na drie kwartier hoegenaamd geen verrassing meer te kunnen inhouden. Ik werd gek van al die sprookjesverhalen die steeds minder steek hielden.

avatar van mnrk
Na de sterke film "The Village" is dit weer iets totaal anders van M. Night Shyamalan...

Ik vond dit geen slechte film maar ook geen topper, wel zag het er allemaal mooi uit en was het acteerwerk goed ( vooral Paul Giamatti was goed ).

Het verhaal was wel oke, maar ik had er toch stiekem meer van verwacht....

puckb96
Waar kan ik het boek halen?

avatar van RuudC
Mijn god, wat een slappe film! En dat terwijl ik me herinnerde dat ik deze best goed vond, toen ik 'm een paar jaar geleden gezien had. Omdat de dvd maar 2 euro kostte, heb ik die maar in huis gehaald. Bij het herzien heb ik me behoorlijk zitten irriteren aan het vreselijke sprookje waar Lady In The Water om draait. Waarschijnlijk in twee minuten bedacht door M. Night Shyamalan, maar het is niets minder dan een brain fart. Dan neemt hij zelf nog de rol op zich van wereldverbeterende visionair. Een behoorlijk arrogante houding van iemand die de laatste jaren niets noemenswaardigs meer heeft uitgebracht. het hele plot met dat rare rollenspel stinkt aan alle kanten. Het is niet realistisch, het stikt van de domme figuren en quasi intellectuele gesprekken, het is gewoon kinderachtig. De boze wolven worden verjaagd door de nog bozere apen. Nou, kon ik nog ergens om lachen.

avatar van JohnWilliams
Stem verlaagd, een bagger film inderdaad.

2* , maar door de muziek van James N. Howard 2,5*

avatar van Rodney9
ik was er erg benieuwd naar dankzij de bizariteit ervan (is dat een woord )
helaas was het ook niet meer dan een rare en bizare film.
het kon me weinig boeien en is niet bij me gebleven
tegenvaller van m. night shyamalan

movie-edje
Weer een slap verhaal van M. night Shyamalan!

Het verhaal moet op een bepaalde manier spannend en mistery zijn!
maar het raakt nergens!

Beetje onzin dat een Elf-achtige figuur uit haar wereld door een zwembad haar uitweg is.
Ik snapte op een gegeven moment geen bal meer van.

En dat iedere bewoner in dat complex een bepaalde Element is.
Wat voor mij een beetje kinderachtig werd.

De film is eentonig en erg langdradig dat het gewoon gaat vervelen.
Erg zonde van mijn tijd!

avatar van nadrin
Magisch realisme het is gewoon mijn ding.
Heerlijke film, die wel betere voorgangers heeft.
Maar die er wel in slaagde om me mee te sleuren naar het fantasierijk.
leuk verhaal dat nergens overdreven word.
Gewoon gaan zitten en mee zweven, als in een roes de droom in je laten leven.

avatar van JBass

Aan je commentaar te zien had je bij het schrijven ook al wat bier op

edje555
Chucky92 schreef:
Sorry hoor, maar ik begreep helemaal niks van deze film.

ik ook niet, snap er niks van, na een dik uurtje uitgezet.
als ik te diep moet denken in een film, daar heb ik absoluut geen zin in.

toch wel slecht, deze film.

avatar van Alonzo
Waardeloos!

avatar van Suleika1
Het is duidelijk dat sommige mensen niet na willen denken over deze film..nuja, voor die mensen is deze film ook niks. Maar ik vond hem echt sterk in elkaar zitten en ik werd er zeker door gegrepen. Een erg miskend meesterwerk zie ik.

avatar van steph b
Ik wilde deze film al tijden kijken maar ik stelde het maar uit. Shyamalan is namelijk niet mijn favoriet, Sixth Sense, Signs , the Village zijn absoluut niet aan mij besteed!
Maar Lady in the Water is een echt goeie film! Het verhaal is heerlijk, een "modern" sprookje, er wordt goed ge-acteerd met leuke dialogen en het eindigt niet zo als andere films van deze regisseur (gelukkig)!

avatar van J.Ch.
Na het lezen van toch aardig wat negatieve recensies en het zien van de lage gemiddelden hier en op ImDb was ik toch wel een beetje huiverig om Lady in the Water te kijken. The Village heb ik nog niet zo lang geleden gezien en daar was ik enthousiast genoeg over om deze film toch maar eens te proberen.

Spijt heb ik niet, ik heb genoten van Lady in the Water. Ik kan aan de andere kant best begrijpen dat deze film niet aan iedereen besteed is, want het is een sprookje en daarmee vraagt het van de kijker toch de bereidheid om mee te gaan in sommige dingen - net zoals de bewoners van het appartementencomplex geen van allen lijken te twijfelen aan het verhaal van Story. Het enige moment in het verhaal dat mij stoorde is wanneer Cleveland Story geneest door nogal sentimenteel tegen zijn overleden gezinsleden te praten. Dat deed me toch even fronsen.

Wat ik niet snap is dat sommige mensen de film en het plot niet begrijpen. Misschien heb je moeite met een diepere laag (hoewel ik niet het idee heb dat die laag nou heel erg diep is) maar het verhaal op zich is toch wel te volgen? Alleen over de recensent heb ik nog mijn twijfels. Zou dat gewoon een sneer zijn naar recensenten die M. Night Shyamalan niet altijd even vriendelijke recensies geven?

De acteurs zijn allemaal heel goed bezig. Bryce Dallas Howard zet hier een heel andere rol neer dan in The Village maar overtuigd desalniettemin. Paul Giamatti doet het ook heel aardig, net als de bijfiguren. Het hele sprookjesachtige en soms wat absurde sfeertje bevalt mij prima. Van de muziek had ik wel wat meer verwacht, eigenlijk. Slecht was het niet, maar het kan niet tippen aan wat vaste componist James Newton Howard voor The Village geschreven heeft.

Al met al lang niet zo slecht als ik vreesde, hoewel niet zo goed als The Village. 3,5 sterren.

avatar van Breur
Ben ik de enige die bij het zien van deze filmposter ALTIJD denkt dat het Elijah Wood is?

avatar van J.Ch.
Breur schreef:

Nee! Voor een fractie van een seconde denk ik altijd hetzelfde...

avatar van Breur
J.Ch. schreef:

Nee! Voor een fractie van een seconde denk ik altijd hetzelfde...

Ik heb deze film gekeken vanwege de regisseur. Night Shyamalan heeft een aantal mooie films op zijn naam staan die mij erg konden bekoren. Hij krijgt echter wel steeds lagere cijfers voor zijn films.
Ook deze film wordt niet zo heel erg hoog gewaardeerd. Maar mij kon dit fantasyverhaal wel boeien.
Het bouwt mooi op en is mooi en vakkundig vormgegeven. Bovendien is hij ook spannend. Nee, ik wil dus nog steeds graag meer films van deze regisseur zien.