Lady in the Water (2006)

Fantasy / Thriller

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Paul Giamatti, Bryce Dallas Howard en Bob Balaban

De bescheiden opzichter van een appartementencomplex, Cleveland Heep, treft tot zijn grote schrik een nimf uit een sprookjeswereld in zijn gebouw aan. Deze kan niet meer terugkeren naar haar eigen wereld. Al snel komen Cleveland en de andere bewoners van het gebouw tot de conclusie dat ook zij deel uitmaken van een sprookje. Dit sprookje kent echter ook zijn boosaardige figuren, die er alles aan doen om te voorkomen dat de nimf kan terugkeren naar haar eigen wereld ...

avatar van MichaelMadsen
Had er niet veel van verwacht maar deze film is toch te infantiel voor woorden. Shyamalan kan veel beter! 2 sterren voor Paul Giamatti en die toch wel mooie vrouw.

avatar van rox91
NET interessant genoeg om het te blijven volgen.
Had meer verwacht van deze film!
Ook vind ik het verhaal erg verwarrend en soms onduidelijk.

Niet echt een hoogstaande film maar Shyamalan komt wel met een redelijk orgineel idee. Verder zorgt hij met Giamatti dat het met de hoofdrol ook wel goed zit. Hier en daar misschien wat pretentieus, maar toch ook best boeiend. Prima gefilmd en de sfeer is aardig getroffen.

avatar van queen_joss
Ik weet niet waarom zoveel mensen deze film afkraken. Ik vond het echt een supermooie film met hele mooie muziek. Leuk verhaal en leuke spelers. Ik vond dat hier net als The village echt een hele mooie en geheimzinnige sfeer inzit waar ik heel erg van hou. Ik vind het juist wel leuk dat shyamalan een rolletje heeft in deze film! Ik heb deze film al een paar keer gezien en ik vind hem nog steeds mooi!

deTuinman schreef:

Oja... hij doet om de film beter te maken. In al z'n films heeft dusdanig een rolletje waarin hij amper te herkennen is.

Misschien ben je iets te jong voor deze film, want je gaat grappen maken over onrelevante aspecten.... erg puberig

Wat is dat met jou en leeftijden? Dat heb je al meedere keren (niet tegen mij overigens) gebruikt als argument om een discussie te winnen. Vind ik een beetje jammer, zeker omdat je je eigen leeftijd niet kenbaar maakt. En waar maak ik dan precies grappen over? Ik vind Lady in the water een sfeerloze kutfilm. In tegenstelling tot bijna al Shyamalan's eerdere werk. Maar of ik daardoor nou te jong ben of onrelevante aspecten gebruik... Tja...

deTuinman
overigens heb ik het niet over je leeftijd, maar je gedrag wat ik puberig vond overkomen

z'n naam belachelijk maken als voorbeeld

de leeftijd haal ik niet aan om een discussie te winnen (discussies zijn er niet om te winnen), ik helder alleen iets op

leeftijd speelt een cruciale rol bij het kijken en beoordelen van een film,

m'n leeftijd is 24, maar ik vind het een beetje kansloos om dit op mijn profiel te zetten, ik ben niet zo 'open' op het internet, in tegenstelling tot djvt

avatar van Rosicky
Nou ja, wat heet belachelijk. Ik vind het allemaal nogal meevallen, en om zulks dan op mijn leeftijd af te schuiven vind ik vergezocht. De beste man Shyamalmadingdong noemen heb ik niet zelf bedacht. Dat heb ik overgenomen van mijn cinema-held: Tarantino.

deTuinman
je vergeet m'n eerste zin te lezen

avatar van Rosicky
Nee dat doe ik niet. Bij een andere film heb je iets staan in de trant van: "ow ik zie het al, je bent 14" als reden voor zijn lage stem of commentaar. Daar kan ik me overigens best iets bij voorstellen, ik zie zelf vaak genoeg mensen goede films afkraken of vise versa waar ik me kwaad om kan maken alleen al vanwege gebrek aan commentaar, gebrek aan smaak of aan leeftijd. Ik vind alleen niet dat ik daar zelf ook toebehoor, enkel door de achternaam van de regiseur te verlengen.

avatar van Rosicky
"beetje kansloos om een 14-jarige te verbeteren..."

"waarom moeten pubers altijd posten met bewust vloeken?

stelletje aandachtrekkers..

ps. dit zijn ook geen films voor minderjarigen, kijken hem over 4.5 jaar ofzo, dan snap je hem vast beter"

Dat soort uitspraken bedoel ik nou. Waar slaat het nou om altijd mensen te "pakken" op hun leeftijd. Alsof jongeren per definitie fout zitten. Grote onzin.

deTuinman
dat was niet op jou, wees dan even duidelijk

al die andere uitspraken zijn bewustmakingen

dat je er niet tegen kunt tja, maar moviemeter moet geen site worden met kinderen die maar van alles zeggen

het is logisch dat een minderjarig kind niet volleerd is, maar het is ook de periode van de pubertijd, waarbij het kind denkt dat hij alles weet

dat proces is irritant, maar als je er eenmaal uit bent, weet je zelf ook wel dat het zo was

avatar van Rosicky
Wat een discussie.. Laten we d'r maar over ophouden. Hier komen we waarschijnlijk toch niet uit. Grappen maken is kinderachtig. Kinderen mogen geen mening hebben en denken altijd dat ze gelijk hebben, en alle kinderen zijn hetzelfe, vervelende pubers!

deTuinman
ik zou het best knap vinden als jij het tegendeel kunt bewijzen, maar ok 'wij' houden erover op

avatar van Rosicky
Tot slot dan: Ook ik irriteer me wel eens aan mensen jonger dan mijzelf. Maar dat wil toch niet zeggen dat iedereen zo in elkaar zit. Dat vind ik iedereen over één kam scheren. Nou ja, genoeg digitale inkt aan vuil gemaakt.

avatar van Rizz
Wat een flop. Maar kijkt wel lekker weg.

avatar van Mr_Remia
toch maar af gekeken
wat een saaie film, heb echt een aantal keren gehad dat ik hem uit wilde zetten, alleen het verhaal viel wel mee maar hij was zooooo saai er gebeurd weinig in voor een thriller. toch maar 2 sterren voor paul
en shyamalan kan veel beter

Vond het wel een aparte film die me wel wist te boeien (vond hem zelfs spannend). Saai vond ik hem juist niet en er werd best leuk in gespeeld.

avatar van Awake78
Aparte film die toch even is blijven hangen. Vind het leuk altijd hoe Shyamalan van die rare typetjes aankondigd, dat doet ie wel vaker (The Happening, The Village).
Moeilijk verhaal om te volgen, maar als je hem snapt absoluut de moeite waard.

avatar van Lennert
Ondanks de solide regie en het behoorlijke acteerwerk ging deze film toch volledig de mist in met dit waardeloze en wazige script. Er is niks mis met een surreele sprookjesachtige film (Pan's Labyrinth als voorbeeld), maar als er geen goed plot te vinden is, er gedurende de hele film zo goed als niks gebeurd en een film onbedoeld lachwekkend wordt, dan gaat er toch iets mis.

avatar van ILDIB
Wat ik jammer vind is dat men de film van shyamalan altijd vergelijkt met the sixth sense. Zie ze eens los van elkaar.
Deze heeft gewoon een prettige sfeer, je zou het kunnen vergelijken met puk van de petteflet bedenk ik me nu. Dat het verhaal wat kinderachtig aandoet en de personages er te dik opliggen, so what, tis een fairytale het gaat om de achterliggende gedachte. Waarom wil iedereen altijd alles helemaal uitgekauwd op het bord krijgen.. Ik heb iig genoten van begin tot eind van de sfeer, de actuers en het verhaal.

avatar van MovieHolic
rox91 schreef:
NET interessant genoeg om het te blijven volgen.
Had meer verwacht van deze film!
Ook vind ik het verhaal erg verwarrend en soms onduidelijk.

Daar heeft Shyamalan toch al een handje van

Tjurk
de film is waardeloos.
de soundtrack is wel mooi.

avatar van moviemafketel
Had meer van deze film verwacht destijds. Het was meer een soort donker sprookje dan een enge thriller. Het was ook een redelijk vaag verhaal.
Slap aftreksel vergeleken the sixt sense en unbreakable bijvoorbeeld.
Was echt tijdsverspilling!

avatar van barns
moviemafketel schreef:
Was echt tijdsverspilling!

Sluit ik me volledig bij aan,

deze film ben je vergeten voordat hij afgelopen is.

Rosicky schreef:
"beetje kansloos om een 14-jarige te verbeteren..."

"waarom moeten pubers altijd posten met bewust vloeken?

stelletje aandachtrekkers..

mee eens!

avatar van darkknight
deTuinman schreef:

Misschien moet deTuinman eerst eens op zijn eigen taalgebruik letten, dat lijkt namelijk op dat van een 14-jarige

onrelevant = irrelevant
puberig = puberaal
pubertijd = puberteit

avatar van Freckles
Rosicky schreef:

Ik ben het volledig met je eens, Rosicky.
Ikzelf ben ook 12 jaar,
En de enige reden waarom ik dat niet toon is om niet onderschat te worden op deze site!
En omdat iedereen dan gaat zeggen " Jij bent een twaalf jarige wat weet jij nou van films!? Kijk verder naar G-Force enzo. "
En dat is verschrikkelijk vervelend, want ik ben niet het type dat elke actie film 5 sterren geeft omdat er een ' coole ' explosie in voorkomt.
Ik geef films sterren om hun acteerprestaties, script/verhaal, muziek en alles wat er komt bij kijken.
Dus ik vind dat je best gelijk hebt!

Kevin13
Niet al te snugger want je zegt nu zelf dat je 12 bent.

avatar van Freckles
Kevin13 schreef:
Niet al te snugger want je zegt nu zelf dat je 12 bent.

Nee, inderdaad.
Maar ik wil gewoon niet onderschat worden door alle mensen hier op de site.
Hopelijk begrijpen sommige dan ook, dat ik ook deftige recensies kan geven, of ook stem voor goede redenen.
Als jij dat niet wilt geloven is dat je eigen recht.

neo (crew)
M. Night Shyamalan zal waarschijnlijk zijn hoogtepunt (Unbreakable) nooit meer overtreffen, maar toch is iedere film weer een waar genot. Daarbij moet gezegd worden dat ik de opvolger van Lady in the Water nog niet heb gezien.

De film is fantasievol, mysterieus en soms zelfs grappig. Jawel, er zit een flinke dosis zelfspot in. Daarom is de keuze voor Paul Giamatti ook zo ongelofelijk sterk. Lady in the Water is een vrij recht-toe-rechtaan vertelling van een kindersprookje. En daar zit hem het grote verschil in vergelijking met eerdere films. De karakters zijn zich compleet bewust van wat ze (misschien) zijn en handelen daar ook naar. Dit zorgt echter wel voor een bespottelijk flauwe scene waarin Harry Farmer het beest tegenkomt in de hal en zelfbewust begint de brabbelen over dat zijn karakter niet hoort te sterven..

Alhoewel ik de voorkeur geef aan Shyamalan's persoonlijke gezinsdrama's met veel gefluister en een groot mysterie is ook deze film erg interessant. Naast de veranderingen is het immer verzorgde camerawerk (ditmaal van Doyle) en de meeslepende score van James Newton Howard wederom van een vertrouwd hoog niveau.