Als horror-regisseur M. Night Shyamalan zijn favoriete eigen werk zou moeten noemen, dan kiest hij niet voor zijn meesterwerk The Sixth Sense. Dat vertelt hij in een interview met GQ Magazine. Hoewel deze film maar liefst zes Oscar-nominaties kreeg, heeft hij zelf een voorliefde voor zijn meer eigenzinnige titels als Unbreakableen Lady in the Water.
Wie aan M. Night Shyamalan denkt, denkt al gauw aan de film waarmee hij zich in 1999 op de kaart zette als regisseur: de nog altijd iconische film The Sixth Sense met Bruce Willis. De prent mocht het jaar na zijn verschijning meedingen voor een Oscar in maar liefst zes categorieën en wordt door velen nog altijd beschouwd als een moderne klassieker in het thrillergenre. Toch houdt de regisseur er zelf een aantal andere favorieten op na. Dat vertelt hij in een interview met het entertainmenttijdschrift GQ. Wanneer hem de vraag gesteld wordt welke van zijn eigen films hij de beste vindt, geeft hij een opmerkelijk antwoord. "Degene waar ik de meeste affiniteit mee heb, zijn degenen die dat eigenzinnige karakter hebben behouden," zegt Shyamalan, die benadrukt dat The Sixth Sense daar niet bij hoort.
Eigenzinnig
In plaats van het meesterwerk met Bruce Willis en Toni Collette de hemel in te prijzen, steekt hij van wal met een aantal andere titels, waaronder The Visit, Unbreakable en The Lady in the Water. Stuk voor stuk titels die stukken minder werden ontvangen. Voornamelijk laatstgenoemde scoort op MovieMeter niet hoger dan een 2,75 en moet het op IMDb met een schamele 5,5 doen. Ook The Visit kan met respectievelijk een 2,89 en een 6,2 op genoemde websites niet worden beschouwd als een hoogvlieger. Toch heeft de regisseur daar een duidelijke reden voor, die hem voornamelijk zit in de afwerking van de films: "Het gaat om een soort waardigheid die The Sixth Sense bijna te netjes maakt - een film van 'pak en stropdaskwaliteit," zo stelt GQ. "Terwijl een film als Lady in The Water de vreemdheid en de subtiele benadering van Shyamalan zelf overbrengt."
Ook Old, de nieuwe film van Shyamalan, die momenteel in de bioscoop te zien is, heeft dat karakter. De film, naar het boek Sand Castle van Oscar Levy en Frederik Peeters gaat over een familie die tijdens een zonnige dag naar het strand trekt om te genieten van het weer, maar vervolgens met een aantal willekeurige andere mensen vast komt te zitten in een klif. Wanneer er even later het levenloze lichaam van een vrouw in het water wordt aangetroffen en de aanwezige kinderen razendsnel oud lijken te worden, komen de betrokkenen erachter dat er iets goed mis is. Hieronder is de trailer te bekijken.
Ik kan me wel wat bij zijn keuze voorstellen. Persoonlijkere, eigenzinnige projecten zijn voor een maker zelf waardevoller dan de op een breder publiek toegespitste hap.
Reacties (5)